Gå til innhold

narkose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man røre prate rett etter narkose som man ikke husker?

Anonymous poster hash: 86f68...cd2

Skrevet

Ja jeg gjør alltid det iallefall. Visstnok prater jeg alltid engelsk når jeg våkner opp og svarer fortsatt på engelsk selv om pleierne sier de ikke er engelske.. :-)

Skrevet

Kan man ha sagt ting man ikke husker?: sagt stygge ting..ting som ikke er sant..sårende ting eller noe lignende..

Skrevet

Ja, det kan man. Man er fortsatt ganske tåkete og vekke med en gang man våkner og sier da mye rart.

Anonymous poster hash: 2e024...cf1

Skrevet (endret)

Jeg har hørt at enkelte reagerer slik på narkose at de slår etter folk og skjeller dem ut. Da får man visstnok litt større dose så roer man seg igjen. Dette er mens man er under narkose.

Etter narkose har jeg alltid våknet lys våken og husker alt. Tror det er ganske vanlig med nyere type narkose at man ikke er tåkete og rar når man våkner, men det kommer vel an på type narkose tror jeg.

Endret av Pobie
Skrevet

Heh, jeg hadde et lite "gullkorn" den ene gangen jeg ble vekket fra narkose.

Jeg er skikkelig klokke-nazi. Vet alltid hva klokken er, og ser på klokken før jeg sovner, hver gang jeg våkner, når vi spiser osv.

Jeg husker at jeg så på klokken før jeg sovnet inn, da var den 12:50. Da de vekket meg, spurte jeg selvsagt hva klokken var (tipper de alt da syns jeg var rar?). Fikk til svar at den var 14:10. I mitt hode var det da bare gått 20 min, så jeg slengte ut et "åh, skal si det var fort gjort!"

Jeg hørte at de alle lo av meg, hadde såå lyst å forsvare meg, men pang, så sov jeg igjen. Treffer jo ikke igjen de samme folkene på oppvåkning. Hadde egenlig en veldig trang til å forklare meg, men det fikk jeg aldri...

Anonymous poster hash: d2c5f...3ef

Skrevet

Haha.jeg husker ikke men tror jeg sa ett eller annet sist

Skrevet

De to gangene jeg har hatt narkose har jeg husket alt. Anestesilege og sykepleiere på avdelingen greide ikke å la være å le da jeg møtte dem tilfeldig mange uker etter jeg hadde vært der. Jeg rører så mye at det er helt utrolig. Og mens jeg rører og kommer med de utroligste historiene og påstandene så tror jeg alt er sant og fakta, har ingen logiske sperrer i det hele tatt.

Ene gangen kom anestesilegen bare for å høre på meg for di det visstnok var hysterisk morsomt.

Jeg sier ikke stygge ting etter narkose, men jeg kan tydeligvis underholde hele avdelinger etterpå ;)

Og jeg husker absolutt alt i etterkant.... siden jeg ikke kan noe for det selv så velger jeg å se på det humoristisk, siden alt jeg greier å ha ut av meg i etterdønningene av en narkoserus er hysterisk. Blitt noen gode historier av det i hvert fall ;)

Anonymous poster hash: ce3da...b19
Skrevet

Ja, det kan man. Man er fortsatt ganske tåkete og vekke med en gang man våkner og sier da mye rart.

Noen er kanskje det, men det er ingen regel. Jeg har vært krystallklar hver gang jeg har våknet, og huser det helt klart.

Anonymous poster hash: 51c35...a50

Skrevet

Noen er kanskje det, men det er ingen regel. Jeg har vært krystallklar hver gang jeg har våknet, og huser det helt klart.

Med tanke på at du faktisk våkner med plastikktuben i halsen så er jeg ikke helt sikker på at du husker alt. Noen er utenfor og sier mye rart, noen sover litt til og noen er mer eller mindre helt våkne. 

