Gå til innhold

Barn som er i overkant interessert i fysikk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 9 år som elsker fysikk. Han sluker alt. Skulle gjerne hatt noe tips til bøker som er passende for 9-åringer innen det temaet.

Jeg jobber mye selv med fysikk men jeg har ingen sjans til å forklare noe enkelt. Sist vi snakket om fysikk og om atomer rotet jeg meg bort i mye detaljer om ulike atomers egenskaper. Det ble komplisert og sikkert kjedelig.

Kanskje det sitter noen lærere her og vet om noe fantastisk materiell ;)

Kan nevnes at han leser såpass at han er ferdig med Harry Potter serien.

Anonymous poster hash: 113a9...796

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri vært noen racer på fysikk selv, men er det mulig å få tak i lærebøker fra storskolen/ ungdomsskolen dere kan lese litt i? Eller er det noe vitensenter/ planetarium i nærheten? De har ofte rikholdige gavebutikker.

Hold på interessen og lykke til! 😊

Skrevet

Det er mulig å få låne bøker av skolen for noen klasser høyere om han er flink :-) Datteren vår går på barneskolen men har pensum fra ungdomsskolen i flere fag, der kan det være noe spennende dere kan se på sammen.

Få lærer til å ta runden med skolens fagansvarlig, så ordner de det praktiske.

Kan jo også funke å ta turen til biblioteket og se litt der?

Anonymous poster hash: 8edbb...7d7
Skrevet

Så gøy! 😀😀😀 :D

Men jeg har ikke peiling, desverre.

Anonymous poster hash: d7396...984

Skrevet

Takk for svar. Jeg aner virkelig ikke om slike bøker er tilgjengelig for utlån. De går nå på en skole som er fri for bøker (ikke spør, jeg aner ikke hvorfor) det eneste er biblioteket men der er det mye skjønnlitteratur.

Kan høre med en ungdomskole i nærheten.

Vurderer å abonnere på illustrert vitenskap. Men er dette kanskje litt over hodet på et barn?

Skrevet

Takk for svar. Jeg aner virkelig ikke om slike bøker er tilgjengelig for utlån. De går nå på en skole som er fri for bøker (ikke spør, jeg aner ikke hvorfor) det eneste er biblioteket men der er det mye skjønnlitteratur.

Kan høre med en ungdomskole i nærheten.

Vurderer å abonnere på illustrert vitenskap. Men er dette kanskje litt over hodet på et barn?

Aftenposten junior har vel en del vitenskapelige artikler? Ellers kan du kjøpe på Rema 1000 noe som heter "Alt om verdensrommet" tror jeg, kommer ut årlig og har nesten 200 sider. Vet ikke hvor du bor, men her i Tromsø er det vitenskapssenter for barn på universitetet, der man kan blant annet få kjøpt leker som går ut på fysiske eksperimenter og diverse. Tror de har noe lignende i Oslo også. Så gøy å høre at barnet ditt er interessert i vitenskap! Ellers er det sikkert greit å forhøre seg med diverse fakultet og bestille derfra, eller bestille på nettet?

Anonymous poster hash: 17684...29d

Skrevet

Ikke Illustrert Vitenskap, iallefall.. Der er det nå bare tabloide artikler med ofte dårlig faglig kvalitet. Kontakt heller Naturfagsenteret på Blindern, naturfag.no eller liknende. De vet hva som rører seg og jobber mot barn og unge.

Anonymous poster hash: 22c03...74c

Skrevet

Illustrert Vitenskap leste jeg selv som barn, det tror jeg han skal klare å sluke.

Ellers skriver Bjørn Samset godt om fysikk. Jeg tror også hans tekster vil passe en ivrig niåring. 

Mulig sønnen din er litt ung enda, men du må sende ham på Forskerfabrikken etterhvert! https://www.forskerfabrikken.no/

Mvh. realfaglig phd-student med et hjerte for forskningsformidling 

Anonymous poster hash: 0fb6c...835
Skrevet

Jeg har også et barn som er interessert i fysikk. Du kan kjøpe lærebøker selv, se på de ulike forlagenes nettsider. Mitt barn er litt eldre enn ditt, så vi satset på Rom-stoff-tid. Det er for videregående. Vi abonnerer også på Illustrert Vitenskap. Er du i tvil om det bladet er aktuelt, kan du låne en utgave på biblioteket og prøve å la ham lese det.

Ellers har Andreas Wahl (tror jeg han heter) gitt ut en fin bok for barn. Den heter Fysikkmagi.

Gjest Antarctica
Skrevet

Bestill et abbonnement på Nysgjerrigper, kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...