Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #1 Skrevet 28. mai 2015 man har ferie? Jeg skal ha ferie 1,5 uke etter lønna utbetales. Synes jeg burde få feriepenge mye før, hvordan kan jeg bestille ferie når jeg ikke har feriepengene? Anonymous poster hash: f482a...92f
Sint naken biltyv Skrevet 28. mai 2015 #2 Skrevet 28. mai 2015 Spare gjennom året?! Du får feriepengene siste lønn før ferie. Altså lønna i juni.
Elsker livet Skrevet 28. mai 2015 #3 Skrevet 28. mai 2015 De fleste får vel feriepengene istedet for lønn en eller annen gang i løpet av sommeren på lønningsdato. Ferie betaler vi når vi bestiller ferien. Feriepengene er ikke øremerket reise, så du kan bruke de på hva du vil.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #4 Skrevet 28. mai 2015 Vi får feriepenger istedenfor lønn, på lønningsdagen i juni. Samme med gubben. Anonymous poster hash: 1cc99...234
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #5 Skrevet 28. mai 2015 Vi får feriepenger istedenfor lønn, på lønningsdagen i juni. Samme med gubben. Anonymous poster hash: 1cc99...234 Jeg må jo få lønn også, jeg har jo jobbet i mai (lønna for mai betales ut i juni) HI Anonymous poster hash: f482a...92f
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #6 Skrevet 28. mai 2015 Min mann har til nå fått feriepenger og lønn sammen, og mindre lønn i de månedene som etterfølger ferietiden hans... Da som regel en liten lønn i juli/ august eller august/ september, alt ettersom når vi hadde ferie. Nå har han byttet jobb og tror han går over til å få feriepenger siste i mai (sannsynligvis) og normal lønn i resterende måneder av året, det vil si ferien trekkes når han får feriepengene, og dermed betaler de ut normal lønn i juli/august - august/september, fremfor en liten lønn. Jeg har det sånn. Den 5. feriuke kan jeg ta når som helst (etter avtale med sjef såklart) uten at det påvirker lønna mi den måneden. Ble det forståelig? Anonymous poster hash: b4005...e8b
Elsker livet Skrevet 28. mai 2015 #7 Skrevet 28. mai 2015 Da får du nok lønna di også. Du kan forresten spørre arbeidsgiver om å få feriepengene utbetalt utenom.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #8 Skrevet 28. mai 2015 Vi får feriepenger istedenfor lønn, på lønningsdagen i juni. Samme med gubben. Anonymous poster hash: 1cc99...234 Jeg må jo få lønn også, jeg har jo jobbet i mai (lønna for mai betales ut i juni) HI Anonymous poster hash: f482a...92f Hvis du år lønn og feriepenger samtidig, så blir du trukket i lønn de ukene du har ferie. Jeg jobber selvsagt i mai også, og skulle i utgangspunktet fått den lønna i juni, men istedet blir den på en måte fordelt på de ukene jeg tar ferie. Dermed får jeg feriepenger istedetfor lønn i juni. Dette visste du kanskje, men virker ikke helt sånn. Anonymous poster hash: 4ab14...1ec
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #9 Skrevet 28. mai 2015 Du må sette deg inn i feriepengesystemet på jobben din Her i kommunen (og jeg tror de fleste offentlige arbeidsplasser) trekkes jeg for fem uker ferie på junilønna, og får feriepenger i stedet for lønn denne måneden. Det gjør at jeg får lønn som vanlig i juli / august også, selv om jeg har hatt ferie i stedet for jobb. Der mannen min jobbet (privat) fikk han både lønn og feriepenger i juli, men ingen lønn i august fordi han ikke hadde jobbet. Så den gigantutbetalingen skulle dekke alle utgifter i to måneder. Spør arbeidsgiver hvordan det organiseres hos dere. Det er også avhengig av om du er timesbetalt eller har fastlønn... Anonymous poster hash: 4ee9b...0ee
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #10 Skrevet 28. mai 2015 Er det første året ditt i jobb kanskje siden du ikke helt kjenner til systemet? Normalt, spesielt i det offentlige, fungerer det slik at man får vanlig lønn i alle måneder utenom juni uansett når man måtte ha den reelle ferien sin. I juni får man utbetalt feriepenger og lønn - 5 uker med lønn (for de 5 ukene med ferie). Normalt vil dette utgjøre ca 10,5% av opptjente årslønn året i forveien. Altså om du tjente ca 400 000 kr i hele fjor, vil du få utbetalt ca 42 000 kr i juni i stede for den summen du normalt får utbetalt i lønn. Anonymous poster hash: 06bd2...954
kajak&Daniel Skrevet 28. mai 2015 #11 Skrevet 28. mai 2015 man har ferie? Jeg skal ha ferie 1,5 uke etter lønna utbetales. Synes jeg burde få feriepenge mye før, hvordan kan jeg bestille ferie når jeg ikke har feriepengene? Anonymous poster hash: f482a...92f Feriepenger er jo ikke ekstra penger du får. Det er jo penger du skal få i steden for lønna di når du har ferie! Så dersom du får lønn for mai i juni, og så har ferie i hele juni, så får du ingen lønn i juli. Dersom du da får utbetalt feriepengene i juni sammen med lønn for mai, så skal jo de da dekke to måneder. Feriepengene er da ikke ekstra penger til å betale ferien med.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #12 Skrevet 28. mai 2015 Tviler på du får lønn OG feriepenger. Det normale er å få feriepenger istede for lønn i juni. Du får mest sannsynlig ikke dobbelt opp. Anonymous poster hash: 4d779...64f
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #13 Skrevet 28. mai 2015 Feriepenger betales ut på lønningsdag. Om du får feriepenger og lønn eller bare feriepenger kommer an på om du har fastlønn eller timelønn. Har du fastlønn får du bare feriepenger i juni også får du fastlønne som vanlig i juli selv om du har ferie da. Har du timelønn før du både lønn og feriepenger nå, men får ingen lønn når du faktisk har ferie så da må du spare feriepengene til du har ferie så du kan bruke dem til de faste utgiftene som kommer som vanlig også i feriemåneden. Anonymous poster hash: 5d938...36c
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #14 Skrevet 28. mai 2015 Tviler på du får lønn OG feriepenger. Det normale er å få feriepenger istede for lønn i juni. Du får mest sannsynlig ikke dobbelt opp. Anonymous poster hash: 4d779...64f Hvis hun har jobbet på timebasis pr mnd og vanligvis får det utbetalt måneden etter, får hun nok både lønn (for mai) utbetalt i juni i tillegg til feriepenger. Men hun kommer nok til å få mye mindre i juli, pga det hun ikke får jobbet inn i juni. Så det er nok som kajak&Danilel skriver, at det som blir utbetalt i juni også skal holde for juli. Anonymous poster hash: d8b98...6fb
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #15 Skrevet 28. mai 2015 Det spørs akkurat hvordan lønnsforhold du har. Er du på timelister, så får du oppgjøret ut i fra det. Har du jobbet i mai, så får du det utbetalt i juni, men du får selvsagt ikke lønn i juli om du ikke har jobbet i juni. Har du vanlig månedslønn, så får du feriepenger i stedet for lønn i juni (faktisk et lite trekk fordi det er 5 uker med ferie og du jobber jo ikke 5 uker i en mnd). Det kan være noen private har det på andre måter, men dette er gjengs måte å gjøre det på. Anonymous poster hash: b9149...f51
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2015 #16 Skrevet 28. mai 2015 HI, dette er ikke noe krasst ment, men vet du egentlig hva feriepenger er? Vi har ikke lønnet ferie her i landet, men for å fylle opp tapt inntekt har vi feriepenger istedet. Som forklart flere ganger her, spørs hvordan systemet på jobben din er. Jeg jobber i en stor privat bedrift og følger samme systemet som nevnt for kommunen. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190 Anonymous poster hash: 3b73d...8a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå