Gå til innhold

Hvor får man tak i en doppler?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kjøpte her: http://luvion.no/products/luvion-doppler-deluxe-80

Veldig fornøyd

Veldig få fysiske butikker som selger dopplere. Eneste jeg vet om er Teknikmagasinet. De har Care Maxx, ligner på Angelsound, men tror ikke den er like god, jeg var ikke helt fornøyd med den hvertfall. Veldig fornøyd med den jeg har nå fra Luvion.

Anonymous poster hash: ae426...644

Dere må ikke bruke det. Disse håndholdte dopplerene har mye sterkere bølger enn UL-apparater/CTG-apparater, og man vet faktisk ikke om det er skadelig eller ikke når de blir brukt ofte. De frarådet bruk (også på føden, vi bør bruke jordmorstetoskop eller CTG-apparatet til å lytte med, ikke disse håndholdte) på en seminar om svangerskap og fødsel jeg akkurat var på på Haukeland. Snart begynner dere å kjenne liv, bruk det som preferanse. Et foster som beveger seg har det bra uansett, bevegelsene forsvinner før hjertelyden hvis noe er galt.

Hilsen gravid jordmor. 

Anonymous poster hash: e8f50...eaf

Annonse

Dere må ikke bruke det. Disse håndholdte dopplerene har mye sterkere bølger enn UL-apparater/CTG-apparater, og man vet faktisk ikke om det er skadelig eller ikke når de blir brukt ofte. De frarådet bruk (også på føden, vi bør bruke jordmorstetoskop eller CTG-apparatet til å lytte med, ikke disse håndholdte) på en seminar om svangerskap og fødsel jeg akkurat var på på Haukeland. Snart begynner dere å kjenne liv, bruk det som preferanse. Et foster som beveger seg har det bra uansett, bevegelsene forsvinner før hjertelyden hvis noe er galt.

Hilsen gravid jordmor. 

Begynne å kjenne bevegelse snart ja..... Men hva med inntil da? Hva når man har opplevd en MA tidligere og gått lenge med et dødt foster i seg uten å ane noe. Hva da når bekymringene tar overhånd i neste svangerskap? Springe til lege/jordmor/ultralyd ukentlig da eller?

Jeg ville ha en ultralyd i uke 7/8 bare for å se at hjertet var begynt å slå, det fikk jeg ikke. Måtte vente til uke 11. Det var grusomt.

Så for meg har doppler vært redningen når bekymringen har tatt overhånd og jeg har trodd at alt er over igjen. Fant hjertelyd allerede i uke 9 og det hjalp meg veldig til å senke skuldrene.

Nå er jeg i uke 14 og har så smått begynt å kjenne liv, så nå får jeg bekreftelse innimellom. Men det har vært noe lange og pinefulle uker å komme hit. Absolutt ingen god start på et svangerskap å forvente/instille seg på at det kan gå galt igjen.

Hilsen gravid jordmor.

Begynne å kjenne bevegelse snart ja..... Men hva med inntil da? Hva når man har opplevd en MA tidligere og gått lenge med et dødt foster i seg uten å ane noe. Hva da når bekymringene tar overhånd i neste svangerskap? Springe til lege/jordmor/ultralyd ukentlig da eller?

Jeg ville ha en ultralyd i uke 7/8 bare for å se at hjertet var begynt å slå, det fikk jeg ikke. Måtte vente til uke 11. Det var grusomt.

Så for meg har doppler vært redningen når bekymringen har tatt overhånd og jeg har trodd at alt er over igjen. Fant hjertelyd allerede i uke 9 og det hjalp meg veldig til å senke skuldrene.

Nå er jeg i uke 14 og har så smått begynt å kjenne liv, så nå får jeg bekreftelse innimellom. Men det har vært noe lange og pinefulle uker å komme hit. Absolutt ingen god start på et svangerskap å forvente/instille seg på at det kan gå galt igjen.

Du kan fint bruke Angelsound, men du skal kun bruke den 1 gang i uka og kun høre på hjertelyden i 15 sekunder. Ikke noe farlig.

Eneste JM var negativ til med Angelsound var til de mødrene som ikke fant hjertelyden og ringte helt hysteriske.

Om du bruker apparatet rett og med måte så er den super for sjelefreden.

Jeg har handlet Mas babywatcher, gleder meg til den kommer i posten til uken, da er jeg i uke 10 og skal prøve å finne hjertelyden.

Den hadde jeg når jeg gikk gravid med jenta mi også.

Jeg skal kun bruke den for å høre hjerte når frykten tar overhånd. Sånn er det når man har en MA bak seg.

Ja, hvis mor sjelefred er vktigere enn fosteret så for all del…. det er jo uansett ikke noe å gjøre fra eller til, svangerskapet må bare gå sin gang. Det handler vel mer om å snu tankene sine.

Ja, hvis mor sjelefred er vktigere enn fosteret så for all del…. det er jo uansett ikke noe å gjøre fra eller til, svangerskapet må bare gå sin gang. Det handler vel mer om å snu tankene sine.

Tror du virkelig at vi som har mistet mener at sjelefreden vår er viktigere enn fosteret? Du har tydeligvis aldri opplevd å miste i MA. Ved normalt bruk er ikke babywatcher farlig nei. har spurte mange leger og de sier at et er ikke farlig så lenge man bruker den sjeldnt og kort. bølgene er ikke like sterke som ultralyd heller, de er svakere.

de hadde aldri i verden solgt babywatcher hadde den vært farlig, den er testet og CE merket etter europeisk standar og hadde den vært farlig hadde de aldri solgt den.

Og du er jordmor? Jaja.....Kom tilbake når du har opplevd en MA du. Tror  pipa får en annen lyd da ja.

Jeg har 3 fullgåtte og fullstendig ubekymra svangerskap bak meg, så opplevde jeg en MA, og når jeg nå er gravid igjen så får jeg absolutt kjenne på hva det vil si å være redd for å miste.

Man må være forberedt på at det kan gå galt ja og det må bare gå sin gang. Men det å få beskjed i uke 12 om at her er det ikke noe liv og det har det ikke vært på mange uker og deretter gå gjenhom en medisinsk abort, det unner jeg egentlig ingen å oppleve.

Annonse

Hvorfor kan dere ikke heller ta i mot råd fra fagpersoner? Det er ikke bestandig dere vet best selv.. Jeg mistet barnet mitt i 22 svangerskapsuke...og jeg skal love deg at angsten for å miste spiser meg opp innvendig. Men jeg utsetter ikke babyen for ting jeg ikke kan garantere er ufarlig...hvis hjerter slutter å slå er det uansett ingenting jeg kan gjøre for å forhindre det. Tror forresten også at jordmor over her har opplevd virkelige katastrofer på jobb...en ma eller sa er selvfølgelig vondt og trist, men som jordmor tror jeg man får litt andre perspektiver på svangerskap.

Anonymous poster hash: 018fd...6b9

Hvorfor kan dere ikke heller ta i mot råd fra fagpersoner? Det er ikke bestandig dere vet best selv.. Jeg mistet barnet mitt i 22 svangerskapsuke...og jeg skal love deg at angsten for å miste spiser meg opp innvendig. Men jeg utsetter ikke babyen for ting jeg ikke kan garantere er ufarlig...hvis hjerter slutter å slå er det uansett ingenting jeg kan gjøre for å forhindre det. Tror forresten også at jordmor over her har opplevd virkelige katastrofer på jobb...en ma eller sa er selvfølgelig vondt og trist, men som jordmor tror jeg man får litt andre perspektiver på svangerskap.

Anonymous poster hash: 018fd...6b9

Som sagt; både JM og fastlege sa det ikke var farlig. De går vel under fagpersoner....

Jm her igjen : jeg visste heller ikke at disse dopplerene har så sterke bølger som de har, før jeg lærte det nå forrige uke. Må ikke tro at fastlege og jordmor er så oppdatert til en hver tid. Vi bør heller ikke bruke det under fødsel, men bruke ctg-apparatet til å lytte med, fordi dopleren stresser fosteret. Hva hjelper det å lytte en gang i uka? Er det ikke lyd, så er det jo ikke det. Stol på kroppen at den klarer dette, går det galt er det en grunn til det.

Jm her igjen : jeg visste heller ikke at disse dopplerene har så sterke bølger som de har, før jeg lærte det nå forrige uke. Må ikke tro at fastlege og jordmor er så oppdatert til en hver tid. Vi bør heller ikke bruke det under fødsel, men bruke ctg-apparatet til å lytte med, fordi dopleren stresser fosteret. Hva hjelper det å lytte en gang i uka? Er det ikke lyd, så er det jo ikke det. Stol på kroppen at den klarer dette, går det galt er det en grunn til det.

Ja det er jo en trøst for de som er bekymret for MA. Dauer den så dauer den liksom.....

Poenget er å vite at det er liv og ikke få sjokket av å tro at alt er bra for å så få vite at baby har vært død inni deg i flere uker.

Du virker ikke som en sympatisk JM.

Vet du, det var bare meningen og gi et tips. Og fakta er jo at går det galt, så går det galt, men med stor sannsynlighet så går det helt fint. Fosteret har ikke godt av bølgene disse apparatene gir, men for all del, vær så god. Ikke kan en gravid tolke variabiliteten i fosterlyden heller, som har mye og si for hvordan fosteret har det. Fosterlyd er ikke bare fosterlyd.

Damene jeg har i fødsel er fornøyde forresten.

Eneste grunnene til at noen jordmødre er negative er at folk kan bli unødvendig bekymret dersom de ikke vet å bruke apparatet riktig. Men jeg er ikke overrasket over at det blir plantet skremselspropaganda fra noen jordmødre, at gravide har mulighet til å finne hjertelyden selv tar på en måte fra de en viktig del av jobben. Min jordmor derimot syntes det var helt greit jeg brukte doppler under mine svangerskap og sonografen jeg benyttet senere i svangerkskapene (som har spisskompetanse på området) bekreftet at hjemmedopplerne fra gode produsenter ikke hadde noen skadelig effekt. Så lenge jeg kjøper fra en leverandør som har CE og FDA godkjente dopplere, ser jeg ikke helt problemet. Produsenten av feks Angelsounds er jo samme som produserer til sykehus og bruker samme teknologi i hjemmedopplerne. Men å kjøpe noe halvveis på Ebay eller lignende ville jeg aldri gjort.

For meg som var godt over gjennomsnittet bekymret i begge svangerskap, var doppleren det mest geniale. Noen sekunder de gangene jeg virkelig trengte det gjorde meg til en gravid som var lettere til sinns og kunne begynne å innse at det var et voksende liv i magen. Kvinner som har det på samme måte som meg, vil aldri kjøpe argumentet med å "lytte til kroppen" i ukene frem til obligatorisk ultralyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...