Anonym bruker Skrevet 13. juni 2015 #1 Skrevet 13. juni 2015 der folk (som verken er blitt mobbet, hatt "rar" kropp eller sliter med blyghet som er medfødt) sier at man må da tåle å dusje naken foran masse fremmede mennesker, de som ikke vil det er rare, nakenhet er naturlig bla bla bla. Vel, hvorfor MÅ man tåle å være naken foran masse andre mennesker? Tvinges til det? Fra vi er bittesmå lærer foreldrene våre oss at kroppen er privat, man skal dekke kroppen med klær, man kan ikke gå naken overalt. Når jentene blir eldre får de høre fra foreldre, lærere osv at de ikke skal gå i så og så korte skjørt og kjoler, stor utringning fordi det ikke passer seg og man ikke trenger å flashe kroppen. Man lærer om grenser, at kroppen er noe privat, at man ikke trenger å kle av seg foran kjæresten/gutter generelt og gjøre det man ikke vil. Men så får man plutselig høre at på skolen så MÅ man være naken foran masse andre, bare fordi de er av samme kjønn? Hvor ble det av at kroppen er privat? Hvorfor er det slik intoleranse for blyghet? Jeg dusjer for øvrig naken sammen med andre på ukentlig basis (babysvømming) selv om jeg ser helt jævlig ut uten klær og finner det ubehagelig, men følger reglene hvis jeg VIL dra på babysvømming, i basseng med de større barna og så videre. Barn som har gym på skolen/svømming MÅ dusje i fellesdusjen og er tvunget til å være naken foran mange andre om de vil det eller ikke. Jeg blir helt matt når jeg leser kommentarer om at hvis vi får avlukker så bidrar det til usunt kroppsbilde. Anonymous poster hash: cb327...ccf
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2015 #2 Skrevet 13. juni 2015 Enig, jeg liker ikke å være naken med andre enn mannen min, skjønner ikke hvorfor man er nødt til det i garderober og dusjer Anonymous poster hash: 1c3e9...ba5
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2015 #3 Skrevet 13. juni 2015 SÅ enig Anonymous poster hash: 7b372...be0
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2015 #4 Skrevet 13. juni 2015 Jeg har dusja i fellesdusj hele skolen, og gymnaset, trening da jeg studerte etc. Så flytta jeg til england. Det duja vi ikke naken i fellesdusjen. Vi kom inn i garderoben, så gikk hi inn i et avlukke, dro på oss badedrskta, så gikk vii dusjen og vaska oss før vi gikk i bassenget. Så dusja vi etter bading med badedrkt på, vaska håret etc. Så tok vi bagen med oss inn i avlukket, der kledde vi oss, ør vi ikk ut. Funka fint som faen! Folk var ikke sykete enn het. Jeg gjør sånn her hjeme ogå nå. Det er helt unaturlig å duje hlt naken i fellesdujen. Anonymous poster hash: f1c3b...15a
Hjertefru Skrevet 13. juni 2015 #5 Skrevet 13. juni 2015 Det å være naken sammen med andre av samme kjønn er norsk kultur. En verdifull del av kulturen mener jeg. Da lærer de unge at kropper finnes i alle størrelser, former og farger, med og uten hår osv. Tror vi mister noe hvis bare retusjerte magasinkropper blir referansen for våre barn.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2015 #6 Skrevet 13. juni 2015 Hmm - Jeg tenker at nakne kropper (i ikke seksualiserte positurer) er helt naturlig! Jeg har vært i japan nylig. Ingen i Japan som jeg så (i løpet av en måned) var lettkledde til tross for varmt vær. Var i et par-tre forskjellige svømmehaller i forskjellige deler av landet. I alle var det slik. Man kledde av seg alt i samme rom som sitt kjønn. Dusjet i fellesdusj naken. Etter å ha tatt på seg badetøyet gikk man til svømmehallen. For å komme inn i den måtte du gå gjennom dusj med badetøyet på. Var også på spa der det var forskjellige avdelinger for kvinner og menn. Badetøy var forbudt. Anonymous poster hash: d49af...a80
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2015 #7 Skrevet 13. juni 2015 Hvorfor denne kjønnsinndelingen, egentlig? Må bare få poengtere at selvom jeg er enig med HI så synes jeg Newton sitt pubertetsopplegg er helt supert, altså. Kropp er topp! Anonymous poster hash: 7b372...be0
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2015 #8 Skrevet 13. juni 2015 Da jeg var ung på 80 tallet gikk jeg på kvinnedager på veskantbadet. Da badet alle damene nakene. Det var helt naturlg! Vi hadde også bading i basseng på skolen da badet også vi nakene. Ingen hadde noe problemer med det. Anonymous poster hash: b2a07...a5e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2015 #9 Skrevet 13. juni 2015 Da jeg var ung på 80 tallet gikk jeg på kvinnedager på veskantbadet. Da badet alle damene nakene. Det var helt naturlg! Vi hadde også bading i basseng på skolen da badet også vi nakene. Ingen hadde noe problemer med det. Anonymous poster hash: b2a07...a5e Usj...utflod spredt vilt rundt i vannet man fikk i munnen. Alle tusser på seg i basseng, usj.... Ørevoksen blir vasket ut... Snørr både her og der... Noen bæsjer har også flytt i vannet... nei takk, aldri mer offentlig basseng!!! Anonymous poster hash: e4138...5e3
Syngensang Skrevet 13. juni 2015 #10 Skrevet 13. juni 2015 Det å være naken sammen med andre av samme kjønn er norsk kultur. En verdifull del av kulturen mener jeg. Da lærer de unge at kropper finnes i alle størrelser, former og farger, med og uten hår osv. Tror vi mister noe hvis bare retusjerte magasinkropper blir referansen for våre barn. Heilt einig med deg!!! Korleis skulle ein ellers finne ut at damer har både hengepuppar og strekkmerker, bittesmå eller kjempestore puppar, sprettrumper og hengerumper. Mykje og lite kroppshår, føflekkar og alt mogleg anna rart som og er heilt naturleg!! Eg er sjølv innehavar av ein kropp som har både den eine og den andre skavanken. Eg har absolutt ikkje problem med å dusje naken saman med andre kvinner nettopp fordi eg har vore "utsett" for fellesdusjing i garderobar og symjehallar frå eg var heilt lita. Eg har sett at damer ikkje ser ut som i vekeblada og på internettet og skammar meg difor heller ikkje over min eigen kropp.
Syngensang Skrevet 13. juni 2015 #11 Skrevet 13. juni 2015 Kan forresten ikkje hugse å fått påpeika at eg måtte dekke til kroppen min då eg var lita heller, og ikkje fått noko påpakk om at kroppen er privat osb. Og det syns eg er flott, kropp er kropp og heilt naturleg. Vi har kvar vår og dei er ikkje like, men dei treng heller ikkje vere så hemmelege og mystiske at ein ikkje kan dusje naken ilag med folk av same kjønn. Skulle gjerne hatt meir nakenhet uten sexsfokus her i verden.
Gjest Darwinia:-) Skrevet 13. juni 2015 #12 Skrevet 13. juni 2015 Enig med flere over her. Synes det er direkte farlig om den eneste referansen til kvinnekroppen en 15år gammel usikker jente har er de perfekte, retusjerte kroppene i media. Har aldri vært særlig fornøyd med kroppen min men etter at vi begynte på babysvømming har jeg fått MYE bedre selvtillit. I fellesdusjen er det veldig tydelig at kropper kommer i alle fasonger og størrelser og de aller, aller fleste har en eller annen "skavank". Kan ikke huske å ha sett en eneste perfekt kropp i løpet av 5 år. Og det har gjort underverk for selvtilliten min. Kroppen min har pene sider og mindre pene sider...akkurat som 98% av alle kropper.
soleia Skrevet 13. juni 2015 #13 Skrevet 13. juni 2015 Kvifor skal bitte små barn eigentleg lære at dei må dekke til kroppen med klede? Mine har og hatt på seg badetøy sidan dei slutta med bleie, men om ein ser på bilete frå 70 - 80 talet, så bada ungane nakne på stranda til dei var ganske store. Hugsar godt sjølv at vi ein gong kasta av oss alle kleda og bada i elva då eg var 7-8 år. Vi treng å sjå kvinnekroppar i alle størrelsar og fasongar. Eg kvier meg av og til litt for å kle av meg i offentlege bad, men tenkjer på at om eg med mine heng og strekar kan gjere det, så kan eg kanskje gje meir mot til dei som er enno meir usikre på kroppen sin enn eg.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2015 #14 Skrevet 13. juni 2015 Har en tenåring, og støtter henne i at hun ikke skal dusje etter gym på skolen. Fordi de blir tatt bilde av, og det blir spredd på nettet. Datteren min har vært utsatt for nettmobbing før, og det er utrolig hvor langt de er villige til å gå, for å ta bilder, eller få tak i bilder, man ikke ønsker at andre skal se. Anonymous poster hash: 3ef5d...7b1
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2015 #15 Skrevet 13. juni 2015 Det å være naken sammen med andre av samme kjønn er norsk kultur. En verdifull del av kulturen mener jeg. Da lærer de unge at kropper finnes i alle størrelser, former og farger, med og uten hår osv. Tror vi mister noe hvis bare retusjerte magasinkropper blir referansen for våre barn. Det har dessverre blitt en del av norsk kultur at ungene blir tatt bilder av, som deretter legges ut på nett. De blir også kalt ting hvis de ser annerledes ut (tidlig utviklet, skavanker) - får kallenavn som spres i skolegården. Barn er dessverre ofte ganske onde skapninger og forstår ikke hva mobbing kan gjøre med kompisen, slik vi voksne gjør. I tillegg er det vel 1 av 10 (?) barn som en eller annen gang i løpet av livet er blitt utsatt for overgrep, og er derfor ikke villige til å eksponere seg nakne for andre. Skal man ikke ta hensyn til at enkelte barn har erfaringer som gjør at de ikke ønsker å være nakne foran andre? Barn som mobbes (der lærere som regel gir faen, snakker på vegne av to venninner med barn som opplevde dette), barn som har opplevd overgrep, barn med skavanker (store arr etter operasjoner, stomi osv)? Anonymous poster hash: cb327...ccf
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2015 #16 Skrevet 13. juni 2015 Det å bli "utsatt" for nakne kropper er ikke ensbetydende med at man får bedre selvtillit, eller et lettere forhold til kropp. Min mor var veldig obs på at kropp var noe som skulle være veldig naturlig, og jeg skulle lære meg å ikke skjemmes for kroppen min. Og jeg har alltid vært SVÆRT forknytt når det kommer til nakenhet. Det hjalp ikke det bitten, og om mulig så gjorde min mors forsøk på å gjøre dette naturlig for meg det hele bare verre. Jeg har ikke lyst å se andre nakne kropper, og jeg vil ikke gå rundt naken selv heller da begge deler gjør meg ubekvem. Anonymous poster hash: bd2f6...24c
Syngensang Skrevet 13. juni 2015 #17 Skrevet 13. juni 2015 Det å bli "utsatt" for nakne kropper er ikke ensbetydende med at man får bedre selvtillit, eller et lettere forhold til kropp. Min mor var veldig obs på at kropp var noe som skulle være veldig naturlig, og jeg skulle lære meg å ikke skjemmes for kroppen min. Og jeg har alltid vært SVÆRT forknytt når det kommer til nakenhet. Det hjalp ikke det bitten, og om mulig så gjorde min mors forsøk på å gjøre dette naturlig for meg det hele bare verre. Jeg har ikke lyst å se andre nakne kropper, og jeg vil ikke gå rundt naken selv heller da begge deler gjør meg ubekvem. Anonymous poster hash: bd2f6...24c Det må då foregå i naturlege former. Som når ein dusjar før og etter symjing, trening og bading. Har aldri blitt "utsett" for nakne kroppar utanom dette. Syns ikkje det er naturleg å sprade rundt naken heime, eller andre plassar. Alt med måte;-) Men meinar bestemt at det er naturleg og bra å sjå alle slags kroppar nakne slik at ein ikkje trur at den nakenheita ein ser i media er nnormalen. Eg går aldri naken rundt i huset utan ein svært godt grunn. (Ekkelt med hengepuppar som heng og mage som dissar;-), men ville nok ikkje gjort det om alt strutta rette vegen heller) Kva gjorde mor di for å få deg til å ha eit "naturleg" forhold til kropp då, sidan du er blitt så forknytt?
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2015 #18 Skrevet 13. juni 2015 Det å bli "utsatt" for nakne kropper er ikke ensbetydende med at man får bedre selvtillit, eller et lettere forhold til kropp. Min mor var veldig obs på at kropp var noe som skulle være veldig naturlig, og jeg skulle lære meg å ikke skjemmes for kroppen min. Og jeg har alltid vært SVÆRT forknytt når det kommer til nakenhet. Det hjalp ikke det bitten, og om mulig så gjorde min mors forsøk på å gjøre dette naturlig for meg det hele bare verre. Jeg har ikke lyst å se andre nakne kropper, og jeg vil ikke gå rundt naken selv heller da begge deler gjør meg ubekvem. Anonymous poster hash: bd2f6...24c Det må då foregå i naturlege former. Som når ein dusjar før og etter symjing, trening og bading. Har aldri blitt "utsett" for nakne kroppar utanom dette. Syns ikkje det er naturleg å sprade rundt naken heime, eller andre plassar. Alt med måte;-) Men meinar bestemt at det er naturleg og bra å sjå alle slags kroppar nakne slik at ein ikkje trur at den nakenheita ein ser i media er nnormalen. Eg går aldri naken rundt i huset utan ein svært godt grunn. (Ekkelt med hengepuppar som heng og mage som dissar;-), men ville nok ikkje gjort det om alt strutta rette vegen heller) Kva gjorde mor di for å få deg til å ha eit "naturleg" forhold til kropp då, sidan du er blitt så forknytt? Så du viser ikke din nakne kropp foran mennesker som er deg nær, altså mor, barna dine osv, mens det er helt greit å eksponere seg for helt fremmede folk? I skoledusjen kommer mobbeproblematikken også inn. Det er ikke det samme som å dusje etter svømming med andre voksne, som du mest sannsynlig aldri ser igjen. Er du den første jenta som får hår eller puppe, så skal jeg love deg at det blir tisking og hvisking i skolegården etter nakendusjing. Anonymous poster hash: cb327...ccf
Syngensang Skrevet 14. juni 2015 #19 Skrevet 14. juni 2015 Det å bli "utsatt" for nakne kropper er ikke ensbetydende med at man får bedre selvtillit, eller et lettere forhold til kropp. Min mor var veldig obs på at kropp var noe som skulle være veldig naturlig, og jeg skulle lære meg å ikke skjemmes for kroppen min. Og jeg har alltid vært SVÆRT forknytt når det kommer til nakenhet. Det hjalp ikke det bitten, og om mulig så gjorde min mors forsøk på å gjøre dette naturlig for meg det hele bare verre. Jeg har ikke lyst å se andre nakne kropper, og jeg vil ikke gå rundt naken selv heller da begge deler gjør meg ubekvem. Anonymous poster hash: bd2f6...24c Det må då foregå i naturlege former. Som når ein dusjar før og etter symjing, trening og bading. Har aldri blitt "utsett" for nakne kroppar utanom dette. Syns ikkje det er naturleg å sprade rundt naken heime, eller andre plassar. Alt med måte;-) Men meinar bestemt at det er naturleg og bra å sjå alle slags kroppar nakne slik at ein ikkje trur at den nakenheita ein ser i media er nnormalen. Eg går aldri naken rundt i huset utan ein svært godt grunn. (Ekkelt med hengepuppar som heng og mage som dissar;-), men ville nok ikkje gjort det om alt strutta rette vegen heller) Kva gjorde mor di for å få deg til å ha eit "naturleg" forhold til kropp då, sidan du er blitt så forknytt? Så du viser ikke din nakne kropp foran mennesker som er deg nær, altså mor, barna dine osv, mens det er helt greit å eksponere seg for helt fremmede folk? I skoledusjen kommer mobbeproblematikken også inn. Det er ikke det samme som å dusje etter svømming med andre voksne, som du mest sannsynlig aldri ser igjen. Er du den første jenta som får hår eller puppe, så skal jeg love deg at det blir tisking og hvisking i skolegården etter nakendusjing. Anonymous poster hash: cb327...ccf Eg dusjar då heime og, sjeldan framfor mor mi, men ungane tek gjerne ein tur inn på badet...Mobbeproblematikken ser eg, men trur iikkje løysinga er å gøyme alle naturlege kroppar for kvarandre. Ville heller jobba med respekten for kvarandre og aksepten for at alle er ulike. Einaste argumenret eg til ein viss grad kjøper er fotografering i dusjen. Men det må gå an å forby telefonar i garderobar. Og om du har jobba godt med respekt og aksept som eg tidlegare skreiv om vil nok faren for fotografering og avta...
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2015 #20 Skrevet 14. juni 2015 Det å bli "utsatt" for nakne kropper er ikke ensbetydende med at man får bedre selvtillit, eller et lettere forhold til kropp. Min mor var veldig obs på at kropp var noe som skulle være veldig naturlig, og jeg skulle lære meg å ikke skjemmes for kroppen min. Og jeg har alltid vært SVÆRT forknytt når det kommer til nakenhet. Det hjalp ikke det bitten, og om mulig så gjorde min mors forsøk på å gjøre dette naturlig for meg det hele bare verre. Jeg har ikke lyst å se andre nakne kropper, og jeg vil ikke gå rundt naken selv heller da begge deler gjør meg ubekvem. Anonymous poster hash: bd2f6...24c Det må då foregå i naturlege former. Som når ein dusjar før og etter symjing, trening og bading. Har aldri blitt "utsett" for nakne kroppar utanom dette. Syns ikkje det er naturleg å sprade rundt naken heime, eller andre plassar. Alt med måte;-) Men meinar bestemt at det er naturleg og bra å sjå alle slags kroppar nakne slik at ein ikkje trur at den nakenheita ein ser i media er nnormalen. Eg går aldri naken rundt i huset utan ein svært godt grunn. (Ekkelt med hengepuppar som heng og mage som dissar;-), men ville nok ikkje gjort det om alt strutta rette vegen heller) Kva gjorde mor di for å få deg til å ha eit "naturleg" forhold til kropp då, sidan du er blitt så forknytt? Så du viser ikke din nakne kropp foran mennesker som er deg nær, altså mor, barna dine osv, mens det er helt greit å eksponere seg for helt fremmede folk? I skoledusjen kommer mobbeproblematikken også inn. Det er ikke det samme som å dusje etter svømming med andre voksne, som du mest sannsynlig aldri ser igjen. Er du den første jenta som får hår eller puppe, så skal jeg love deg at det blir tisking og hvisking i skolegården etter nakendusjing. Anonymous poster hash: cb327...ccf Eg dusjar då heime og, sjeldan framfor mor mi, men ungane tek gjerne ein tur inn på badet...Mobbeproblematikken ser eg, men trur iikkje løysinga er å gøyme alle naturlege kroppar for kvarandre. Ville heller jobba med respekten for kvarandre og aksepten for at alle er ulike. Einaste argumenret eg til ein viss grad kjøper er fotografering i dusjen. Men det må gå an å forby telefonar i garderobar. Og om du har jobba godt med respekt og aksept som eg tidlegare skreiv om vil nok faren for fotografering og avta... Problemet er at i norske skoler kan ikke lærere si noe som helst, det er ingen mulighet til å disiplinere. Mobbere blir ikke utestengt, enden på viset er at MOBBEOFFERET må bytte skole. Men da har skaden allerede skjedd, hvis bildene ligger ute på nettet. Mobbing har alltid vært og vil alltid være, det hjelper ikke å være pedagogisk og jobbe med respekt og aksept. Både pene, stygge, tynne og tykke jenter opplever mobbing, det handler ikke om manglende aksept for forskjell på kroppen, men for vilje til å skade den som mobbes. Og ja, det går an å forby telefoner i garderober, men seriøst, skal lærere stå og ransake sekkene til videregåendeelever hver morgen før de slipper inn på skolen? Da vil ikke skoledagen begynne før kl 1 om ettermiddagen... Du er svært naiv hvis du mener at bare man forklarer tenåringer at de skal respektere hverandre, så vil mobbingen slutte. Det er som å tro at man kan lage en lov med forbud mot sexkjøp, og så stoppes prostitusjon på dagen. Enkelte ting vil aldri bli borte. Skal barn som mobbes tvinges til å eksponere seg som forsøkskaniner i et Kardemommeby-prosjekt der man skal avskaffe mobbing? Ta bare antimobbeløftet til Regjeringen, hvor mye mindre mobbing ble det etter dette løftet? Sånn cirka ingenting? Anonymous poster hash: cb327...ccf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå