Gå til innhold

skal flytte til fjell-Drammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen,

Vi er en familie med 2 jenter på 8 og 6 år som skal flytte snart til Fjell i Drammen kommune og vi aldri vært der ,er det noen som skjen område og har  noen tips når det gjlder miljø og skolene der i Fjell.

Takk

Anonymous poster hash: d9305...087
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er det ingen fra Drammen her ?! :frown: 

Endret av medlem 2015
Skrevet

Jeg er fra Drammen, men har dessverre ikke mye kjennskap til Fjell annet enn at jeg aldri ville bodd der selv. Bare høyblokker og ikke spesielt fint synes jeg. I tillegg er det et område bestående av få norskspråklige om man kan si det på den måten.

Anonymous poster hash: 030cf...d53

Skrevet

Fjell er vel å regne som "lille-Pakistan" i Drammen. Bor relativt lite nordmenn der, men skolene har det ikke vært klage på. Ikke annet enn at de tilrettelegger for mye for muslimer.

Anonymous poster hash: 414c5...e64

Skrevet

Rimelig bomiljø, men dessverre litt ghettopreg. God skole, dersom du ikke er så opptatt av at barna dine skal lære norsk. Mulig du kanskje er fra en annen kultur? Vet mange trives på Fjell.

Anonymous poster hash: c86f9...439

Skrevet

Hvorfor Fjell? Hadde aldri valgt å bo der.....

Anonymous poster hash: 9d0ad...198
Skrevet

Vokste opp i en annen del av Drammen på nittitallet. Mulig at det kan ha skjedd en del siden da, men ville aldri bosatt meg på Fjell (selv om jeg nå bor i Groruddalen). Makan til kjip plass skal du lete lenge etter. Hva med Konnerud, Åssiden eller Åskollen? Det er mange andre fine plasser i Drammen :)

Skrevet

Jeg kjenner en som er lærer i Drammen kommune. Hun sier at fjell er en av de dårligste skolene i kommunen.

Det er også som flere over her skriver, at det er veldig få norske barn som går på skolen, om det har betydning for deg. Det er en stor overvekt av utenlandske og fremmedspråklige.

Ellers så er det en "fattig" bydel. Den er stygg og lite trivelig.

Anonymous poster hash: 6dc53...7e4

Skrevet

Hei alle sammen,

Vi er en familie med 2 jenter på 8 og 6 år som skal flytte snart til Fjell i Drammen kommune og vi aldri vært der ,er det noen som skjen område og har  noen tips når det gjlder miljø og skolene der i Fjell.

Takk

Bor i Drammen og ville aldri ha valg å bosette meg på Fjell med barn. Ser du har en 6 åring. Prøv om du kan velge en annen skole enn Fjell enten Skoger eller Danvik. Er mangen innbyggere på Fjell som har fiktive adresser for å tilhører annen skolekreds da det på Fjell skole er over 75% ikke etniske elever. Brandenga har også veldig stor andel utenlandske elever. Ellers er Fjell preget av flere høyblokker, men det er også en del eneboliger der. Nær marka.

Skal dere bor nærmere Austad eller oppe ved blokkene? Har bodd på Austad (nedre del av Fjell) og det er det eneboliger og litt mindre ghetto enn øverst på Fjell.

Anonymous poster hash: f2fdf...da6

Skrevet

Hei alle sammen,

Takk

Bor i Drammen og ville aldri ha valg å bosette meg på Fjell med barn. Ser du har en 6 åring. Prøv om du kan velge en annen skole enn Fjell enten Skoger eller Danvik. Er mangen innbyggere på Fjell som har fiktive adresser for å tilhører annen skolekreds da det på Fjell skole er over 75% ikke etniske elever. Brandenga har også veldig stor andel utenlandske elever. Ellers er Fjell preget av flere høyblokker, men det er også en del eneboliger der. Nær marka.

Skal dere bor nærmere Austad eller oppe ved blokkene? Har bodd på Austad (nedre del av Fjell) og det er det eneboliger og litt mindre ghetto enn øverst på Fjell.

vi skal bo i blokkene rett ved fjellskole...

Skrevet

Jeg har bodd i Drammen i mange år.Jeg bor på Åssiden.Har dessverre hørt at skolen på fjell ikke er av de beste.Bor veldig mye utlendinger på fjell.Jeg ville aldri bodd på fjell.I en klasse på fjell så er det kanskje tre norske barn ,resten er mørke.

Vil anbefale dere andre steder.Åssiden er fint.Konnerud,strøtvet.

Anonymous poster hash: 2c1c0...626
Skrevet

Takk for dere som svarte

ser masse negativt om område :frown:

men er den trygg plass ??
har allerede kjøpt en leilighet der,den var god og billig.

er dere svar på den måte pga det er masse utlandisk folk som bor der???

Skrevet

Vet ikke om det er en trygg plass.Det kan vel skje ting overalt.Uavhengig av hvor du bor.

Kanskje det er mye bedre en jeg tror .Ikke sikkert det er dårlig i det hele tatt.Håper dere vil trives.

Skrevet

Takk for dere som svarte

Rart å kjøpe leilighet uten å lese seg litt opp, og prøve å bli kjent med stedet...

Anonymous poster hash: ea845...3a8

Skrevet

Uff, fjell er ikke akkurat en trygg plass. Kryddehyllene kalles området

Skrevet

Usj ..... Fjell minner meg kun om "Therese saken" grøsser når jeg tenker på det....

Anonymous poster hash: 04fa9...eae

Skrevet

Kryddehyllene? Aldri hørt før .Hva betyr det?

Jeg bor på Åssiden i blokk.Lytt å jævelig.Kanskje det er mye bedre på fjell-

Skrevet

Nå virker jo ikke HI urnorsk da, så dette går nok bra ;)

Anonymous poster hash: b9eeb...1d9

Skrevet

Takk for dere som svarte

Det er mye tull og bråk der opp, men det er ikke et sted der folk blir myrdet i sengene sine om det er det du tenker på med ordet trygg. Er greit å gå rundt der på dagstid. Kveldstid vet jeg ikke så mye om for da holder jeg meg borte. Det er ikke uten grunn det blir kaldt en drabantby/ghetto.

De fleste som bor der har annen etnisitet (ikke-vestlig) slik at område bære inntrykk av dette. Det er den bydel hvor det er flest fattige, lavt utdannede og arbeidsløse som bor.

På de positive sider så gå det masse busser opp dit. Er ikke langt til marken og flere steder i blokkene er det fin utsikt over Drammen.

Skrevet

Fjell er et helt greit sted å bo om du er innstilt på et svært flerkulturelt bomiljø. Rundt Fjell skole er det blokker med praktiske og rimelige leiligheter. På Galterud og Austad er det masse eneboliger.

Problemet, hvis du kan si det, er at mange av de som bor der trikser og mikser for å få barna sine over på andre skoler, slik at Fjell skole blir svært domiert av fremmedspråklige elever.

Det er masse friluftsområder der, flere barnehager og du har marka rett ved.

Det legges mye penger igjen på Fjell nå for å ruste opp bomiljøet og tilbudet til barn og ungdom.

De som har mest dritt og si om denne bydelen, bor der sjelden selv. men jeg må også innrømme at jeg aldri selv ville bosatt meg der med barn.

Skrevet

Kjenner noen voksne som bor der, og de trives der oppe. Så var min tenåringsdatter sammen med en gutt som bodde der. Og det kom fram at miljøet der ikke er så bra. Slossing, dop, små kriminalitet. Dette er på ungdomskolen. Men det betyr jo ikke at alle gjør det, regner med at de fleste ikke holder på med sånt tull.

Så flytt dit, og se hvordan det er. Kanskje vil dere trives veldig bra.

Anonymous poster hash: 78ab4...0d3
  • 8 måneder senere...
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med å bo på Fjell.

Vet det er god kollektivforbindelse, så lett å komme seg til og fra med buss.

Det er også kjent for å være en bydel som har jobbet mye med nærmiljøet, og det med positive resultat. Fjell bydelsdager er blant annet noe som har vært en stor suksess.

Så ikke fortvil. Det blir sikkert fint å bo der. Det har ikke verdens beste rykte i Drammen, men det er som sagt en stor satsning som har skjedd de siste årene med å skape et godt nærmiljø for alle som bor der, og det tror jeg de har lykkes godt med.

Anonymous poster hash: 7e12c...9d6
Skrevet

Vi vurderte og fjell, grunnet de lave boligprisene. Men vi valgte Konnerud, etter å ha forhørt oss, om hvor det var bra og bo med barn.

Det jeg har hørt mest negativt om der, er skolen. De ligger langt bak andre skoler i Drammen. Eller i hvert fall langt bak Konnerud skole. Men du er trygg der. Vet noen voksne uten barn som bor der, og de trives.

Anonymous poster hash: 78ab4...0d3
Skrevet

Fjell er kjempe bra område i Drammen.

Fjell skole er barneskole med ca 630 elever. Ja det er mange med utlandsk bakgrunn men de barna er 2-4 generasjon. Mange barn er også delt norsk/ annen nasjonalitet, mange nordiske og mange norske.

De fleste lærerene er norske eller 2-4 generasjon. Rektoren er norsk og rå flink.

Fjell skole har også vunnet Benjamin prisen.

Galterud skole er ungdomsskolen med barn fra fjell og skoger. Veldig bra skole som de siste årene ligger høyt på nasjonale prøver.

Det er også en egen ungdomsklubb for barn og unge som heter neon.

I området ligger det 2 kommunale og 2 private barnehager.

Bibliotek, helsestasjon, kirke og matbutikk.

Frivillighetssentralen ligger også på fjell.

Hele Fjell er nå under prosjektet Fjell2020 der de skal bygge om barne og ungdomsskolen og i tillegg legge flere grøntområder.

Fjell er et trygt område, med lite kriminalitet. Her kjenner de fleste de fleste.

Det er veldig inkluderende område der folk hjelper hverandre.

Fjell er ikke ghetto, ja det var det for lenge siden men har ikke vært på mange år.

Det er faktisk mye verre på både åssiden og konnerud i forhold til narkotika og mobbing.

• 1 år senere...
Skrevet

Det er lenge siden denne første posten ble postet, men jeg ønsker å kommentere likevel og følge opp siste innlegg. Jeg googlet på samme vis Fjell for to og et halvt år siden. Relativt ny i Drammen, og med samme søkeresultater som dette: Mange som aldri hadde bodd på Fjell/bodd der for lenge siden, og hadde mange negative meninger. 
Jeg er ikke fra Drammen, og valgte på tross av søkeresultatene å kjøpe leilighet på Fjell. Jeg har bodd her i to og et halvt år, og jeg elsker å bo her! Jeg er klin norsk, har mastergrad og god karriere, hvis det er noe det er viktig å presisere. Jeg har bodd i utlandet, så på mange vis sikkert litt mer kulturelt rusta enn andre, og mer interessert i akkurat den kulturelle biten enn andre. Men, å bo her, det er virkelig fint. Barna leker med de andre i blokka, uavhengig av alder. Vi har barn innom nesten hver dag, og barnet mitt har stor glede av dette. Jeg ser venner med enebolig og rekkehus andre steder, som kun følger rutinene med barn i seng klokka 7, og alt av sosialt liv er planlagt til helgene. Her er det annerledes, man er en del av noe mer. 

Barna bryr seg ikke om hvor noen kommer fra, de spør og er nysgjerrige, samtidig respektfulle. De har større kulturell kapital enn de aller fleste voksne jeg har møtt i jobbsammenheng eller fra den lille småbyen jeg kommer fra, hvor alle stort sett er like blonde som meg. De kan litt om mange ulike kulturer. De vet fort hvilket språk som snakkes, selv om de ikke kan det selv. De respekterer hverandres ulike tilnærminger til mat og tradisjoner. Det er fleksibelt på leggetid og klesantrekk her, mindre press. Jeg ser det tydelig på vei til jobb, jo likere alle barna blir jo lenger ned mot Danvik man kommer. Og jo mer stressa er foreldrene. Foreldrene her er imøtekommende og avslappa.

Naboene banker på døra med kaker og brød og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått middag eller fått hjelp til å bære opp handleposene mine. Alle jeg bor i blokk med hilser på hverandre. Alle! Prøv ut andre steder i Drammen eller andre byer og sjekk om det skjer. Jeg er en del av et fellesskap hvor alle er litt ulike, derfor er ingen utafor. Det er ujålete, alle kjenner alle, "gangsterungdom" hilser høflig og hjelper folk på bussen, for på bussen er sjåføren onkelen til naboen, og bestemor sitter også på.

Når jeg ser barna leke på de mange lekeplassene fra et titalls ulike land, og barnet mitt inviteres inn i leken og tas med på grunn av barnets personlighet og interesser - ikke utseende eller kultur - da blir jeg enda gladere for at jeg valgte å bo her. Det er helt rett, det er enkelt å bo her, praktisk, billig, organisert, ryddig, regler følges, det er miljøvennlig, komfortabelt, sosialt. Man er trygg her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...