Gå til innhold

jeg vil gjerne forbedre mine karakterer fra VGS, mitt snitt er nå..

Anbefalte innlegg

på 3,5. Jeg trenger å få den opp på 4 for å komme inn på det jeg vil (jeg kan da plusse på alderspoeng).

Hvordan vet jeg hvor mange karakterer jeg må opp i og hvor mye jeg må få de opp for å få 4 i snitt? Sikkert suuuper dumt spm og jeg burde sikker holde meg unna matten når jeg skal forbedre karakterene :P

Er det sånn at jeg må forbedre minst 5 av karakterene mine med en karakter for å få det snittet jeg vil?

Også kan jeg evt velge å forbedre en karakter to opp istedenfor to karakterer med en opp?

Hjelp!!!

Anonymous poster hash: 4477d...287

Fortsetter under...

Det er bare å leke seg litt med tallene.

Regn sammen og del på antall karakterer. Så prøver du ut hva det utgjør med en eller to opp i ett eller flere fag. Så ser du hva du trenger..

Kanskje lurt å ta opp matematikk?

Anonymous poster hash: ada7f...5fa

Det er bare å leke seg litt med tallene.

Regn sammen og del på antall karakterer. Så prøver du ut hva det utgjør med en eller to opp i ett eller flere fag. Så ser du hva du trenger..

Kanskje lurt å ta opp matematikk?

Anonymous poster hash: ada7f...5fa

hehe, sikkert lurt med tanke på nivået ja :P Men kanskje ikke så lurt med tanke på at jeg faktisk vil OPP i snitt, hehehe :P

hi

Hva er karakterene dine nå da? Er det noen fag du vet du kan gå opp mange karakterer? Er jo mye smartere å ta få fag, men gå opp flere karakterer, enn å ta opp mange fag for å få en karakter bedre. Samfunnslære er vel en av de enkleste fagene og ta, leser du bra der, burde du få 6 i det faget. Og matte er 2 karakterer, har du 2 fra før i begge, drar de virkelig ned snittet. Skulle du klare å få 5 i begge, så drar de snittet veldig bra opp.

Kan hjelpe deg hvis du skriver ned hvilke karakterer du har.

Men for å gjøre det enkelt, om du har 20 karakterer, ti 3ere og ti 4ere, så vil det utgjøre et snitt på 3,5. For å få 4 i snitt må alle de ti 3erne bli 4. Eventuelt kan du ha ti 4ere, fem 3ere og fem 5ere. Det vil også bli 4 i snitt.

Annonse

Men for å gjøre det enkelt, om du har 20 karakterer, ti 3ere og ti 4ere, så vil det utgjøre et snitt på 3,5. For å få 4 i snitt må alle de ti 3erne bli 4. Eventuelt kan du ha ti 4ere, fem 3ere og fem 5ere. Det vil også bli 4 i snitt.

Eng                         5

Matte 1MY              3

Naturfag                 3

samfunnslære         4

Norsk hovedmål     3        eksamen   3

norsk sidemål          2        eksamen   3

norsk muntlig         3

nyere historie         3

religion og etikk      4

kroppsøving           4

tysk c språk 3           3

tysk c språk 3 muntlig eksamen   3

økonomi og info behandl.    3

geografi                4

eldre historie          4

engelsk 1             5         eksamen  3

engelsk 2 skriftlig     4     eksamen 3  (fordypning)

engelsk 2 muntlig     4

Biologi (2BI)            3

Mediekunnskap 1     5

Mediekunnskap 2      4    (fordypning)

Kor 2                        5

slik ser det ut.... blir helt svett jeg :o

hi

Både historie og norsk (muntlig) er karakterer du burde klare å forbedre ved å lese og jobbe systematisk. Spesielt norsk muntlig burde du klare å få opp i en 5'er dersom du jobber litt. Jeg var sensor i norsk muntlig sist uke, og det var virkelig ikke så veldig høye krav.

