GÃ¥ til innhold

Leker vi hadde som barn 😊

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som husker dette, eller vet hva man kaller det?

Jeg lærte dette av mormor, og husker at jeg syntes det var så gøy, kunne sitte med det i evigheter, men nå husker jeg ikke hvordan man gjør det, eller hva det het.

Man har ett stykke tau\garn i hendene, får det på en måte rundt fingrene, så skal man løfte rundt på de her trådene, slik at det blir nytt mønster på fingrene, og sånn fortsetter man..

Ja, det var en ræva forklaring, beklager det. :P

Anonymous poster hash: 57b9c...d1e

Det er å fingerhekle :-)

Anonymous poster hash: 2767b...78b

Skrevet

Strikkhopp

Basse 

Kongen på haugen

"slosstang" 

Kaste vannballonger med gugge på vinduene til folk

Ring på å stikk av

Skrevet

Jeg lærte dette av mormor, og husker at jeg syntes det var så gøy, kunne sitte med det i evigheter, men nå husker jeg ikke hvordan man gjør det, eller hva det het.

Man har ett stykke tau\garn i hendene, får det på en måte rundt fingrene, så skal man løfte rundt på de her trådene, slik at det blir nytt mønster på fingrene, og sånn fortsetter man..

nei det er en tråd på en liten meter, knyttet til en ring. mønsteret danner feks en kopp, en båt eller annet. Finnes utallige mønster man kan lage, men det hele varer bare mens man holder det opp i hendene... har ingen anelse om hva det heter,

Den typiske start-posisjonen var tråden over tommel og lillefinger på begge hender, slik at man fikk et rektangel og så ta langfingrene under motstående kortside, for å få et sikksakk mønster... og slik forsatte det.....

Skrevet

Noen som husker dette, eller vet hva man kaller det? Jeg lærte dette av mormor, og husker at jeg syntes det var så gøy, kunne sitte med det i evigheter, men nå husker jeg ikke hvordan man gjør det, eller hva det het. Man har ett stykke tau\garn i hendene, får det på en måte rundt fingrene, så skal man løfte rundt på de her trådene, slik at det blir nytt mønster på fingrene, og sånn fortsetter man.. Ja, det var en ræva forklaring, beklager det. :PAnonymous poster hash: 57b9c...d1e

Sånn holder de på med her nå. Lager Eiffeltårnet, kopp og skål osv med tråd. Det er sånn du mener? Og så være to og "ta av" hverandres mønster og lage et nytt. Sistnevnte husker jeg ikke helt hvordan vi gjorde.

Papirspå bruker de her.

Skrevet

Ja, det var en mye bedre forklaring. :) Det var ikke det samme som fingerhekling. Prøvde å Google, og finne videoer, men vanskelg uten navn.

For dere som husker Rita, den danske serien på tv2, så hadde de sånn i introen der..

Skrevet

Noen som husker dette, eller vet hva man kaller det? Jeg lærte dette av mormor, og husker at jeg syntes det var så gøy, kunne sitte med det i evigheter, men nå husker jeg ikke hvordan man gjør det, eller hva det het. Man har ett stykke tau\garn i hendene, får det på en måte rundt fingrene, så skal man løfte rundt på de her trådene, slik at det blir nytt mønster på fingrene, og sånn fortsetter man.. Ja, det var en ræva forklaring, beklager det. :PAnonymous poster hash: 57b9c...d1e

Sånn holder de på med her nå. Lager Eiffeltårnet, kopp og skål osv med tråd. Det er sånn du mener? Og så være to og "ta av" hverandres mønster og lage et nytt. Sistnevnte husker jeg ikke helt hvordan vi gjorde.

Papirspå bruker de her.

Vi kalte det også å "ta av". Min niåring leker dette på sfo nå.

Anonymous poster hash: f34f7...005

Skrevet

Sprengtråd. Husker vi samlet på det, og lagde sprettert av.

5 øringene kastet vi på stikka med.

Anonymous poster hash: 6e6a4...7eb

Skrevet

Keepers. Noen slags figurer formet som bl.a. svane, kanin, snegl, hest osv som man hadde nøkkel til og kunne låse opp Skall/mage el på og gjemme ting der. De hadde også "babyer" som var mykere og noen små kamerater til. Husker jeg elsket dem! :)

Anonymous poster hash: dcd92...55b

Åja, de var fine, husker jeg fikk sneglen, så fornøyd, den var selvlysende i mørket 😊

Anonymous poster hash: 18d74...d69

Skrevet

De små grønne skilpadde figurene man fikk i kindereggene en stund! Samlet og lekte masse med de :)

Også samlet vi på spice girls kortene. Kjøpte perm til å ha de i og greier, og byttet med hverandre:)

Skrevet

Er det noen andre som har vært borti "knokkelpining"? Det var populært på min barneskole en periode.Vi knyttet nevene og la hånden med flatene ned (fingrene inni hånden) sånn at knoklene stakk frem og disse skulle vi skyte en mynt på hverandre på. Blodet sprutet og barna hoiet og lo...

Vi gjorde noe alla det samme, men vi slo over knokene  med en del av en kortstokk til blodet sprutet, gøy spennende og vondt samtidig

Anonymous poster hash: 67164...c86

Skrevet

Og eventyrkasettene med bok. Det kom et pling når man skulle bla over til neste side.

Skrevet

Å spille spiritisme var morsomt en periode. Og litt før det - en lek som handlet om å snurre fort rundt og deretter at noen klemte hardt rundt deg mens du holdt armene inntil brystet. Inntil du besvimte... Sunne leker gitt!

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Ser noen sier de lekte med å ringe på dører og stikke av, gni isopor på vinduer og kaste ballonger med "gugg" i på vinduer. Jeg trodde tråden handlet om leker. Det ovennevnte faller absolutt ikke inn under definisjonen leker.

Skrevet

Skihopper'n!

Ser de selger det i dag også, men har fortsatt til gode å faktisk se et barn med en ;)

Anonymous poster hash: 33ea8...41b

Skrevet

Skihopper'n!

Ser de selger det i dag også, men har fortsatt til gode å faktisk se et barn med en ;)

SÃ¥nne skihoppere har vi i barnehagen, men har aldri sett noen andre ha det etter jeg ble voksen :)

Skrevet

klinkekuler

slengtau og hoppestrikk

hål i hatten o.l. med ball

Cindy og Ken barbies

rulleskøyter, sånne med to hjul på hver side

eventyrkassetter med bok

samlet på brevpapir og hadde mange brevvenner

samlet på glansbilder, lukteviskelær, servietter, figursåper, kindereggfigurer og frimerker. Samlet egentlig på alt mulig og så byttet vi med hverandre.

Sånn rød kikkert/kamera som man puttet en slags film i. Når man trykket på en knapp så byttet bilde. Litt sånn som lysbilder.

Brun bamse/ape som kunne sutte på tommelen

Sånne små bamsefigurer og kaniner. Tror de selger det fremdeles, men har glemt navnet på dem.

Rød coca cola jojo

Dessuten var jeg selvfølgelig medlem av TL-Klubben og leste Starlet og Topp! Husker dere "oss i mellom" og "mona og mikkel"? :)

Skrevet

Skuffende nok kommer jeg ikke på noe nå. Jeg ser andre skriverr om petshop (de gamle) my little pony, klinkekuler osv. Alt dette har ungene mine lekt med og leker med. Jeg og min søster ødela ikke leker når vi var små, de kunne ikke kastes eller gies bort så alt havnet på loftet hos mamma. Ungene mine har ofte vært på skattejakt på loftet, så de har lekt med det meste jeg lekte med som barn, min søster som er eldre enn meg. Og de har vært på loftet til oldemor og funnet skatter der også. Der fant de tinnsoldater blandt annet, stor stas for jentene her i huset.

Også fant de en boks med gamle mynter hos farmor, så jeg har lært de å pekke. Det skal vel sies at det var flere voksne ute i hagen den dagen enn unger, for den ene etter den andre kom ut når de så hva vi gjorde. Så ungene fikk lekt seg litt, vi voksne fortsatte med vinglass i hånden til langt på natt.

Aner ikke hva det heter, men husker meg og veninnene mine ofte gjordet det: en strå som vi surret mellom hendene, laget ulike figurer med. DA kikka ungene rart på meg, da syns de jeg var frykelig gammel når jeg måtte leke med en trå. Meg og mannen satt lenge med det, for han husket det like godt som meg selv om han er ett tiår eldre enn meg og kommer fra en annen kant av landet. Men det skal sies at jeg fersket ungene noen dager senere, de måtte teste det ut men innrømme at det var gøy vil de ikke. Ikke lenge siden jeg fant en slik tråd under sofaen, så vet de gjør det til tider.

Anonymous poster hash: 24db2...886

Skrevet

Skihopper'n!

SÃ¥nne skihoppere har vi i barnehagen, men har aldri sett noen andre ha det etter jeg ble voksen :)

Kjøpte en slik i bokhandelen for et par år siden. Den gamle typen har mye bedre gli. Var et belegg av noe slag på den nye.

Skrevet

Skuffende nok kommer jeg ikke på noe nå. Jeg ser andre skriverr om petshop (de gamle) my little pony, klinkekuler osv. Alt dette har ungene mine lekt med og leker med. Jeg og min søster ødela ikke leker når vi var små, de kunne ikke kastes eller gies bort så alt havnet på loftet hos mamma. Ungene mine har ofte vært på skattejakt på loftet, så de har lekt med det meste jeg lekte med som barn, min søster som er eldre enn meg. Og de har vært på loftet til oldemor og funnet skatter der også. Der fant de tinnsoldater blandt annet, stor stas for jentene her i huset.