Anonymous poster hash: d7c2b...13e

Skrevet

Jeg sa fæle ting sist..og huska det ikke før jeg kom hjem flere dager etterpå.væææ.så ekkelt.de som jobber der forstår vel at alt er bare rør forhåpentligvis: S

Skrevet

Ja jeg gjør alltid det iallefall. Visstnok prater jeg alltid engelsk når jeg våkner opp og svarer fortsatt på engelsk selv om pleierne sier de ikke er engelske.. :-)

Har du nylig blitt operert eller? JJeg lå på rom med en som snakket engelsk, og med skikkelig britisk aksent, for ca to uker siden. Hun var norsk og snakket norsk igjen etter en liten stund... selv var jeg helt klar og humret litt for meg selv der jeg lå... !
Skrevet

Hahaha...jeg ble operert for to uker siden.håper det ikke var meg hehe

Skrevet

De to gangene jeg har hatt narkose har jeg husket alt. Anestesilege og sykepleiere på avdelingen greide ikke å la være å le da jeg møtte dem tilfeldig mange uker etter jeg hadde vært der. Jeg rører så mye at det er helt utrolig. Og mens jeg rører og kommer med de utroligste historiene og påstandene så tror jeg alt er sant og fakta, har ingen logiske sperrer i det hele tatt.

Ene gangen kom anestesilegen bare for å høre på meg for di det visstnok var hysterisk morsomt.

Jeg sier ikke stygge ting etter narkose, men jeg kan tydeligvis underholde hele avdelinger etterpå ;)

Og jeg husker absolutt alt i etterkant.... siden jeg ikke kan noe for det selv så velger jeg å se på det humoristisk, siden alt jeg greier å ha ut av meg i etterdønningene av en narkoserus er hysterisk. Blitt noen gode historier av det i hvert fall ;)

Anonymous poster hash: ce3da...b19

Dette synes jeg er skikkelig uproft og uetisk. Det er jo nettopp det mange er redd for, å bli latterlig gjort eller at de sier noe som er veldig hemmelig.

Jeg jobber på operasjonsstuer og de aller fleste er bare svært trette og lurer på hvor mye klokka er. Mange er så letta over at alt er gått bra så de er rent forelsket i oss personale når de våkner. Med nye måter å gi narkose på våkner pasientene fortere og er klarere (mentalt). Tidligere husket nesten pasientene ikke at de blir vekket inne på operasjonsstuen,men det huskes i større grad nå. De færreste prater mye. Det er faktisk også vårt ansvar som personal å stoppe eller skjerme en pasient som blir veldig utagerende verbalt eller fysisk. Vi skal ta vare på pasientens integritet. Så jeg reagerer sterkt negativt når jeg hører om slike opplevelser og synes ikke det er greit. Dette gjør at mange blir redd for å få narkose.

Anonymous poster hash: d980e...da0

Skrevet

Jeg sa en grusom ting som jeg føler meg kjempeflau for nå når jeg husker hva jeg har sagt.det gikk på meg selv.men er jo ingenting logisk i at jeg sa det jeg sa.men det er det eneste jeg husker.tror jeg sovnet igjen etterpå.men husker det ble helt stille.nå er jeg redd for at folk som hørte det har snakket om det etterpå.og trodd at jeg mente det.men var akkurat som jeg ikke hadde noe kontroll på hva jeg sa..aaa flaut.....er dette vanlig??: S

Skrevet

Jeg sa en grusom ting som jeg føler meg kjempeflau for nå når jeg husker hva jeg har sagt.det gikk på meg selv.men er jo ingenting logisk i at jeg sa det jeg sa.men det er det eneste jeg husker.tror jeg sovnet igjen etterpå.men husker det ble helt stille.nå er jeg redd for at folk som hørte det har snakket om det etterpå.og trodd at jeg mente det.men var akkurat som jeg ikke hadde noe kontroll på hva jeg sa..aaa flaut.....er dette vanlig??: S

De la garantert ikke vekt på dette og husker det helt sikkert ikke i dag. Det er helt vanlig å snakke ute av kontekst og ikke sammenhengende for de som snakker i det hele tatt. De som jobber der vet at man drømmer mye og at man ikke alltid klarer å skille mellom virkelig og drøm.

Husk på at som pasient er du spesiell for oss når vi jobber med deg/for deg, men når du trilles ut så er du blitt en av mange (om du skjønner hva jeg mener). Senk skuldrene å tenk at du er en av mengden :)

Skrevet

En gang flørtet jeg vilt med en mannlig sykepleier, og vi skulle visst gifte oss og alt,himmel så flau jeg var etterpå😂

Anonymous poster hash: 6f721...488

Skrevet

Med tanke på at du faktisk våkner med plastikktuben i halsen så er jeg ikke helt sikker på at du husker alt. Noen er utenfor og sier mye rart, noen sover litt til og noen er mer eller mindre helt våkne.

Med tanke på at man ikke nødvendigvis har en tube i halsen engang, er det tydelig at du bør slutte å uttale deg...

Anonymous poster hash: e0cdd...b32

Skrevet

Med tanke på at man ikke nødvendigvis har en tube i halsen engang, er det tydelig at du bør slutte å uttale deg...

Anonymous poster hash: e0cdd...b32

Skrevet

Har du nylig blitt operert eller? JJeg lå på rom med en som snakket engelsk, og med skikkelig britisk aksent, for ca to uker siden. Hun var norsk og snakket norsk igjen etter en liten stund... selv var jeg helt klar og humret litt for meg selv der jeg lå... !

Haha godt vi er flere.. Siste operasjonen min var for 12 uker siden så da var det (gudskjelov) ikke meg du hørte. Og min aksent er nok britisk men en touch av australsk :-)

Skrevet (endret)

Husker da jeg ble operert for mange år siden. Jeg fortalte mamma om drømmen jeg hadde hatt. Drømmen om at jeg prøvde å tvinge meg opp av senga mens de trillet meg i gangene, og at de fysisk måtte dytte meg ned igjen og holde meg nede.

Det var ingen drøm :D Det var på vei fra operasjonsalen. 
Fikk beskjed om at jeg satte en eller annen rekord i å være raskt ute av senga etter den type operasjon. Hadde det vært opp til meg hadde jeg slått den rekorden med enda litt til.:P

Endret av Bustetroll
Skrevet

Plastikktube i halsen? Det hadde i hvertfall ikke jeg når jeg våknet sist jeg opererte.. våkna forøverig av at de sa "hei xxx" og at da var vi ferdige. Så hjalp jeg til å flytte meg over i sengen og ble kjørt til overvåkning. Rørte ikke så vidt jeg vet, om jeg ikke hadde en monolog før de sa hei til meg.. våknet bare med en herlig følelse av å ha sovet så godt..

Anonymous poster hash: 13024...e56

Skrevet

Haha

Skrevet

Jeg fikk ikke noe tube i halsen.spørs vel hvor kraftig narkose man får tror jeg

Skrevet

Alle har rett forutenom de som sier de andre har feil ;) Det finnes mange forskjellige typer anestesi. Ikke alt er narkose, mange opereres når de er våken i forskjellige typer bedøvelse. Mange sover, da enten med sedasjon eller full narkose. Når man har sedasjon puster pasienten selv, men pasienten selv opplever å få en medisin som gjør at den sover gjennom hele inngrepet. Ved maskenarkose er pasienten litt mer dyp søvn som gjør at man må sikre luftveiene ved å holde kjevetak med en maske. Dette er tungt og til tider vanskelig slik at det gjøres ikke ved operasjoner som varer mer enn 15 min hos oss. Ved full narkose tar en maskin over pustingen for pasienten og man må ha et plastrør i halsen (forskjellige typer men hos oss i hovedsak en tube eller larynxmaske). Ingen pasienter får fjernet tuben før de er våknet såpass at de kan trekke pusten godt selv. Dette sjekkes ved at man ber pasienten åpne øynene, klemme hånda o.l. Legene og sykepleierne som jobber med dette har erfaring i å vurdere når pasienten er våken nok. De færreste pasienter husker dette, men mange kan huske at de flyttet over i sengen og da kan de ha vært ekstubert for en stund siden allerede. De aller fleste opplever vel å våkne når de er på oppvåkningen.

Ment som en liten oppklaring :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...