Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #1 Skrevet 28. mai 2015 hvirdan ble det med medisinene når du ble gravid? Legen min sier jeg kan gå på de... Men jeg er skeptisk. Tar 54mg concerta Daglig Anonymous poster hash: 7417a...c8f
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #2 Skrevet 28. mai 2015 jeg går ikke på medisiner i svangerskapet.. concerta skal overhode IKKE brukes når man er gravid Anonymous poster hash: 39de8...a9a
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #3 Skrevet 28. mai 2015 http://www.ung.no/oss/graviditet/38180.html Anonymous poster hash: 39de8...a9a
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #4 Skrevet 28. mai 2015 http://www.lommelegen.no/artikkel/concerta Anonymous poster hash: 39de8...a9a
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #5 Skrevet 29. mai 2015 Er det ikke slik at de fleste med ADHD blir svært mye bedre under svangerskapet og ikke har behov for medisiner da? Anonymous poster hash: 464cc...5e5
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #6 Skrevet 29. mai 2015 Når sluttet dere eventuelt med medisinene under graviditet? Anonymous poster hash: 7417a...c8f
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #7 Skrevet 29. mai 2015 Det står jo ganske klart og tydelig at de som planlegger å bli gravide ikke skal gå på Conserta, så om du allerede er gravid ville jeg stoppet umiddelbart! Og byttet fastlege siden legen tydeligvis ikke er helt oppdatert ... Anonymous poster hash: efb08...0b7
PersilleBlomst Skrevet 29. mai 2015 #8 Skrevet 29. mai 2015 Jeg sluttet med medisinene når det nærmet seg at jeg skulle ha mensen og startet gjerne igjen når jeg fikk mensen. Da jeg så at testen var positiv la jeg ritalinen på hylla. Jeg fungerer nok ikke like bra i hverdagen men jeg vil ikke gjøre skade på ungen min.. Om bebis kan slippe et liv med ADHD og medisiner, dømming og misforståelser så er jeg glad for det. Jeg fikk ADHD fordi biologisk mor og far var rusmisbrukere (tung rus). Jeg kunne definitivt vært verre men unner ingen mine utfordringer heller.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2015 #9 Skrevet 29. mai 2015 Man skal kun gå på adhd-medisin (gjelder alle typene, og conserta har samme virkestoff som ritalin) om adhden gjør at den gravide kan sette barnet og/el seg selv i fare eller noe sånt pga adhd. Noe som er sjeldent. Og da skal man ta så lav dose som mulig. Alle som er gravide skal slutte på adhd-medisin først, fordi mange opplever at gravidhormonene fjerner adhd-plagene, og heller begynne med medisinen igjen om man ikke takler livet uten medisinen. Og da må det være ille, ikke bare at man ikke kan lese bøker og er urolig. Adhden må være veldig ødeleggende da. Conserta kan skade barnet ditt, for en udugelig lege du har! Du må slutte å ta conserta. Jeg ble ikke-planlagt gravid og sluttet fort på ritalin, trappet ned på 5 dager fra dagen jeg fant ut at jeg var gravid. Uten å ha snakket med legen, da jeg visste at gravide ikke skal ta ritalin. Og det første legen spurte meg om på første kontroll var: du har vel sluttet å ta ritalin?. Jeg mistet alle adhd-plagene som gravid og de første mnd etter fødselen. Anonymous poster hash: a64e8...e50
Sint naken biltyv Skrevet 29. mai 2015 #10 Skrevet 29. mai 2015 Jeg har vært gravid tre ganger med Adhd men er ikke. Man skal ikke bruke noen former for adhdmedisiner under svangerskap da dette er sentralstimulerende midler som kan skadde barnet. Du må slutte umiddelbart! Klarer du deg ikke ni måneder uten medisiner så er du så hardt grepet at det kanskje er lurt å ikke få barn. Rart legen din sa det er greit. Huff
PersilleBlomst Skrevet 29. mai 2015 #11 Skrevet 29. mai 2015 http://www.felleskatalogen.no/medisin/concerta-janssen-547617 Graviditet, amming og fertilitet:Graviditet: Det foreligger begrenset mengde data på bruk av metylfenidat hos gravide. Tilfeller av neonatal kardiorespiratorisk toksisitet, nærmere bestemt føtal takykardi og respiratorisk distress er rapportert. Dyrestudier har kun gitt holdepunkter for reproduksjonstoksiske effekter ved maternale toksiske doser. Metylfenidat anbefales ikke under graviditet, med mindre det tas en klinisk avgjørelse på at utsettelse av behandlingen kan utgjøre en større risiko for svangerskapsforløpet. Amming: Metylfenidat er funnet i morsmelk hos kvinner som behandles med metylfenidat. Det er rapportert ett tilfelle der et spedbarn hadde et uspesifisert vekttap i løpet av eksponeringsperioden, men dette gikk over og barnet økte i vekt etter at moren avbrøt behandlingen med metylfenidat. En risiko for barn som ammes kan ikke utelukkes. Det må tas en beslutning om amming skal opphøre eller behandling avstås fra, basert på nytte-/risikovurdering. Fertilitet: Ingen relevante effekter ble observert i de prekliniske studiene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå