Gå til innhold

Noen som går på blodtrykksmedisin mot migrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men med et normalt blodtrykk fra før av? Fikk du lavt blodtrykk av medisinen? Når gikk det over eller gikk det ikke over?

Jeg går på Metoprolol eller hva den heter, er det samme som Selo zok. Både nevrologen og dama på apoteket sa at jeg kan ha lavt blodtrykk de første 2-3 ukene. Jeg begynte på 50 mg og hadde lavt blodtrykk i 3 dager, kun en periode på formiddagen så ikke hele døgnet. Så etter et par uker økte jeg til 100 mg, og fikk lavt blodtrykk de første 4 dagene, og ikke hele døgnet. Det gikk bra i ca 2 uker men så fikk jeg migreneanfall igjen, men svakere enn før. Økte i samråd med legen til 150 mg, tar 100 mg om morgenen og 50 mg før jeg legger meg. Det er en uke siden og jeg har ennå lavt blodtrykk daglig. I en periode på formiddagen fra ca kl 13 til 18. Måler blodtrykket i blant og ligger på ca 100-110/50-60. Ikke kjempe lavt men blir svimmel. Men er redd for at det ikke skal gå over, håper det vil gå over etter en uke el to fra nå. Men om det ikke gjør det så kan jeg ikke gå sånn her. Hva er deres erfaring?

Anonymous poster hash: 8f640...9d9

Skrevet

Jeg går på mye lavere dose enn deg pga migrene og ujevn hjerterytme og jeg har kronisk lavt blodtrykk. Gått på de i 4 år...

Anonymous poster hash: 347e5...bc3

Skrevet

Jeg nektet å bruke dem. Virket direkte farlig!

Anonymous poster hash: 9f01a...62c

Skrevet

Trodde ikke leger brukte Selo Zok som førstevalg mot migrene lengre. Forsøkte det for mange år siden, bare masse bivirkninger. Begynte med Atacand, himmevid forskjell!

Anonymous poster hash: 5e8fc...175

Skrevet

Takk for svar alle. Har så langt totalt hatt flest dager uten lavt blodtrykk og har følt meg i god form da bortsett fra når migrenen kom igjen. Vet om flere via et annet forum som bruker Selo zok, er ikke vanlig migrene jeg har, en annen og mer uvanlig type og kronisk (daglig i flere mnd før de ga meg diagnosen, de mente først at det neppe kunne være migrene fordi det var daglig, men jeg har jo blant annet aura under anfallene) men kan hente at andre merker er bedre. Noen bruker Atacand ja.

Skrevet

Ja. Jeg forsøkte selo zok først, men ble så svimmel og uvel at jeg byttet til et annet merke.. husker desverre ikke hva de het siden jeg sluttet med de etter et års tid.

Skrevet

Jeg prøvde en periode for lenge siden, før det fantes ordentlige migrenemedisiner. Jeg ble utrolig slapp. Fikk liksom ikke løftet beina (og jeg pleier å trene en del).

Anonymous poster hash: 33484...e99
Skrevet

Jeg bruker den. Som forebyggende mot migrene. Tar Imigran når jeg får migreneanfall... 

Det er ikke meningen at den skal fjerne migrenen helt da, men redusere.... Jeg har i utgangspunktet litt for lavt blodtrykk, men har ikke merket noen ting spesielt. Har gått på den en stund. Kan jo være ting som kommer av den som jeg ikke tenker over at er pga den, som hetetokter på morgenen....

Om jeg har hatt mindre migrene veit jeg ikke men mildere anfall hvertfall og kjenner ingen bivirkninger av den.. (Som jeg veit om)

Skrevet

Jeg tar betablokkere mpt migrene, fått et nytt liv! Heter inderal retard :)

Skrevet

Jeg bruker Atacand, og hadde normalt blodtrykk både før og nå, har blitt målt to ganger på de to årene jeg har brukt de tror jeg.

Hvorfor måler du blodtrykket hver dag, er det vanlig, gjør du det selv?

Men er Metoprolol blodtrykksenkende? Jeg har nå fått Metropolol Sandoz og fikk beskjed om at det var en betablokker. For hvis det er en blodtrykksmedisin, så bruker jeg nå to blodtrykkssenkende medisiner uten å ha lavt blodtrykk, det kan vel ikke være bra kanskje?

Jeg har ikke merket noen bivirkninger av Metoprololen, men jeg hadde store problemer med å venne meg til Atacand. Følte meg ruset, og nesten litt full. Svimlet mye og følte meg helt rar rett og slett. Dosen ble justert ned, men det tok flere måneder før jeg klarte den doseringen som var satt først. jeg har fremdeles mye migrene

Anonymous poster hash: ac9a6...622
Skrevet

Jeg nektet å bruke dem. Virket direkte farlig!

Anonymous poster hash: 9f01a...62c

Hvorfor det?

Skrevet

Jeg bruker Atacand, og hadde normalt blodtrykk både før og nå, har blitt målt to ganger på de to årene jeg har brukt de tror jeg.

Men er Metoprolol blodtrykksenkende? Jeg har nå fått Metropolol Sandoz og fikk beskjed om at det var en betablokker. For hvis det er en blodtrykksmedisin, så bruker jeg nå to blodtrykkssenkende medisiner uten å ha lavt blodtrykk, det kan vel ikke være bra kanskje?

Jeg har ikke merket noen bivirkninger av Metoprololen, men jeg hadde store problemer med å venne meg til Atacand. Følte meg ruset, og nesten litt full. Svimlet mye og følte meg helt rar rett og slett. Dosen ble justert ned, men det tok flere måneder før jeg klarte den doseringen som var satt først. jeg har fremdeles mye migrene

Jeg bruker forresten 100 mg Metropolol Sandoz og 16 mg Atacand

Skrevet

Jeg nektet å bruke dem. Virket direkte farlig!Anonymous poster hash: 9f01a...62c

Da har du ikke kraftig nok migrene, jeg hadde tatt hva som helst for å slippe anfallene.

Bruker Inderal retard 80mg. Får veldig lav puls og er veldig trøtt.

Anonymous poster hash: 28a9f...506

Skrevet

Måler ikke hver dag men når jeg er svimmel og tror at det er blodtrykket som er lavt, greit å vite om det er det. Måler selv ja. Metopolol er blodtrykksmedisin ja, betablokker er blodtrykksmedisin. Så den skal jo senke blodtrykket når man har høyt blodtrykk og egentlig kun brukes av de med høyt blodtrykk men kan ha god effekt på migrene. Den senker mitt normale blodtrykk. Den effekten du fikk av Atacand var sikkert lavt blodtrykk, er sånn jeg har det, blir "full". At blodtrykket ditt er bra nå er jo bare bra.

Du har ennå mye migrene, hvorfor prøver du ikke annen medisin da?

Skrevet

Måler ikke hver dag men når jeg er svimmel og tror at det er blodtrykket som er lavt, greit å vite om det er det. Måler selv ja. Metopolol er blodtrykksmedisin ja, betablokker er blodtrykksmedisin. Så den skal jo senke blodtrykket når man har høyt blodtrykk og egentlig kun brukes av de med høyt blodtrykk men kan ha god effekt på migrene. Den senker mitt normale blodtrykk. Den effekten du fikk av Atacand var sikkert lavt blodtrykk, er sånn jeg har det, blir "full". At blodtrykket ditt er bra nå er jo bare bra.

Du har ennå mye migrene, hvorfor prøver du ikke annen medisin da?

Jeg bruker 3 forskjellige forebyggende medisiner. Venter på time hos nevrolog, men det er lang ventetid desverre

Skrevet

Jeg bruker den. Som forebyggende mot migrene. Tar Imigran når jeg får migreneanfall...

Det er ikke meningen at den skal fjerne migrenen helt da, men redusere.... Jeg har i utgangspunktet litt for lavt blodtrykk, men har ikke merket noen ting spesielt. Har gått på den en stund. Kan jo være ting som kommer av den som jeg ikke tenker over at er pga den, som hetetokter på morgenen....

Om jeg har hatt mindre migrene veit jeg ikke men mildere anfall hvertfall og kjenner ingen bivirkninger av den.. (Som jeg veit om)

Hvor ofte har du anfall nå da? Jeg hadde det daglig lenge og har hatt det igjen i går og i dag. Jeg kan ikke ha det daglig, selv om det ikke er kjempe kraftig nå. Klarer så vidt å skrive her, sliter med å tenke. Så vil ha noe som gjør at jeg iallefall ikke har så ofte anfall.

Takk for alle svar!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvor ofte har du anfall nå da? Jeg hadde det daglig lenge og har hatt det igjen i går og i dag. Jeg kan ikke ha det daglig, selv om det ikke er kjempe kraftig nå. Klarer så vidt å skrive her, sliter med å tenke. Så vil ha noe som gjør at jeg iallefall ikke har så ofte anfall.

Takk for alle svar!

Litt usikker. Varierer veldig... Men man får jo anfall selv om man forebygger... Spørsmålet er om behandlingen man får er god nok... Er medisinene du får mot migrene (de som du tar når du kjenner anfallet er på vei) de riktige for deg? Funker de ikke er de nok ikke det... I prinsippet skal man kunne stoppe et anfall ved hjelp av medisinene en bruker....  Jeg bruker Imigran... Funker for meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...