Gå til innhold

Dere som alltid har hatt hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hender det at dere nesten ikke gidder å gå morgentur med hunden? Hender det at dere er lei?

Er det fremdeles mer glede enn arbeid?

Dette er motargumentene til mannen. Han tror vi blir lei hundehold etter kort tid.

Anonymous poster hash: 53308...315

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går aldri morgentur. Bor på gård, så hunden går tur med seg selv bort til svigers for å spise frokost. Ellers er jeg helt sikker på at jeg hadde blitt lei av å gå morgentur, men tenker det er verdt det om det trengs for å ha hund.

Skrevet

Drittlei til tider. Mildt sagt. Men vi er to om ansvaret, så vi bytter på.

Anonymous poster hash: 84566...bb6
Skrevet (endret)

Går ikke lei, men er jeg slått ut med sjukdom som f.eks omgangssyke så går jeg faktisk ikke lufteturer mens det står på som værst. Slipper den selvfølgelig oftere ut i hagen når det er slike "krisetider".

Jo eldre og mer lydig hunden blir jo mindre arbeid og stress er det å ha hund. Da jeg var grisedårlig i svangerskapet med MYE oppkast og mye alene med hunden (som var godt voksen) maset den aldri på meg, noe den garantert hadde gjort hvis den hadde vært valp eller unghund i stedet.

Det er dere som hundeeiere som legger grunnmuren til hvordan livet med hund kommer til å bli når dere får valp i hus. All trening og oppdragelse betaler seg i lengden med en lydig hund som er grei å ha med å gjøre.

Endret av Stridsmøy
Skrevet

Vår har passert 12 nå. Gleden er for min del erstattet med frustrasjon. Hunden har kostet mye de siste månedene og den gjør mye fra seg inne. Samboeren min ser det ikke, men jeg tror det er på tide å dra til dyrlegen for siste gang. Aner ikke hvordan jeg skal få han til å forstå det da.. Var veldig gøy før da.

Anonymous poster hash: c1f7a...876

Skrevet

Jeg har hatt ham i to år, men vokste opp med hund som ble 14. Aldri lei. Savnet det enormt i de årene jeg var uten. Synes det er koselig å gå tur. Det hender selvsagt jeg er sliten og ikke har lyst til å gå ut fordi det er drittvær eller jeg er sliten, men da er jeg lei av situasjonen og det faktum at jeg må ut. Når jeg kommer ut er det koselig fordi det betyr så mye for ham. Jeg er vanvittig glad i ham og jobber hver dag for at han skal få en bra dag og gjøre ting han liker. Går alltid tur, har ikke hage, så hvordan skal han ellers få gjort fra seg? Har fremdeles ikke reist fra ham begge to en hel natt. Vil være sammen med ham.

Jeg har også hest som jeg har hatt i 18 år, og selv om jeg hver eneste dag må møkke boksen, gå tur og stelle er jeg ikke lei av henne. Jeg kan være lei av dårlig vær og søle og møkk, men det er jo situasjonen. Jeg vil hun skal ha det bra. Så det er kanskje her et "alltid" kan komme inn, jeg har hatt hest siden jeg var 16 og nå er jeg 34. Og nå, når hun er gammel, er det mye det samme som å ha hund. Ut på tur, gå rolig, ta opp møkk. Aldri lei av henne, men det er klart jeg har lyst på og behov for avlastning av og til.

Anonymous poster hash: 10bb5...b7a
Skrevet

Vi bor i blokk, så å slippe hunden ut på tur alene eller ut i hagen er ikke noe alternativ. På morgenen spiser han frokost, så tar en av oss ham ut på plenen så han får tisset (og bæsjet om han må). Så lufter en av oss ham kort når vi kommer hjem - den som kommer hjem først gjør det. Så på kvelden går vi en ordentlig tur med ham, enten sammen eller en av oss. Foreløpig har vi ingen barn - venter vårt første nå - så vi er spent på hvordan hunden takler at det kommer en baby i hus. Han er en 8,5 år gammel stabeis som ikke er noen barneelsker, så vi er litt skeptiske til hvordan det skal gå.

Han bjeffer infernalsk til dyr på TV og når noen ringer på døra. Føler vi har prøvd alt, men får han ikke til å slutte med det. Særlig jeg er drittlei. Føler jeg har dårlig kustus på hunden og at jeg er en elendig hundeeier. Men jeg er jo glad i ham, selv om jeg noen ganger er drittlei og ikke har lyst til å gå ut i all slags vær og er lei av at han maser så fælt når vi spiser når vi har besøk (han maser ikke når det bare er vi som er hjemme, kun når det er besøk her) og andre ting som vi ikke evner å få ham til å slutte med. Tenker vi kommer til å betale en hundetrener for å hjelpe oss snart, for hunden vår er egentlig en smart og flott hund, så er oss som hundeeiere som trenger hjelp og veiledning for å bli bedre til å lære ham opp. Han er lydig på noen ting, men ofte kobler han liksom ut og kjører sitt løp - han er nok mer sjef enn det som godt er. Særlig jeg har behandlet ham for mye som en baby og for lite som en hund. 

For å svare på spørsmålet ditt: Til tider er vi vel ganske så lei og syns det er en del arbeid. I perioder er jeg så lei at jeg skulle ønske vi ikke hadde ham. Men så er han jo et familiemedlem også da, og jeg kan ikke se for meg voksenlivet uten ham, og jeg kan begynne å gråte når jeg tenker på at han en dag skal dø fra oss. Til tider koster det jo også litt (mye) å ha hund, om det skjer ting eller han blir syk og må til veterinæren - da blir det dyrt, for det er ikke alle sykdommer og skader som dekkes av forsikringen. Så må jo tennene hans pusses ofte, klørne klippes ganske ofte og pelsen hans må nappes omtrent tre ganger i året. Det er mange ting å tenke på før man skaffer seg hund, det er sikkert og visst!

Anonymous poster hash: 95fb7...8dd
Skrevet

Nei. Det er jo bare deilig med en liten morgentur. Jeg og gubben deler på det. Han løper en halvtime i skogen når det er hans tur. Jeg går en halvtime. Vi gjør dette kl.6 om morgnen. Den som lufter hunden er også den som tar seg av barn på morgnen og er da også klar til dette etter turen en dusj kl.06.45 vekker vi barn.

Anonymous poster hash: 857d8...ee8
Skrevet

Du kan jo vri det litt og sette det på spissen? Jeg har fire barn spredt slik at vi f.eks. i 9 år på rad har måtte grytidelig opp hver morgning med ungene, og selv om jeg hater å stå tidlig opp, er jeg jo ikke lei av ungene i seg selv likevel ;) På samme måte vil man jo, om man er dyrekjær og blir veldig glad i hunden sin, aldri bli lei av dyret i seg selv, men man kan jo bli møkklei av noen av pliktene.

Ellers er morgen er relativt begrep om man har hund. Mange hunder tåler helt fint å vente med morgenturen sin til f.eks. klokken 10, spesielt om de fikk en sen kveldstur dagen i forveien.

Anonymous poster hash: 7e868...8bc
Skrevet

Det er mer glede enn arbeid. Det fins mange dager der det er mye jobb og kjennes som stress, men de er jo SÅ fornøyde og takknemlige når jeg tar de med ut og generelt rundt til folk. Da får jeg jo lyst til å gjøre noe for de! Det er mitt ansvar at de har et godt liv. Jeg går aldri morgentur med hundene. Jeg har inngjerdet hage og slipper de ut der. Så tar jeg turen så fort det passer!

Anonymous poster hash: bc831...5d2

Skrevet

Ja, man kan bli lei. Men alle de positive øyeblikkene og gledene overveier de få negative når man er lei. Hund gir meg veldig mye glede, men det er et stort ansvar som man man må være klar over før man skaffer dyr. Så hvis dere er usikre burde dere kanskje ikke ha dyr. Er så trist når de blir satt bort av familier som ikke orket ansvaret allikevel. Bare se på alle som plutselig ble allergiske på finn.no.. tragisk!

Anonymous poster hash: 30350...470

Skrevet

Er dritt lei :)

Anonymous poster hash: 79124...919

Skrevet

Det handler ikke om å gidde for det er ikke valgfritt. Men det er slett ikke alltid fristende. Jeg har gått tre turer eller mer om dagen med influensa, på krykker, osv - fordi gleden alt i alt er større. Men jeg ser masser av folk som aldri skulle hatt hund, folk som ser de nødvendige tingene som noe de kan velge bort.

Anonymous poster hash: 8ddfb...7fc
Skrevet

Jeg er vokst opp med hund, og så hadde mannen min en hund da jeg traff ham -og den hadde vi i 7 år.

jge var litt lei i perioder akkurat med den hunden, selv om den var verdens søteste, snilleste og mest medgjørlige hund. Årsaken var rett og slett at dte ble veldig vanskelig da mannen min reiste utorlig mye, og vi hadde to småbarn/baby og bodde i 4. etasje, så det ble ganske komplisert for meg å ta meg av den.

Så var jeg uten hund i mange år, helt til jeg ikke holdt ut det hundeløse livet mer. Kjøpte en liten hund denne gangen, og gjorde grundig research på forhånd, så sjansene for at den hadde de egenskapene jeg ønsket var så store som mulige (den skulle tåle å være alene hjemme en kort arbeidsdag, være kosete, leken, lærenem, trygg på seg selv, trygg på barn og andre dyr/hu nder, bjeffe lite, kunne gå lange turer men også være fornlyd med en dag med kun tisseturer ut på plenen). HUnden viste seg å være akkurat slik jeg håpet - har hatt den i 2 år nå, og fryder meg hver eneste dag over at jeg har hund. jeg elsker det, og syns det er utrolig enkelt og lettvint.

