Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #1 Skrevet 31. mai 2015 Litt tilfeldig søkte jeg en stilling som pedagogisk leder i barnehage. Jeg har ikke bhglærerutdanning men har bla studert litt pedagogikk på universitetet. Uansett - det er stor mangel på pedagoger her så jeg fikk jobben! :-o Men nå begynner panikken å bre seg og jeg innser at jeg om et par måneder skal ha ansvaret for 9 små barn og to ansatte, ta i mot nye foreldre som skal levere fra seg det fineste de har til en uerfaren fjott son meg...og få dagene til å fungere, ungene til å bli trygge og alt det der... Så er det noen som kan gi meg noen tips!? En bok jeg bør lese om det å jobbe med små barn, rutiner jeg bør huske, ting jeg absolutt ikke bør gjøre!? Jeg har to barn selv og er kjent for å være "flink med barn" men har null erfaring fra å jobbe i bhg... Anonymous poster hash: ab8ef...f15
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #2 Skrevet 31. mai 2015 Søk opp småbarnspedagogikk og les det du klarer. Også lurt å lese om veiledning om du ikke har hatt om det, samt personalledelse. Anonymous poster hash: 636d8...a02
førskolelæreren Skrevet 31. mai 2015 #3 Skrevet 31. mai 2015 Det er egentlig ikke så rart at du begynner å få kalde føtter. Ikke uten grunn av førskolelæren skal gå tre år på høyskolen og innom mange viktige temaer som vil komme i praksis når en begynner å jobbe. Det st du nå skal bli en pedagogisk leder uten utdanning synes jeg er ganske dumt. Det at du selv er usikker vil smitte kver på barn og voksne - noe de minst trenger når de begynner i barnehagen! Vet ikke om du kan lese en bok for å bli mer trygg. Håper det blir flere førskolelærere her til lands slik at det blir mindre av disse ufaglærte "pedagogene".
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #4 Skrevet 31. mai 2015 Jeg er selv barnevernpedagog og ble ansatt som ped leder, så kjente på samme følelsen som deg. Jeg var ærlig på dette, og fikk veileding i starten. Det var heller ikke så vanskelig som jeg fryktet, det meste går på å følge rutiner i hverdagen, og de rutinene er der jo allerede når du begynner. Du må lese rammeplanen for barnehager, sette deg litt inn i tilvenningsrutinene og andre rutiner som allerede er i barnehagen, lese barnehagens periode- og årsplaner. Dette for å ha det grunnleggende kunnskapen. Det går nok veldig bra. Det er nok allerede laget planer frem til jul du skal være med å gjennomføre, ca annenhver uke er det avd møte. Her snakker alle om saker de synes er viktige. Men du skal ha en plan for møte eks. hva gjør vi med at det ene barnet slår så mye, hvordan ønsker vi at turene være skal være, man forbereder foreldresamtaler, hva skal vi gjøre for å fremme språk (eks en ekstra lesestund, være bevisste på å benevne hverdagsaktiviteter) etc... dette vil ommme naturlig når man ser hva man har behov for å ta opp. Masse lykke til, dette går nok veldig bra Anonymous poster hash: df7c0...f07
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #5 Skrevet 31. mai 2015 Tragisk at folk uten rett utdanning blir satt til å lede en avdeling i barnehagen. Anonymous poster hash: b2b0c...531
skjotta Skrevet 31. mai 2015 #6 Skrevet 31. mai 2015 Les rammeplanen og barnehageloven så du kan svare på spørsmål fra foreldrene og vet hva planene du har ansvar for å legge skal inneholde. Søk hjelp hos kollegaer og ledelse og ta ansvaret på alvor.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #7 Skrevet 31. mai 2015 Les all faglitteratur du klarer frem til du skal starte i jobben. Ped leder på mine barns avdeling er ikke utdannet barnehagelærer og det er veldig veldig tydelig. Hun spør meg om råd og "hjelp" når jeg er innom å henter ungene. Godt de snart skal bytte avdeling. Anonymous poster hash: bda4d...b04
pifi med tre nurk Skrevet 31. mai 2015 #8 Skrevet 31. mai 2015 Jeg og pnsker jo at personalet i mine barns bhg skal ha utdannelse og være kvalifisert til jobben! Men det er jo ikke de som søker jobb i bhg sitt ansvar, det er et samfunnsansvar og staten som bør sette mer pris på utdannet personale med å tilby høyere lønn/ bedre arbeidsvilkår. Slik det er nå så er lønnen så dårlig at mange holder seg unna å ta den utdannelsen. Det er jo tross alt bedre å ansette en med pedagogikk i fagkretsen, enn en assistent/ ufaglært. Ofte så har ikke bhgene noen med utdannelse som søker, så da må de ansette ufaglærte i stillingene.. Det er mer bekymringsverdig at bhg ansetter noen som kanskje ikke virker så interessert.. Men med en åpen innstilling skal det nok gå bra!
