Gå til innhold

"Med første barn, velger vi det navnet vi faktisk liker best"

Anbefalte innlegg

Mens når barn nymmer to, tre eller fire kommer, så tar man liksom "det som passer til første barn sitt navn"? Hva med å velge de fineste navnene du vet, uavhengig om de "passer med første barns navn"?

Synes det er dårlig gjort mot de kommende barna at førstemann fikk et fint navn, og de som kommer etter får bare navnet foreldrene liker best, av navnene som passer til eldstemanns navn.

Anonymous poster hash: 674c0...7c5

Fortsetter under...

Jeg har bare ett barn, men hadde jeg skulle hatt flere hadde jeg nok valgt et navn som var i samme sjanger, trenger ikke akkurat å rime. Liker norske/skandinaviske navn og det tror jeg ikke kommer å forandre seg. For min mor derimot har nok ikke dette vært viktig, jeg og mine to søstre er født med ganske mange års mellomrom og har tre vidt forskjellige navn, man kan nesten gjette når vi er født utifra navnene våre ;)

Synes folk må få gjøre som de vil, men tror kanskje mange velger navn som ligner hverandre rett og slett for at det er den navnesjangeren de liker.

Anonymous poster hash: e8eae...4ab

Ja vel, det stemmer nå ikke hos oss ihvertfall.
Førstemann var jeg så ubesluttsom med at det bare bel et navn fra listen.
En god stund etter kom jeg på at jeg engang ikke hadde hatt favorittnavnet mott på listen.
Så det navnet fikk andremann.
Tredjemann fikk et navn som passet godt til andremann sitt navn, et navn som virkelig har vokst på oss.

Vel, man forandrer jo ofte litt smak underveis , så det der er jeg ikke enig i. Venter gutt nr to, og de navnene vi vurderte sist, som ikke ble brukt, er uaktuelle nå. Liker fortsatt navnet til storebror , men det ER jo han nå , så er jo ikke objektiv . Det navnet lillebror skal få var ikke i våre tanker forrige gang.

Navnet til lillebror passer jo til storebror sitt, men det er ikke utelukkende valgt av den grunn. Dessuten har man jo gjerne en "sjanger" man liker bedre enn andre, jeg liker ikke sånne nusselige, feminine navn som Matheo og Sander, men heller norrøne eller norske navn. Dermed er begge navnene i den kategorien.

Endret av Krumelur

Tror det har att göra med att vissa ser skönhet i mönster. Tex hade jag aldrig hängt en tavla bredvid en som den inte passar tillsammans med. Det betyder inte att jag hade hängt upp en ful tavla. Men jag hade valt en som var fin och som också passade ihop med den bredvid. Helheten ger en extra nivå av skönhet. Andra hade valt de två finaste, oberoende av om de matchar. Inget är väl bättre eller sämre, bara att vi kanske har olika kriterier och ser skönhet på olika sätt.

Anonymous poster hash: 8a45f...1b6

• 1 måned senere...

Stemmer ikke her. Alle er født i ulike år, og vi har etterhvert hørt nye navn og falt for de.

Datteren jeg har fra før har et navn jeg ikke ville valgt i dag. Nå når vi venter en datter i 2015 er det et annet navn jeg liker best.

Anonymous poster hash: 72b6e...87e

Annonse

Jeg forstår at noen kan tenke slik, men det ene trenger ikke utelukke det andre per definisjon. Synes HI legger endel forutsetninger til som ikke nødvendigvis inntreffer i praksis.

Personlig så er jeg langt over gjennomsnittet opptatt av symmetri og opphav når jeg ser på navn. Våre tre barn har navn som står svært godt til hverandre. Utrolig viktig for meg. Dog føler jeg ikke at det har gått på bekostning av selve navnene. Har bare måttet lete i enda flere navnebøker og lett enda dypere i historiebøkene. 

Man kan fint se dette fra den andre siden også - undres over at noen kan gi barna navn med vidt forskjellig opphav, symmetri, mix av dobbelt og enkeltnavn i søskenflokken etc. F.eks. Felix og Odin, Victoria og Frøya Synnøve, Lucas og Trym-Leander, Tristan og Herborg. Jeg stusser når jeg ser slikt, men jeg forstår at vi alle ikke er like og tenker likt når vi navngir :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...