Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #1 Skrevet 4. juni 2015 Her er minstemann to måneder og sover ekstremt lite alene. Huset ser ikke ut, og jeg nekter å stå opp og vaske klokka tre på natta når babyen sover. Tips? Anonymous poster hash: f757f...a60
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #2 Skrevet 4. juni 2015 Bæresele. 😊 Da får man gjort alt. Anonymous poster hash: 3bd0e...406
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #3 Skrevet 4. juni 2015 De fleste babyer sover jo ganske mye. Og klarer også å ligge litt alene på et teppe eller sånn. Vet noen også har de i bæresele mens de gjør husarbeid. Høres ut som du har skapt litt dårlige vaner rundt babyen... kanskje du skal prøve å endre de? Anonymous poster hash: ba54d...6dc
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #4 Skrevet 4. juni 2015 ikke stress med husarbeid! Nyt heller tiden der babyen er baby😉 oppvasken går ingen plasser😊 Anonymous poster hash: 6d4df...a9f
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #5 Skrevet 4. juni 2015 De fleste babyer sover jo ganske mye. Og klarer også å ligge litt alene på et teppe eller sånn. Vet noen også har de i bæresele mens de gjør husarbeid. Høres ut som du har skapt litt dårlige vaner rundt babyen... kanskje du skal prøve å endre de? Anonymous poster hash: ba54d...6dc Skal jeg la ham ligge og hyle mens jeg går og vasker, støvsuger osv? En to måneder gammel baby har ofte ikke etablert døgnrytme. Og nei,han sover godt mellom fire og syv på kvelden, og da nytter det ikke å prøve å vekke ham, og da skal storesøster ha middag, kjøres på treninger osv. Bæresele er dessverre uaktuelt. Anonymous poster hash: f757f...a60
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #6 Skrevet 4. juni 2015 For meg var babytiden den enkleste vaskeperioden (etter jeg fikk barn). Minstemor her sov også lite på dagtid, og skulle bare være inntil. Hadde ergobaby bæresæle, og vaska hus som fyttirakkern når eldste var i barnehagen. Det var ALLTID ryddig her i den tiden.. Brukte mye tid på det, og angrer nå. Babytiden er så kort... Nå derimot, er de 1 og tre år. Jeg rekker ikke å vaske opp klærne, før skittentøyskurven er full igjen. Finner stadig vekk leker som ligger i en krok. Og fingermerker... Gud... Jeg skjønner ikke hvor de kommer fra😂😵. Er bare nødt til å lukke øynene noen ganger. Det er aldri skikkelig skittent her, og skittentøyskorga er alltid halvfull. Men det forekommer (som sagt), en hel del fingermerker på tv'n, vinduet og alle flater der det kan sette seg. Det stresser meg ikke like mye lengre. Så, mine tips: - bruk bæresæle - drikk masse vann - ta en skikkelig vaskedag i uka (vaske gulv, skifte på senger, vaske badet). - det er lov å ha et roteskap (eller fire..) - kos deg med babyen :-) Anonymous poster hash: e89a1...7c8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #7 Skrevet 4. juni 2015 De fleste babyer sover jo ganske mye. Og klarer også å ligge litt alene på et teppe eller sånn. Vet noen også har de i bæresele mens de gjør husarbeid. Høres ut som du har skapt litt dårlige vaner rundt babyen... kanskje du skal prøve å endre de? Anonymous poster hash: ba54d...6dc Skal jeg la ham ligge og hyle mens jeg går og vasker, støvsuger osv? En to måneder gammel baby har ofte ikke etablert døgnrytme. Og nei,han sover godt mellom fire og syv på kvelden, og da nytter det ikke å prøve å vekke ham, og da skal storesøster ha middag, kjøres på treninger osv. Bæresele er dessverre uaktuelt. Anonymous poster hash: f757f...a60 2 mnd gamle babyer legger til seg vaner jo. Om du venner babyen til å sove sammen med deg hele tiden, vil du få et problem slik du har. Anonymous poster hash: ba54d...6dc
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #8 Skrevet 4. juni 2015 Beklager, så nå at bæresæle er uaktuellt. Kan jeg spørre hvorfor? Anonymous poster hash: e89a1...7c8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #9 Skrevet 4. juni 2015 Her funker det som et skilt jeg så for ikke så lenge siden. Det står "ring på, vent 10 min, vi panikkrydder" . Man klarer ikke til en hver tid å ha det strøkent. Her ser huset ut som et kaos fra unga våkner, 3år og en på 8mnd. Når de har sovnet så rydder vi også er det ryddig siste timen vi er våkne. det går over en gang trøster jeg meg med. Anonymous poster hash: c2439...b71
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #10 Skrevet 4. juni 2015 Tvillinger med kolikk, det ser ikke ut her! Skal leie inn noen hvis huset blir helseskadelig etterhvert. Til da får det bare flyte 😊 Anonymous poster hash: f7eb1...5ca
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #11 Skrevet 4. juni 2015 Ingen forslag duger åpenbart. Så du lager altså tråden så alle skal si du kan sette rumpa di i sofaen med god samvittighet? Du fremstår som ganske grinete. Anonymous poster hash: 3aeee...633
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #12 Skrevet 4. juni 2015 Beklager, så nå at bæresæle er uaktuellt. Kan jeg spørre hvorfor?Anonymous poster hash: e89a1...7c8 ryggen tåler ikke. Anonymous poster hash: f757f...a60
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #13 Skrevet 4. juni 2015 De fleste babyer sover jo ganske mye. Og klarer også å ligge litt alene på et teppe eller sånn. Vet noen også har de i bæresele mens de gjør husarbeid. Høres ut som du har skapt litt dårlige vaner rundt babyen... kanskje du skal prøve å endre de? Anonymous poster hash: ba54d...6dc Skal jeg la ham ligge og hyle mens jeg går og vasker, støvsuger osv? En to måneder gammel baby har ofte ikke etablert døgnrytme. Og nei,han sover godt mellom fire og syv på kvelden, og da nytter det ikke å prøve å vekke ham, og da skal storesøster ha middag, kjøres på treninger osv. Bæresele er dessverre uaktuelt. Anonymous poster hash: f757f...a60 2 mnd gamle babyer legger til seg vaner jo. Om du venner babyen til å sove sammen med deg hele tiden, vil du få et problem slik du har. Anonymous poster hash: ba54d...6dc Hjelpes så uinformert du høres ut. Det er ikke slik at bare nan gjør "alt rett" så vil babyen tilpasse seg. Noen babyer krever mer enn andre. Min løsning ble bæresjal. Min lille hadde et stort behov for nærhet og jeg fikk ikke gjort en ting uten sjal. Ser det ikke er aktuelt for deg. Har du babygym? Det likte min godt fra han var rundt 2 mnd. Anonymous poster hash: a91b4...a5b
Luksusdyret Skrevet 4. juni 2015 #14 Skrevet 4. juni 2015 De fleste babyer sover jo ganske mye. Og klarer også å ligge litt alene på et teppe eller sånn. Vet noen også har de i bæresele mens de gjør husarbeid. Høres ut som du har skapt litt dårlige vaner rundt babyen... kanskje du skal prøve å endre de? Anonymous poster hash: ba54d...6dc Skal jeg la ham ligge og hyle mens jeg går og vasker, støvsuger osv? En to måneder gammel baby har ofte ikke etablert døgnrytme. Og nei,han sover godt mellom fire og syv på kvelden, og da nytter det ikke å prøve å vekke ham, og da skal storesøster ha middag, kjøres på treninger osv. Bæresele er dessverre uaktuelt.Anonymous poster hash: f757f...a60 2 mnd gamle babyer legger til seg vaner jo. Om du venner babyen til å sove sammen med deg hele tiden, vil du få et problem slik du har. Anonymous poster hash: ba54d...6dc Hjelpes så uinformert du høres ut. Det er ikke slik at bare nan gjør "alt rett" så vil babyen tilpasse seg. Noen babyer krever mer enn andre. Min løsning ble bæresjal. Min lille hadde et stort behov for nærhet og jeg fikk ikke gjort en ting uten sjal. Ser det ikke er aktuelt for deg. Har du babygym? Det likte min godt fra han var rundt 2 mnd.Anonymous poster hash: a91b4...a5b . Bare nysgjerrig - hvordan får man for eksempel vasket do med ungen i bæresele?