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #9 Skrevet 31. mai 2015 Jeg er selv barnevernpedagog og ble ansatt som ped leder, så kjente på samme følelsen som deg. Jeg var ærlig på dette, og fikk veileding i starten. Det var heller ikke så vanskelig som jeg fryktet, det meste går på å følge rutiner i hverdagen, og de rutinene er der jo allerede når du begynner. Du må lese rammeplanen for barnehager, sette deg litt inn i tilvenningsrutinene og andre rutiner som allerede er i barnehagen, lese barnehagens periode- og årsplaner. Dette for å ha det grunnleggende kunnskapen. Det går nok veldig bra. Det er nok allerede laget planer frem til jul du skal være med å gjennomføre, ca annenhver uke er det avd møte. Her snakker alle om saker de synes er viktige. Men du skal ha en plan for møte eks. hva gjør vi med at det ene barnet slår så mye, hvordan ønsker vi at turene være skal være, man forbereder foreldresamtaler, hva skal vi gjøre for å fremme språk (eks en ekstra lesestund, være bevisste på å benevne hverdagsaktiviteter) etc... dette vil ommme naturlig når man ser hva man har behov for å ta opp. Masse lykke til, dette går nok veldig bra Anonymous poster hash: df7c0...f07 Jeg tviler på at planene er lagt frem til jul, det er vel mer vanlig å legge den planen i starten av august når en vet hvordan barnegruppene er, hvilken voksne som skal jobbe sammen og når alle ansatte er på plass. Anonymous poster hash: f3a1e...297
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #10 Skrevet 31. mai 2015 Søk opp småbarnspedagogikk og les det du klarer. Også lurt å lese om veiledning om du ikke har hatt om det, samt personalledelse. Anonymous poster hash: 636d8...a02 Takk :-) Anonymous poster hash: ab8ef...f15
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #11 Skrevet 31. mai 2015 Det er egentlig ikke så rart at du begynner å få kalde føtter. Ikke uten grunn av førskolelæren skal gå tre år på høyskolen og innom mange viktige temaer som vil komme i praksis når en begynner å jobbe. Det st du nå skal bli en pedagogisk leder uten utdanning synes jeg er ganske dumt. Det at du selv er usikker vil smitte kver på barn og voksne - noe de minst trenger når de begynner i barnehagen! Vet ikke om du kan lese en bok for å bli mer trygg. Håper det blir flere førskolelærere her til lands slik at det blir mindre av disse ufaglærte "pedagogene". Helt enig med deg, de som jobber i bhg bør ha utdanning. Nå er det sånn at det ikke finnes nok pedagoger å ta av, og at jeg var den best kvalifiserte. Om jeg trekker meg dukker det ikke på magisk vis opp en pedagog som kan ta over. Og jeg forstår at jeg ikke blir ferdig utlært av å lese en bok eller to, men kanskje litt bedre da, nå som situasjonen er som den er! Anonymous poster hash: ab8ef...f15
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #12 Skrevet 31. mai 2015 Jeg er selv barnevernpedagog og ble ansatt som ped leder, så kjente på samme følelsen som deg. Jeg var ærlig på dette, og fikk veileding i starten. Det var heller ikke så vanskelig som jeg fryktet, det meste går på å følge rutiner i hverdagen, og de rutinene er der jo allerede når du begynner. Du må lese rammeplanen for barnehager, sette deg litt inn i tilvenningsrutinene og andre rutiner som allerede er i barnehagen, lese barnehagens periode- og årsplaner. Dette for å ha det grunnleggende kunnskapen. Det går nok veldig bra. Det er nok allerede laget planer frem til jul du skal være med å gjennomføre, ca annenhver uke er det avd møte. Her snakker alle om saker de synes er viktige. Men du skal ha en plan for møte eks. hva gjør vi med at det ene barnet slår så mye, hvordan ønsker vi at turene være skal være, man forbereder foreldresamtaler, hva skal vi gjøre for å fremme språk (eks en ekstra lesestund, være bevisste på å benevne hverdagsaktiviteter) etc... dette vil ommme naturlig når man ser hva man har behov for å ta opp. Masse lykke til, dette går nok veldig bra Anonymous poster hash: df7c0...f07 Takk! :-) Anonymous poster hash: ab8ef...f15
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #13 Skrevet 31. mai 2015 Er helt forferdelig at det er så lite barnehagelærere her i landet at folk uten utdannelsen får jobb som ped.leder!! Det er ekstremt mye ansvar! Det går ikke an å lese en bok for å forberede seg! Beklager mitt negative innlegg.. Uff.. Anonymous poster hash: cc9e1...196
