Gå til innhold

Pleier man å si fra når man bruker noen som referanse?

Anbefalte innlegg

Jeg driver og søker jobb, og tenker å bruke noen av mine tidligere sjefer som referanser, men bør jeg si fra om det til dem?

Eller er det sånn at folk i lederstillinger ofte får sånne spørsmål om tidligere ansatte, så jeg trenger ikke varsle dem?

Anonymous poster hash: 3cfde...f81

Fortsetter under...

Regner med at du tidligere har avklart at de ønsker å være referanse? Om du har gjort det så spør jeg ikke på nytt om det ikke er altfor lenge siden vi jobbet sammen. 

Anonymous poster hash: 05a5b...851

Annonse

Du bør uansett varsle dem. Spesielt når det er noen år siden sist du snakket med dem om det. Det gir ikke særlig godt inntrykk om potensiell ny arbeidsgiver får inntrykk av at du ikke har snakket med referansene på flere år, at referansen blir "tatt på senga" og ikke er forberedt. Mye bedre å si fra til referansene på forhånd, da får de også tid til å huske og tenke på hva de ønsker å fortelle om deg - trolig får du bedre referanse på den måten enn om de ikke er forberedt.

Det er ikke verre enn at du ber referansene om å holde for seg selv at du ikke ønsker det skal komme ut at du nå søker jobb. De vil legge mer merke til at du søker jobb om de får telefoner for å spørre om referanser de ikke er forberedt på. Det virker uproft av deg å ikke klarere det med referansene på forhånd, etter min mening.

Jeg har tidligere bedt enkelte referanser holde for seg selv at jeg søker jobb, det har aldri vært noe problem.

Anonymous poster hash: d6b89...d00

Absolutt! Jeg gir ikke referanse på noen om det ikke er avklart på forhånd. De som har bedt meg være referanse gjennom åra ber jeg alltid om å sende meg en melding eller ringe meg slik at jeg er forberedt på at det kan komme til å ringe noen. Jeg synes også det er greit å vite hva slags type jobb de søker, slik at jeg vet om jeg skal uttale meg helt generelt eller i forhold til spesifikke arbeidsoppgaver.

Ja man bør gjøre det. Var på en interjuv forrige uke og hun spurte etter en spesifikk referanse og ba meg kontakte henne når jeg hadde fått tak i dette. Ringte referansen med en gang og spurte om det var greit :) Noe det selvsagt var. Venter på svar i disse dager om jobben er min....

Ja det syns jeg. Jeg oppga to referanser, og den nye jobben ringte begge. Overhørte at de ringte alle referansene til en sommervikar, 4 stk. Og da var det ti som ikke husket vedkommende en gang, så helt uforberedt. Det likte ikke sjefen min..

Anonymous poster hash: 9a949...a98

Ja det syns jeg. Jeg oppga to referanser, og den nye jobben ringte begge. Overhørte at de ringte alle referansene til en sommervikar, 4 stk. Og da var det ti som ikke husket vedkommende en gang, så helt uforberedt. Det likte ikke sjefen min..

...da var det TO som ikke husket... ;)

Annonse

ALLTID spørre!!

På cv'en min står det at referanser oppgis på forespørsel.

Har to eks-sjefer jeg bruker, og sier alltid fra når jeg har vært på intervju et sted :)

Har vært sjef selv, og det tar seg veldig dårlig ut når du ringer en oppført referanse og sier: "Kari har ført deg opp som referanse, er det greit at jeg spør litt", så får du til svar 'stillhet': "jasså, har hun det?"

Anonymous poster hash: 4dca9...4c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...