Gå til innhold

Utdannet lærer, jobber som elevassistent...?

Anbefalte innlegg

Hei!

Min mann er nå i vår ferdig utdannet som allmennlærer i grunnskolen. 

Han har en stilling der han jobber delvis på SFO og delvis som elevassistent på en skole. Denne jobben har han hatt under utdannelsen og vil gjerne fortsette frem til han får jobb som lærer.

Noen som vet om han har krav på lønnsforhøyelse etter at han nå er utdannet?

Fortsetter under...

Hei!

Min mann er nå i vår ferdig utdannet som allmennlærer i grunnskolen. 

Han har en stilling der han jobber delvis på SFO og delvis som elevassistent på en skole. Denne jobben har han hatt under utdannelsen og vil gjerne fortsette frem til han får jobb som lærer.

Noen som vet om han har krav på lønnsforhøyelse etter at han nå er utdannet?

Nei. Han har jo samme jobb. Om en brannmann, prest eller ingeniør jobber som assistent i skolen betyr det ikke at de får brannmannlønn, prestelønn eller ingeniørlønn. Er fritt valg å søke på jobben som assistent. 

Anonymous poster hash: 3040f...ddf

Jeg jobbet som ekstrahjelp på et ungdomssenter da jeg studerte. Etter 2året som student gikk jeg automatisk opp i lønn og da jeg var ferdig med bacheloren fikk jeg lønn som miljøarbeider selv om stillingen da at jeg var ekstra miljøassistent.

Så ja, han kan be om mere lønn basert på ansiennitet (en ferdig bachelorgrad / mastergrad skal gi ansiennitet)

Anonymous poster hash: 25244...a31

Så lenge han er miljøarbeider/assistent, får han assistentlønn. Jobber på skole selv og vi har en sykepleier i den ene assistentstillingen men hun får ikke sykepleierlønn for det er ikke sykepleier hun jobber som.

En annen ting er å jobbe som miljøarbeider/assistent og utdanne seg til barne og ungdomsarbeider eller miljøterapeut. Da øker lønnen med en gang en er ferdig utdannet. 

Jeg jobbet som ekstrahjelp på et ungdomssenter da jeg studerte. Etter 2året som student gikk jeg automatisk opp i lønn og da jeg var ferdig med bacheloren fikk jeg lønn som miljøarbeider selv om stillingen da at jeg var ekstra miljøassistent.

Så ja, han kan be om mere lønn basert på ansiennitet (en ferdig bachelorgrad / mastergrad skal gi ansiennitet)

Anonymous poster hash: 25244...a31

miljøarbeider og assistent er det samme. og det er forskjell på om utdannelsen er relevant for den stillingen han har. han jobber som assistent og da er det miljøterapeut eller b.u.arbeider som er relevant for stillingen. han har ikke en lærerstilling på skolen. skolene har ikke råd til å ansette flere lærere enn nødvendig (dere har vel fått med dere de enorme kuttene) og tenk om alle assistenter utdannet seg til lærere mens de jobbet? Lur måte å ordne seg flere pedagoger i skolen, men det er ikke sånn det fungerer dessverre.

vil han ha lærerlønn må han søke på en lærerstilling.

Annonse

Takker for svar fra alle :)

Ser ut som at det er litt uenighet / usikkerhet rundt temaet. 

Jeg tenker litt at han helt sikkert ikke vil få betalt lærerlønn, men kanskje han ville få betalt litt mer, som fagarbeider e.l. til fordel for ufaglært.....?

Kanskje det er noe han kan ta opp med forbundet? Evt. bare be arbeidsgiver finne det ut? 

Takker for svar fra alle :)

Ser ut som at det er litt uenighet / usikkerhet rundt temaet.

Jeg tenker litt at han helt sikkert ikke vil få betalt lærerlønn, men kanskje han ville få betalt litt mer, som fagarbeider e.l. til fordel for ufaglært.....?

Kanskje det er noe han kan ta opp med forbundet? Evt. bare be arbeidsgiver finne det ut?

Han bør absolutt sjekke med fagforeningen!

Anonymous poster hash: 3419a...59c

Jeg er I en lignende situasjon. Jeg er adjunkt og har en ekstrajobb fritidsklubb. Jeg får ikke noe ekstra for å ha denne utdanningen. Men jeg jobber derimot sammen med en som har fagbrev i et ikke relevant yrke og han får lønn som barne og ungdomsarbeider. Det syns jeg jo er litt snodig. Dersom du fikser ut av det, så si ifra :)

Anonymous poster hash: d033c...366

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...