Gå til innhold

sykemeldt i en jobb men ikke den andre?

Anbefalte innlegg

Har planer om å bli gravid. Har hatt en fast stilling utenom min faste jobb i 3 år. Har jobbet 115 %. Nå har jeg mistet min faste jobb, men jobber ekstra framover

Dette er noe jeg synes er ekstremt slitsomt selv om jeg ikke er gravid, men har tenkt at økonomisk sett er det jo idiotisk å stoppe å jobbe nå som jeg har gjort dette I 3 år og planlegger å bli gravid. Er det mulig for meg å bli sykemeldt i den jobben jeg jobber ekstra ? Visst ikke får jeg jo ikke noe av de pengene når jeg går ut I permisjon. ... fordi jeg kommer aldri i livet til å orke å jobbe I 115 %... har to barn fra før og kjenner kroppen min som gravid.

Anonymous poster hash: a19bb...afc

Fortsetter under...

Teoretisk sett kan du bli sykmeldt fra en arbeidsgiver og ikke fra den andre. Da må det godtgjøres hvorfor funksjonsnedsettelsen din er ulik i de to jobbene, sltså hvorfor du klarer den ene og ikke den andre. Du kan ikke planlegge å bli sykmeldt i ekstrajobben bare fordi det er ekstremt slitsomt å jobbe mer enn 100%.

Videre kan det ikke gis ytelse utover 100%. Det innebærer at dersom begge arbeidsgivere har krav på refusjon, får en av de forkortet utbetaling.

Anonymous poster hash: a8f90...7f5

Det er ikke noe problem å være sykemeldt fra en jobb og ikke en annen dersom det er grunner for det. Har selv vært sykemeldt fra en jobb dette svangerskapet, pga at den er fysisk tung og jeg har bekkenløsning, men fortsatt i den andre jobben. Men jeg tror ikke du får sykepenger utover 100 % stilling. Skal ikke si det helt sikkert, for det er mulig at det er et inntektstak, og ikke stillingsprosent som avgjør. Måtte dokumentere inntekt fra andre arbeidsforhold da jeg ble sykemeldt.

Endret av Krumelur

Annonse

Litt usikker på hva du spør om her. Men det høres ut som du blir sliten av å jobbe 115% nå, før du i det hele tatt har blitt gravid og ønsker å sykmelde deg fra den ene jobben for å beholde pengene i permisjonen. Forstår jeg deg riktig? I så fall bør du vurdere etikken i dette. Skal vi andre bruke vår skatt på å betale deg som sykmelder deg fra en jobb som er over 100% fordi du ikke orker..?! Orker du ikke mer enn 100% stilling når du er frisk skal du ikke jobbe mer heller. Og vi andre skal langt mindre betale deg via sykemelding for dette!

Om 115% stilling er for mye finner du deg en annen jobb som er bedre betalt i 100% stilling. Skal du sykemeldes må du uansett være arbeidsufør fra den jobben du sykemelder deg for.

Anonymous poster hash: d8307...984

Du kan i teorien det ja. Hvis du f.eks jobber med utagering på en arbeidsplass og sitter på kontor på den andre ville du lett kunne blitt sykemeldt fra den med utagerende barn 😊 Jeg er sykemeldt fra jobb, men går fortsatt på skolen!

Anonymous poster hash: 4ba20...70e

Nei hold deg til 100% som "alle" andre og se hvordan det går. Ingen lege vil godta at en person skal inneha 115% stilling og sykemeldes pga sliten, gravid eller ikke. Da vil legen anbefale 100% stilling.

Anonymous poster hash: 782d5...0cd

• 2 uker senere...

Men det er jo en smule frustrerende å ha gått i denne stillingen i 3 år (og ja... har selvsagt betalt min del skatt av denne stillingen), og nå som jeg er gravid ikke kan gå den lenger fordi det krever for mye. Denne stillingen gir meg 4000 kr i mnd, noe som vi har vært helt avhengige av pga nytt hus og en mann som har tjent dårlig som lærling. 

Min andre jobb er på kontor, og det fungerer fordi jeg har fleksitid og styrer det litt selv.. Sitter i ro store deler av dagen og har en veldig ok sjef som gjør at det er mulig for meg å komme både kl.09 og 10.00 etter spying om morgenen.

At jeg har jobbet 115 % må jo vere opp til meg selv, og at jeg nå plutselig ikke har rett på de pengene lenger fordi jeg blir sykemeldt pga en graviditet er for meg ikke rettferdig. Det vil jo si at jeg må bare prøve å holde ut, og fortsette i begge jobbene til jeg går ut i perm.. Jeg har jobbet sånn i 3 år, og har opptjent meg retten til pengene ved en eventuelt permisjon.

Så det hadde vært fint om noen som faktisk hadde peiling på dette svarte, og ikke de som mener jeg snylter skatt av andre

Men det er jo en smule frustrerende å ha gått i denne stillingen i 3 år (og ja... har selvsagt betalt min del skatt av denne stillingen), og nå som jeg er gravid ikke kan gå den lenger fordi det krever for mye. Denne stillingen gir meg 4000 kr i mnd, noe som vi har vært helt avhengige av pga nytt hus og en mann som har tjent dårlig som lærling.

Min andre jobb er på kontor, og det fungerer fordi jeg har fleksitid og styrer det litt selv.. Sitter i ro store deler av dagen og har en veldig ok sjef som gjør at det er mulig for meg å komme både kl.09 og 10.00 etter spying om morgenen.

At jeg har jobbet 115 % må jo vere opp til meg selv, og at jeg nå plutselig ikke har rett på de pengene lenger fordi jeg blir sykemeldt pga en graviditet er for meg ikke rettferdig. Det vil jo si at jeg må bare prøve å holde ut, og fortsette i begge jobbene til jeg går ut i perm.. Jeg har jobbet sånn i 3 år, og har opptjent meg retten til pengene ved en eventuelt permisjon.

Så det hadde vært fint om noen som faktisk hadde peiling på dette svarte, og ikke de som mener jeg snylter skatt av andre

Men altså slik er det jo.. De som tjener over 500.000 blir også kuttet i lønn ved sykemelding. De betaler også skatt, og er nok avhengige av lønnen sin. Da jeg ble uventet gravid mistet jeg 65% av inntekten over natten. Det er livet, og det er jo ikke urettferdig egentlig. Man skal re takknemlig for at msn får penger i det hele tatt.

Anonymous poster hash: f76e7...f27

men så tjener jeg langt fra 500 000 i lønn, og under 6G som Nav opererer med.  Totalt sett har jeg ca 400 000 i lønn. Ganske sikker på at jeg har rett på disse pengene, men får snakke med NAV :)

Endret av sovehje<3rte +jente+aprilspire

men så tjener jeg langt fra 500 000 i lønn, og under 6G som Nav opererer med. Totalt sett har jeg ca 400 000 i lønn. Ganske sikker på at jeg har rett på disse pengene, men får snakke med NAV :)

Men skjønner du ikke at regler er regler? Du kan Max tjene 500.000, du kan Max jobbe 100% osv. Det er likt for alle.

Annonse

men så tjener jeg langt fra 500 000 i lønn, og under 6G som Nav opererer med. Totalt sett har jeg ca 400 000 i lønn. Ganske sikker på at jeg har rett på disse pengene, men får snakke med NAV :)

Men skjønner du ikke at regler er regler? Du kan Max tjene 500.000, du kan Max jobbe 100% osv. Det er likt for alle.

Jeg var sykemeldt i en av jobbene mine når jeg var gravid... Dette fordi de ikke hadde råd til å tilrettelegge for meg... De hadde ikke råd til å sette inn en ekstra på vakt slik at jeg fikk gått på do. ;)

Og når jeg var i 3 trimester fløy jeg jo ca hvert 20 min på do og securitas vakten hadde ikke mulighet til å stå å passe på hver gang, he he. ;)

Så jobbet ekstra i den andre jobben min. Legen min var mildt sagt ikke fornøyd med å måtte sykemelde meg, da de ikke kunne tilrettelegge..

Jeg var sykemeldt i en av jobbene mine når jeg var gravid... Dette fordi de ikke hadde råd til å tilrettelegge for meg... De hadde ikke råd til å sette inn en ekstra på vakt slik at jeg fikk gått på do. ;)

Og når jeg var i 3 trimester fløy jeg jo ca hvert 20 min på do og securitas vakten hadde ikke mulighet til å stå å passe på hver gang, he he. ;)

Så jobbet ekstra i den andre jobben min. Legen min var mildt sagt ikke fornøyd med å måtte sykemelde meg, da de ikke kunne tilrettelegge..

Hvis det er mangel på tilrettelegging som er problemet så skal du ha svangerskapspenger. Ikke sykemelding.

Anonymous poster hash: 6c362...c7d

Hvem sier at man max kan jobbe 100%? Du?

Anonymous poster hash: 0a948...e17

Hvis det er mangel på tilrettelegging som er problemet så skal du ha svangerskapspenger. Ikke sykemelding.

Ja da var det kanskje det jeg fikk da? Mente det sto sykemelding på den greia jeg leverte.. :) Skal ikke være steil på den, er 5 år siden nå, så husker ikke ;)

Jobb utover 100% er for "hobby" å regne. Akkurat som en ikke får kompensasjon utover 6G.

Det er ingen regel som sier at du ikke har lov å jobbe over 100 %. Det er ikke lov å jobbe mer enn 100 % i en jobb, men å ta på seg vakter i en annen jobb som ikke er samme arbeidsgiver er ikke uvanlig, og noe som blir gjort av veldig mange.

Jobb utover 100% er for "hobby" å regne. Akkurat som en ikke får kompensasjon utover 6G.

Hvor har du det i frå? Jeg vet flere som har tatt på seg helgejobber når de blir gravide for å spe på lønnen under permisjonen. Har jobbet i kommunen, og ikke uvanlig at sykepleiere tar på seg helgejobb i en annen kommune for å få ekstra inntekt til permisjonen...

Hvor har du det i frå? Jeg vet flere som har tatt på seg helgejobber når de blir gravide for å spe på lønnen under permisjonen. Har jobbet i kommunen, og ikke uvanlig at sykepleiere tar på seg helgejobb i en annen kommune for å få ekstra inntekt til permisjonen...

Det har jeg fra folketrygdloven, du finner den på lovdata.

Du får sjekke med NAV, då, sidan du ikkje veit om du kan stole på svara her.  Synes det er rart om ein skal få kompensert for jobb ut over 100%, men har ikkje sjekka reglementet.  - og om det berre er ekstravakter du har jobba i det siste, så får du vel ikkje sjukepengar for dette, dersom du ikkje har gjort avtale framover i tid?

Det går helt fint å være sykemeldt i stilling som turnusarbeider og jobbe som vanlig i en kontorstilling, men spørsmålet her om du har rett på sykepenger utover din faste 100%stilling. Dette må du oppriktig undersøke,hvis du tråkker feil her så kan du virkelig ende opp med skjegget i postkassen og du mister rettigheter hos NAV.

Også må du vurdere etikken oppi det hele, du ønsker å bli gravid og når du evt blir gravid blir du for sliten til å jobbe 115% og kun ønsker å jobbe 100%.. det er ikke sånn at man bestiller en sykemelding hos legen heller ...

Anonymous poster hash: 007c2...cb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...