Gå til innhold

Mattips -18 mnd

Tilith

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en gutt på 18 mnd som tydeligvis er i en periode hvor han ikke vil spise NOEN ting hjemme! Han spiser visstnok bra i barnehagen- både brød og varmmat. Men hjemme derimot.... vil ikke ha noen ting og jeg er tom for forslag.

Han vil sjelden ha brød hjemme- uansett pålegg. ikke grøt. han kan spise to boller havregrøt i barnehagen, men hjemme- et par skjeer og så vil han ikke ha mer. Ikke frukt, ikke middagsmat. bare spytter ut igjen.

virker ikke spesielt sulten, men det er jo så frustrerende!!! gutten må jo spise! 

'

I dag måtte jeg sende han i bhg på tom mage, for han ville ikke ha noe av det jeg ga han til frokost.. og da var det over 2 timer til lunsj i bhg.

noen som har vært i lignende situasjon og har gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Har desverre ingen råd, for har det helt likt med jenta mi på 19mndr.... Uuuuuuutrolig frustrerende, men tenker det er en fase som(forhåpentligvis) går over snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kjempefrustrerende!! Han sitter bare å rister på hodet og kaster mat og asjett og bestikk vegg i mellom. Ble ikke kveldsmat i dag heller, ville ikke ha annet enn litt melk.

Får virkelig tro det går over snart! Men han virker jo ikke plaget med at han ikke spiser, verre for a mor her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her med gutten min på 19 mnd.. Spiser 2-3 biter så vil han ikke ha mer.

Prøver jeg og gi han mer da blir han sint og kaster maten. Han sier nei og rister på hodet.. Håper det bare er en periode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min på 17 mnd spiser også lite i perioder..

Kan jo komme med tips på hva han liker da. : )

Pasta penne

Fiskekaker

Hamburger

Polarbrød

Hjemmelaget smoothie !! Med frosne bær, Vaniljekesam , banan og eplejuice. Her kan du jo også lure inn f.eks rått egg, litt havresekken osv så blir enda mere næring

Toast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg nå prøvd middagsglass igjen(brukte å gi det en periode da hun var under året) og det sluker hun!!!

Kanskje noe å prøve? Så får han i seg middagen allefall? :)

Tenker at det er helt greit denne perioden, så satser jeg på at hun vil ha middagen vi resten igjen spiser etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med matlyst går vel ofte i perioder, og kanskje du kan se en sammenheng i forhold til utvikling på andre områder eller tannfrembrudd?  Hvis han spiser greit i barnehagen, kan han for en periode kanskje komme tidligere og spise frokost der? Om han spiser greit der så send med noe som er næringstett slik at han har større sjangs for å få i seg det han trenger og holder seg mett en stund.

Her er lapper i ulike varianter populært for tiden, og ulike matmuffins. Kan varieres i det uendelige, enten ved å ha en base med egg og div grønnsaker og kjøtt i, eller melblanding med ost, skinke og paprika f.eks. Yoghurt med frukt og havregryn liker han også godt.

Spis måltidene sammen og ikke gjør noen svær greie ut av det. Sett frem maten og la han gjøre som han vil med den. Om han ser at du/dere spiser og ikke maser på ham om å spise, så kanskje han finner det for godt å spise selv. Sier ikke at dere maser altså, det vet jeg ingenting om, men vet hvor lett det er å bli stressa når ungen ikke vil spise noe som helst, så man blir kanskje fort litt pågående uten at man tenker over det eller mener noe vondt med det.

Anonymous poster hash: 7934b...b1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips :)

skal prøve meg på å lage matmiffins og polarbrød i helgen så får vi se om det er stas!

Har kjøpt middagsglass så skal prøve det igjen også! :)

Virker som det er normalt i denne perioden med litt varierende matlyst, siden så mange opplever det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ganger i uken som var ringte de fra barnehagen og jeg måtte komme å hente han for han var helt utslitt, bare gråt og var så sliten at han klarte ikke døve ordentlig. Han orket ikke være med de andre barna på lek eller ute, bare gråt og skulle sitte på fanget med kosen..

Andre som har opplevd at lille har blitt så utslitt av å ikke spise?

Går utfra det er det som er grunnen, for han viser ikke tegn til å være syk på noen måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...