Anonymous poster hash: 8da45...454
Skrevet

Jeg er vokst opp med hund, og så hadde mannen min en hund da jeg traff ham -og den hadde vi i 7 år.

jge var litt lei i perioder akkurat med den hunden, selv om den var verdens søteste, snilleste og mest medgjørlige hund. Årsaken var rett og slett at dte ble veldig vanskelig da mannen min reiste utorlig mye, og vi hadde to småbarn/baby og bodde i 4. etasje, så det ble ganske komplisert for meg å ta meg av den.

Så var jeg uten hund i mange år, helt til jeg ikke holdt ut det hundeløse livet mer. Kjøpte en liten hund denne gangen, og gjorde grundig research på forhånd, så sjansene for at den hadde de egenskapene jeg ønsket var så store som mulige (den skulle tåle å være alene hjemme en kort arbeidsdag, være kosete, leken, lærenem, trygg på seg selv, trygg på barn og andre dyr/hu nder, bjeffe lite, kunne gå lange turer men også være fornlyd med en dag med kun tisseturer ut på plenen). HUnden viste seg å være akkurat slik jeg håpet - har hatt den i 2 år nå, og fryder meg hver eneste dag over at jeg har hund. jeg elsker det, og syns det er utrolig enkelt og lettvint.

Hvilken rase er dette?

Skrevet

Hater morgen tur, men det gjør hunden å ;) så vi går bare ut i Hagen. Jeg setter meg på en stol å venter til hu blir ferdig også lar jeg a løpe litt rundt før vi går inn igjen å sover noen timer til i senga sammen med gubben. Når vi våkner gang nr 2 da går vi tur, kort eller lang alt etter som hva vi føler for..

Anonymous poster hash: 8c7c0...423

Skrevet

Hvilken rase er dette?

Det er blanding mellom shih tzu og havaneser. Såkalt hava-tzu eller havashu.

Skrevet

Ikke alltid like gøy å legge ut på morgenturen. Problem er det imidlertid aldri, det hører med. Hunden er uten tvil verdt hver en morgentur i surt vær. 

Anonymous poster hash: e7020...b05
Skrevet

Vi bor i blokk, så å slippe hunden ut på tur alene eller ut i hagen er ikke noe alternativ. På morgenen spiser han frokost, så tar en av oss ham ut på plenen så han får tisset (og bæsjet om han må). Så lufter en av oss ham kort når vi kommer hjem - den som kommer hjem først gjør det. Så på kvelden går vi en ordentlig tur med ham, enten sammen eller en av oss. Foreløpig har vi ingen barn -

Anonymous poster hash: 95fb7...8dd

Du har ikke engang unger og lar av pur giddalaushet bikkja di gjøre fra seg på plenen utenfor blokka? Og du skammer deg ikke engang? Er det mulig å være så ubrukelig, da?

Skrevet

Morgentur er uaktuelt. Hunden må tvinges ut for å pisse på morgenen, og vil helst ikke bevege seg før 12. Første ordentlige tur er ca kl 1400, når eldstemann kommer hjem fra skolen. Jeg går en kort tur når jeg kommer hjem fra jobb, en lang tur ca i barnetv-tiden hver dag, og en kortere tur rett før leggetid.

Dersom en ser på turgåing og annet stell som arbeid, bør en ikke ha hund. Hva er poenget med å skaffe seg ansvar som medfører arbeid en ikke liker? For meg er hundehold en livsstil. Turgåing og stell av hunden er avkobling for meg, jeg henter energi fra det og trives ikke uten en hund i huset. Hadde jeg sett på ansvaret som arbeid og stress, hadde jeg ikke skaffet meg en hund.

Anonymous poster hash: 0bfc8...62e

Skrevet

Går aldri morgentur. Bor på gård, så hunden går tur med seg selv bort til svigers for å spise frokost. Ellers er jeg helt sikker på at jeg hadde blitt lei av å gå morgentur, men tenker det er verdt det om det trengs for å ha hund.

Går den løs når det er båndtvang også?

Anonymous poster hash: 7fdc5...076

Skrevet

I hverdagen blir ikke morgenturen så lang da jeg må reise hjemmefra kl 06.30.

Men i helgene blir det lengre morgentur. Men hun sover til vi andre våkner så aldri noe mas. Så hun kan fint sove til 12 om ingen vekker henne.

Synes det er helt greit å gå tur. Eneste gangene jeg er lei er når det pøseregner eller er bikkjekaldt.

Anonymous poster hash: a314a...3b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...