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #14 Skrevet 31. mai 2015 Tragisk at folk uten rett utdanning blir satt til å lede en avdeling i barnehagen. Anonymous poster hash: b2b0c...531 Enig, forsåvidt, men sånn er det en del steder i landet vårt dessverre, jeg prøver å gjøre det beste utav det for de foreldrene og barna som må ta til takke med en som meg :-) Anonymous poster hash: ab8ef...f15
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #15 Skrevet 31. mai 2015 Jeg og pnsker jo at personalet i mine barns bhg skal ha utdannelse og være kvalifisert til jobben! Men det er jo ikke de som søker jobb i bhg sitt ansvar, det er et samfunnsansvar og staten som bør sette mer pris på utdannet personale med å tilby høyere lønn/ bedre arbeidsvilkår. Slik det er nå så er lønnen så dårlig at mange holder seg unna å ta den utdannelsen. Det er jo tross alt bedre å ansette en med pedagogikk i fagkretsen, enn en assistent/ ufaglært. Ofte så har ikke bhgene noen med utdannelse som søker, så da må de ansette ufaglærte i stillingene.. Det er mer bekymringsverdig at bhg ansetter noen som kanskje ikke virker så interessert.. Men med en åpen innstilling skal det nok gå bra! Ser det kan virke som jeg ikke er så interessert, men jeg er det altså! :-) Det var litt tilfeldig at jeg søkte i bhg nå for jeg trodde ikke jeg ville kunne få en slik jobb med min utdanning før en bekjent nevnte at det ikke var helt umulig her vi bor... Anonymous poster hash: ab8ef...f15
pifi med tre nurk Skrevet 31. mai 2015 #16 Skrevet 31. mai 2015 Jeg og pnsker jo at personalet i mine barns bhg skal ha utdannelse og være kvalifisert til jobben! Men det er jo ikke de som søker jobb i bhg sitt ansvar, det er et samfunnsansvar og staten som bør sette mer pris på utdannet personale med å tilby høyere lønn/ bedre arbeidsvilkår. Slik det er nå så er lønnen så dårlig at mange holder seg unna å ta den utdannelsen. Det er jo tross alt bedre å ansette en med pedagogikk i fagkretsen, enn en assistent/ ufaglært. Ofte så har ikke bhgene noen med utdannelse som søker, så da må de ansette ufaglærte i stillingene.. Det er mer bekymringsverdig at bhg ansetter noen som kanskje ikke virker så interessert.. Men med en åpen innstilling skal det nok gå bra!Ser det kan virke som jeg ikke er så interessert, men jeg er det altså! :-) Det var litt tilfeldig at jeg søkte i bhg nå for jeg trodde ikke jeg ville kunne få en slik jobb med min utdanning før en bekjent nevnte at det ikke var helt umulig her vi bor... Anonymous poster hash: ab8ef...f15 Ok det er bra! Med en interesse og engasjement så vil det helst gå godt! Og kanskje får du lyst til å ta litt med utdanning ved siden av og! Ofte er jo kommunene åpne for å dekke utdanning når de ansetter personer uten utdanning..
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2015 #17 Skrevet 31. mai 2015 Det er mer enn nok utdannede førskolelærere. Problemet er bare at de har søkt seg vekk fra å jobbe i barnehage (gått over i skole, jobber med noe helt annet, utdannet seg videre til noe annet). Dette pga dårlig lønn, alt for få ansatte (så man ikke føler man får brukt utdanningen sin), stort ansvar, men lav status osv. Dette er absolutt et samfunnsansvar. Jeg personlig har videreutdannet meg med småbarnsped og barnehageped oppå barnevernutdanningen. min. Men siden 2007 da jeg begynte som pedleder har det bare blitt mer og mer ansvar og stress, alt for mye sparing så vi nesten ikke rekker å gjennomføre noe som helst, i hvertfall ikke om noen blir syk, for vikarer settes ikke inn. Jeg trives kjempemasse sammen med barna, men blir helt utbrent. Derfor ser jeg som mange andre har gjort før meg etter en annen jobb. Når det er sagt er det viktigste du som pedleder gjør å være engasjert. Søk gjerne på periodeplaner, årsplaner osv videre på nettet for å se hva dette er og få noen tips. Og så vil jeg tro at assistentene på avdelingen er godt inn i det, så de gjør vel ting selv uten å få beskjed om alt mulig, så i starten er det vel ikke så mye ansvar for personalet sådann. Etter vhert må du sette opp vaktlister, avdelingsmøter, ha et foreldremøte i året (søk gjerne på nett etter tips eller se i dokumentasjonspermen i barnehagen for å se hva de har hatt om tidligre, både når det gjelder møter og andre ting, mange tips å ta med seg her) Anonymous poster hash: df7c0...f07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå