Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Litt for tidlig å tenke på egentlig ettersom jeg ikke er gravid. Men greit å høre om noen andre har noen tanker om dette og ha det litt i bakhode. Føler avgjørelsene må bli tatt litt for hvis man først blir gravid.

Vi prøver å blir gravide ved PGD (preimplantasjonsdiagnostikk) og det er fordi mannen min har en balansert translokasjon som er en kromosomfeil.

Da har vi muligheten til å ta fostervanssprøve og/eller morkakeprøve. 

Noen som har noen tanker rundt dette? Vært gjennom det selv uten PGD? 

Det er jo en viss risiko og det ligger i bakhode hele tida, tenk om vi aborterer pga et sånt valg etter alt vi har vært gjennom og mister vår mulighet.

Vet det også er mulighet til å ta blodprøve fra mor der man sjekker fosterDNA i mors blod, men vet veldig lite om dette og det jeg fikk vite er at de ikke gjør dette i Norge...

Noen som har erfaringer som kan deles?

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Ser det er lenge siden du skrev dette, men svarer nå likevel

Jeg tok fostervannsprøve i forrige svangerskap pga underutvikling og hjertefeil hos foster. Fikk svar etter en uke på at det var trisomi 18. I Det var egentlig ikke noe spørsmål om vi skulle eller ikke skulle, vi måtte ha et svar, for å vite hva vi skulle gjøre videre.

Denne gangen har vi fått tilbud om fostervannsprøve, men har foreløpig takket nei. Vi tok duotest, eller hva det heter, og har fått gode prognoser denne gangen. Vi skal til ny ultralyd om to uker( er da i uke 15) hvor de ser nærmere på hjerte, lunger og hjerne. Vi vil da ta et endelig valg ift fostervannsprøve. Litt redd for å komme inn i den 0,5-1%gruppen som aborterer et friskt foster, så denne gangen tørr vi ikke å ta den før vi evt får prognoser som er dårlige.

Blodprøven heter "Harmony test". Google og du vil få opp klinikker i feks London og København. Jeg har selv ikke tatt den, men vurderte det da jeg var gravid sist for å utelukke trisomi (pga min alder, men yngre enn 38 år så hadde ikke tilbud i det offentlige i Norge). Mailet litt med en klinikk i London. De ønsker også å ta UL rundt uke 12, så time må bestilles da. Vurderte å ta Ryanair tur-retur samme dag.. Fant billige billetter. Men jeg slo det fra meg da det tilsammen ville koste ca 10000kr og jeg ikke hadde en indikasjon for å ta testen annet enn at jeg var over 35 år.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 8db5c...4fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...