Gå til innhold

Sykepleier! cvk-behandling!!:)

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er så knotete å koble til-fra, jobber i hjemmesykepleien og bruker sterile hansker samt at jeg bruker steril kompress å holde koblingen med da den ene hånden må gjøres usteril. Forenklet prosedyre anyone? Vi får bare mer og mer av vap og pick line og det er lenge siden jeg har lært om dette...Leter etter prosedyre på nett uten hell...

Anonymous poster hash: b5513...2d6

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144219040-sykepleier-cvk-behandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er utdannet, men kan ignenting om det?

Anonymous poster hash: d165e...a5e

Jeg er nyutdannet sykepleier selv, og har aldri i noen av mine praksiser eller arbeidserfaringer vært borti hverken CVK, VAP, eller Pick Line. Selv om man er utdannet er man aldri ferdig utlært. Veien blir til mens man går.

Anonymous poster hash: 48293...96f

Annonse

Ja sant nok, er mange prosedyrer vi må lære oss på egenhånd også, kommer stadig nye ting så det bekymrer meg lite:)

Man kan det man jobber med sånn prosedyremessigHar ikke planer om å bruke forum for å lære meg prosedyrer skikkelig, bare interessert i hva andre gjør

Og så satt jeg nå her i formiddag da:)

Anonymous poster hash: b5513...2d6

På sykehus henger cvk og dingler i friluft, ingen bruker steril prosedyre eller pakker inn koblinger som ikke er i bruk. Bortsett fra meg, da. Som følger prosedyren.

Anonymous poster hash: 1df14...8e2

Det har jeg aldri sett. Cvk hos oss blir pakket inn i sterile kompresser og selvklebende bandasje rundt.

Anonymous poster hash: 56ae6...b37

Annonse

På sykehus henger cvk og dingler i friluft, ingen bruker steril prosedyre eller pakker inn koblinger som ikke er i bruk. Bortsett fra meg, da. Som følger prosedyren. Anonymous poster hash: 1df14...8e2

Hva slags sykehus jobber du på? Noe sånt har jeg aldri sett.

Anonymous poster hash: e0aef...642

På sykehus henger cvk og dingler i friluft, ingen bruker steril prosedyre eller pakker inn koblinger som ikke er i bruk. Bortsett fra meg, da. Som følger prosedyren. Anonymous poster hash: 1df14...8e2

Hva slags sykehus jobber du på? Noe sånt har jeg aldri sett.Anonymous poster hash: e0aef...642

Der jeg jobber er det faktisk ikke prosedyre å pakke inn kraner (på SVK, veneport, hickman) inn i sterile kompresser, de blir fort usterile. Men hver gang de blir skylt på, skal man behandle/jobbe i klorhexidinkompresser (non-touch). Og når man gjør SVK-skift er det en steril prosedyre. Dette er en prosedyre som gjelder foretaket, og som er nedskrevet i elektronisk kvalitetshånsbok (metodebok). Dette er i Helse Bergen. Det er mulig det gjelder hele Helse Vest også.

Anonymous poster hash: c5c90...2ff

Jeg jobber i Helse Nord og på mi avdeling har vi ikke svk'ene pakket inn. Vi bruker noe som heter nålefri kopling. Er det ingen andre som har hørt om det? En type nålefrikopling er "Posiflow".

Den nålefrie koplinga desinfiseres før bruk. Pakker ikke opp sterilt det utstyret vi skal bruke, slik vi gjorde før.

Jeg trodde dette var vanlig nå til dags. Dette har forenklet håndteringen av svk betraktelig. Vi sparer både tid og utstyr.

Anonymous poster hash: 29421...3ed

Jeg jobber i Helse Nord og på mi avdeling har vi ikke svk'ene pakket inn. Vi bruker noe som heter nålefri kopling. Er det ingen andre som har hørt om det? En type nålefrikopling er "Posiflow".

Den nålefrie koplinga desinfiseres før bruk. Pakker ikke opp sterilt det utstyret vi skal bruke, slik vi gjorde før.

Jeg trodde dette var vanlig nå til dags. Dette har forenklet håndteringen av svk betraktelig. Vi sparer både tid og utstyr.

Anonymous poster hash: 29421...3ed

Vi bruker smartsite på de forskjellige koblingene. Pakker inn i sterile kompresser.

Smartsiten skiftes hver uke.

Du er utdannet, men kan ignenting om det?

Anonymous poster hash: d165e...a5e

For en tullete kommentar. Jeg hadde aldri lært eller håndtert en cvk,vap eller picline når jeg var ferdig utdannet. Dette lærte jeg på arbeidsplassen jeg begynte å jobbe på etter endt studie. Det sier seg jo selv at dette er for spesifisert til at det er nødvendig å ha i utdanningen. Der lærte vi kun pvk.

Det er faktisk ganske omstridt tema det der. Sitter på hytta med meget tregt nettverk, men leste på noen studier for et par år siden som viser at det ikke er forskjell på økt hyppighet av infeksjoner ved å ikke pakke inn koplingen til cvk. Hvis man tenker seg om så er kompressene man bruker langt fra tett og derfor ikke steril. Det er jo spissen på sprøyta som skal inn i selve koplingen man må passe på er helt steril. Bruker dere sterile hansker når dere trekker opp medikamentet også? Men man må være nøye med håndhygiene og pasient hygiene når man skal jobbe med koplingen til cvk. Når man har

Jeg jobber også i helse Nord og det er ulike prosedyrer på de ulike klinikkene, men man jobber nå for å enes om prosedyren.

Anonymous poster hash: 98426...942

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...