Gå til innhold

Kjøpe inn bambustøy til vinterbaby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venter e førjulsbaby og både pappaen og jeg sliter med eksem så da vil nok babyen også få det. Er bambustøy så bra som de skal ha det til? Verdt pengene? Og hva annet burde jeg tenke på når det gjelder baby med eksem? Hvilke babyprodukter burde jeg velge?

Anonymous poster hash: d56ae...843

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har vel kommet fram i det siste at bambusklær er noe oppskrytt

http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article1541082.ece

Jeg hadde ikke brukt penger på det. Hadde gått for bomull og heller prøvd meg fram med ull. Merinoull eller ull med bomull på innsiden.

Anonymous poster hash: 5cad3...cf8
Skrevet

Bambus er i prinsippet det samme som viskose, går gjennom samme prosessen for å bli tekstil. Gjennom denne prosessen mister det nok bambus sine egenskaper, altså at det regulerer temperatur og pusteevne. Men mykt og deilig er det. Samme med vanlig bomull som er fra genmodifiserte frø, går gjennom en prosess der det er lite igjen av bomullens egenskaper i ferdig produkt. Økologisk bomull derimot er mye mykere og er «ekte» bomull. Hvis du googler bambus og tekstil kan du finne mye info.

Anonymous poster hash: 5fe5c...642

Skrevet

Jeg hadde ikke brukt penger på det. Hadde gått for bomull og heller prøvd meg fram med ull. Merinoull eller ull med bomull på innsiden.

Merinoull er merinoull, ikke nødvendigvis bomull på innsiden vel..

Vanlig bomull holder i massevis om barnet reagerer på ull og merinoull slik som mitt barn.

Anonymous poster hash: ae6dc...b15

Skrevet

Vanlig bomull holder i massevis om barnet reagerer på ull og merinoull slik som mitt barn.

Mernoull er ull fra merinosauen. Brukes også om ull med en spesiell finhetsgrad. Har absolutt ingen ting med bomull å gjøre.

Anonymous poster hash: ce8ec...e23

Skrevet

Det har nylig kommet fram at bambustøy er oppskrytt og ikke har samme effekt som ull i det heletatt.

Det er bedre med superundertøy om barn ikke tåler ull.

Skrevet

Prøv myk superwashbehandlet merinoull. Jeg tåler ikke ull (ikke engang merino ullundertøy), men ting som er strikket i drops merino extra fine eller baby merino går faktisk helt fint. Klart, noen av ullegenskapene forsvinner jo mer behandlet det er, men det er fortsatt bedre enn bomull ☺ ellers er det faktisk ikke sånn at man dauer av bomull innerst, med mindre man skal på polferd. Bare pass på at ungen ikke blir svett eller våt.

Skrevet

Vet ikke helt hva du ikke forstod men.

Jeg mente merinoull fordi det som oftest er mykere og klør mindre enn vanlig ull.

Og om ikke det tåles går det an å prøve ull med bomull på innsiden.

Skrevet

Jeg ville ikke brukt ren ull på nyfødt unge allefall. ( min fikk kraftig eksen som han sliter med enda) 

Bambus er deilig og mykt, og vet av flere som skryter av det. ( uavhengig av viskose/bambus debatten )

Ellers så har Hust & Claire fine ullplagg med bomull inni. 

Anonymous poster hash: 8a648...9dd
Skrevet

Spiller liten rolle hvordan bambusen blir til tekstil, da det uansett har en fantastisk myk og deilig kvalitet, og mange atopikere foretrekker det selv om det ikke kan betegnes som allergivennlig.

Har selv en datter med atopisk eksem (som er stor nok til å prate) og hun elsker bambusklærne sine ihvertfall, og reagerer ikke på det.

Selv foretrekker jeg bambus fremfor bomull, fortsatt uavhengig av produksjonsmetoden.

Anonymous poster hash: 6c0a8...5f9

Skrevet

Det har nylig kommet fram at bambustøy er oppskrytt og ikke har samme effekt som ull i det heletatt.

Oppskrytt er et tåpelig ord i denne sammenhengen. Bambusen er ikke like varm som ull nei, men har DE SAMME EGENSKAPENE (holder på varmen når det er kaldt og avkjøler når det er varmt.) Bambusen er også fin året rundt, men kjenner ingen som bruker ull i 25 grader.

Man blir heller ikke kald om bambusen blir våt.

Skrevet

Ingen krise om ungen ikke tåler ull, barn overlever veldig greit med bomull :)

Skrevet

Sønnen vår har atopisk eksem selv om ingen vi kjenner til i våre begges slekter har noen form for eksem eller allergi. Sønnen vår tåler ikke saueull så vi har i vinter brukt bambus men vi følte at det var det samme som bomull, fikk kun inntrykk av at bambussokkene holdt føttene hans varmere enn bomullssokker. Bambusbody og bambusstrømpebukser var ikke bedre enn de av bomull. Tror vi dropper å kjøpe mer bambus.

Sønnen vår ble født i oktober 2013 og den første vinteren så brukte vi hverken ull eller bambus, en nyfødt og liten baby er lite ute. Jo han sov 2 ganger per dag ute i vogna også i minusgrader, men han holdt seg varm med bomull, fleece og dunpose. Vi hadde ikke en gang lammeskinn i vogna, noe "alle" mener at babyer MÅ ha. Men en nyfødt skal ikke være ute i snøen og leke. Bambus kjøpte vi fordi de ansatte i barnehagen ble nesten hysteriske fordi vi ikke kan kle han i ull, virket som at de mente at han kommer til å fryse i hjel. Så vi foreldre ble veldig usikker og kjøpte bambus, men effekten er som sagt dårlig, vår erfaring. Han hadde nok overlevd fint med bomull og fleece, og det skal vi bruke fremover.

Sønnen vår reagerer også på ullklær med bomull inni, er bare tull at alle med ullallergi tåler det. Han reagerer på merinoull og. Men han tåler alpakkaull! For alpakka er en slags kamel og ikke en sau. Det er et stoff i saueull som noen er allergisk mot, ikke fibrene som mange tror. Så jeg har heklet luer og sokker til gutten min i alpakkaull. Så hvis noen vil hekle eller strikke til babyen deres i ull så si at det må være alpakkaull :)

Anonymous poster hash: dc2bd...b85

Skrevet

Dropp ull og bambus, kjøp bomull! Med førstemann trodde jeg etter å ha hengt litt mye på dette forumet, at barnet ville stryke med om jeg ikke kledde henne opp i ull fra topp til tå. Med andremann roet det seg litt og tredjemann brukte kun bomull, til tross for å være vinterbarn. Kan ikke huske én gang jeg tenkte at hun burde hatt ull.

Befrielse å innse at bomull funker helt fint! Mye finere klær og etter min smak.

Ull-hysteriet har jo tatt helt av!

Anonymous poster hash: d56f3...d72

Skrevet

Ang det med ullklær med bomull inni så studer de nøye før dere eventuelt kjøper! Sønnen vår fikk et sett med ullundertøy med bomull inni fra Stormberg i 1-årsgave, og det var merket som allergivennelig. Vel, det var sydd sånn at ullstoffet på utsiden var også på innsiden i sømmene, og nederst så var ullstoffet brettet innover og sydd, så det ble en fin kantkantpå utsiden men ca 1 cm bred kant med ull på innsiden. Ergo det var en god del ull på innsiden! Jeg sa i fra til dama i kassa på Stormberg når jeg byttet de inn og hun så ikke problemet. Så enkelte skjønner seg ikke på ullallergi, som de som lagde de "allergivennelige" klærne. De ull&bomullsklærne som sønnen vår hadde fra før av (og ikke tåler) var sydd på en fornuftig måte. Men husk at sømmer kan rakne så det sniker seg ull inn på innsiden. Det er ikke krise for sønnen vår da han ikke er ekstremt allergisk, men noen som ikke tåler ull blir veldig såre i løpet av et par timer med ull.

Skrevet

Dropp ull og bambus, kjøp bomull! Med førstemann trodde jeg etter å ha hengt litt mye på dette forumet, at barnet ville stryke med om jeg ikke kledde henne opp i ull fra topp til tå. Med andremann roet det seg litt og tredjemann brukte kun bomull, til tross for å være vinterbarn. Kan ikke huske én gang jeg tenkte at hun burde hatt ull.

Befrielse å innse at bomull funker helt fint! Mye finere klær og etter min smak.

Ull-hysteriet har jo tatt helt av!Anonymous poster hash: d56f3...d72

Helt enig! Man klarer seg fint uten ull, bruker det ikke selv. Og fine bambusklær er jo svindyre! Bortkastet kr

Skrevet

Bomull er fint, fleece eller ull uten på hvis barnet tåler det, varierer veldig fra barn til barn.

