Gå til innhold

Studiekompetansevurdering,hva teller av jobb/barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal søke dette neste år da det er for sent nå,er utdannet barne- pg ungdomsarbeider. Jobbet 2 år som lærling på et helsesenter for sjeldne diagnoser,har selv 3 barn,og har jobbet som avlaster for 3 barn en helg i mnd i flere år tilsammen. Har også jobbet i 2 år i barnehage. Er dette for lite til å bli vurdert?evt hvor mye skal til?vært en del syk så har ikke fått jobbet mange år.

Anonymous poster hash: 0dd5f...600

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal du søke på? Jeg søkte meg inn på 25/5 regelen (sosionomutdanning) ,men kom ikke inn da jeg mangler generell studiekompetanse. Så har meldt meg på voksenopplæring som er gratis og tar disse fagene fra høsten av og søker på nytt neste år :)

25/5 regelen er at du er over 25 år og har minimum 5 år yrkeserfaring. Det bør være relevant arbeid innen studiet du ønsker. Men man må ha generell studiekompetanse uansett.

Anonymous poster hash: 3a7c4...453

Skrevet

Jeg vil bli sykepleier og er ikke studiekompetansevurdering sånn at man kan komme inn på dette studie uten å måtte gå almenn påbygning?23/5 regelen må man jo ha flere timer fag noe jeg ikke har om jeg har forstått rett.

Skrevet

Hva skal du søke på? Jeg søkte meg inn på 25/5 regelen (sosionomutdanning) ,men kom ikke inn da jeg mangler generell studiekompetanse. Så har meldt meg på voksenopplæring som er gratis og tar disse fagene fra høsten av og søker på nytt neste år :)

25/5 regelen er at du er over 25 år og har minimum 5 år yrkeserfaring. Det bør være relevant arbeid innen studiet du ønsker. Men man må ha generell studiekompetanse uansett.

Om man uansett må ha studiekompetanse hvorfor søkte du da etter denne regelen?

Skrevet

23/5 ;) over 23 år.. Og det koster å ta opp fag nå.

Skrevet

Fordi jeg fant ut av det etter jeg hadde søkt og ringte høyskolen for å sjekke mulighetene mine for å komme inn da jeg fikk studentbolig og plass i barnehage. Turte ikke takke ja før jeg viste. Snakk om nedtur :/ men er fult fokusert på å få til generell studiekompetanse nå :)

Skrevet

Huff tror ikke jeg klarer å ta alle de kjedelige fagene,vet ikke om jeg er motivert nok. Sliter veldig i både matte og engelsk.

Skrevet

Når du søker på realkompetanse trenger du ikke studiekompetanse. Du må bare sjekke med studiestedet hva som kreves for å komme inn på realkompetanse.

Anonymous poster hash: b6182...d89

Skrevet

Skal du søke på 23/5-regelen eller realkompetanse?

Dersom 23/5 står kravene grundig forklart på samordnaopptak.no Kort oppsummert teller omsorg for egne barn, det samme gjør ethvert arbeid i mer enn 50% stilling.

Realkompetanse er opp til hvert studiested å fastsette kravene for. De høgskolene som har rikelig med søkere tar sjelden inn noen på realkompetanse, de som har problemer med å fylle studieplassene kan tenkes å gjøre det. Typisk distriktshøgskoler med få søkere. Du bør kontakte hvert enkelt av de aktuelle studiestedene og høre.

Men dersom du sliter såpass faglig at du ikke tror du kan ta matematikk og engelsk på laveste videregåendenivå, spørs det om du er egnet for høyere utdanning. Kanskje kunne det være en ide å ta de fagene du strever med som privatist med undervisning, slik at du blir mer komfortabel med de tingene du finner vanskelige før du kaster deg ut i høgskolestudier?

Lykke til!

Anonymous poster hash: b7221...d50
Skrevet

Skal du søke på 23/5-regelen eller realkompetanse?

Dersom 23/5 står kravene grundig forklart på samordnaopptak.no Kort oppsummert teller omsorg for egne barn, det samme gjør ethvert arbeid i mer enn 50% stilling.

Realkompetanse er opp til hvert studiested å fastsette kravene for. De høgskolene som har rikelig med søkere tar sjelden inn noen på realkompetanse, de som har problemer med å fylle studieplassene kan tenkes å gjøre det. Typisk distriktshøgskoler med få søkere. Du bør kontakte hvert enkelt av de aktuelle studiestedene og høre.

Men dersom du sliter såpass faglig at du ikke tror du kan ta matematikk og engelsk på laveste videregåendenivå, spørs det om du er egnet for høyere utdanning. Kanskje kunne det være en ide å ta de fagene du strever med som privatist med undervisning, slik at du blir mer komfortabel med de tingene du finner vanskelige før du kaster deg ut i høgskolestudier?

Lykke til!

Har lest om 23/5 regelen og da trenger man flere timer fag for å komme inn og få studiekompetanse om jeg har forstått riktig. Så må jeg først søke om studiekompetanse og få det godkjent før jeg da kan søke på sykepleier?

Skrevet

Noen som kan forklare meg dette litt mer?har lest på samordna opptak men forstår ikke dette med realkompetanse,studiekompetanse osv..

Skrevet

Noen som kan forklare meg dette litt mer?har lest på samordna opptak men forstår ikke dette med realkompetanse,studiekompetanse osv..

Jeg har jobbet med opptak ved en høgskole, så jeg kan mye om dette. Nå er jeg litt opptatt, men lover å svare ordentlig i morgen :) 

Anonymous poster hash: d6a26...7e9

Skrevet

Du kan ikke søke om å få studiekompetanse. Enten har du det eller så har du det ikke.

Studiekompetanse vil si at du har bestått i studiekompetansefagene. Ikke alle fag er studiekompetansefag, f.eks er ikke gym eller tysk studiekompetansefag. Du må ha et visst antall årstimer i norsk, matte, historie, engelsk, samfunnsfag og naturfag. 

Har du realkompetanse kan du søke på grunnlag av dette, men det nytter ikke å ha jobbet i butikk i 10 år hvis du skal søke sykepleier liksom. 

Anonymous poster hash: bcbdf...71d
Skrevet

Jeg har jobbet med opptak ved en høgskole, så jeg kan mye om dette. Nå er jeg litt opptatt, men lover å svare ordentlig i morgen :)

Anonymous poster hash: d6a26...7e9

Kjempefint takk😊

Skrevet

Du kan ikke søke om å få studiekompetanse. Enten har du det eller så har du det ikke.

Studiekompetanse vil si at du har bestått i studiekompetansefagene. Ikke alle fag er studiekompetansefag, f.eks er ikke gym eller tysk studiekompetansefag. Du må ha et visst antall årstimer i norsk, matte, historie, engelsk, samfunnsfag og naturfag.

Har du realkompetanse kan du søke på grunnlag av dette, men det nytter ikke å ha jobbet i butikk i 10 år hvis du skal søke sykepleier liksom.

Anonymous poster hash: bcbdf...71d

Realkompetanse hva vil det si da?trodde man kunne søke om å slippe å gå påbygg jeg?takk for svar😊

Skrevet

Realkompetanse vil si at du har erfaring og utdanning som samlet gir grunnlag for å begynne på høyere utdanning selv om du ikke har studiekompetansen på plass. Det er opp til den enkelte høgskole å vurdere dette. F.eks kan du kanskje vurderes for realkompetanseopptak til barnehagelærerutdanningen om du har ti års erfaring som barnehageassistent i tillegg til et fagbrev fra vgs e.l.; til sykepleien tror jeg det er litt vrient å bli vurdert på realkompetansen, da matematikken er forholdsvis viktig ifht medikamentregning (hvor det er gedigen strykprosent selv om matten er svært enkel) - men som sagt, ta kontakt med aktuelle høgskoler og forhør deg om mulighetene.

Skrevet

Tusen takk for svar:) tror jeg får ta påbygg først,har nok ingen annen sjanse.

Skrevet

Tusen takk for svar:) tror jeg får ta påbygg først,har nok ingen annen sjanse.

Jeg har også landet på at jeg må ta generell studiekompetanse. Jeg har fått godkjent engelsk og samfunnsfag, og mangler da bare norsk, matte, historie og naturfag i følge nn 71d her opp. (Tusen takk for det forresten, jeg lurte litt på hvilke fag jeg manglet :)

Blir det høsten 2016 på deg også? Kanskje vi kan prates litt pm underveis?

Skrevet

Hvordan fikk du godkjent noen fag?blir nok høsten 2016 her også ja😊kan gjerne snakkes litt underveis.

Skrevet

Jeg sendte papirene mine til en karriererådgiver i fylkeskommunen, så kikket han på dem. Jeg hadde nok timer innenfor de fagene til at de holdt :)

Om det er ledig plass på skolen her kunne jeg få begynne til høsten, men jeg har jo en arbeidsgiver som også bør med på laget. Ser ikke for meg at de synes det er veldig stas om jeg plutselig forsvinner uten varsel, så jeg regner med jeg venter til neste år :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...