Anonymous poster hash: db9f2...f72

Både historie og norsk (muntlig) er karakterer du burde klare å forbedre ved å lese og jobbe systematisk. Spesielt norsk muntlig burde du klare å få opp i en 5'er dersom du jobber litt. Jeg var sensor i norsk muntlig sist uke, og det var virkelig ikke så veldig høye krav.

Nå er det store forskjeller fra sted til sted. Jeg hadde norsk muntlig eksamen, særemne skulle jo presenteres, og jeg hadde jo vist det jeg hadde til min norsk lærer, han sa at det var veldig bra, jeg kom til å få 5 på det. Hadde 2 venninner som hadde samme særemne, og vi samarbeidet jo, så det skulle være like bra. De to andre fikk 5 på sitt på eksamen, men endte med 4, da de var middels flinke på resten. Vi ble bedømt ut fra 3 deler. På særemne mitt fikk jeg stryk, så fikk jeg 6 på en del, 4 på neste del. Og derfor var de snille og ga meg karakteren 2. Jeg hadde bare maks uflaks med mine sensorer. Så man blir bedømt veldig forskjellig ut fra hvem man får.

Hadde også historie eksamen, der var både sensor og eksaminator nye, det var aller første eksamen de skulle holde, og jeg var selvfølgelig nummer en inn. De spurte om masse utenom pensum, og jeg endte med karakteren 2. Han ene var lærer på skolen jeg gikk på, og kom og beklaget til meg to dager etterpå. For de hadde vært alt for strenge, og vært utenom pensum, det så de ikke før, de hadde hatt flere andre inne. Og det var ingenting å gjøre noe med. Jeg har klaget på disse eksamenene og, men det hjelper ingenting, da det er muntlig eksamen, så det finnes jo ingen bevis.

Anonymous poster hash: a6f4e...c11

Eng 5

Matte 1MY 3

Naturfag 3

samfunnslære 4

Norsk hovedmål 3 eksamen 3

norsk sidemål 2 eksamen 3

norsk muntlig 3

nyere historie 3

religion og etikk 4

kroppsøving 4

tysk c språk 3 3

tysk c språk 3 muntlig eksamen 3

økonomi og info behandl. 3

geografi 4

eldre historie 4

engelsk 1 5 eksamen 3

engelsk 2 skriftlig 4 eksamen 3 (fordypning)

engelsk 2 muntlig 4

Biologi (2BI) 3

Mediekunnskap 1 5

Mediekunnskap 2 4 (fordypning)

Kor 2 5

slik ser det ut.... blir helt svett jeg :o

hi

Vet ikke hvilke fag du føler er dine sterke eller svake sider (nå) men som noen andre råder deg til er det bedre (lettere!) å ta opp få fag.

Hvis jeg var deg ville jeg tatt opp:

Historie

Naturfag

Norsk hovedmål

Norsk sidemål

Norsk muntlig (går det?)

Sats på å få 5 i alle disse fagene. Men du har fremdeles nok i snitt om du kun får 4 i et av de. Feks:

Hist. 5

Naturfag 5

N sidemål 4

N hovedmål 5

Norsk muntlig 5

Eventuelt om du får 6 i et fag:

Historie: 6

Nat. 4

Sidemål 4

Hovedmål 5

Muntlig 5

Tror det er lettere å få høyere karakterer når du tar opp fag. Da leser du og gjør det du kan for å få bra karakter. Og det er faktisk ikke så vanskelig å få god karakter om du gjør en innsats. Den Innsatsen som ikke var så viktig på videregående;)

Lykke til!

Nå er det store forskjeller fra sted til sted. Jeg hadde norsk muntlig eksamen, særemne skulle jo presenteres, og jeg hadde jo vist det jeg hadde til min norsk lærer, han sa at det var veldig bra, jeg kom til å få 5 på det. Hadde 2 venninner som hadde samme særemne, og vi samarbeidet jo, så det skulle være like bra. De to andre fikk 5 på sitt på eksamen, men endte med 4, da de var middels flinke på resten. Vi ble bedømt ut fra 3 deler. På særemne mitt fikk jeg stryk, så fikk jeg 6 på en del, 4 på neste del. Og derfor var de snille og ga meg karakteren 2. Jeg hadde bare maks uflaks med mine sensorer. Så man blir bedømt veldig forskjellig ut fra hvem man får.

Hadde også historie eksamen, der var både sensor og eksaminator nye, det var aller første eksamen de skulle holde, og jeg var selvfølgelig nummer en inn. De spurte om masse utenom pensum, og jeg endte med karakteren 2. Han ene var lærer på skolen jeg gikk på, og kom og beklaget til meg to dager etterpå. For de hadde vært alt for strenge, og vært utenom pensum, det så de ikke før, de hadde hatt flere andre inne. Og det var ingenting å gjøre noe med. Jeg har klaget på disse eksamenene og, men det hjelper ingenting, da det er muntlig eksamen, så det finnes jo ingen bevis.

Anonymous poster hash: a6f4e...c11

Er dette lenge siden? Det høres i hvert fall helt tullete ut slik som du beskriver det.

Nå er det todelt eksamen i norsk muntlig. Først inntil 10 minutter med presentasjon av oppgave de trekker 24 timer før de skal ha eksamen, deretter "samtale" på inntil 20 minutter. Samtalen blir vektet mest, og der kan vi i prinsippet spørre kandidaten om alt innenfor læringsmålene. Greien er stort sett å kunne de litterære kjennetegnene for hver epoke og kunne knytte den til 1-2 tekster, samt kunne det mest elementære innenfor språkhistorie (Aasen, Knudsen, reformene og samnorskprosjektet) og noen dialektmerker. De elevene som hadde dette på plass fikk 5'er eller 6'er alt ettersom.

tusen takk alle sammen for tips og hjelp!! :)

Til siste som spør her, jo, jeg har fullt med alderspoeng, men jeg trenger 4 i snitt og alderspoengene mine hvis jeg skal komme inn på det jeg har lyst til :)

hi

Annonse

Det er ikke mulig å ta opp igjen bare en del av norsken.

Skal du gjøre om på karakterer i norsk, må du ta tre eksamener - muntlig, sidemål og hovedmål. Og du blir da stående med tre (eksamens)karakterer. 

Siden snittet ditt i norsk er ganske lavt er det kanskje litt vanskelig å forbedre det? Du kan selvsagt lese deg opp i litteraturhistorie og tekstanalyse osv selv, men dersom det ikke ligger naturlig for deg å skrive - og spesielt dersom du sliter med grammatikken så hadde jeg nok rådet deg til å fokusere på andre fag.

Med mindre du velger å ta fag på privatgymnas der du får undervisning eller betaler for en privatlærer, så vil jeg anta at det ikke er lett å forbedre seg i norsk skriftlig uten en god del skrivetrening med tilbakemelding. 

Det er ikke mulig å ta opp igjen bare en del av norsken.

Skal du gjøre om på karakterer i norsk, må du ta tre eksamener - muntlig, sidemål og hovedmål. Og du blir da stående med tre (eksamens)karakterer. 

Siden snittet ditt i norsk er ganske lavt er det kanskje litt vanskelig å forbedre det? Du kan selvsagt lese deg opp i litteraturhistorie og tekstanalyse osv selv, men dersom det ikke ligger naturlig for deg å skrive - og spesielt dersom du sliter med grammatikken så hadde jeg nok rådet deg til å fokusere på andre fag.

Med mindre du velger å ta fag på privatgymnas der du får undervisning eller betaler for en privatlærer, så vil jeg anta at det ikke er lett å forbedre seg i norsk skriftlig uten en god del skrivetrening med tilbakemelding. 

det er veeeldig lenge siden jeg gikk på vgs, og da jeg gikk der tenkte jeg nok ikke altfor mye på karakterene mine, så sånn sett regner jeg med det skulle være mulig å gjøre det bedre.

Nå skal jeg mest sannsynlig gå på en skole, som gjør at jeg får undervisning :)

Men en ting du sier er feil. Skulle jeg få dårligere i noe enn jeg allerede har er det uansett beste karakter som står... Så da er det ikke like skummelt å ta opp noe igjen :D

hi

Det er ikke mulig å ta opp igjen bare en del av norsken. Skal du gjøre om på karakterer i norsk, må du ta tre eksamener - muntlig, sidemål og hovedmål. Og du blir da stående med tre (eksamens)karakterer.  Siden snittet ditt i norsk er ganske lavt er det kanskje litt vanskelig å forbedre det? Du kan selvsagt lese deg opp i litteraturhistorie og tekstanalyse osv selv, men dersom det ikke ligger naturlig for deg å skrive - og spesielt dersom du sliter med grammatikken så hadde jeg nok rådet deg til å fokusere på andre fag. Med mindre du velger å ta fag på privatgymnas der du får undervisning eller betaler for en privatlærer, så vil jeg anta at det ikke er lett å forbedre seg i norsk skriftlig uten en god del skrivetrening med tilbakemelding.

det er veeeldig lenge siden jeg gikk på vgs, og da jeg gikk der tenkte jeg nok ikke altfor mye på karakterene mine, så sånn sett regner jeg med det skulle være mulig å gjøre det bedre.Nå skal jeg mest sannsynlig gå på en skole, som gjør at jeg får undervisning :)Men en ting du sier er feil. Skulle jeg få dårligere i noe enn jeg allerede har er det uansett beste karakter som står... Så da er det ikke like skummelt å ta opp noe igjen :D  hi Anonymous poster hash:

4477d...287

Det har jeg ikke sagt heller.

Men tar du opp igjen norsk må du ta alt på nytt, du kan ikke forbedre feks bare hovedmål. Og da kan du ikke trikse og mikse med karakterene alt ettersom, slik har iallfall jeg forstått det.

Det er ikke mulig å ta opp igjen bare en del av norsken. Skal du gjøre om på karakterer i norsk, må du ta tre eksamener - muntlig, sidemål og hovedmål. Og du blir da stående med tre (eksamens)karakterer.  Siden snittet ditt i norsk er ganske lavt er det kanskje litt vanskelig å forbedre det? Du kan selvsagt lese deg opp i litteraturhistorie og tekstanalyse osv selv, men dersom det ikke ligger naturlig for deg å skrive - og spesielt dersom du sliter med grammatikken så hadde jeg nok rådet deg til å fokusere på andre fag. Med mindre du velger å ta fag på privatgymnas der du får undervisning eller betaler for en privatlærer, så vil jeg anta at det ikke er lett å forbedre seg i norsk skriftlig uten en god del skrivetrening med tilbakemelding.

det er veeeldig lenge siden jeg gikk på vgs, og da jeg gikk der tenkte jeg nok ikke altfor mye på karakterene mine, så sånn sett regner jeg med det skulle være mulig å gjøre det bedre.Nå skal jeg mest sannsynlig gå på en skole, som gjør at jeg får undervisning :)Men en ting du sier er feil. Skulle jeg få dårligere i noe enn jeg allerede har er det uansett beste karakter som står... Så da er det ikke like skummelt å ta opp noe igjen :D  hi Anonymous poster hash:

4477d...287

Det har jeg ikke sagt heller.

Men tar du opp igjen norsk må du ta alt på nytt, du kan ikke forbedre feks bare hovedmål. Og da kan du ikke trikse og mikse med karakterene alt ettersom, slik har iallfall jeg forstått det.

hva mener du med å trikse og mikse?

Hvis jeg tar opp Norsk ville jeg nok uansett tatt opp alle (5) karakterene som jeg har fått i Norsk, da 4 av de er 3ere og en 2er..

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...