En annen ting som er kjekt å vite er at atopiske barn kan reagere på fargestoff. Hvit bomull er best, mørkeblått er verst. 

Hvis dere mistenker atopisk eksem er det viktig å smøre huden med fet krem, f.eks Locobase, Apobase. Bruk også mye olje i vannet, apotekets eget merke er best. 

Også greit å ha i bakhodet at barnet også kan reagere på mat, f.eks melk og egg. Dette går også gjennom morsmelk, så da må du legge om kostholdet ditt. Hvis barnet får flaske finnes det flere typer mme uten melkeprotein, disse er dyre men gratis med resept.

Husk å kontakte helsesøster eller barnelege hvis dere mistenker atopisk eksem, da får dere hjelp, tester og veiledning, hjelp til dekning av ekstrakostnader og noen steder tilbys det kurs for foreldre. St. Olavs i Trondheim har egen eksemskole som er veldig god.

Anonymous poster hash: e4c2f...aa0
Skrevet

Oppskrytt er et tåpelig ord i denne sammenhengen. Bambusen er ikke like varm som ull nei, men har DE SAMME EGENSKAPENE (holder på varmen når det er kaldt og avkjøler når det er varmt.) Bambusen er også fin året rundt, men kjenner ingen som bruker ull i 25 grader.

Greit greit greit du.

Alle mine barn har atopisk eksem, i alvorlig grad, de tåler ikke ull mot huden. Minsten blir et åpent sår stakkar.

Vi har av den grunn brukt superundertøy og vært fornøyd med det.

I vinter prøvde vi bambus til alle ungene og jeg kan si deg det, uavhengig av hva jeg har lest at bambus er oppskrytt i ettertid, at det ikke var noe bra for våre unger ihvertfall. Mellomste nektet å ha det på for han sa han ble så kald av det og ville heller ha superundertøyet.

Så greit. Men jeg kjøper ikke det igjen.

egen erfaring.

Skrevet

Bambus varmer og leder vann nedre enn bomull, så ja :)

Anonymous poster hash: ab769...0f9

Skrevet

Bambus er i prinsippet det samme som viskose, går gjennom samme prosessen for å bli tekstil. Gjennom denne prosessen mister det nok bambus sine egenskaper, altså at det regulerer temperatur og pusteevne. Men mykt og deilig er det. Samme med vanlig bomull som er fra genmodifiserte frø, går gjennom en prosess der det er lite igjen av bomullens egenskaper i ferdig produkt. Økologisk bomull derimot er mye mykere og er «ekte» bomull. Hvis du googler bambus og tekstil kan du finne mye info.

Hallo, dere som sier bambus har de samme egenskapene som ull, feil. Ja, bambus i seg selv innehar disse egenskapene, men i prosessen for å bli mykt tekstil forsvinner disse egenskapene. Dette er litt gammelt nytt, vi henger nok bare litt etter her i Norge. I enkelte andre land er det ikke lov å merke plagg bambus, da det er mer viskose å regne.

A

Skrevet

Dessverre feil, det blir markedsført slik at det har egenskaper a la ullen sine, men er egentlig viskose. Sjekk seriøse kilder og beskrivelse av tekstiler og fremstillingen av disse.

Skrevet

Min erfaring med både et vinterbarn og et sommerbarn, er at ull er litt unødvendig før de er store nok til å bli utsatt for vær og vind. De første månedene ligger jo babyen lunt og godt nede i bagen, gjerne med en god og varm pose og teppe. Da funker bomull like fint som noe annet.

Når det kommer til hva huden tåler, er jeg selv atopiker, men ingen av mine små viste tegn til det som spebarn. Så jeg prøvde ull på de tidlig, før de var 6mnd. Begge reagerte med tørr, rød og irritert hud. Nå har jeg ei på 3,5 og ei på 10mnd som begge tåler ull fint. Babyhuden er sart, men blir tøffere med tiden, så midt beste tips er å prøve seg frem, og ikke nødvendigvis avskrive ull med en gang.

Selvfølgelig, viser det seg at babyen har eksem fra dag en er nok ulla bare å glemme.

Men når det gjelder bambus er jeg skuffa. Har ikke opplevd at det har holdt ungen min varm på kalde dager. Derimot synes jeg det virker svalende.

Ull/silkeblanding derimot, synes jeg er helt topp til følsom babyhud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...