Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #26 Skrevet 5. november 2018 Hvis det er som en lammelse, og at man fysisk ikke klarer å presse ut ordene, er det ikke litt misvisende å betegne det "selektivt"? Anonymkode: b3dc1...f21
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #27 Skrevet 5. november 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis det er som en lammelse, og at man fysisk ikke klarer å presse ut ordene, er det ikke litt misvisende å betegne det "selektivt"? Anonymkode: b3dc1...f21 Nei, fordi det skjer bare i visse situasjoner. Det er det betegnelsen «selektiv» viser til, ikke det at man faktisk velger det selv. Anonymkode: b3cdc...508
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #28 Skrevet 5. november 2018 Du kan se på det som en form for lammelse av taleevnen som oppstår i hjernen. Og denne blir trigget under visse betingelser. Akkurat hva som skjer kan jeg ikke svare på, siden jeg ikke er nevrolog, men om du graver litt i tema er jeg sikker på at du kan finne noen interessante perspektiver på hva det er som skjer i hjernen. Anonymkode: b3cdc...508
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #29 Skrevet 5. november 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: 88b og 0b9 Hvorfor har du ikke samme Anonymkode? Anonymkode: 99095...c02 Det vet jeg ikke. er 3 år siden jeg startet dette temaet da, kanskje derfor. Hi Anonymkode: e52eb...0b9
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #30 Skrevet 5. november 2018 2 timer siden, Kari Mari skrev: Jeg må bare spørre dere som har dette om en ting. Hvordan har det preget dere sosialt? Altså med tanke på venner? Min datter har ei i klassen sin som jeg tror må lide av dette. Hun prater ikke med noen, og veldig lite med venninnene sine også. De går nå i 10.klasse, og min datter sier hun er blitt veldig utenfor nå. Jeg spør om hvorfor hun tror det er slik, og da svarer hun at hun aldri sier noe, og at hun tror hun blir litt "glemt". Har det vært slik for dere? Jeg har ingen venner. ble mobbet på ungdomsskolen. Hadde noen der som jeg var med litt blandt, men jeg snakket ikke så ble ikke til at jeg ble så veldig inkludert. hi Anonymkode: e52eb...0b9
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #31 Skrevet 5. november 2018 1 time siden, Kari Mari skrev: Mulig jeg skulle nevne dette for moren til jenta. Jeg kjenner henne ganske godt, så jeg tror hun vil forstå min hensikt her. Jeg er litt usikker på om foreldrene egentlig vet hvordan hun har det på skolen.....Min datter sier at hun er med, men blir liksom ofte glemt av de hun går sammen med nå. De går f.eks ut av klasserommet sammen, uten henne. De venter ikke lenger på henne og går gjerne fra henne, sier hun. Om de ikke vet hvordan hun har det, så er det kanskje fordi hun skjuler det? Det gjorde jeg, og jeg hadde syntes det var kjempeflaut om noen gikk til mamma og snakka om det. Men samtidig ville jeg jo gjerne visst det om mitt eget barn slet med noe så jeg kunne hjelpe... det er kanskje til det beste på sikt. Eller kanskje det er et alternativ å nevne det for læreren? Anonymkode: 06b0f...4c2
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 5. november 2018 #32 Skrevet 5. november 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om de ikke vet hvordan hun har det, så er det kanskje fordi hun skjuler det? Det gjorde jeg, og jeg hadde syntes det var kjempeflaut om noen gikk til mamma og snakka om det. Men samtidig ville jeg jo gjerne visst det om mitt eget barn slet med noe så jeg kunne hjelpe... det er kanskje til det beste på sikt. Eller kanskje det er et alternativ å nevne det for læreren? Anonymkode: 06b0f...4c2 Jeg vil tro hun prater hjemme. Jeg har ymtet litt forsiktig til moren. Spurt om hvordan datteren hennes har det på skolen, osv. Gjerne i sammenheng med sånn generell skoleprat. Hun spør meg også om hvordan det går for min datter. Det virker ikke som om hun ser at datteren har det slik på skolen. Hun sier i alle fall ikke noe om det. Så det er mulig at datteren hennes ikke sier noe om dette hjemme. Mulig jeg ikke skal si noe om det, men jeg ser for meg at videregående til neste år kan bli en kjempeutfordring for jenta. Ingen av hennes venner skal gå samme linje eller skole som henne. Og hun hadde selv sagt hjemme at hun bekymret seg for hvem hun skulle gå med da.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #33 Skrevet 5. november 2018 Jeg hadde et barn på avdelingen min for noen år siden i bhg, som jeg jobbet i. Var pedleder. Det skjedde mye på det siste året før skolestart for henne, og før sommeren hun skulle starte på skolen så pratet hun høyt i bhg. Tenkt på henne i etterkant. Håper hun trives på skolen og at hun har det bra med venner/faglig. 😊 Anonymkode: ab051...7d2
Gjest Marihønne Skrevet 5. november 2018 #34 Skrevet 5. november 2018 8 hours ago, Anonym bruker said: Ikke for å være frekk, men det ER jo faktisk bare å ta seg sammen? Du kan jo snakke. Og det er jo mangelen på snakking ikke å snakke som gjør deg «sær». Hva er det verste som kan skje om du snakker? Anonymkode: 5f39c...cbb Dette er vell omtrent den samme uvitenheten som å be noen med alvorlig depresjon om å bare "tenke positivt" eller noen med ptsd om å "ikke bekymre seg over fortiden" Selektiv mutisme er veldig knyttet opp mot diverse angstlidelser og er en diagnose og ikke bare et personlighetstrekk slik som lett sjenerthet. Og skjønner ikke helt hvorfor du brydde deg med å skrive "ikke for å være frekk" for å så komme med et åpenbart syl frekt svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå