Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #26 Skrevet 9. juni 2015 Hva har du gjort med feriepengene dine Anonymous poster hash: 3caad...871
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #27 Skrevet 9. juni 2015 Vil tro du ikke har søkt sommerjobb siden du trodde du skulle bort, Hi. Men da kan du jo søke en sommerjobb nå Hvis du ikke har råd til å miste dagpengene en måned (eller risikere å miste retten til dagpenger fremover hvis du velger å "ta sjansen" på å ikke bli oppdaget for å ha reist til utlandet). Anonymous poster hash: 38867...b53
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #28 Skrevet 9. juni 2015 Feriepengene har blitt brukt litt av, siden jeg gikk så kraftig ned i inntekt, og alle regninger måtte betales fortsatt. Vi har riktignok kuttet SFO-plassen til sønnen vår for å spare penger. REsten av feriepengene er på sparekonto, men jeg fikk ikke utbetalt såå mye at det er nok til å leve en hel måned for. Huff, jeg visste ikke at det skulle være slik! Jeg har søkt sommerjobber ja, og faktisk fått til svar hele tre ganger at jeg er overkvalifisert!! Og en arbeidsgiver sa rett ut at de mistenkte at dette bare en stepping-stone for meg, og at de helst ønsket å ansette folk i sommerferien som kan fortsette å jobbe utover hele året, og ikke slutte med en gang en ny mulighet dukket opp... HI Anonymous poster hash: b0206...d20
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #29 Skrevet 9. juni 2015 Feriepengene har blitt brukt litt av, siden jeg gikk så kraftig ned i inntekt, og alle regninger måtte betales fortsatt. Vi har riktignok kuttet SFO-plassen til sønnen vår for å spare penger. REsten av feriepengene er på sparekonto, men jeg fikk ikke utbetalt såå mye at det er nok til å leve en hel måned for. Huff, jeg visste ikke at det skulle være slik! Jeg har søkt sommerjobber ja, og faktisk fått til svar hele tre ganger at jeg er overkvalifisert!! Og en arbeidsgiver sa rett ut at de mistenkte at dette bare en stepping-stone for meg, og at de helst ønsket å ansette folk i sommerferien som kan fortsette å jobbe utover hele året, og ikke slutte med en gang en ny mulighet dukket opp... HI Anonymous poster hash: b0206...d20 Men dette er jo noe du burde sjekket opp med en gang du ble arbeidsledig, det er ditt ansvar å finne ut hvilke rettigheter og plikter du har Anonymous poster hash: 95538...e05
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #30 Skrevet 9. juni 2015 Ring NAV og hør hva du skal gjøre! Anonymous poster hash: cc35d...1fe
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #31 Skrevet 9. juni 2015 Men hvis du har noe ferie penger på sparekonto er det nok til å leve på 2 uker? Tenker da at du reiser med mann og barn melder ferie og flyr hjem etter 2 uker Anonymous poster hash: 7ea84...d6a
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #32 Skrevet 9. juni 2015 Men hvis du har noe ferie penger på sparekonto er det nok til å leve på 2 uker? Tenker da at du reiser med mann og barn melder ferie og flyr hjem etter 2 uker Anonymous poster hash: 7ea84...d6a Joda, faktisk en god ide. Det kan jeg gjøre! Og vi har forresten ikke noe forbrukslån eller noe sånt, så jeg kan heller ikke si at vi har levd mer enn vi har hatt evner til. Men vi kan bruke av sparepengene våre, i vertfall litt av de, i tilfelle det dukker opp uforutsette ting på høsten. Tusen takk for gode råd, og for at dere har tatt tid til å svare meg Anonymous poster hash: b0206...d20
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #33 Skrevet 9. juni 2015 Feriepengene har blitt brukt litt av, siden jeg gikk så kraftig ned i inntekt, og alle regninger måtte betales fortsatt. Vi har riktignok kuttet SFO-plassen til sønnen vår for å spare penger. REsten av feriepengene er på sparekonto, men jeg fikk ikke utbetalt såå mye at det er nok til å leve en hel måned for. Huff, jeg visste ikke at det skulle være slik! Jeg har søkt sommerjobber ja, og faktisk fått til svar hele tre ganger at jeg er overkvalifisert!! Og en arbeidsgiver sa rett ut at de mistenkte at dette bare en stepping-stone for meg, og at de helst ønsket å ansette folk i sommerferien som kan fortsette å jobbe utover hele året, og ikke slutte med en gang en ny mulighet dukket opp... HI Anonymous poster hash: b0206...d20 Men dette er jo noe du burde sjekket opp med en gang du ble arbeidsledig, det er ditt ansvar å finne ut hvilke rettigheter og plikter du har Anonymous poster hash: 95538...e05 Jada, hun skulle sikkert ha sjekket dette med det samme hun ble arbeidsledig. Men saken er at selv om hun ikke gjorde det da så gjorde hun det NÅ. Det virker heller ikke som om Hi er ute etter å svindle til seg dagpenger urettmessig, så da er det ingen hensikt å rakke ned på henne. Selvfølgelig er det et lite sjokk å oppdage dette nå, en knapp måned før hun trodde hun skulle på ferie med familien, det kan vel alle forstå. Hi bør heller få cred for å dobbelsjekke dette - ikke alle som gjør det, og det er mange nok av de som ville prøvd seg for å se om de slipper unna med å snylte. Hi virker ikke å være en av dem, hun virker å ha samvittighet. Å spørre henne ut, slik mange har gjort, om feriepengene som hun fikk utbetalt tidligere i år blir for dumt. Når man går på 66 % av hva man opprinnelig hadde i inntekt må man gjerne bruke de midlene man har tilgjengelig. Anonymous poster hash: 38867...b53
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #34 Skrevet 9. juni 2015 Skal dere til et EØS land? Man har vel, innenfor visse regler, lov til å være arbeidssøker i utlandet i tre mnd., så mulig du kan søke om dette (og da bruke noe av ferien på å undersøke muligheten for å jobbe i mannens hjemland)? Jeg er ikke for trygdesvindel, bare for å ha det klart, samtidig bør det være greit å benytte seg av det lovverket som finnes, NAV har jo ingen problemer med å benytte seg av det samme lovverket. https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Arbeid+i+utlandet/Arbeidssoker+i+utlandet Anonymous poster hash: 3207e...b0a
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #35 Skrevet 9. juni 2015 Selvfølgelig kan du reise på ferie. Men like selvfølgelig er det jo at du ikke får lønn når du er på ferie. Det er da ingen som har betalt ferie, merkelig at noen tror at fordi det er nav som betaler ut lønnen så skal man ha lønn også når man er på ferie.... Anonymous poster hash: dd50a...eaf
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #36 Skrevet 9. juni 2015 Man får bare dagpenger hvis man oppholder seg i landet, det står i Folketrygdloven. Hvis du drar uten å krysse av for ferie på meldekortet ditt så er det svindel. NAV kan enkelt finne ut at du har vært i utlandet ved å sjekke kortbruken din og valutaregisteret. Dessuten er det stort fokus i NAV på å ta svindlere og det er spesielt dagpenger og AAP som svindles med. Anonymous poster hash: d3b63...390
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 9. juni 2015 #37 Skrevet 9. juni 2015 Du må søke. Det blir vurdert ut ifra skjønn.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #38 Skrevet 9. juni 2015 Rett og slett det at du ikke er hjemme og kan lete aktivt etter jobb. Du kan ikke svippe på et intervju i ettermiddag, ta oppdrag på kort varsel fra vikarbyrået osv. Du er rett og slett ikke aktivt jobbsøker når du er på ferie. Anonymous poster hash: e9db2...e95 Men jeg har vært arbeidsledig i noen måneder nå, og NAV har aldri ringt meg med jobbtilbud eller bedt meg møte noe sted. Faktisk har de ikke hjulpet meg med noen ting, så det er jo merkelig hvis de plutselig skal klare å skaffe meg jobb midt i fellesferien? Og i verste fall, kan jeg faktisk komme meg hjem i løpet av ett døgn, OG jeg kan ta telefonsamtaler og søke jobber akkurat slik som jeg gjør nå når jeg er hjemme... Merkelig synes jeg HI Anonymous poster hash: b0206...d20 Da kan du fint reise HI. Anonymous poster hash: b4bd6...894 Tror ikke det er så enkelt. Da kunne alle sagt de kunne komme hjem om noe skjedde med tanke på arbeid. En må nok krysse av for ferie. NAV har egne måter å finne ut på om meldekort er sendt fra utlandet f.eks, og i verste fall kan en miste retten til videre stønad. Anonymous poster hash: db502...a02 Hvis man faktisk gjør jobben sin som arbeidssøker mens man er et annet sted enn hjemme, så har man da ikke ferie. Det er like vanskelig eller like lite vanskelig, å komme seg fra Alta til Oslo på kort varsel, som det er å komme seg fra Portugal til Oslo. Anonymous poster hash: b4bd6...894
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #39 Skrevet 9. juni 2015 Rett og slett det at du ikke er hjemme og kan lete aktivt etter jobb. Du kan ikke svippe på et intervju i ettermiddag, ta oppdrag på kort varsel fra vikarbyrået osv. Du er rett og slett ikke aktivt jobbsøker når du er på ferie. Anonymous poster hash: e9db2...e95 Men jeg har vært arbeidsledig i noen måneder nå, og NAV har aldri ringt meg med jobbtilbud eller bedt meg møte noe sted. Faktisk har de ikke hjulpet meg med noen ting, så det er jo merkelig hvis de plutselig skal klare å skaffe meg jobb midt i fellesferien? Og i verste fall, kan jeg faktisk komme meg hjem i løpet av ett døgn, OG jeg kan ta telefonsamtaler og søke jobber akkurat slik som jeg gjør nå når jeg er hjemme... Merkelig synes jeg HI Anonymous poster hash: b0206...d20 Da kan du fint reise HI. Anonymous poster hash: b4bd6...894 Tror ikke det er så enkelt. Da kunne alle sagt de kunne komme hjem om noe skjedde med tanke på arbeid. En må nok krysse av for ferie. NAV har egne måter å finne ut på om meldekort er sendt fra utlandet f.eks, og i verste fall kan en miste retten til videre stønad. Anonymous poster hash: db502...a02 Hvis man faktisk gjør jobben sin som arbeidssøker mens man er et annet sted enn hjemme, så har man da ikke ferie. Det er like vanskelig eller like lite vanskelig, å komme seg fra Alta til Oslo på kort varsel, som det er å komme seg fra Portugal til Oslo. Anonymous poster hash: b4bd6...894 Nå har jeg vel ikke nevnt noe om at det skulle være vanskelig å komme seg hjem. Du skriver at HI fint kan reise, mens jeg sier du tar feil. Dette er NAV sine regler, og det har liten hensikt å opplyse meg om hyppigheten av flyavganger. Anonymous poster hash: db502...a02
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #40 Skrevet 9. juni 2015 Rett og slett det at du ikke er hjemme og kan lete aktivt etter jobb. Du kan ikke svippe på et intervju i ettermiddag, ta oppdrag på kort varsel fra vikarbyrået osv. Du er rett og slett ikke aktivt jobbsøker når du er på ferie. Anonymous poster hash: e9db2...e95 Men jeg har vært arbeidsledig i noen måneder nå, og NAV har aldri ringt meg med jobbtilbud eller bedt meg møte noe sted. Faktisk har de ikke hjulpet meg med noen ting, så det er jo merkelig hvis de plutselig skal klare å skaffe meg jobb midt i fellesferien? Og i verste fall, kan jeg faktisk komme meg hjem i løpet av ett døgn, OG jeg kan ta telefonsamtaler og søke jobber akkurat slik som jeg gjør nå når jeg er hjemme... Merkelig synes jeg HI Anonymous poster hash: b0206...d20 Nav skal ikke skaffe deg jobb. De skal kunne hjelpe deg hvis DU trenger hjelp med noe. DU må søke jobb, vise interesse for kurs og DU MÅ TA ANSVAR FOE DEG SELV. Du får ikke betalt ferie av nav. Det er frekt å i det hele tatt forvente det! Du har ikke rett på dagpenger hvis du ikke er en real arbeidsøker og det er du tydeligvis IKKE når du drar på ferie. Du skal søke jobber, stille opp på intervjuer og gå rundt for å skaffe deg jobb. Sender du meldekort fra utlandet så blir du garantert tatt og vil miste dagpengene tvert! Anonymous poster hash: 4b7b0...2ed
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #41 Skrevet 9. juni 2015 Er du trang i nøtta? Skal skattekassa sponse sydenturen din? Anonymous poster hash: 02bb9...2a2
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #42 Skrevet 9. juni 2015 Rett og slett det at du ikke er hjemme og kan lete aktivt etter jobb. Du kan ikke svippe på et intervju i ettermiddag, ta oppdrag på kort varsel fra vikarbyrået osv. Du er rett og slett ikke aktivt jobbsøker når du er på ferie. Anonymous poster hash: e9db2...e95 Men jeg har vært arbeidsledig i noen måneder nå, og NAV har aldri ringt meg med jobbtilbud eller bedt meg møte noe sted. Faktisk har de ikke hjulpet meg med noen ting, så det er jo merkelig hvis de plutselig skal klare å skaffe meg jobb midt i fellesferien? Og i verste fall, kan jeg faktisk komme meg hjem i løpet av ett døgn, OG jeg kan ta telefonsamtaler og søke jobber akkurat slik som jeg gjør nå når jeg er hjemme... Merkelig synes jeg HI Anonymous poster hash: b0206...d20 Nav skal ikke skaffe deg jobb. De skal kunne hjelpe deg hvis DU trenger hjelp med noe. DU må søke jobb, vise interesse for kurs og DU MÅ TA ANSVAR FOE DEG SELV. Du får ikke betalt ferie av nav. Det er frekt å i det hele tatt forvente det! Du har ikke rett på dagpenger hvis du ikke er en real arbeidsøker og det er du tydeligvis IKKE når du drar på ferie. Du skal søke jobber, stille opp på intervjuer og gå rundt for å skaffe deg jobb. Sender du meldekort fra utlandet så blir du garantert tatt og vil miste dagpengene tvert! Anonymous poster hash: 4b7b0...2ed Nå er jeg enig i at man ikke skal gjøre dette, men man blir altså ikke garantert tatt. Jeg vet om flere som har gjort dette på både dagpenger og aap uten å bli tatt. Anonymous poster hash: f00f6...2c6
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #43 Skrevet 9. juni 2015 Er du trang i nøtta? Skal skattekassa sponse sydenturen din? Anonymous poster hash: 02bb9...2a2 Åj, er det virkelig nødvendig å være så spydig for å få frem meningen sin? For det første; jeg reiser ikke til Syden... For det andre; jeg er ikke "trang i nøtta" nei... For det tredje; jeg har vært yrkesaktiv siden jeg var 14 år, og betalt skatt helt siden da, så å komme med beskyldninger om at jeg er ute etter å snylte på skattekassa synes jeg er ganske barnslig av deg! HI Anonymous poster hash: b0206...d20
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #44 Skrevet 9. juni 2015 Feriepengene har blitt brukt litt av, siden jeg gikk så kraftig ned i inntekt, og alle regninger måtte betales fortsatt. Vi har riktignok kuttet SFO-plassen til sønnen vår for å spare penger. REsten av feriepengene er på sparekonto, men jeg fikk ikke utbetalt såå mye at det er nok til å leve en hel måned for. Huff, jeg visste ikke at det skulle være slik! Jeg har søkt sommerjobber ja, og faktisk fått til svar hele tre ganger at jeg er overkvalifisert!! Og en arbeidsgiver sa rett ut at de mistenkte at dette bare en stepping-stone for meg, og at de helst ønsket å ansette folk i sommerferien som kan fortsette å jobbe utover hele året, og ikke slutte med en gang en ny mulighet dukket opp... HI Anonymous poster hash: b0206...d20 Men dette er jo noe du burde sjekket opp med en gang du ble arbeidsledig, det er ditt ansvar å finne ut hvilke rettigheter og plikter du har Anonymous poster hash: 95538...e05 Jada, hun skulle sikkert ha sjekket dette med det samme hun ble arbeidsledig. Men saken er at selv om hun ikke gjorde det da så gjorde hun det NÅ. Det virker heller ikke som om Hi er ute etter å svindle til seg dagpenger urettmessig, så da er det ingen hensikt å rakke ned på henne. Selvfølgelig er det et lite sjokk å oppdage dette nå, en knapp måned før hun trodde hun skulle på ferie med familien, det kan vel alle forstå. Hi bør heller få cred for å dobbelsjekke dette - ikke alle som gjør det, og det er mange nok av de som ville prøvd seg for å se om de slipper unna med å snylte. Hi virker ikke å være en av dem, hun virker å ha samvittighet. Å spørre henne ut, slik mange har gjort, om feriepengene som hun fikk utbetalt tidligere i år blir for dumt. Når man går på 66 % av hva man opprinnelig hadde i inntekt må man gjerne bruke de midlene man har tilgjengelig. Anonymous poster hash: 38867...b53 Tusen takk for et så omtenksomt svar! Jeg ble rørt her her jeg sitter. Tusen takk! Hi Anonymous poster hash: b0206...d20
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #45 Skrevet 9. juni 2015 Rett og slett det at du ikke er hjemme og kan lete aktivt etter jobb. Du kan ikke svippe på et intervju i ettermiddag, ta oppdrag på kort varsel fra vikarbyrået osv. Du er rett og slett ikke aktivt jobbsøker når du er på ferie. Anonymous poster hash: e9db2...e95 Men jeg har vært arbeidsledig i noen måneder nå, og NAV har aldri ringt meg med jobbtilbud eller bedt meg møte noe sted. Faktisk har de ikke hjulpet meg med noen ting, så det er jo merkelig hvis de plutselig skal klare å skaffe meg jobb midt i fellesferien? Og i verste fall, kan jeg faktisk komme meg hjem i løpet av ett døgn, OG jeg kan ta telefonsamtaler og søke jobber akkurat slik som jeg gjør nå når jeg er hjemme... Merkelig synes jeg HI Anonymous poster hash: b0206...d20 NAV har ikke hjulpet deg med noenting?? Bortsett fra å betale for livsoppholdet ditt? Og nå tviler du på at NAV "klarer å finne jobb" til deg i fellesferien? Og derfor skal NAV betale for ferien din? Det er du selv som skal ordne deg jobb. Jeg synes du har veldig dårlige holdninger. Anonymous poster hash: 2942e...263
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #46 Skrevet 9. juni 2015 Hallepalle! Dra på ferie og kos deg! NAV gjør ingenting med det. Å spesiellt ikke i ferien. De har selv ferieavvikling. Dessuten er det en rubrikk hvor du kan krysse ut for "ferie" og fylle inn om du absolutt må. Men jeg hadde reist med god samvittighet. Og fått penger for det! Anonymous poster hash: 38699...6d7
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #47 Skrevet 9. juni 2015 Er du trang i nøtta? Skal skattekassa sponse sydenturen din? Anonymous poster hash: 02bb9...2a2 Åj, er det virkelig nødvendig å være så spydig for å få frem meningen sin? For det første; jeg reiser ikke til Syden... For det andre; jeg er ikke "trang i nøtta" nei... For det tredje; jeg har vært yrkesaktiv siden jeg var 14 år, og betalt skatt helt siden da, så å komme med beskyldninger om at jeg er ute etter å snylte på skattekassa synes jeg er ganske barnslig av deg! HI Anonymous poster hash: b0206...d20 Det er vel strengt talt likegyldig hvor du drar. *oppgitt* Man får ikke betalt ferie. Sånn er det for alle, ikke minst for arbeidsledige. Har du rett på å snylte litt fordi du har vært i lønnet arbeid siden du var 14? Har man en kvote da eller? Dersom du blir syk før pensjon så bruker jo du veldig mye mer enn veldig mange andre. Aap og trygd er for de som trenger det, ikke for å få sponset ferie. Anonymous poster hash: 02bb9...2a2
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #48 Skrevet 9. juni 2015 Du har ikke rett på dagpenger hvis du er i utlandet. Du har krysset av for at du satt deg inn i de lover og regler som gjelder. Hvis du velger å bryte disse reglene risikerer du å måtte tilbakebetale dagpengene du mottar i løpet av ferieturen din, samt at du mister videre dagpengerettigheter. Anonymous poster hash: 5bfe2...208
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #49 Skrevet 9. juni 2015 Er du trang i nøtta? Skal skattekassa sponse sydenturen din? Anonymous poster hash: 02bb9...2a2 Åj, er det virkelig nødvendig å være så spydig for å få frem meningen sin? For det første; jeg reiser ikke til Syden... For det andre; jeg er ikke "trang i nøtta" nei... For det tredje; jeg har vært yrkesaktiv siden jeg var 14 år, og betalt skatt helt siden da, så å komme med beskyldninger om at jeg er ute etter å snylte på skattekassa synes jeg er ganske barnslig av deg! HI Anonymous poster hash: b0206...d20 Men hvordan har du løst det tidligere med trekk for ferie? Det fungerer jo på omtrent akkurat samme måte med dagpenger. Skjønner det er kjedelig altså, virkelig! Men jeg forstår ikke helt hvordan du har tenkt 😔 Anonymous poster hash: 3caad...871
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #50 Skrevet 9. juni 2015 Du kan søke. Veldig tvilsomt du får det innvilget. De er strenge når det gjelder dagpenger. Innenlandsturer er lov. Anonymous poster hash: f7e7c...15f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå