Gå til innhold

Kan en få brystbetennelse før fødsel? Hvordan forebygge?

Anbefalte innlegg

Forsøker her inne siden det var lite respons å få på anonym. 

Som førstegangsfødene har jeg ikke noen erfaring med dette, håper derfor noen kan komme med gode råd. 

Det er fortsatt et par uker igjen til termin. Har hatt råmelk et par måneder allerede. De siste par dagene har et område på det ene brystet blitt litt ømt og hardere. Området er også litt varmere enn resten. Når jeg forsiktig legger press med hånden på dette området så siver det melk fra brystet. 

Kan dette være en brystbetennelse under oppseiling? Kan jeg evt forbygge videre utvikling med å håndmelke/pumpe el? 

Håper noen kan gi meg et par gode råd. Var på kontroll hos fastlegen i dag og hun var usikker både på om det kunne være begynnende brystbetennelse og hva jeg evt skulle gjøre forebyggende. 

Anonymous poster hash: 0f0af...c30

Fortsetter under...

Da har jeg kjøpt ammeinnlegg i ull som jeg skal forsøke. Også har jeg gjort noe jeg sikkert ikke burde. Håndmelket litt i dusjen og det hjalp litt midlertidig. Prøvde derfor pumpen når smertene kom tilbake og nå har jeg ikke hatt vondt på 5-6 timer. 

Annonse

Håndmelking kan stimulere til rier..jeg ble bedt av flere jordmødre på føden om å stimulere brystvortene/forsøke å håndmelke for å få i gang riene da de dabbet av, så hvis det er en stund til termin så ville jeg vært litt forsiktig og tatt kontakt med jordmor.

Jeg har historie med brystbetennelse med de to eldste og da får man som regel høy feber OG føler seg veldig syk.. Det du beskriver kan være starten på en mulig betennelse evt tett melkegang og det er nok bare å få ut melken som kan hjelpe.

For å forebygge må du være forsiktig med å bli kald på brystene..vind (som det er nok av om dagen!!!) er noe man må unngå å få på brystpartiet. Ull er gull, både som innlegg og evt en singlet.. Noen må ha skjerf også.

Vær forsiktig når du skal ta ut noe av fryseren/kjøleskap og bruk evt hansker..skal ikke alltid mye til før betennelsen sitter, og det er fryktelig vondt:( har måttet bruke antibiotika noen ganger, men har også avverget utvikling av betennelse ved å tømme brystet i dusjen med varmt vann. Ikke vær hardhent, men stryk forsiktig for å ikke skade melkegangene.

Det finnes sånne fine varmeposer man kan varme i microen og legge rundt brystene fra Boob.

Lykke til!

Takk for svar. 

Fikk ikke en gang kynnere av å melke brystet i går, men var jo selvsagt forsiktig. Det kom overraskende mye ut. Etter dette forsvant hardheten, smertene og varmen. Som om ingenting hadde skjedd. Håper det ikke gjentar seg. 

Og har tatt til meg alle råd om varme pupper :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...