Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #1 Skrevet 1. juni 2015 Hadde dere med et bekreftelsesbrev fra bf? Ble det spurt etter et slikt brev? Det står at en kan bli spurt om bekreftelse fra den andre foreldren og at en kan bli holdt tilbake til det er avklart at det er ok at en tar barnet med alene. Anonymous poster hash: c0376...813
beef sister Skrevet 1. juni 2015 #2 Skrevet 1. juni 2015 Det har jeg aldri blitt spurt om, og jeg har reist mange ganger. Fikk heller ikke spørsmål da jeg hadde med et søsken (under 18).
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #3 Skrevet 1. juni 2015 Har hatt med et par ganger, men aldri blitt spurt om det. En gang da jeg ankom USA (vi bor her), ble jeg spurt hvorfor jeg her norsk pass og sønnen amerikansk. Vi har også forskjellige etternavn og det ble en del ekstra spørsmål - men det gikk bra det også! Anonymous poster hash: 560f8...8cd
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2015 #4 Skrevet 1. juni 2015 Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke er sammen med bf og vil helst slippe å be han om en slik bekreftelse. Vi har returbillett og jeg har ingen hensikt å være der lenger enn jeg kan ift fars samvær. Anonymous poster hash: c0376...813
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 1. juni 2015 #5 Skrevet 1. juni 2015 (endret) Jeg har aldri blitt spurt i usa, men en gang takk vi ikke flyet fra London til New York og måtte overnatte en natt i London. Og når vi kom til passkontrollen ble det et helvete fordi jeg ikke hadde bekreftelse og fødselsattest. De spurte 10000 spørsmål og jeg fikk masse f kjeft, de måtte ringe til mannen min. Tok 3 timer for jeg under tvil slapp igjennom og med en overtrøtt 2 åring var det et mareritt. Så jeg har alltid med meg bekreftelse fra mannen når jeg reiser med barna alene. Endret 1. juni 2015 av Mamma`n til Will& Ailo
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2015 #6 Skrevet 2. juni 2015 Andre med erfaring? Jeg spurte to turoperatører til USA og de hadde ikke hørt om moen som hadde fått problem uten slike papirer. Er veldig usikker på om jeg skal be bf om en slik bekreftelse med fare for at han sier nei og gjør seg vanskelig eller satser på et det går bra. Det står på ambassadens sider at det ikke er en "requirement", men at det er "recommended". Anonymous poster hash: c0376...813
Mamma`n til turbo Skrevet 2. juni 2015 #7 Skrevet 2. juni 2015 Jeg hører om flere og flere for tiden som får problemer når de reiser uten bekreftelse. Min eks har dratt jevnlig ut av Norge med vår 10-åring og de siste gangene har han blitt spurt. Jeg var heldigvis med til gardemoen og da ble det sjekket når de skulle sjekke inn bagasjen. Vi måtte ned til politikontoret der, de slo opp fødselsattesten også måtte vi legitimere oss på at vi var de registrerte foreldrene. Anbefaler absolutt å ta med bekreftelse!
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2015 #8 Skrevet 2. juni 2015 Åj dette har jeg aldri hørt om jeg! Gjelder dette spesielt for USA, eller Europa også? Anonymous poster hash: 0ee9a...1eb
Gjest Antarctica Skrevet 2. juni 2015 #9 Skrevet 2. juni 2015 Har reist både til USA og mange andre steder med barn, også utenfor Schengenområdet. Faren må underskrive på søknaden når ungene skal få sitt eget pass, så da er vel den saken løst?
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2015 #10 Skrevet 2. juni 2015 Jeg hører om flere og flere for tiden som får problemer når de reiser uten bekreftelse. Min eks har dratt jevnlig ut av Norge med vår 10-åring og de siste gangene har han blitt spurt. Jeg var heldigvis med til gardemoen og da ble det sjekket når de skulle sjekke inn bagasjen. Vi måtte ned til politikontoret der, de slo opp fødselsattesten også måtte vi legitimere oss på at vi var de registrerte foreldrene. Anbefaler absolutt å ta med bekreftelse! Hvilket land var det? Anonymous poster hash: c0376...813
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2015 #11 Skrevet 2. juni 2015 Lurer og på om dette er et problem i Europa? Jeg reiser mye alene med barna. Far gjør det han kan for å ødelegge, har nektet pass alle gangene, men han vil jo ikke gå videre med å skaffe utreiseforbud, da han vet han ikke har en sak. Men jeg vet at han ikke ville skrevet under på noen sånne papirer. Nå er barna her litt større, og nekter å se sin far og. Så vet at han aldri hadde skrevet under. Men er jo bare 1 år siden ene barnet fikk nytt pass, og politiet sa da og, at han ville aldri klare å hindre oss i å reise. Så vi har bare reist rundt, og har ikke tenkt tanken en gang. Og barna mine har reist til utlandet med en tante, og vi har hatt med oss en venninne til ene barnet til utlandet. Og vi har aldri blitt spurt. Anonymous poster hash: c3b7f...2b2
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2015 #12 Skrevet 2. juni 2015 Til usa står det at de ikke krever det, men kan spørre om det (er forvirrende): While CBP may not ask to see this documentation, if we do ask, and you do not have it, you may be detained until the circumstances of the child traveling without both parents can be fully assessed. Men andre land kan nekte innreise dersom du ikke har det: Adults traveling with children should also be aware that, while the U.S. does not require this documentation, many other countries do; failure to produce notarized permission letters and/or birth certificates could result in travelers being refused entry (Canada has very strict requirements in this regard). Anonymous poster hash: c0376...813
shari_z Skrevet 2. juni 2015 #13 Skrevet 2. juni 2015 Jeg hadde det én gang til USA men har glemt de andre gangene. Jeg og mannen er gift og selvfølgelig har samtykket i å få passene til ungene, men de i USA er veldig var for internasjonale kidnappinger, så lurt å ha med en bekreftelse at du får liv av den andre forelder å reise alene, ja. Har derimot blitt spurt hvorfor jeg har amerikansk pass men bor i Norge (gift med nordmann, bosatt der), hvorfor vil jeg komme inn i USA (mormors begravelse), hvorfor barna mine har to pass (de har to statsborgerskap). Veldig irriterende. Andre ganger har alt gått veldig lett og greit. Har fått mange av de samme spørsmålene når jeg kommer tilbake til Norge og må gjennom passkontroll.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå