Gå til innhold

Muntlig oppsigelse av arbeidstaker......like bindende som skriftlig?

Anbefalte innlegg

Jeg informerte arbeidsgiver at jeg ville si opp 1 mai og hun sa ok. Jeg har ikke levert skriftlig ennå

Jeg angrer og vil fortsette. Kan jeg si jeg ikke slutter likevel eller hva skjer? Kan være at hun har sagt til en annen assistent at vedkommende tar min stilling. Men så lenge jeg faktisk ikke ha levert skriftlig....har jeg retten på min side?

Anonymous poster hash: 3cc48...7f2

Fortsetter under...

Muntlig er like bindende og har en annen fått jobben er det desverre for sent.

Så du har IKKE loven på din side

Da jeg hadde et problem med tidligere arbeidsgiver fikk jeg beskjed fra både arbeidstilsynet og advokat at muntlig oppsigelse ikke var gyldig oppsigelse. Den skulle alltid være skriftlig. Det finnes jo ingen bevis. Den ansatte kan jo bare si at sjefen må ha misforstått, eller nekte plent på å ha sagt opp. Blir vanskelig for arbeidsgiver å bevise uten noe skriftlig

Anonymous poster hash: e9d9f...f0f

Annonse

Arbeidstilsynet skriver at en oppsigelse skal være skriftlig:

'Fra arbeidstakers side

Dersom arbeidstaker sier opp gjelder ingen spesielle formkrav, bortsett fra at oppsigelsen skal være skriftlig.

Vi anbefaler likevel at oppsigelsen leveres personlig eller sendes rekommandert, for å unngå tvil eller uenighet om arbeidstaker faktisk har sagt opp, og eventuelt når oppsigelsen skjedde'

Anonymous poster hash: 175ad...6ea

Da jeg hadde et problem med tidligere arbeidsgiver fikk jeg beskjed fra både arbeidstilsynet og advokat at muntlig oppsigelse ikke var gyldig oppsigelse. Den skulle alltid være skriftlig. Det finnes jo ingen bevis. Den ansatte kan jo bare si at sjefen må ha misforstått, eller nekte plent på å ha sagt opp. Blir vanskelig for arbeidsgiver å bevise uten noe skriftlig

Det er feil. Man må som ansatt bevise at man ikke har sagt opp

Det er feil. Man må som ansatt bevise at man ikke har sagt opp

Og nettopp derfor er en muntlig oppsigelse ikke gyldig. Fordi da kan en arbeidsgiver også bare si at vedkommende sa opp muntlig, uten at det stemmer, og arbeidstager kan ikke motbevise dette. Ubrukelige arbeidsgivere hadde hatt bonanza med dette om det var lovlig.

En oppsigelse skal alltid være skriftlig. Noen også Arbeidsmiljøloven sier.

Anonymous poster hash: 175ad...6ea

Oi, lykke til med å få fine dager på jobb i det arbeidsmiljøet...

Sjefen tror du har sagt opp, en vikar tror hun ha fått fast jobb, også kommer du og sier du har ombestemt deg. Sånt blir det trivelig miljø av.

Anonymous poster hash: 2fb5b...e48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...