Også fant de en boks med gamle mynter hos farmor, så jeg har lært de å pekke. Det skal vel sies at det var flere voksne ute i hagen den dagen enn unger, for den ene etter den andre kom ut når de så hva vi gjorde. Så ungene fikk lekt seg litt, vi voksne fortsatte med vinglass i hånden til langt på natt.

Aner ikke hva det heter, men husker meg og veninnene mine ofte gjordet det: en strå som vi surret mellom hendene, laget ulike figurer med. DA kikka ungene rart på meg, da syns de jeg var frykelig gammel når jeg måtte leke med en trå. Meg og mannen satt lenge med det, for han husket det like godt som meg selv om han er ett tiår eldre enn meg og kommer fra en annen kant av landet. Men det skal sies at jeg fersket ungene noen dager senere, de måtte teste det ut men innrømme at det var gøy vil de ikke. Ikke lenge siden jeg fant en slik tråd under sofaen, så vet de gjør det til tider.

Den trådleken husker jeg godt :) og klappeleker: Anne liane og en eller annen som hadde Vært i drammen og kjøpt fir-fem epler ;)

Anonymous poster hash: 9e1a8...641

Skrevet

Den trådleken husker jeg godt :) og klappeleker: Anne liane og en eller annen som hadde Vært i drammen og kjøpt fir-fem epler ;)

Anonymous poster hash: 9e1a8...641

Virre virre vapp, min mor har kommet

Virre virre vapp, hvor kom hun fra?

Virre virre vapp, hun kom fra Drammen

Virre virre vapp, hva gjorde hun der?

------ ||--------, hun solgte epler

------- || ------, hva kostet de?

------- ||--------, en 5-6 kroner

------||--------- det var for dyrt!

;) ;)

Skrevet

Papirdukker, servietter og glansbilder er gjenkjenbart.

Vi lekte også med klinkekuler, skøyt med sprettert og så kappet vi land. Og så lekte vi "Høl i hatten" som var noe med en ball. Var også noe annet med en ball hvor vi skulle kaste den mot en vegg, klappe én gang og ta den imot, to ganger neste gang, snurre rundt, klappe under et løftet ben osv. Om å gjøre å være først gjennom hele rekka med øvelser uten å miste ballen.

Ball mot vegg- leker, ja! Dem skal jeg jammen lære ungene.

Mormor hadde et langt vers man skulle si samtidig som man kasta ballen, det ga en rytme.

Og så var det noen klappeleker med sang eller vers på. Anneliane og Somakaroni!

Anonymous poster hash: 6747e...a5b

Skrevet

Polly Pocket!:-) og elsker sånne parfymedukker; kunne bygge om en dukke, og vips hadde jeg en paefymeflaske heller. Og samlet på plastikksmokker og lykketroll. Og my little pony.

Polly Pocket leker datteren min masse med, har en hel haug :) My little Pony er også populært. både lekene og tv-serien.

Ser andre her nevner Pet Shop og Barbie, og disse leker jo ungene med enda. Pet Shop har jo vært kjempepopulært lenge og Barbie kommer vel aldri å gå av moten. Jo-jo er også en greie som er populært i perioder. Ungene våre har også mange klinkekuler, men de leker vel ikke med de så mye, mer samler på.

Glansbilder samler jenta mi også på, men ikke i samme volum som mora :lol: Ingen som bytter seg i mellom heller virker det som, sånn som vi gjorde, men bare har de i album.

Jeg husker at vi brettet inn sidene i Donald-blader og puttet inn glansbilder i noen av de, så skulle man få venninnene til å trekke og se om de fikk et glandbilde, veldig artig :lol:

Jan i grunn ikke huske så mye leker fra min barndom som de ikke leker med i dag, jeg, og det til tross for at jeg begynner å bli hauggammal :lol: Blir snart 38 år. Eneste er at jeg ikke kan huske å ha sett unger i dag hoppe strikk. Det var jo noe vi gjorde MYE av, i hvert friminutt under hele barneskolen omtrent, og ute i gaten hjemme på ettermiddagene + at man gjerne hadde strikket rundt stolbeina til to stoler så man kunne hoppe når man var alene. Gu, det var gøy husker jeg. Hvor er det blitt av? Mulig de selger hoppestrikk enda, men kan jammen ikke være så populært som da jeg var liten siden jeg ikke har sett noen hoppe strikk her vi bor. Andre steder i landet det hoppes? (Bor selv på Vestlandet).

Samlet også på viskelær husker jeg. De skulle helst være fine og ikke minst lukte godt. Hadde nesten glemt at det fantes lukteviskelær jeg :lol:

Skrevet

Det hadde begge mine dilla på for et par år tilbake etter å ha lært det på sfo :lol: Eldste har enda en svær ball av fingerheklet "tråd" :lol:

Skrevet

Det hadde begge mine dilla på for et par år tilbake etter å ha lært det på sfo :lol: Eldste har enda en svær ball av fingerheklet "tråd" :lol:

Det som beskrives er ikke fingerhekling - fingerhekling er bare luftmasker heklet med fingrene til lang tråd. