Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lest så mye forskjellig om folat. Hvor lenge kan man gå på det? Har fått anbefalt maks 3 måneder. Men har jo snart gått på det i tre prøveperioder. Man skal gå på det de tre første månedene av graviditeten også. Noen sier man bare kan gå på det så lenge man vil, og som sagt fått høre tre måneder maks andre steder. Bør jeg slutte litt og så begynne igjen når jeg blir gravid eller hva?

Håper noen kan hjelpe en forvirret hjerne.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144217802-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-folat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det nyeste at man skal gå på folat gjennom hele svangerskapet, full dose. Jeg tok folat i 6 mnd før jeg ble gravid, det var ikke noe problem i det hele tatt sa legen. Bare fortsett du, med god samvittighet :) 

Anonymous poster hash: 40da3...110

Folat skal ikke gjøre noen skade på hverken deg eller foster så ser ingen grunn til å være redd. Man skal helst starte med folat 3 måneder FØR man begynner å prøve for å få opp nivåene og så fortsette med dette ut svangerskapet men spesielt kritisk er det i starten av svangerskapet.

Du finner det naturlig i sardiner, mørkegrønne grønnsaker (spinat/rosenkål) og i Marmite hvis du liker det :) I tillegg til Gravid vitaminer da

Høy dose folat øker risikoen for enkelte typer kreft, og man skal ikke gå på høy dose over lengre tid. Det er ikke 100% ufarlig å ta kosttilskudd, selv om kroppen kvitter seg med overskuddet. Tilsetting av vitaminer fra vitamintabletter er ikke det samme som å få i seg vitaminer fra et variert kosthold.

Jeg tok folat i ca ett år tror jeg, men da jeg fremdeles ikke var gravid sluttet jeg med kosttilskudd. Da vi gikk gjennom IVF tok jeg kosttilskuddetter innsettingen, frem til g-testen, og så sluttet jeg da jeg fikk mensen og tok ikke noe frem til neste innsetting igjen.

Annonse

Jeg har gått på folat siden vi begynte prøvingen for snart 1 år siden.. Legen min sa det var null problem, men skal til kontroll på revmatismesykehuset på mandag. Og er med i et forskningsprosjekt for gravide revmatikere (og de som prøver), så skal også snakke med sykepleier ang graviditet da (eller mangel på). Så tenkte jeg skulle høre med hu også😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...