Gå til innhold

Er jeg bitt av flått?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget igår. Klemte og kom borte litt verk ut. Er blitt mye større idag og vondt

Anonymous poster hash: 5c127...5f4

post-42-998719_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en tur til legen og sjekk. Borrelia suger. Hvis du får feber/vondt i ledd dra rett på legevakten.

Anonymous poster hash: 10b90...d73

Skrevet

Det ser ikke ut som flått-bitt, men det kan være det likevel. Ville nok sjekket med lege for sikkerhets skyld.

Anonymous poster hash: 18e39...c77

Skrevet

Ikke godt å si utifra bildet. Kan være hva som helst som har bitt deg. Vær obs på dersom det brer seg utover med en sentral avblassing. Google erythema migrans for å se bilde av hva jeg mener. Da må du til legen med e gang for å få antibiotika.

Anonymous poster hash: 68c10...5f1

Skrevet

Den bør du absolutt få sjekket, ja! Dra til lege og få antibiotika!!!

Vær obs på at om de tar prøver av deg nå så vil det ikke vise noe, antistoffene dannes først senere.

Ikke utsett det, jo tidligere du kommer i behandling jo bedre er det!

Ikke alle flåttbitt som er like karakteristiske, og også de uten ring/merke rundt kan gi smitte.

Anonymous poster hash: 10f85...099
Skrevet

Du mangler ringen rundt som er så typisk for flåttbitt

http://ndla.no/en/node/112457

Men som allerede nevnt her så kan man få et mer utypisk utseende utslett og likevel være bitt, så det beste er å kontakte lege for sikkerhets skyld.

Anonymous poster hash: 18e39...c77
Skrevet

Jeg er litt skeptisk til å skulle ta antibiotika hver gang man får et insektsstikk. Da måtte jeg jo gått på antibiotika hele sommeren nesten. Det er ikke bra å være så hysterisk at man løper til legen for å kreve antibiotika for småting. Ikke rart det blir så mye resistente bakterier. Men som sagt må du passe godt på. Dersom det utvikler seg til en slik ring eller du får andre symptomer som feber og vondt i ledd, må du gå til legen med en gang for å få det sjekket ut.

Anonymous poster hash: 68c10...5f1

Skrevet

Får ringe legen i kveld etter kinotur og få dem til å se på det

Skrevet

Det er ikke vanligvis er sånn "klump" i midten, som du sier du klemte litt verk ut av, med borrelia. Utslettet med borrelia er vanligvis flatt. Det passer mer med en liten abscess eller liknende. Men få legen til å se på det du.

Anonymous poster hash: d05df...b56

Skrevet

Dersom du ble bitt av flått ville du ikke vært i tvil. Flåtten må fysisk fjernes fra bittstedet med mindre den får henge til den er mett (og på størrelse med ei lita drue) de sitter skikkelig fast!

Skrevet

Man må ikke alltid dra ut flåtten selv nei! Mange kan få flåttbitt uten å selv merke det.

Selv merket jeg aldri noe bitt, hadde noe kløe, men dro da aldri ut noe flått.

3 år etter smertehelvete finner legene det for godt å sjekke meg for borrelia, og det var det jeg hadde....

Sjekk det du HI, for dette unner jeg ingen!

Anonymous poster hash: ffb25...d21

Skrevet

Kan være klegg?

Er blitt bitt mange ganger. Hovner enten opp eller det ligner på bildet ditt.

Blir som regel et lite sår eller merke etter bittet til kleggen.

Anonymous poster hash: b88d3...b63

Skrevet

Dersom du ble bitt av flått ville du ikke vært i tvil. Flåtten må fysisk fjernes fra bittstedet med mindre den får henge til den er mett (og på størrelse med ei lita drue) de sitter skikkelig fast!

Det du driver med her er feilinformasjon som kan være farlig!

Man trenger ikke merke et flåttbitt, man trenger ikke en gang få den karakteristiske ringen - og man kan likevel bli smittet og bli syk. Flåtten trenger heller ikke sitte fast et døgn før den gir ev. gir smitte, den kan gi smitte allerede fra den biter.

Om man har en flått som har bitt seg fast så skal denne også fjernes på riktig måte slik at man unngår å skvise flåtten, da vil deg kunne gi fra seg mer smittestoffer.

Skrevet

Man trenger ikke merke et flåttbitt, man trenger ikke en gang få den karakteristiske ringen - og man kan likevel bli smittet og bli syk. Flåtten trenger heller ikke sitte fast et døgn før den gir ev. gir smitte, den kan gi smitte allerede fra den biter.

Om man har en flått som har bitt seg fast så skal denne også fjernes på riktig måte slik at man unngår å skvise flåtten, da vil deg kunne gi fra seg mer smittestoffer.

Å ikke merke et flåttbitt krever mye. De sitter FAST og jeg har flere ganger opplevd å klø en flått "i stykker " uten at den faller av. Dersom flått bittet er et sted man ikke ser, så skal jeg gå med på at det kan gås glipp av, men dette ser ut til å være på en arm eller et bein?

Jeg bor midt i fåttland og har Googlet flått i alle retninger uten å noen gang ha opplevd at flått som har bitt slipper igjen eller lest noe om det.

Men borrelia kan ha svært lang inkubasjonstid og et gradvis og forvirrende sykdomsforløp som gjør at det kan bli vanskelig å forbinde det til et flåttbitt.

Men selvfølgelig, om du har en link med info jeg aldri har sett er jeg villig til å lære mer og kan overbevises 😀

Men om vi skal testes for borrelia hver gang vi blir bitt vil vi jo løpe til legen flere ganger i uka og om alle her skal gjøre det vil de måtte ansette et helt team med leger som kun tester for borreliose...

Skrevet

Du kan få en infeksjon selv med andre insektbitt.

Jeg ble en gang bitt av en mygg eller noe som ligner en mygg. Hele hånden hovnet opp.

Anonymous poster hash: 71cb9...bf1

Skrevet

Hi her

Var hos legen igår kveld og det var etter all sannsynlighet flåttbitt, men hadde ikke noen infeksjon i kroppen så den hadde mest sannsynlig falt av innen 24 timer. Merket er der fremdeles, men satser på at det forsvinner snart

Skrevet

Hi her

Var hos legen igår kveld og det var etter all sannsynlighet flåttbitt, men hadde ikke noen infeksjon i kroppen så den hadde mest sannsynlig falt av innen 24 timer. Merket er der fremdeles, men satser på at det forsvinner snart

Så da fikk du ikke antibiotika? Det var litt rart, trodde ikke de kunne måle infeksjon så tidlig.

Skrevet

Hi her

Så da fikk du ikke antibiotika? Det var litt rart, trodde ikke de kunne måle infeksjon så tidlig.

Nei, det er ikke rart. Det er ikke vanlig å gi antibiotika rutinemessig ved flåttbitt. Jeg bor i "flåttkommune" og har flere på meg hver sommer, så det vet jeg.

Anonymous poster hash: efa1d...c6f

Skrevet

Hi her

Hi, du har dessverre vært hos en lege som ikke kan noe om flått!

Når test tas så kort tid etter bitt så har ikke kroppen rukket å ev. lage antistoffer, så om de testet deg for borrelia i går så er den prøven verdiløs! Prøven må gjentas etter ca to måneder, da har kroppen ev. rukket å danne antistoffer.

Det er heller ikke sant at flåtten må sitte på 24 timer for å gi smitte, det er en av mytene som også mange leger fremdeles tror på, dessverre.

Alle som har fått bitt med utslett SKAL behandles med antibiotika!!!

Sjekk spørsmål og svar nr. 2 her (har ikke tid å google så mye nå):

http://www.nrk.no/livsstil/24-sporsmal-og-svar-om-flatt-1.5861059

Skrevet

Å ikke merke et flåttbitt krever mye. De sitter FAST og jeg har flere ganger opplevd å klø en flått "i stykker " uten at den faller av. Dersom flått bittet er et sted man ikke ser, så skal jeg gå med på at det kan gås glipp av, men dette ser ut til å være på en arm eller et bein?

Jeg bor midt i fåttland og har Googlet flått i alle retninger uten å noen gang ha opplevd at flått som har bitt slipper igjen eller lest noe om det.

Men borrelia kan ha svært lang inkubasjonstid og et gradvis og forvirrende sykdomsforløp som gjør at det kan bli vanskelig å forbinde det til et flåttbitt.

Men selvfølgelig, om du har en link med info jeg aldri har sett er jeg villig til å lære mer og kan overbevises

Men om vi skal testes for borrelia hver gang vi blir bitt vil vi jo løpe til legen flere ganger i uka og om alle her skal gjøre det vil de måtte ansette et helt team med leger som kun tester for borreliose...

Du får google mer ;)

Det du nevner er dine egne erfaringer. Det er fullt mulig å få flåttbitt uten å ha observert flåtten eller bittet, og det er også mulig å bli syk selv om man ikke har merket bittet. I løpet av siste året har jeg av helt andre grunner var i utredning på sykehus hvor de ønsket å utelukke flåttsykdom som differensialdiagnose. Alle leger der har sagt at det ikke er nødvendig å ha observert flåttbitt for å ha blitt smittet.

Om du ønsker informasjon så kan du f.eks. google på forskerne som foreleste på Norvect-konferansen i fjor og i år.

Til og med norske retningslinjer sier at alle som er bitt av flått og får utslett SKAL behandles med antibiotika!

Skrevet

Utslettet det er snakk om kommer ikke før 1-2 uker etter bittet. Det er ikke det samme som en lokalreaksjon man får rett etter et bitt.D Den skal ikke behandles, det skal heller ikke alle flåttbitt. Høres ut som om HIs fastlege følger retningslinjer.

Anonymous poster hash: d05df...b56

Skrevet

Men selvfølgelig, om du har en link med info jeg aldri har sett er jeg villig til å lære mer og kan overbevises

Du får google mer ;)

Det du nevner er dine egne erfaringer. Det er fullt mulig å få flåttbitt uten å ha observert flåtten eller bittet, og det er også mulig å bli syk selv om man ikke har merket bittet. I løpet av siste året har jeg av helt andre grunner var i utredning på sykehus hvor de ønsket å utelukke flåttsykdom som differensialdiagnose. Alle leger der har sagt at det ikke er nødvendig å ha observert flåttbitt for å ha blitt smittet.

Om du ønsker informasjon så kan du f.eks. google på forskerne som foreleste på Norvect-konferansen i fjor og i år.

Til og med norske retningslinjer sier at alle som er bitt av flått og får utslett SKAL behandles med antibiotika!

Skal Google videre, men kan i hvertfall ikke se for meg at jeg selv skulle kunne ha en flått uten å merke det. Bitene klør jo og når man tar på klø stedet er det ikke til å ta feil av at der sitter en flått der. 😱

Og hi sin lege gjør det rette. Han sjekker for infeksjoner nå (hi sa jo at der kom ut "gugge" og dersom hun får utslett blir hun testet for borreliose.

Skrevet

Ringer legen igjen på mandag så jeg får snakka med fastlegen for å få en second opinion. Det rød har roa seg, men begynt å bli en ring rundt merket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...