Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #1 Skrevet 16. juni 2015 Var hennes tidligere sjef og hun har sakt til ny arbeidsgiver at jeg er hennes referanse. Hun var god i jobben sin, men hun misbrukte sykelønn ordningen. Jobbet tre uker, så syk i to uker. De siste fire månedene fikk hun ukentlige møter men møtte aldri opp. Hun er flink, men upålitelige. Hva sier jeg ? Anonymous poster hash: 18a81...124
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #2 Skrevet 16. juni 2015 Snu litt på det! Dersom DU ringte for å få en referanse på henne, hadde du ikke ville hatt slik info?? Og slik du skriver høres det ut som om hun har brukt deg som ref. uten å spørre? Ikke bra....mener JEG! Ærlighet varer lengst! Anonymous poster hash: 43124...ece
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #3 Skrevet 16. juni 2015 Hun var flink i jobben sin! Du kan jo si hun hadde litt sykefravær, men synes ikke du skal oppgi den info uten at de spør. For hva du vet kan hennes helse situasjon nå ha løst seg. Hvordan vet du hun misbrukte sykelønnsordningen? At hun faktisk ikke var syk? Vet du hun fremdeles eventuelt er syk, eller kan hun ha blitt frisk igjen? Er ikke riktig å stemple henne som upålitelig og svindler om hun hadde lovlig sykefravær. Det vitner ikke om gode holdninger hos deg. Kanskje du har dårlige holdninger på flere områder? Kanskje du er en type leder som gjør arbeidsstokken syk? Svar på det de spør om. Du er ikke pliktig å opplyse om sykefravær. Om hun blir mye syk i jobben hun får, nå eller senere er ikke det din sak. Du skal ikke beskytte en fremtidig arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 7bacd...dd4
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #4 Skrevet 16. juni 2015 Hun var flink i jobben sin! Du kan jo si hun hadde litt sykefravær, men synes ikke du skal oppgi den info uten at de spør. For hva du vet kan hennes helse situasjon nå ha løst seg. Hvordan vet du hun misbrukte sykelønnsordningen? At hun faktisk ikke var syk? Vet du hun fremdeles eventuelt er syk, eller kan hun ha blitt frisk igjen? Er ikke riktig å stemple henne som upålitelig og svindler om hun hadde lovlig sykefravær. Det vitner ikke om gode holdninger hos deg. Kanskje du har dårlige holdninger på flere områder? Kanskje du er en type leder som gjør arbeidsstokken syk? Svar på det de spør om. Du er ikke pliktig å opplyse om sykefravær. Om hun blir mye syk i jobben hun får, nå eller senere er ikke det din sak. Du skal ikke beskytte en fremtidig arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 7bacd...dd4 En referanse gis fra referentens ståsted! Er sjef selv, og hadde blitt mektig irritert om jeg ikke hadde fått vite om dette! Regner med at HI vet hva hun snakker om, og ikke er ute etter å sverte noen! "Du skal ikke beskytte en fremtidig arbeidsgiver" - det er jo egentlig akkurat det en referent skal, i tillegg til å hjelpe en person å få jobb, dersom man kan gå god for det! Derfor skal man også SPØR folk før man bruker dem som referanse! Forøvrig kan det hende man selv trenger å sjekke en referanse hos nevnte arb.giver en gang i fremtiden, tar seg dårlig ut om man løy sist da... Anonymous poster hash: 43124...ece
soleia Skrevet 16. juni 2015 #5 Skrevet 16. juni 2015 Du seier det slik det er. Men om du ikkje veit sikkert at ho misbrukte sjukelønnsordninga, så kan du ikkje konkludere med det. Men du kan seie at ho hadde stort sjukefråver på slutten, og ikkje møtte opp til avtalte møte. Så får det vere opp til den nye arbeidsgjevaren å vurdere dette. Det kan jo vere fleire årsaker til dette, som ho evt kan forklare sjølv. Ein må gje referanse ut frå kva ein sjølv ynskjer å få opplyst når ein skal tilsetje nokon. Det avgjerande spørsmålet pleier ofte å vere om du ville tilsett denne medarbeidaren på nytt, og det bør du svare ærleg på. Det er dumt å oppgje nokon som referanse dersom ein ikkje har avtalt det på førehand. - Om ho hadde spurt deg, så kunne du sagt at du då ville fortelje det om fråveret på slutten, så fekk ho vurdere sjølv om ho framleis ville bruke deg og evt gje ei forklaring til den moglege nye arbeidsgjevaren.
Firekids Skrevet 16. juni 2015 #6 Skrevet 16. juni 2015 Du skal si sannheten. Vær ekte og ta hele bildet.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #7 Skrevet 16. juni 2015 Var hennes tidligere sjef og hun har sakt til ny arbeidsgiver at jeg er hennes referanse. Hun var god i jobben sin, men hun misbrukte sykelønn ordningen. Jobbet tre uker, så syk i to uker. De siste fire månedene fikk hun ukentlige møter men møtte aldri opp. Hun er flink, men upålitelige. Hva sier jeg ? Anonymous poster hash: 18a81...124 Hva mener du med misbrukte sykelønnsordningen? For å påstå noe så potensielt injurierende bør du være svært sikker i din sak på at hun ikke var syk...! At hun ikke møtte til ukentlige møter kan vel forklares med at hun var syk, og jeg må si det i det hele tatt høres helt merkelig ut å innkalle en sykemeldt arbeidstaker til ukentlige møter?! Hva var begrunnelsen for det? Anonymous poster hash: 96666...342
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #8 Skrevet 16. juni 2015 Var hennes tidligere sjef og hun har sakt til ny arbeidsgiver at jeg er hennes referanse.Hun var god i jobben sin, men hun misbrukte sykelønn ordningen. Jobbet tre uker, så syk i to uker. De siste fire månedene fikk hun ukentlige møter men møtte aldri opp.Hun er flink, men upålitelige. Hva sier jeg ?Anonymous poster hash: 18a81...124 Hva mener du med misbrukte sykelønnsordningen?For å påstå noe så potensielt injurierende bør du være svært sikker i din sak på at hun ikke var syk...!At hun ikke møtte til ukentlige møter kan vel forklares med at hun var syk, og jeg må si det i det hele tatt høres helt merkelig ut å innkalle en sykemeldt arbeidstaker til ukentlige møter?! Hva var begrunnelsen for det? Anonymous poster hash: 96666...342 Nei, det er standard hvis sykmeldingen har vart lenge. Det er del av tiltakspakken hos NAV som har som mål å få folk tilbake i jobb før det er gått 8 uker. Man har oppmøteplikt på møtene. Man må være så syk at man er sengeliggende for å slippe. Anonymous poster hash: c6162...391
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #9 Skrevet 16. juni 2015 Jeg som leder hadde virkelig satt pris på et svar der du hadde sagt at hun er faglig i jobben sin, noe utfordrende med til tider lite kontinuitet fra arb.taker sin sider (det er ikke lov å spørre om fravær og sykdom, heller om det har vært tilrettelegging rundt vedkommende på forrige jobb) Også må man huske på at arbtaker muligens oppfører seg anderledes i ny jobb enn forrige jobben - viktig å gi folk en sjanse. Anonymous poster hash: c2170...034
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #10 Skrevet 16. juni 2015 Hun var flink i jobben sin! Du kan jo si hun hadde litt sykefravær, men synes ikke du skal oppgi den info uten at de spør. For hva du vet kan hennes helse situasjon nå ha løst seg. Hvordan vet du hun misbrukte sykelønnsordningen? At hun faktisk ikke var syk? Vet du hun fremdeles eventuelt er syk, eller kan hun ha blitt frisk igjen? Er ikke riktig å stemple henne som upålitelig og svindler om hun hadde lovlig sykefravær. Det vitner ikke om gode holdninger hos deg. Kanskje du har dårlige holdninger på flere områder? Kanskje du er en type leder som gjør arbeidsstokken syk? Svar på det de spør om. Du er ikke pliktig å opplyse om sykefravær. Om hun blir mye syk i jobben hun får, nå eller senere er ikke det din sak. Du skal ikke beskytte en fremtidig arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 7bacd...dd4 En referanse gis fra referentens ståsted! Er sjef selv, og hadde blitt mektig irritert om jeg ikke hadde fått vite om dette! Regner med at HI vet hva hun snakker om, og ikke er ute etter å sverte noen! "Du skal ikke beskytte en fremtidig arbeidsgiver" - det er jo egentlig akkurat det en referent skal, i tillegg til å hjelpe en person å få jobb, dersom man kan gå god for det! Derfor skal man også SPØR folk før man bruker dem som referanse! Forøvrig kan det hende man selv trenger å sjekke en referanse hos nevnte arb.giver en gang i fremtiden, tar seg dårlig ut om man løy sist da... Anonymous poster hash: 43124...ece Hvis ikke HI's påstand er et resultat av at hun har bestridt en sykemelding og fått gjennomslag for dette, så kan en slik påstand være usann og krenkende. Man er pålagt å være sannferdig når man er referanse, men rene spekulasjoner har ingenting i en slik samtale å gjøre. Jeg ville ha sagt at dette var en ansatt som hadde hatt mye sykefravær som ikke alltid var sammenhengende. Anonymous poster hash: 96666...342
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #11 Skrevet 16. juni 2015 Nei, hun var ikke syk. Jeg veit dette sikkert, da dette har skjedd flere steder. Noe jeg har fått vite i ettertid. Jobbet med henne i to år og var sjefen hennes i fire måneder. Hun hadde et fast mønster som ikke virket en dag en gang og sånn var det i to år. Jeg stilte krav til henne, men da ble hun syk de siste fire månedene. Ingen sykemelding. Vi avtalte møter ukentlig og hun bor to minutter unna. Så at hun har oppgitt meg som referanse uten å spørre blir for meg ubehagelig. Hun var flink på jobb da hun var til stede, men også upålitelig. Ikke en person jeg vil anbefale. Har ikke fått noen tlf idag, men tusen takk for rådene Anonymous poster hash: 18a81...124
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #12 Skrevet 16. juni 2015 Nei, hun var ikke syk. Jeg veit dette sikkert, da dette har skjedd flere steder. Noe jeg har fått vite i ettertid. Jobbet med henne i to år og var sjefen hennes i fire måneder. Hun hadde et fast mønster som ikke virket en dag en gang og sånn var det i to år. Jeg stilte krav til henne, men da ble hun syk de siste fire månedene. Ingen sykemelding. Vi avtalte møter ukentlig og hun bor to minutter unna. Så at hun har oppgitt meg som referanse uten å spørre blir for meg ubehagelig. Hun var flink på jobb da hun var til stede, men også upålitelig. Ikke en person jeg vil anbefale. Har ikke fått noen tlf idag, men tusen takk for rådene Anonymous poster hash: 18a81...124 Hun møtte ikke på et møte glemte jeg å skrive. Hi Anonymous poster hash: 18a81...124
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #13 Skrevet 16. juni 2015 Hvordan vet du at hun har oppgitt deg som referanse hvis hun ikke har spurt og mulig ny arbeidsgiver ikke har ringt? Anonymous poster hash: 5ef36...6fa
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #14 Skrevet 16. juni 2015 Hvordan vet du at hun har oppgitt deg som referanse hvis hun ikke har spurt og mulig ny arbeidsgiver ikke har ringt? Anonymous poster hash: 5ef36...6fa Fordi vi har felles venner og jeg fikk da høre fra vår venninne at hun har søkt flere jobber nå den siste tiden og oppgitt meg som referanse. Hi Anonymous poster hash: 18a81...124
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #15 Skrevet 16. juni 2015 Jeg som leder hadde virkelig satt pris på et svar der du hadde sagt at hun er faglig i jobben sin, noe utfordrende med til tider lite kontinuitet fra arb.taker sin sider (det er ikke lov å spørre om fravær og sykdom, heller om det har vært tilrettelegging rundt vedkommende på forrige jobb) Også må man huske på at arbtaker muligens oppfører seg anderledes i ny jobb enn forrige jobben - viktig å gi folk en sjanse. Anonymous poster hash: c2170...034 Enten har man arbeidsmoral, eller så har man det ikke! Har man det, utfører en jobben sin etter beste evne, samme om det er en spennende eller en kjedelig jobb, på tross av sjef eller kollegaer! Anonymous poster hash: 43124...ece
Iiiiik Skrevet 16. juni 2015 #16 Skrevet 16. juni 2015 Det er klart man er ærlig når man er referanse. Hva er ellers vitsen med referanser? Hvis mye fravær er mønsteret hennes, spiller det sikkert ikke så stor rolle hvem hun bruker som referanse. Alle tidligere ledere vil si det samme - var mye borte. De gangene jeg har innhentet referanser har jeg alltid spurt om tidligere leder ville ansatt henne på nytt og om det er noe spesielt jeg som potensiell leder bør vite om arbeidstakeren. Å holde kjeft om stort fravær og å ikke møte på dialogmøter, er ikke å være redelig synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #17 Skrevet 16. juni 2015 Var hennes tidligere sjef og hun har sakt til ny arbeidsgiver at jeg er hennes referanse.Hun var god i jobben sin, men hun misbrukte sykelønn ordningen. Jobbet tre uker, så syk i to uker. De siste fire månedene fikk hun ukentlige møter men møtte aldri opp.Hun er flink, men upålitelige. Hva sier jeg ?Anonymous poster hash: 18a81...124 Hva mener du med misbrukte sykelønnsordningen?For å påstå noe så potensielt injurierende bør du være svært sikker i din sak på at hun ikke var syk...!At hun ikke møtte til ukentlige møter kan vel forklares med at hun var syk, og jeg må si det i det hele tatt høres helt merkelig ut å innkalle en sykemeldt arbeidstaker til ukentlige møter?! Hva var begrunnelsen for det? Anonymous poster hash: 96666...342 Nei, det er standard hvis sykmeldingen har vart lenge. Det er del av tiltakspakken hos NAV som har som mål å få folk tilbake i jobb før det er gått 8 uker. Man har oppmøteplikt på møtene. Man må være så syk at man er sengeliggende for å slippe. Anonymous poster hash: c6162...391 Nei, ukentlige møter med pliktig fysisk oppmøte er langt fra standard, og neppe heller noe som kan kreves med mindre den ansatte samtykker. Hadde jeg innhentet referanser og fått opplyst at kandidaten ikke hadde ukentlige oppfølgningsmøter med krav om fysisk oppmøte ved sykemelding, så hadde jeg tenkt at dette var en bedrift som muligens trakasserte sykemeldte arbeidstakere. Anonymous poster hash: 96666...342
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #18 Skrevet 16. juni 2015 Var hennes tidligere sjef og hun har sakt til ny arbeidsgiver at jeg er hennes referanse.Hun var god i jobben sin, men hun misbrukte sykelønn ordningen. Jobbet tre uker, så syk i to uker. De siste fire månedene fikk hun ukentlige møter men møtte aldri opp.Hun er flink, men upålitelige. Hva sier jeg ?Anonymous poster hash: 18a81...124 Hva mener du med misbrukte sykelønnsordningen?For å påstå noe så potensielt injurierende bør du være svært sikker i din sak på at hun ikke var syk...!At hun ikke møtte til ukentlige møter kan vel forklares med at hun var syk, og jeg må si det i det hele tatt høres helt merkelig ut å innkalle en sykemeldt arbeidstaker til ukentlige møter?! Hva var begrunnelsen for det? Anonymous poster hash: 96666...342 Nei, det er standard hvis sykmeldingen har vart lenge. Det er del av tiltakspakken hos NAV som har som mål å få folk tilbake i jobb før det er gått 8 uker. Man har oppmøteplikt på møtene. Man må være så syk at man er sengeliggende for å slippe.Anonymous poster hash: c6162...391 Nei, ukentlige møter med pliktig fysisk oppmøte er langt fra standard, og neppe heller noe som kan kreves med mindre den ansatte samtykker.Hadde jeg innhentet referanser og fått opplyst at kandidaten ikke hadde ukentlige oppfølgningsmøter med krav om fysisk oppmøte ved sykemelding, så hadde jeg tenkt at dette var en bedrift som muligens trakasserte sykemeldte arbeidstakere. Anonymous poster hash: 96666...342 Jeg ble kalt inn ca hver tredje uke da jeg var langtidssykmeldt, og det var NAV, ikke arb.giver som purret på å få avholdt møtene. Når HI forteller at denne personen ble kalt inn hver uke, er det jo fordi hun ikke møtte opp på det opprinnelige møtet. Da settes det opp et nytt, og et nytt og et nytt. Sier seg jo selv. Anonymous poster hash: c6162...391
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #19 Skrevet 16. juni 2015 Det er klart man er ærlig når man er referanse. Hva er ellers vitsen med referanser? Hvis mye fravær er mønsteret hennes, spiller det sikkert ikke så stor rolle hvem hun bruker som referanse. Alle tidligere ledere vil si det samme - var mye borte. De gangene jeg har innhentet referanser har jeg alltid spurt om tidligere leder ville ansatt henne på nytt og om det er noe spesielt jeg som potensiell leder bør vite om arbeidstakeren. Å holde kjeft om stort fravær og å ikke møte på dialogmøter, er ikke å være redelig synes jeg. Men dette kan ikke sies å være en sannhet, det er en spekulasjon. Både uriktige positive opplysninger, samt usanne negative påstander, kan i verste fall medføre et erstatningsansvar- så det er helt klart viktig å være sannferdig og samtidig etisk. Hvis noen har vært ansatt i den siste stillingen sin i mange år og vært mye sykemeldt den senere tiden, så er det gjerne til liten nytte om alle tidligere ledere i eldre stillinger kan bevitne at arbeidstakeren har hatt lite fravær, siden nye potensielle arbeidsgiver sjelden er interessert i gamle referanser. Hadde jeg selv innhentet referanser fra disse og fått høre at den ansatte i tidligere stillinger har hatt lite fravær, så hadde jeg konkludert med at det enten måtte være om forhold ved arbeidsplassen som gjorde den ansatte syk i akkurat denne jobben, eller at den ansatte i sitt siste arbeidsforhold hadde utviklet en langvarig eller kronisk sykdom, og lurt på om denne kunne sies å være et tilbakelagt stadium nå. . Jeg ble selv sykemeldt i perioder som følge av negative belastninger i min forrige jobb. Der måtte man derimot selv mase for å få avholdt dialogmøte. Anonymous poster hash: 96666...342
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #20 Skrevet 16. juni 2015 Var hennes tidligere sjef og hun har sakt til ny arbeidsgiver at jeg er hennes referanse.Hun var god i jobben sin, men hun misbrukte sykelønn ordningen. Jobbet tre uker, så syk i to uker. De siste fire månedene fikk hun ukentlige møter men møtte aldri opp.Hun er flink, men upålitelige. Hva sier jeg ?Anonymous poster hash: 18a81...124 Hva mener du med misbrukte sykelønnsordningen?For å påstå noe så potensielt injurierende bør du være svært sikker i din sak på at hun ikke var syk...!At hun ikke møtte til ukentlige møter kan vel forklares med at hun var syk, og jeg må si det i det hele tatt høres helt merkelig ut å innkalle en sykemeldt arbeidstaker til ukentlige møter?! Hva var begrunnelsen for det? Anonymous poster hash: 96666...342 Nei, det er standard hvis sykmeldingen har vart lenge. Det er del av tiltakspakken hos NAV som har som mål å få folk tilbake i jobb før det er gått 8 uker. Man har oppmøteplikt på møtene. Man må være så syk at man er sengeliggende for å slippe.Anonymous poster hash: c6162...391 Nei, ukentlige møter med pliktig fysisk oppmøte er langt fra standard, og neppe heller noe som kan kreves med mindre den ansatte samtykker.Hadde jeg innhentet referanser og fått opplyst at kandidaten ikke hadde ukentlige oppfølgningsmøter med krav om fysisk oppmøte ved sykemelding, så hadde jeg tenkt at dette var en bedrift som muligens trakasserte sykemeldte arbeidstakere. Anonymous poster hash: 96666...342 Jeg ble kalt inn ca hver tredje uke da jeg var langtidssykmeldt, og det var NAV, ikke arb.giver som purret på å få avholdt møtene. Når HI forteller at denne personen ble kalt inn hver uke, er det jo fordi hun ikke møtte opp på det opprinnelige møtet. Da settes det opp et nytt, og et nytt og et nytt. Sier seg jo selv. Anonymous poster hash: c6162...391 Men hi sier jo at hun ikke var sykmeldt, hun møtte bare ikke opp/var syk uten sykemelding. Det er jo noe hi absolutt bør informere neste arbeidsgiver om Anonymous poster hash: 39c4a...869
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #21 Skrevet 16. juni 2015 Nei, hun var ikke syk. Jeg veit dette sikkert, da dette har skjedd flere steder. Noe jeg har fått vite i ettertid. Jobbet med henne i to år og var sjefen hennes i fire måneder. Hun hadde et fast mønster som ikke virket en dag en gang og sånn var det i to år. Jeg stilte krav til henne, men da ble hun syk de siste fire månedene. Ingen sykemelding. Vi avtalte møter ukentlig og hun bor to minutter unna. Så at hun har oppgitt meg som referanse uten å spørre blir for meg ubehagelig. Hun var flink på jobb da hun var til stede, men også upålitelig. Ikke en person jeg vil anbefale. Har ikke fått noen tlf idag, men tusen takk for rådene Anonymous poster hash: 18a81...124 Hvordan kan en være borte fra jobb i 4 måneder uten sykemelding? Anonymous poster hash: 39c4a...869
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #22 Skrevet 16. juni 2015 Nei, hun var ikke syk. Jeg veit dette sikkert, da dette har skjedd flere steder. Noe jeg har fått vite i ettertid. Jobbet med henne i to år og var sjefen hennes i fire måneder. Hun hadde et fast mønster som ikke virket en dag en gang og sånn var det i to år. Jeg stilte krav til henne, men da ble hun syk de siste fire månedene. Ingen sykemelding. Vi avtalte møter ukentlig og hun bor to minutter unna. Så at hun har oppgitt meg som referanse uten å spørre blir for meg ubehagelig. Hun var flink på jobb da hun var til stede, men også upålitelig. Ikke en person jeg vil anbefale. Har ikke fått noen tlf idag, men tusen takk for rådene Anonymous poster hash: 18a81...124 Hvordan kan en være borte fra jobb i 4 måneder uten sykemelding? Anonymous poster hash: 39c4a...869 Denne så jeg ikke før nå. Dette høres underlig ut. Sykemelding var ikke sendt direkte til NAV heller? Dette skrev du tidligere: "Jobbet tre uker, så syk i to uker. De siste fire månedene fikk hun ukentlige møter men møtte aldri opp." Hvorfor i alle dager legge opp ukentlige dialogmøter med en arbeidstaker som ikke var sykemeldt? På meg høres det ut som om bedriften kan ha nytte av å vurdere egne rutiner og kunnskaper.... Anonymous poster hash: 96666...342
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #23 Skrevet 16. juni 2015 Nei, hun var ikke syk. Jeg veit dette sikkert, da dette har skjedd flere steder. Noe jeg har fått vite i ettertid. Jobbet med henne i to år og var sjefen hennes i fire måneder. Hun hadde et fast mønster som ikke virket en dag en gang og sånn var det i to år. Jeg stilte krav til henne, men da ble hun syk de siste fire månedene. Ingen sykemelding. Vi avtalte møter ukentlig og hun bor to minutter unna. Så at hun har oppgitt meg som referanse uten å spørre blir for meg ubehagelig. Hun var flink på jobb da hun var til stede, men også upålitelig. Ikke en person jeg vil anbefale. Har ikke fått noen tlf idag, men tusen takk for rådene Anonymous poster hash: 18a81...124 Hvordan kan en være borte fra jobb i 4 måneder uten sykemelding? Anonymous poster hash: 39c4a...869 Denne så jeg ikke før nå. Dette høres underlig ut. Sykemelding var ikke sendt direkte til NAV heller? Dette skrev du tidligere: "Jobbet tre uker, så syk i to uker. De siste fire månedene fikk hun ukentlige møter men møtte aldri opp." Hvorfor i alle dager legge opp ukentlige dialogmøter med en arbeidstaker som ikke var sykemeldt? På meg høres det ut som om bedriften kan ha nytte av å vurdere egne rutiner og kunnskaper.... Anonymous poster hash: 96666...342 Noe skurrer litt her Du skriver: "Nei, det er standard hvis sykmeldingen har vart lenge. Det er del av tiltakspakken hos NAV som har som mål å få folk tilbake i jobb før det er gått 8 uker. Man har oppmøteplikt på møtene. Man må være så syk at man er sengeliggende for å slippe." (Dette stemmer forøvrig ikke). Så sier du at den ansatte ikke var sykemeldt. Har ikke den ansatte levert sykemelding i det hele tatt, så kommer det heller ingen henvendelser fra NAV eller brev vedrørende manglende oppfølgningsplan. Det du har hatt er en ansatt som har "fantegått" (dvs. uteblitt/ bare sluttet i jobben uten å si opp formelt), ikke en ansatt som har misbrukt sykelønnsordningen. Anonymous poster hash: 96666...342
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #24 Skrevet 16. juni 2015 Nei, hun var ikke syk.Jeg veit dette sikkert, da dette har skjedd flere steder. Noe jeg har fått vite i ettertid.Jobbet med henne i to år og var sjefen hennes i fire måneder. Hun hadde et fast mønster som ikke virket en dag en gang og sånn var det i to år.Jeg stilte krav til henne, men da ble hun syk de siste fire månedene. Ingen sykemelding. Vi avtalte møter ukentlig og hun bor to minutter unna.Så at hun har oppgitt meg som referanse uten å spørre blir for meg ubehagelig. Hun var flink på jobb da hun var til stede, men også upålitelig. Ikke en person jeg vil anbefale.Har ikke fått noen tlf idag, men tusen takk for rådene Anonymous poster hash: 18a81...124 Hvordan kan en være borte fra jobb i 4 måneder uten sykemelding?Anonymous poster hash: 39c4a...869 Denne så jeg ikke før nå. Dette høres underlig ut. Sykemelding var ikke sendt direkte til NAV heller? Dette skrev du tidligere: "Jobbet tre uker, så syk i to uker. De siste fire månedene fikk hun ukentlige møter men møtte aldri opp."Hvorfor i alle dager legge opp ukentlige dialogmøter med en arbeidstaker som ikke var sykemeldt? På meg høres det ut som om bedriften kan ha nytte av å vurdere egne rutiner og kunnskaper.... Anonymous poster hash: 96666...342 Noe skurrer litt her Du skriver:"Nei, det er standard hvis sykmeldingen har vart lenge. Det er del av tiltakspakken hos NAV som har som mål å få folk tilbake i jobb før det er gått 8 uker. Man har oppmøteplikt på møtene. Man må være så syk at man er sengeliggende for å slippe." (Dette stemmer forøvrig ikke). Så sier du at den ansatte ikke var sykemeldt. Har ikke den ansatte levert sykemelding i det hele tatt, så kommer det heller ingen henvendelser fra NAV eller brev vedrørende manglende oppfølgningsplan.Det du har hatt er en ansatt som har "fantegått" (dvs. uteblitt/ bare sluttet i jobben uten å si opp formelt), ikke en ansatt som har misbrukt sykelønnsordningen. Anonymous poster hash: 96666...342 Du blander anonymkodene. Det var jeg som sa at NAV bruker dialogmøter for å få folk tilbake i jobb. Det vet jeg fordi det var det NAV skrev til meg da jeg var sykmeldt selv. Jeg er ikke HI. Anonymous poster hash: c6162...391
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #25 Skrevet 17. juni 2015 Jeg er en som er mye syk på vinteren. Og det blir sånn 2 uker sykemelding, en uke sykemelding, noen egenmeldingsdager osv. På det beste får jeg vel jobbet 2 mnd i strekk, men jeg er mye sykemeldt på vinteren. På våren, sommeren og starten av høsten er jeg så og si aldri sykemeldt. Dette har med kronisk sykdom og gjøre, som gjør meg sykere på vinteren. Men jeg er faktisk syk. Er jeg bare vanlig sliten eller forkjøla går jeg på jobb. Anonymous poster hash: 7c1ba...480
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå