Gå til innhold

Har noen her fjernet hele eller deler av halebeinet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært ganske plaget med halebeinet etter første fødsel. Jeg klarte ikke reise meg selv før det hadde gått noen dager etter fødselen.Hodeomkretsen var 38cm så mulig det skjedde noe da. Etter fødsel nr 2 har jeg gått ned noen kilo og halebeinet stikker utover for så å gå inn mot venstre. Det er veldig ubehagelig å sitte. Kan jeg få fjernet beinet?

Anonymous poster hash: 0b366...bce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mamma fjernet det etter og ha gått i flere år med det brukket.litt ømt i noen dager,men ellers problemfritt

Skrevet

Mamma fjernet det etter og ha gått i flere år med det brukket.litt ømt i noen dager,men ellers problemfritt

Hvordan hjalp det henne:)?

Skrevet

Jeg vet om to som har fjernet det, ene gikk det veldig bra med, den andre fikk ingen endring i smerteproblematikken sin.

Før du vurderer operasjon så ville jeg gått til en dyktig kiropraktor som har erfaring med justering/manipulering av haleben. Noen manuellterapeuter kan også gjøre dette. Bare vær nøye med å spørre om de har god erfaring med deg (det er ikke ofte det gjøres, så noen har lite erfaring).

Jeg hadde et veldig smertefullt haleben som stod i helt feil vinkel i mange år, var så ille at jeg nesten ikke greide å sitte lenger. Jeg fikk mitt manipulert av en dyktig terapeut noen ganger (2-3 ganger, tror jeg), og etter det har jeg så godt som aldri hatt smerter i halebenet lenger. Det er fremdeles ikke i riktig vinkel, men den justeringen som ble gjort den gangen var nok til å holde meg helt smertefri :)

Behandlingen er ikke den morsomste. Terapeuten tar på seg hansker og må inn anus med en finger for å komme til for å justere halebenet. Selve justeringen kjente jeg ikke noe av, syntes bare det var litt pinlig den gangen. Dette er nærmere 20 år siden og jeg har aldri hatt behov for ny justering. Verdt et forsøk :)

Anonymous poster hash: e6cbb...c5e
Skrevet

Jeg har også halebein som stikker ut, gjør vondt å sitte:/

Skrevet

Min mor har knukket halebeinet 3 ganger, hos henne vil de ikke operere da sjansen er så stor for at det blir mislykket/ikke mindre snertefritt.

Anonymous poster hash: d1f3c...943

Skrevet

Min mor har knukket halebeinet 3 ganger, hos henne vil de ikke operere da sjansen er så stor for at det blir mislykket/ikke mindre snertefritt.

Snertefritt skulle være smertefullt.

Skrevet

Har vært ganske plaget med halebeinet etter første fødsel. Jeg klarte ikke reise meg selv før det hadde gått noen dager etter fødselen.Hodeomkretsen var 38cm så mulig det skjedde noe da. Etter fødsel nr 2 har jeg gått ned noen kilo og halebeinet stikker utover for så å gå inn mot venstre. Det er veldig ubehagelig å sitte. Kan jeg få fjernet beinet?

Var det like ubehagelig å reise seg i tiden etter fødsel nr 2? Har født en gang, og kjente at det skjedde en slags knekk med halebeinet, da hodet (38 cm her også) var på vei ut. Den første uken var det selv med hjelp utrolig smertefullt å reise seg, og også umulig å finne behagelig sittestilling. Er nå 6 mnd siden fødsel, nå kjenner jeg det bare innimellom om jeg sitter lenge på en hard stol, men tenker litt på om det vil bli like ille etter neste fødsel.

Snakket med legen min om det, og hun fortalte at hun hadde fått sitt justert hos osteopat (slik beskrevet over her ved å gå inn via anus).

Anonymous poster hash: 147e0...a2b

Skrevet

Var det like ubehagelig å reise seg i tiden etter fødsel nr 2? Har født en gang, og kjente at det skjedde en slags knekk med halebeinet, da hodet (38 cm her også) var på vei ut. Den første uken var det selv med hjelp utrolig smertefullt å reise seg, og også umulig å finne behagelig sittestilling. Er nå 6 mnd siden fødsel, nå kjenner jeg det bare innimellom om jeg sitter lenge på en hard stol, men tenker litt på om det vil bli like ille etter neste fødsel.

Snakket med legen min om det, og hun fortalte at hun hadde fått sitt justert hos osteopat (slik beskrevet over her ved å gå inn via anus).

Anonymous poster hash: 147e0...a2b

Nei, men han var like stor rundt hodet. Litt mindre kropp. Eller jeg lå i senga i over et døgn fordi jeg hadde vært til utskrapning og var kjempesvimmel. Merket ikke like mye med han i allefall. Har blitt tynnere og da har det blitt stikkende veldig mye ut, og sånn var jeg ikke før jeg fikk barn.

Skrevet

Det kan jeg alltids gjøre :)

Jeg vet om to som har fjernet det, ene gikk det veldig bra med, den andre fikk ingen endring i smerteproblematikken sin.

Før du vurderer operasjon så ville jeg gått til en dyktig kiropraktor som har erfaring med justering/manipulering av haleben. Noen manuellterapeuter kan også gjøre dette. Bare vær nøye med å spørre om de har god erfaring med deg (det er ikke ofte det gjøres, så noen har lite erfaring).

Jeg hadde et veldig smertefullt haleben som stod i helt feil vinkel i mange år, var så ille at jeg nesten ikke greide å sitte lenger. Jeg fikk mitt manipulert av en dyktig terapeut noen ganger (2-3 ganger, tror jeg), og etter det har jeg så godt som aldri hatt smerter i halebenet lenger. Det er fremdeles ikke i riktig vinkel, men den justeringen som ble gjort den gangen var nok til å holde meg helt smertefri :)

Behandlingen er ikke den morsomste. Terapeuten tar på seg hansker og må inn anus med en finger for å komme til for å justere halebenet. Selve justeringen kjente jeg ikke noe av, syntes bare det var litt pinlig den gangen. Dette er nærmere 20 år siden og jeg har aldri hatt behov for ny justering. Verdt et forsøk :)

Anonymous poster hash: e6cbb...c5e

Skrevet

Hvordan hjalp det henne:)?

Hvordan det hjalp hun?hun hadde nå gått i flere år med smerter pga det og er nå smertefri

Skrevet

Jeg fjernet halebeinet mitt for 11 år siden. Det var brukket tvers av og bøyd "oppover" igjen slik at det pekte feil vei. Som ei over her sa, leger er stort sett svært restriktive med å forsøke dette da resultatene ofte ikke er særlig bra. Store smerter og plager i hverdagen over flere år gjorde at det var siste utvei for min del. Operasjonen har hjulpet noe, men plagene kan enda være ganske store.

Anbefaler deg sterkt å prøve å få det på plass uten operasjon først. Kan hende det er mulig siden det "bare" er skjevt. Operasjon er ingen spøk, og min erfaring er ikke at det bare var litt ømt et par dager etterpå. Jeg var sykmeldt i åtte uker etterpå (aktiv jobb), og hadde forferdelige smerter i hoftene etter ukesvis der jeg bare kunne sitte/ligge på siden. Kunne heller ikke ligge på magen da den lille svaien i korsryggen var nok til å få smerter. Det har også forbeinet seg en del der de kuttet halebeinet under operasjonen (vanlig bieffekt) slik at enden av beinet er større enn normalt.

Men, dersom alt er prøvd ville jeg allikevel prøvd operasjon dersom plagene er store. Jeg vet hvor ulidelig vondt det kan være, og det er ikke verdt å ha noe uprøvd når hverdagen blir så kjip. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...