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #15 Skrevet 4. juni 2015 Vaskehjelp! Rydde gikk greit med ungen på armen, i vippestolen osv, også tok vi en tur ut mens vaskehjelpen støvsugde, vasket gulvene og badene Anonymous poster hash: c23ce...9b0
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #16 Skrevet 4. juni 2015 De fleste babyer sover jo ganske mye. Og klarer også å ligge litt alene på et teppe eller sånn. Vet noen også har de i bæresele mens de gjør husarbeid. Høres ut som du har skapt litt dårlige vaner rundt babyen... kanskje du skal prøve å endre de? Anonymous poster hash: ba54d...6dc Skal jeg la ham ligge og hyle mens jeg går og vasker, støvsuger osv? En to måneder gammel baby har ofte ikke etablert døgnrytme. Og nei,han sover godt mellom fire og syv på kvelden, og da nytter det ikke å prøve å vekke ham, og da skal storesøster ha middag, kjøres på treninger osv. Bæresele er dessverre uaktuelt.Anonymous poster hash: f757f...a60 2 mnd gamle babyer legger til seg vaner jo. Om du venner babyen til å sove sammen med deg hele tiden, vil du få et problem slik du har. Anonymous poster hash: ba54d...6dc Hjelpes så uinformert du høres ut. Det er ikke slik at bare nan gjør "alt rett" så vil babyen tilpasse seg. Noen babyer krever mer enn andre.Min løsning ble bæresjal. Min lille hadde et stort behov for nærhet og jeg fikk ikke gjort en ting uten sjal. Ser det ikke er aktuelt for deg. Har du babygym? Det likte min godt fra han var rundt 2 mnd.Anonymous poster hash: a91b4...a5b . Bare nysgjerrig - hvordan får man for eksempel vasket do med ungen i bæresele? Jeg gjorde alt, utenom dovask med bæresele. Dovask gjorde jeg med babyen på stellebordet/ babygym. 😊 Støvsuging under sofaen var en utfordring første gang. Men fant en teknikk. (Babyen sovna i selen, og jeg skulle ha besøk og det MÅTTE støvsuges. Og så gikk det fint. Så jeg fortsatte med støvsuging med bæresele). Anonymous poster hash: 3bd0e...406
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #17 Skrevet 4. juni 2015 Jeg skjønner deg godt. Er så lett for andre å si bare gjøre sånn og sånn. Babyer er faktisk forskjellig! Man lar uansett ikke en baby ligge å gråte! Jeg har en 6mnd gammel liten skatt og to andre barn. Med de to andre aå var det null problem å få ting gjort..og jeg var sånn som sa at det var bare å gjøre slik og sånn for det funket for osss. Jenta mi nå er stikk motaatt alt. Og jeg ser at ho har et helt annet behov enn de to andre. Så der fikk jeg døra midt i fleisen!! Uansett, her har jeg måtte senke standarden betraktelig! Har og tatt i bruk bæresele nå de to siste mnd. Får det aldri perfekt, men levelig og uten skit på gulvet. Jeg er og 100% alene forresten. Gir meg selv en klapp på skulderen for hver vaskemaskin jeg får satt på! Anonymous poster hash: 047c4...5da
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #18 Skrevet 4. juni 2015 Prøv babygym eller noe annet som kan fenge babyen. I en "nødsituasjon" at du må f.eks tisse så sett ungen i en vippestol foran tven i de to minuttene om ingentkng annet hjelper. Men ikke bruk tven ellers, det er alt for overstimulerende for babyer. Ellers så vask gulv og sånt når mannen er hjemme, i helgs f.eks. Ellers så kan oppvasken vente hver dag til mannen er hjemme. Lag f.eks en søndag en stor mengde med lasagne, pølsegrateng eller annet som kan fryses. Del opp i middager og frys. Da har dere ferdige middager som du kan slenge i ovnen. Ellers så nyt permisjonen, trill turer, barseltreff, cafe, besøk, kos dere hjemme, osv. Nå er det baby&mamma-tid! Tiden går så fort at snart skal du begynne å jobbe igjen. Min baby sov kun 30 min to ganger per dag fra han var ca en mnd gammel, så jeg vet hvordan det er med en baby som krever oppmerksomhet. Men jeg fant frem babygymmen når han var 5 uker og han godtok den. Innimellom hadde han dager hvor jeg måtte bære han hele tiden, men jeg brukte bæresjal. Vet at du ikke kan det. Jeg har sittet på do med babyen i bæsresjal, må man så må man! Uten bæresjalet så fikk jeg ikke gjort noe utenom de 30 min to ganger. Han begynte å dagsove i 2-3 timer når han begynte i barnehagen hehe. Husarbeid ble ikke min prioritet i permisjonen. Anonymous poster hash: 93605...b03
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #19 Skrevet 4. juni 2015 Prøv babygym eller noe annet som kan fenge babyen. I en "nødsituasjon" at du må f.eks tisse så sett ungen i en vippestol foran tven i de to minuttene om ingentkng annet hjelper. Men ikke bruk tven ellers, det er alt for overstimulerende for babyer. Ellers så vask gulv og sånt når mannen er hjemme, i helgs f.eks. Ellers så kan oppvasken vente hver dag til mannen er hjemme. Lag f.eks en søndag en stor mengde med lasagne, pølsegrateng eller annet som kan fryses. Del opp i middager og frys. Da har dere ferdige middager som du kan slenge i ovnen. Ellers så nyt permisjonen, trill turer, barseltreff, cafe, besøk, kos dere hjemme, osv. Nå er det baby&mamma-tid! Tiden går så fort at snart skal du begynne å jobbe igjen. Min baby sov kun 30 min to ganger per dag fra han var ca en mnd gammel, så jeg vet hvordan det er med en baby som krever oppmerksomhet. Men jeg fant frem babygymmen når han var 5 uker og han godtok den. Innimellom hadde han dager hvor jeg måtte bære han hele tiden, men jeg brukte bæresjal. Vet at du ikke kan det. Jeg har sittet på do med babyen i bæsresjal, må man så må man! Uten bæresjalet så fikk jeg ikke gjort noe utenom de 30 min to ganger. Han begynte å dagsove i 2-3 timer når han begynte i barnehagen hehe. Husarbeid ble ikke min prioritet i permisjonen.Anonymous poster hash: 93605...b03 Her får jeg rydda kanskje ti minutter her og der. Har tre andre barn som har treninger, lekser, det ene barnet må følges på do, legges osv. Har kjøpt babygym, han liker den ikke enda, men håper at det går seg til. Hele, litt morsomt, men ser du skriver at jeg kan vente med å vaske til mannen kommer hjem. Har du også en mann som nekter å gjøre husarbeid? Her er det totalnekt dessverre, så absolutt alt faller på meg. Anonymous poster hash: f757f...a60
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #20 Skrevet 4. juni 2015 Prøv babygym eller noe annet som kan fenge babyen. I en "nødsituasjon" at du må f.eks tisse så sett ungen i en vippestol foran tven i de to minuttene om ingentkng annet hjelper. Men ikke bruk tven ellers, det er alt for overstimulerende for babyer. Ellers så vask gulv og sånt når mannen er hjemme, i helgs f.eks. Ellers så kan oppvasken vente hver dag til mannen er hjemme. Lag f.eks en søndag en stor mengde med lasagne, pølsegrateng eller annet som kan fryses. Del opp i middager og frys. Da har dere ferdige middager som du kan slenge i ovnen. Ellers så nyt permisjonen, trill turer, barseltreff, cafe, besøk, kos dere hjemme, osv. Nå er det baby&mamma-tid! Tiden går så fort at snart skal du begynne å jobbe igjen. Min baby sov kun 30 min to ganger per dag fra han var ca en mnd gammel, så jeg vet hvordan det er med en baby som krever oppmerksomhet. Men jeg fant frem babygymmen når han var 5 uker og han godtok den. Innimellom hadde han dager hvor jeg måtte bære han hele tiden, men jeg brukte bæresjal. Vet at du ikke kan det. Jeg har sittet på do med babyen i bæsresjal, må man så må man! Uten bæresjalet så fikk jeg ikke gjort noe utenom de 30 min to ganger. Han begynte å dagsove i 2-3 timer når han begynte i barnehagen hehe. Husarbeid ble ikke min prioritet i permisjonen.Anonymous poster hash: 93605...b03 Her får jeg rydda kanskje ti minutter her og der. Har tre andre barn som har treninger, lekser, det ene barnet må følges på do, legges osv. Har kjøpt babygym, han liker den ikke enda, men håper at det går seg til. Hele, litt morsomt, men ser du skriver at jeg kan vente med å vaske til mannen kommer hjem. Har du også en mann som nekter å gjøre husarbeid? Her er det totalnekt dessverre, så absolutt alt faller på meg. Anonymous poster hash: f757f...a60 Huff nei så dumt da, du må snakke med mannen din fordi han kan ikke være så lat! Kanskje du kan la tingene flyte litt så han ser st ting må gjøres? Iallefall ikke rydd etter han, det må han gjøre selv. Min hjelper til. Jeg fikk kraftig bekkenløsning og låsninger som gravid så da måtte han gjøre alt av støvsuging og gulvvask. Og det tok ca et år etter fødselen til jeg ble bra i bekkenet. Så han gjorde all støvsuing og gulvvask når jeg hadde permisjon. Ikke like ofte som jeg foretrekker men han gjorde det og det er jo bra. Hadde han ikke bidratt så hadde disse tingene ikke blitt gjort, av oss iallefall. Har du ei venninne eller en slektning som kan hjelpe i blant? Anonymous poster hash: 93605...b03
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #21 Skrevet 4. juni 2015 Hi: de som svarer over har unger som sover 16 timer i døgnet eller mer i den alderen. Jeg hadde en liten med kolikk som ikke lå i senga si ett minutt før han var tre måneder. Det er rett og slett ikke sammenlignbart. Drit i sånne kommentarer. Jeg blir rett g slett sjokkert over folks manglende empati. Jeg er selv trebsrnsmor i full jobb, og klarer meg vanligvis bra, men de første tre månedene med baby var det unntakstilstand. Har du en sånn baby, får du rett og slett ikke gjort mye. Konsentrer deg om det viktigste, ta vare på deg selv. Han får skrike på gulvet når du sitter på do, resten må bare være. ;-) Kan du be noen om litt avlastning? Bæresjal er mye bedre for ryggen om du ikke har prøvd. Trøst deg selv med at dette vil bli MYE lettere om noen måneder, og du har resten av livet til å gjøre husarbeid. Anonymous poster hash: f0c49...2e2
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #22 Skrevet 4. juni 2015 De fleste babyer sover jo ganske mye. Og klarer også å ligge litt alene på et teppe eller sånn. Vet noen også har de i bæresele mens de gjør husarbeid. Høres ut som du har skapt litt dårlige vaner rundt babyen... kanskje du skal prøve å endre de? Anonymous poster hash: ba54d...6dc La meg gjette? Ikke hatt barn med kolikk? Forstår at du kjeder deg og vil trolle litt, men jeg synes faktisk det er dårlig gjort å komme med sånn dritt til en sliten nybakt mor med en krevende baby. Du beviser at vi kvinner er oss selv verst. Anonymous poster hash: f0c49...2e2
Luksusdyret Skrevet 4. juni 2015 #23 Skrevet 4. juni 2015 De fleste babyer sover jo ganske mye. Og klarer også å ligge litt alene på et teppe eller sånn. Vet noen også har de i bæresele mens de gjør husarbeid. Høres ut som du har skapt litt dårlige vaner rundt babyen... kanskje du skal prøve å endre de?Anonymous poster hash: ba54d...6dc La meg gjette? Ikke hatt barn med kolikk? Forstår at du kjeder deg og vil trolle litt, men jeg synes faktisk det er dårlig gjort å komme med sånn dritt til en sliten nybakt mor med en krevende baby. Du beviser at vi kvinner er oss selv verst. Anonymous poster hash: f0c49...2e2 Og sikker ikke flere større barn som må kjøres på treninger og kamper, eventuelt mann som jobber borte
Elsker livet Skrevet 4. juni 2015 #24 Skrevet 4. juni 2015 Jeg har også hatt babyer som ikke har sovet særlig, og baby med kolikk, jeg gjorde det meste med babyen i bæresele. Jeg hadde også en barnevogn inne i hver etasje som jeg trillet med meg for å avlaste meg selv. Den ble rett og slett med meg rundt, gynge med foten på hjulet og sette inn i oppvaskemaskinen. Støvsuge med en hånd, byksere barnevogn med den andre. Henge opp tøy sideslengs med baby på magen, gynge vippestol med en fot mens jeg brettet klær. Bære kurvene opp på loftet, hente babyen, legge over i vogn og legge på plass klærne osv. Veldig tungvint, men det gjorde i alle fall at jeg fikk tatt det verste. Jeg fant ikke roen i sofaen når det var så mye husarbeid å ta seg av, og babyen roet seg ikke noe mer der.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2015 #25 Skrevet 4. juni 2015 Jeg har også hatt babyer som ikke har sovet særlig, og baby med kolikk, jeg gjorde det meste med babyen i bæresele. Jeg hadde også en barnevogn inne i hver etasje som jeg trillet med meg for å avlaste meg selv. Den ble rett og slett med meg rundt, gynge med foten på hjulet og sette inn i oppvaskemaskinen. Støvsuge med en hånd, byksere barnevogn med den andre. Henge opp tøy sideslengs med baby på magen, gynge vippestol med en fot mens jeg brettet klær. Bære kurvene opp på loftet, hente babyen, legge over i vogn og legge på plass klærne osv. Veldig tungvint, men det gjorde i alle fall at jeg fikk tatt det verste. Jeg fant ikke roen i sofaen når det var så mye husarbeid å ta seg av, og babyen roet seg ikke noe mer der. Hvorfor er vi så mange som har late og respektløse menn som ikke gjør noe i huset? Prøver å forklare min at permisjon er ikke noe staten har innført for at han skal slippe unna husarbeidet, men for at jeg skal kunne ta fare på baby. Her har jeg arbeidstid 24/7, mens han har Max 9 timer. Anonymous poster hash: f757f...a60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå