Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #1 Skrevet 9. juni 2015 Har ikke fått svar på den jukse tråden. Hva er egentlig juks? Har så vanskelig å se for meg hvordan juks skjer i skolen uten tradisjonell juks. Jukselapper, bøker lurt med osv. Er sikkert helt fjern her men det er tross alt 20 pr siden jeg var russ. Er genuint nysgjerrig 😀 Anonymous poster hash: ee8a7...a1b
beef sister Skrevet 9. juni 2015 #2 Skrevet 9. juni 2015 Internett. Ellers finnes det jo fortsatt jukselapper. Tok en gang universitetseksamen med en som tydelig jukset (på do x-antall ganger, og skrivingen foregikk kun etter hvert dobesøk).
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #3 Skrevet 9. juni 2015 Det er en del som rett og slett bare kopierer ferdige oppgaver, stiler og annet, fra nett og leverer som sine egne. Det er selvfølgelig ikke lov. En del prøver er også lagt opp slik at de kan bruke bøker, pc og andre hjelpemidler på prøven, men det er da viktig å vise hva du har skrevet selv og hva du har sitert fra andre. Plagiat er fortsatt ikke lov. Så har vi også en del tilfeller der elevene bruker mobilen til å kommuniserer med andre under prøven. Det er også juks. Anonymous poster hash: 8ad07...b96
steinbukk30 Skrevet 9. juni 2015 #4 Skrevet 9. juni 2015 (endret) Klipp og lim fra internett. Derfor gir jeg aldri oppgaver jeg skal vurdere ned karakter som hjemmearbeid. Vi har plagiatkontroll på vår læringsplattform, slik at alt som blir levert der automatisk kan sjekkes. Endret 9. juni 2015 av steinbukk30
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #5 Skrevet 9. juni 2015 Er vel greit å pugge andre sine eksamens besvarelser om man greier å reprodusere det på eksamens dagen UTEN at en har med jukselapp? Fikk standard disposisjoner til hyppig gitte eksamens besvarlser da jeg studerte fra forelesere. Funket fint som et lære verktøy. Om en får bruke Internett og bøker på prøvene når man hår på skolen er det jo viktig med kilde henvisninger. Er dette virkelig en vanlig form for testing av skoleelever? Som en hjemme eksamen i høyere utdanning? Anonymous poster hash: ee8a7...a1b
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #6 Skrevet 9. juni 2015 Klipp og lim fra internett for eksempel, kopi av medelevers tekster, storesøskens tekster osv. Jeg kjører alltid plagiatkontroll på alle tekster og prøver jeg får inn via It's Learning (skolens læringsplattform). Tekster og prøver som leveres på minnepenn kjører jeg selv plagiatkontroll på dersom jeg synes teksten/prøven er avvikende fra tidligere prestasjoner, eller min generelle oppfattelse av elevens kompetansenivå. Dersom jeg oppdager juks pga. plagiat, gir jeg karakter på det som står igjen av tekst etter at jeg har tatt bort alt som er plagiat. Som regel vil dette gi en veldig hullete og usammenhengende besvarelse og dermed være stryk. Ellers er det helt andre tiltak vi må sette inn nå enn tidligere. Jeg jobber i VGS, og der har vi et eget program som tillater faglærer å stenge nettet for elevene fra et bestemt klokkeslett til et annet. I tillegg pleier jeg å sette en bestemt farge på prøvearket når de har historieprøver, og denne fargen vet de ikke om før prøven. Alle må også snu seg med ryggen mot kateteret slik at jeg ser alle PC-skjermene og skur opp skjermlyset. De får klar beskjed om at dersom jeg ser noen andre fager enn f.eks. grønn, vil det automatisk bli regnet for juks. Unntaket er når de skal lagre og laste opp filen. På den måten luker jeg bort veldig mye juks, men det er sikkert noen som klarer å juske likevel. På heldagsprøver og lignende er det ekstravakter med som følger med på elevene, og ingen elever får lov til å gå på toalettet uten at en vakt følger dem. Anonymous poster hash: 4e5ed...7b6
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #7 Skrevet 9. juni 2015 Er vel greit å pugge andre sine eksamens besvarelser om man greier å reprodusere det på eksamens dagen UTEN at en har med jukselapp? Fikk standard disposisjoner til hyppig gitte eksamens besvarlser da jeg studerte fra forelesere. Funket fint som et lære verktøy. Om en får bruke Internett og bøker på prøvene når man hår på skolen er det jo viktig med kilde henvisninger. Er dette virkelig en vanlig form for testing av skoleelever? Som en hjemme eksamen i høyere utdanning? Anonymous poster hash: ee8a7...a1b Det er helt avhengig av hvilket fag det er snakk om. Mine elever har f.eks. fått noen prosjekter i historiefaget der de skal holde en presentasjon. Da har de tilgang til alt av kilder under forberedelsestiden. I en del fag, f.eks. norsk, har elevene lov til å ha med seg både skolebøker, tidligere besvarelser, dokumenter de har lastet ned fra nettet osv. Absolutt alt utenom kommuniserende hjelpemidler. Da er det ekstra viktig med kildeliste, og på eksamen kan de risikere å stryke dersom de glemmer kildeliste. I slike fag vil oppgavene variere så mye at de uansett ikke vil klare å øve inn en ferdig tekst på forhånd. P.S. Jeg pleier ikke å leke skrivepoliti her inne, men en enkelt huskeregel til deg: Alle substantiver, adjektiver og adverb som du uttaler som ett ord, skal også skrives som ett ord. F.eks. ikke kilde henvisninger, men kildehenvisninger. Anonymous poster hash: 4e5ed...7b6
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #8 Skrevet 9. juni 2015 Takk for rettskrivningstips 😎?? Skriver engelsk på jobb. Der har de ikke disse monsterordene med 20 bokstaver. Ser at grunnen til at jeg ikke forsto dette er at prøve situasjonene er ulike. Ikke engang på uni hadde vi særlig annet enn skoleeksamener. Og vi skrev for hånd. Trelags kopi papir. Juks var å lure med notater. Anonymous poster hash: ee8a7...a1b
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #9 Skrevet 9. juni 2015 Takk for rettskrivningstips ?? Skriver engelsk på jobb. Der har de ikke disse monsterordene med 20 bokstaver. Ser at grunnen til at jeg ikke forsto dette er at prøve situasjonene er ulike. Ikke engang på uni hadde vi særlig annet enn skoleeksamener. Og vi skrev for hånd. Trelags kopi papir. Juks var å lure med notater. Anonymous poster hash: ee8a7...a1b Du lærer fort da! Det er sant det at engelsk ikke praktiserer sammenskriving av ord, men på norsk skal det være slik. Nei, internett og bruk av datamaskiner har nok endret mye siden vi var unge Anonymous poster hash: 4e5ed...7b6
HvittHus Skrevet 9. juni 2015 #10 Skrevet 9. juni 2015 Ellers er det helt andre tiltak vi må sette inn nå enn tidligere. Jeg jobber i VGS, og der har vi et eget program som tillater faglærer å stenge nettet for elevene fra et bestemt klokkeslett til et annet. I tillegg pleier jeg å sette en bestemt farge på prøvearket når de har historieprøver, og denne fargen vet de ikke om før prøven. Alle må også snu seg med ryggen mot kateteret slik at jeg ser alle PC-skjermene og skur opp skjermlyset. De får klar beskjed om at dersom jeg ser noen andre fager enn f.eks. grønn, vil det automatisk bli regnet for juks. Unntaket er når de skal lagre og laste opp filen. På den måten luker jeg bort veldig mye juks, men det er sikkert noen som klarer å juske likevel. På heldagsprøver og lignende er det ekstravakter med som følger med på elevene, og ingen elever får lov til å gå på toalettet uten at en vakt følger dem. Anonymous poster hash: 4e5ed...7b6 Leste opp dette for ungdommen som går 1VGS. Genial måte å hindre juks på sier hun, men hele prøvearket er vel ikke i en farge? For dette vil det være veldig slitsomt for eleven å jobbe i.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #11 Skrevet 9. juni 2015 Ellers er det helt andre tiltak vi må sette inn nå enn tidligere. Jeg jobber i VGS, og der har vi et eget program som tillater faglærer å stenge nettet for elevene fra et bestemt klokkeslett til et annet. I tillegg pleier jeg å sette en bestemt farge på prøvearket når de har historieprøver, og denne fargen vet de ikke om før prøven. Alle må også snu seg med ryggen mot kateteret slik at jeg ser alle PC-skjermene og skur opp skjermlyset. De får klar beskjed om at dersom jeg ser noen andre fager enn f.eks. grønn, vil det automatisk bli regnet for juks. Unntaket er når de skal lagre og laste opp filen. På den måten luker jeg bort veldig mye juks, men det er sikkert noen som klarer å juske likevel. På heldagsprøver og lignende er det ekstravakter med som følger med på elevene, og ingen elever får lov til å gå på toalettet uten at en vakt følger dem. Anonymous poster hash: 4e5ed...7b6 Leste opp dette for ungdommen som går 1VGS. Genial måte å hindre juks på sier hun, men hele prøvearket er vel ikke i en farge? For dette vil det være veldig slitsomt for eleven å jobbe i. Jeg oppretter et Word-dokument med spørsmål, og så skal elvene svare under spørsmålene rett i dokumentet. Da er hele "arket" farget i en farge, men jeg velger selvsagt en lys fargetone og behagelige farger. F.eks. lys blå en gang, lys grønn neste gang, lys lilla gangen etter osv. Det er nok farge til at jeg ser fargen, men ikke så sterk at det skal bli ubehagelig for eleven å skrive, eller for meg når jeg senere skal sitte og lese alle svarene Anonymous poster hash: 4e5ed...7b6
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #12 Skrevet 9. juni 2015 Takk for rettskrivningstips ?? Skriver engelsk på jobb. Der har de ikke disse monsterordene med 20 bokstaver. Ser at grunnen til at jeg ikke forsto dette er at prøve situasjonene er ulike. Ikke engang på uni hadde vi særlig annet enn skoleeksamener. Og vi skrev for hånd. Trelags kopi papir. Juks var å lure med notater. Anonymous poster hash: ee8a7...a1b Du lærer fort da! Det er sant det at engelsk ikke praktiserer sammenskriving av ord, men på norsk skal det være slik. Nei, internett og bruk av datamaskiner har nok endret mye siden vi var unge Anonymous poster hash: 4e5ed...7b6 Men virker jo som selve eksamens- og prøvesotuasjonene er annerledes også. Vi fikk jo ikke stilen eller oppgaveteksten utlevert før vi satt på pulten vår med cola flaska, kvikklunsjen, fruktsukkeret og matpakka, og ventet spent på hva vi skulle skrive om. Alt frem til det tidspunktet var læring. Det var da vi skulle prestere. Jeg er tydeligvis gammel og konservativ. Ser ikke at det har skjedd en forbedring med det dere beskriver. Det være seg om det er fotosyntese, eller diktanslyse elevene skal prøves i. Det er jo skole, de skal vise de har lært, at de har tilegnet seg kunnskap. De skal ikke finne opp kruttet på ny. Anonymous poster hash: ee8a7...a1b
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2015 #13 Skrevet 9. juni 2015 Takk for rettskrivningstips ?? Skriver engelsk på jobb. Der har de ikke disse monsterordene med 20 bokstaver. Ser at grunnen til at jeg ikke forsto dette er at prøve situasjonene er ulike. Ikke engang på uni hadde vi særlig annet enn skoleeksamener. Og vi skrev for hånd. Trelags kopi papir. Juks var å lure med notater. Anonymous poster hash: ee8a7...a1b Du lærer fort da! Det er sant det at engelsk ikke praktiserer sammenskriving av ord, men på norsk skal det være slik. Nei, internett og bruk av datamaskiner har nok endret mye siden vi var unge Anonymous poster hash: 4e5ed...7b6 Men virker jo som selve eksamens- og prøvesotuasjonene er annerledes også. Vi fikk jo ikke stilen eller oppgaveteksten utlevert før vi satt på pulten vår med cola flaska, kvikklunsjen, fruktsukkeret og matpakka, og ventet spent på hva vi skulle skrive om. Alt frem til det tidspunktet var læring. Det var da vi skulle prestere. Jeg er tydeligvis gammel og konservativ. Ser ikke at det har skjedd en forbedring med det dere beskriver. Det være seg om det er fotosyntese, eller diktanslyse elevene skal prøves i. Det er jo skole, de skal vise de har lært, at de har tilegnet seg kunnskap. De skal ikke finne opp kruttet på ny. Anonymous poster hash: ee8a7...a1b Det er helt sant, men samtidig synes jeg også kravene er blitt større til dem enn da jeg selv var elev. Men du har helt rett, de blir drillet i de ulike emnene og temaene i god tid før avsluttende eksamen. Selve oppgaven får de ikke på forhånd nå heller, men de har ganske god oversikt over hva som forventes av dem. F.eks. vil de ha gjennomført en del diktanalyser før de ev. møter dette på eksamen. Anonymous poster hash: 4e5ed...7b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå