Gå til innhold

Skjønner ikke hvorfor jeg tåler så mye alkohol

Anbefalte innlegg

Sen andre sier at 5 enheter er maks. Da kjenner jeg såvidt at jeg har drikket. 2 flasker vin er passe for meg på fest. Da er jeg brisen. På 3 flasker er jeg full. Da har jeg det veldig moro, men er dårlig dagen etter. Etter 2 flasker er jeg helt fin dagen derpå. Drikker alkohol ca. 1 gang per mnd. 

Anonymous poster hash: 96b49...18f

Fortsetter under...

Alle kropper er ulike, noen er mer tolerante enn andre, sånn er det bare.. En Japaner blir brisen av 1 glass eller 2 mens en nordmann trenger Mye som påvirker, størrelse, kultur, genetikk osv :)

Anonymous poster hash: 5ab4f...06d

Da tror jeg det handler om definisjoner av brisen og full. Mest sannsynlig er du brisen lenge før du tror, og du er full før du tror, du bare skjønner det ikke selv.

Jeg er ofte edru i festlige sammenhenger og spesielt folk som bastant mener at de ikke er fulle, er det...

Godt trent, kanskje? Da tåler man ofte mer.

En gang i måneden er jo ikke sååå skrekkelig ofte heller, men jeg kan se for meg at om du tar pause på et halvår eller lignende, så blir det litt annerledes :)

Jeg er full på to vinflasker.

Anonymous poster hash: 5ef63...43b

Annonse

Jeg vil tro at du har "drukket deg opp" til å tåle mer.

Da jeg begynte å drikke alkohol kjente jeg et glass (jeg var ganske stor på den tiden). Skulle venninnene ut på byen så begynte jeg og en venninne å dele en flaske før vi gikk ut, dvs. en halv flaske maks på meg, og tok kanskje en drink eller ett glass vin ute.

Så ble det til at min venninne og jeg kjøpte en flaske vin hver før vi gikk ut. Og et halvt år senere kjøpte vi to flasker hver før vi gikk ut på byen. Og jeg kjente meg ikke mer brisen av de to flaskene enn jeg opprinnelig hadde gjort av ett glass da jeg begynte å drikke. Det skremte meg at man kan venne seg til alkohol så raskt, så jeg sluttet lenge å drikke lenge, og så drakk jeg bare på spesielle fester en gang i blant, kanskje 3-4 ganger i året. Da kunne jeg fint dele en flaske, eller drikke maks en flaske vin på en kveld igjen.

Siste årene har jeg drukket svært lite, og nå kan jeg kjenne det godt av et glass vin. Drikker jeg to glass er jeg brisen.

Du bør være obs på alkoholinntaket ditt, for å være kvinne og drikke tre flasker vin - det er stordrikking! Og med slik stordrikking så øker faren for helsen din! Det er en enorm påkjenning for leveren din! Og leveren er som en arbeidshest, den jobber som en helt til den stuper. Du kan skade leveren din permanent lenge får du merker det selv, lenge før det slår ut på leverprøver.

Du bør rett og slett holde deg helt unna alkohol i mange måneder fremover, og så være forsiktig neste gang du drikker.

Du risikerer også på sikt å utvikle et alkoholproblem!

Spør deg selv - kan du la være å drikke alkohol et halvt år? Hvis svaret er nei har du et problem.

Anonymous poster hash: cb082...dfc

Da jeg var student og festet mye så hadde jeg ofte to flasker med vin med på vorspiel, da ble jeg full, men ikke overstadig beruset.

Nå, etter 7 år så og si uten alkohol vil jeg si at jeg merker det etter kun et halvt glass vin. Og er ikke spesielt interessert i å drikke hverken på fest eller til mat, så jeg gjør det så og si aldri..

Tror det har mye med å opparbeide seg toleranse å gjøre. Men synes det høres mye ut å drikke tre flasker vin flere ganger i måneden når du har barn, hvis du har det ? Må jo ta mye tid å komme seg etter et sånt inntak..?

Gjest Sekretøsa

Jeg og tåler ekstremt mye. 2 flasker vin og 4 cider på vors. (Tåler ikke det nå på lavkarbo da)

Kan fint drikke noen drinker på byen og uten at det er et problem. Skal sies at jeg drikker hvitvin da, rødvin kan jeg ikke drikke så mye av.

Er sjeldent på fest, så har ikke opparbeidet meg så mye toleranse vil jeg tro. Etter fødsel og amming hadde vi fest med barselgruppa, og alle ble fulle på null komma niks, mens jeg ikke merka stort...

Jeg og tåler ekstremt mye. 2 flasker vin og 4 cider på vors. (Tåler ikke det nå på lavkarbo da)

Kan fint drikke noen drinker på byen og uten at det er et problem. Skal sies at jeg drikker hvitvin da, rødvin kan jeg ikke drikke så mye av.

Er sjeldent på fest, så har ikke opparbeidet meg så mye toleranse vil jeg tro. Etter fødsel og amming hadde vi fest med barselgruppa, og alle ble fulle på null komma niks, mens jeg ikke merka stort...

Det at man ikke merker så mye til alkoholen er ikke et mål for hvor belastende det er for kroppen. Det er nedbrytingen av alkoholen som er skadelig, og der er det mengde (og ev. hyppighet) som er avgjørende.

Men det er garantert ulike tålegrenser for hvor mye påvirket man blir av å ha drukket alkohol. Drikker man mer da for å kjenne det så er det mer skadelig for kroppen.

Anonymous poster hash: cb082...dfc

Jeg kunne fint avstått fra alkohol hvis jeg måtte. Drikker nesten aldri et glass vin til maten da jeg syns brus er bedre. Drikker når jeg er på fest, som sagt gjennomsnittlig 1 gang per mnd. Drikker sjelden mer enn 2 flasker pga. at det blir et for høyt inntak, men misunner dem som drikker èn flakse vin og er brisne.

Hi

Man har ulike enzymer som bryter ned alkohol ulikt. Enkelte mennesker blir rett og slett ikke så fulle.

Det er kun genetikk.

Selvfølgelig kan man også opparbeide seg toleranse, men toleransen er svært ulik i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: ba3f2...1f8

Man har ulike enzymer som bryter ned alkohol ulikt. Enkelte mennesker blir rett og slett ikke så fulle.

Det er kun genetikk.

Selvfølgelig kan man også opparbeide seg toleranse, men toleransen er svært ulik i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: ba3f2...1f8

Ja, det høres fornufitg ut :) Takk for svar!

Hi

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...