Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #1 Skrevet 15. juni 2015 Altså hvis man starter i voksen alder? Det er ikke snakk om å begynne å spille piano, danse ballett eller drive med rytmisk sportsgymnastikk i alder av 30, men noe mer som mindre avansert idrett/strikking/språk osv, vil ikke si akkurat hva det er siden flere kjenner meg her inne, og det er en hemmelighet at jeg nå vil prøve å satse på den aktiviteten. Jeg snakker ikke om sånn kjempeproffnivå, men å bli god i noe. Har dere erfaring med det, uansett hvilken aktivitet/interesse det er? Anonymous poster hash: 86c9f...72d
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #2 Skrevet 15. juni 2015 Det er selvsagt helt mulig! Det spørs bare på innsatsen det! Anonymous poster hash: 7a546...4a3
sug lut Skrevet 15. juni 2015 #3 Skrevet 15. juni 2015 Klart man kan, det handler bare om å legge sjela i det. Språk vil du aldri bli fullgod, men bedre enn Jagland er definitivt mulig.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #4 Skrevet 15. juni 2015 Jeg har startet med golf og det er utrolig morsomt👍 er nesten 40 så det er aldri for sent😄 Anonymous poster hash: 12cbc...76f
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #5 Skrevet 15. juni 2015 Hvis har litt ballkordinasjon, så har de aller fleste ballsportlag veteranlag og/eller mosjonlag! Jeg personlig har spilt håndball siden jeg var 8, måtte slutte noen år pga studier og første barn, men klarte liksom ikke helt å legge det på hylla Nå møtes damene, alt fra 23-48 år, og trener håndball 1 gang i uka + en kamp i ny og ned! Er kjempe gøy! Jeg har når 2 flotte barn og er 36 år Eldste mann er 10 år og spiller både fotball og håndball. Mye morsommere og være en aktiv mor sammen med barna sine Føler selv jeg får mye mer overskudd etter å ha vært på en morsom fellestrening i uka I tillegg til håndball er jeg ute å jogger 1-2 timer i uka, kun for mosjonens skyld. Men lagsport er absolutt noe å anbefale. Sosialt og mye latter! Der hvor jeg spiller er det både folk som har spilt håndball før (som meg selv) og andre kvinner som aldri har tatt i håndball før i voksen alder. Nivået på oss spillere varier kraftig (så klart), men vi har det like morsomt fordet om! Anonymous poster hash: 57780...9b4
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #6 Skrevet 15. juni 2015 Hvis du har* skulle det så klart stå Anonymous poster hash: 57780...9b4
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #7 Skrevet 15. juni 2015 Klart man kan, det handler bare om å legge sjela i det. Språk vil du aldri bli fullgod, men bedre enn Jagland er definitivt mulig. Jeg snakker faktisk flytende to språk som jeg lærte i voksen alder, blant annet norsk. Så det er mulig, det jeg spurte om i HI gjelder noe litt annerledes. Jeg er livredd for å begynne å satse fordi jeg ikke ønsker å drite meg ut, men har samtidig så lyst til å prøve. Det med å legge sjela si i det har du nok rett i - må bare få selvtilliten på plass Anonymous poster hash: 86c9f...72d
sug lut Skrevet 15. juni 2015 #8 Skrevet 15. juni 2015 Klart man kan, det handler bare om å legge sjela i det. Språk vil du aldri bli fullgod, men bedre enn Jagland er definitivt mulig. Jeg snakker faktisk flytende to språk som jeg lærte i voksen alder, blant annet norsk. Så det er mulig, det jeg spurte om i HI gjelder noe litt annerledes. Jeg er livredd for å begynne å satse fordi jeg ikke ønsker å drite meg ut, men har samtidig så lyst til å prøve. Det med å legge sjela si i det har du nok rett i - må bare få selvtilliten på plass Anonymous poster hash: 86c9f...72d Jeg snakker ikke om å kunne et språk flytende (hvilket er veldig bra, ikke misforstå) men som en morsmålsbruker, slik at ingen hører at du ikke er vokst opp med det. Men bortsett fra det, det er jo en kjempefin ting å ha noe du brenner for, og det er jo gjerne det som skal til for å få det til. Og så kan du jo tenke at hva er det verste som kan skje? At du ble bare passelig god, men hadde mye moro underveis?
Gjest Antarctica Skrevet 15. juni 2015 #9 Skrevet 15. juni 2015 Klart man kan, det handler bare om å legge sjela i det. Språk vil du aldri bli fullgod, men bedre enn Jagland er definitivt mulig. Jeg snakker faktisk flytende to språk som jeg lærte i voksen alder, blant annet norsk. Så det er mulig, det jeg spurte om i HI gjelder noe litt annerledes. Jeg er livredd for å begynne å satse fordi jeg ikke ønsker å drite meg ut, men har samtidig så lyst til å prøve. Det med å legge sjela si i det har du nok rett i - må bare få selvtilliten på plass Anonymous poster hash: 86c9f...72d Jeg lærer meg én ny ting hvert år, det er ambisjonene mine. Ja, man kan bli god til hva man vil, bare man øver.
Gjest Me2u Skrevet 15. juni 2015 #10 Skrevet 15. juni 2015 Jeg tror de fleste kan lære seg noe de virkelig interesserer seg for. Jeg merker iallefall at jeg er ekstremt lettlært når det kommer til ting jeg interesserer meg i. Vedrørende idrett så startet jeg å jogge sent i 20 årene og tok mila på 40 minutter under 1 år etter for eksempel. Så kjør på
pifi med tre nurk Skrevet 15. juni 2015 #11 Skrevet 15. juni 2015 Jeg har hele livet slitt med dårlig selvtillit og aldri egentlig tenkt at jeg er god til noe. Nå som jeg er voksen og mamma til tre så har jeg etter mye fundering funnet ut at det viktigste er å tørre å kaste seg ut i nye ting og det spiller ikke så stor rolle om ikke alt går perfekt hele tiden, men opplevelsene jeg gjør meg og det jeg lærer meg er med på å utvikle meg og øker selvtilliten og gjør meg også til en bedre mamma! Kast deg ut i det, og gjør ditt beste! Du blir kanskje ikke verdensmester, men hva gjør det? Du får nye opplevelser og sikkert mye moro!!
Sanchin Skrevet 15. juni 2015 #12 Skrevet 15. juni 2015 Nå vet ikke jeg hva slags sjanger eller gren du ønsker å satse på eller hva slags nivå det er snakk om, men jeg tenker at så lenge du legger sjela di i det og virkelig ønsker å bli god så vil jo progresjonen din være et vel så bra resultat som å bli god på en resultatliste. For meg ville det å ta svart belte i karate være mer verdt for meg enn å være på topp tre i aktuell vektklasse om det kan sammenlignes. Eksempler fra folk jeg kjenner: Ei som alltid har vært glad i å synge, vært med i flere kor og endelig satset på å utvikle stemmen i voksen alder (tatt sangtimer osv) er solist på ulike arrangementer innenfor flere sjangere og stortrives med det. Får virkelig utvikle seg og utfolde seg Flere som har blomstret innenfor teater/underholdning Kanskje ikke "voksen alder", men fotballspilleren Rune Bratseth spilte visstnok ikke organisert før han var i 15-årsalderen (noe som er ekstremt sent og ikke skal være mulig om man skal hevde seg i fotball) og hadde vel en ganske så suksessfull karriere både innenlands, utenlands og på landslaget. Kort sagt, det er aldri for sent! Og du angrer bare på det du ikke gjorde!
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2015 #13 Skrevet 15. juni 2015 Klart man kan, det handler bare om å legge sjela i det. Språk vil du aldri bli fullgod, men bedre enn Jagland er definitivt mulig. Har man språkøre kan man fint komme i morsmålliga, selv i voksen alder. Lærte meg tysk da jeg fikk meg tysk kjæreste, og selv om jeg nærmer meg førti så snakker jeg nå flytende. Tilbakevist at man kun blir flink som barn/ung. Anonymous poster hash: 878f6...fbf
amandine Skrevet 16. juni 2015 #14 Skrevet 16. juni 2015 (endret) Jeg kjenner en herremann som bestemte seg for at data var tingen å lære seg. Han hadde aldri vært borti før, men var skrøpelig til beins og ville gjerne kommunisere med folk likevel. Han kjøpte pc og pad til seg selv i bursdagsgave da han fylte 90. Nå er han 94 og snakker med folk i alle verdensdeler, han er på børsen, han slektsforsker og du ser ham aldri uten at han har nesa i et prosjekt på nettet. Vi snakker om en mann som jo faktisk var godt voksen og lærevillig... Endret 16. juni 2015 av amandine
sug lut Skrevet 16. juni 2015 #15 Skrevet 16. juni 2015 (endret) Klart man kan, det handler bare om å legge sjela i det. Språk vil du aldri bli fullgod, men bedre enn Jagland er definitivt mulig. Har man språkøre kan man fint komme i morsmålliga, selv i voksen alder. Lærte meg tysk da jeg fikk meg tysk kjæreste, og selv om jeg nærmer meg førti så snakker jeg nå flytende. Tilbakevist at man kun blir flink som barn/ung. Anonymous poster hash: 878f6...fbf Hjernens plastisitet endres med alderen, slik at man får en dominans av negative prosesser som på sikt bryter ned. Likevel er det å lære seg noe nytt - som et nytt språk - bevist å forsinke demensprosesser (og tospråklige har ogå i enkelte studier vist seg å bli demente flere år senere enn enspråklige). Men der tospråklige barn lagrer begge språkene i samme område, vil språk som læres senere lagres et annet sted. Læringsstrategiene ved fremmedspråkstilegnelse i voksen alder er annerledes. Selv om enkelte elementer ved vår kapasitet for språktilegnelse er intakte gjennom livet er det klare tegn på at andre elementer påvirkes negativt av alder. Det er en grunn til at man gjerne plasserer de mest vellykkete av de som tilegner seg språk som voksen som "near-native" i kompetanse - de har liten mulighet til å nå lenger enn det. Endret 16. juni 2015 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #16 Skrevet 16. juni 2015 Flere steder i landet er det startet trommekorps for voksene damer. Svært få kan noe fra før, men de blir kjempe flinke Ta sats! Anonymous poster hash: b96b3...adb
Gjest Antarctica Skrevet 16. juni 2015 #17 Skrevet 16. juni 2015 Klart man kan, det handler bare om å legge sjela i det. Språk vil du aldri bli fullgod, men bedre enn Jagland er definitivt mulig. Har man språkøre kan man fint komme i morsmålliga, selv i voksen alder. Lærte meg tysk da jeg fikk meg tysk kjæreste, og selv om jeg nærmer meg førti så snakker jeg nå flytende. Tilbakevist at man kun blir flink som barn/ung.Anonymous poster hash: 878f6...fbf Hjernens plastisitet endres med alderen, slik at man får en dominans av negative prosesser som på sikt bryter ned. Likevel er det å lære seg noe nytt - som et nytt språk - bevist å forsinke demensprosesser (og tospråklige har ogå i enkelte studier vist seg å bli demente flere år senere enn enspråklige). Men der tospråklige barn lagrer begge språkene i samme område, vil språk som læres senere lagres et annet sted. Læringsstrategiene ved fremmedspråkstilegnelse i voksen alder er annerledes. Selv om enkelte elementer ved vår kapasitet for språktilegnelse er intakte gjennom livet er det klare tegn på at andre elementer påvirkes negativt av alder. Det er en grunn til at man gjerne plasserer de mest vellykkete av de som tilegner seg språk som voksen som "near-native" i kompetanse - de har liten mulighet til å nå lenger enn det. Når dét er sagt tør jeg påstå at en del ekte "native speakers" av for eksempel norsk er nærmest språkløse, hva angår ordforråd, idiomatiske uttrykk, tekstforståelse og variasjon i språk og uttrykk. Du trenger ikke gå utenfor forumet her for å finne mange av slagsen. Så jeg antar at hvis man har lingvistisk begavelse og interesse kan man bli mer veltalende på sitt neste fremmedspråk enn mange er på morsmålet. Jeg snakker tre språk flytende, to brukbart, og er i gang med å lære det sjette. Og det blir bare lettere for hver gang!
sug lut Skrevet 16. juni 2015 #18 Skrevet 16. juni 2015 Klart man kan, det handler bare om å legge sjela i det. Språk vil du aldri bli fullgod, men bedre enn Jagland er definitivt mulig. Har man språkøre kan man fint komme i morsmålliga, selv i voksen alder. Lærte meg tysk da jeg fikk meg tysk kjæreste, og selv om jeg nærmer meg førti så snakker jeg nå flytende. Tilbakevist at man kun blir flink som barn/ung.Anonymous poster hash: 878f6...fbf Hjernens plastisitet endres med alderen, slik at man får en dominans av negative prosesser som på sikt bryter ned. Likevel er det å lære seg noe nytt - som et nytt språk - bevist å forsinke demensprosesser (og tospråklige har ogå i enkelte studier vist seg å bli demente flere år senere enn enspråklige). Men der tospråklige barn lagrer begge språkene i samme område, vil språk som læres senere lagres et annet sted. Læringsstrategiene ved fremmedspråkstilegnelse i voksen alder er annerledes. Selv om enkelte elementer ved vår kapasitet for språktilegnelse er intakte gjennom livet er det klare tegn på at andre elementer påvirkes negativt av alder. Det er en grunn til at man gjerne plasserer de mest vellykkete av de som tilegner seg språk som voksen som "near-native" i kompetanse - de har liten mulighet til å nå lenger enn det. Når dét er sagt tør jeg påstå at en del ekte "native speakers" av for eksempel norsk er nærmest språkløse, hva angår ordforråd, idiomatiske uttrykk, tekstforståelse og variasjon i språk og uttrykk. Du trenger ikke gå utenfor forumet her for å finne mange av slagsen. Så jeg antar at hvis man har lingvistisk begavelse og interesse kan man bli mer veltalende på sitt neste fremmedspråk enn mange er på morsmålet. Jeg snakker tre språk flytende, to brukbart, og er i gang med å lære det sjette. Og det blir bare lettere for hver gang! Selvsagt, men det er fordi de fleste mennesker er for dumme til å leve, det er bare ingen som har fortalt dem det ennå.
overlord Skrevet 16. juni 2015 #19 Skrevet 16. juni 2015 Selvsagt kan man bli god i det man setter seg fore, men det er ofte tiden det står på. Man kan ikke ofre like mye tid på en hobby når man har full jobb og familie. Samtidig er man jo gjerne mer strukturert og bruker tiden mer effektivt. Jeg gjør som Pashla og har som mål å lære noe nytt hvert år. Trenger ikke være store greiene, men f.eks å kjøre båt, stå på slalom eller danse vals uten å se åndssvak ut.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2015 #20 Skrevet 16. juni 2015 Jeg begynte med en liten og avansert gren innenfor kampsport for rett over et år siden,jeg er i utgangspunktet en som bruker lang tid på å lære nye ting. Spesielt når det handler om teknikker man gjør med kroppen, men dette elsker jeg og derfor har jeg kommet veldig langt på dette ene året! Jeg gjør ting jeg aldri hadde trodd jeg kunne klare,jeg har steget fort i gradene og begynner å regnes som en som virkelig kan denne grenen. På bare ett år!! Så det går veldig fint an om man virkelig vil!😄 Jeg er 34 år nå Anonymous poster hash: eb6ce...786
Gjest Antarctica Skrevet 16. juni 2015 #21 Skrevet 16. juni 2015 Selvsagt kan man bli god i det man setter seg fore, men det er ofte tiden det står på. Man kan ikke ofre like mye tid på en hobby når man har full jobb og familie. Samtidig er man jo gjerne mer strukturert og bruker tiden mer effektivt. Jeg gjør som Pashla og har som mål å lære noe nytt hvert år. Trenger ikke være store greiene, men f.eks å kjøre båt, stå på slalom eller danse vals uten å se åndssvak ut. Jeg har også lært meg å danse (dvs godt nok til ikke å gjøre skam på familien) og å stå slalom, høyner dessuten med å spille bridge og brygge øl - måtte gi tapt da jeg kom til hekling. Men neste år, kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå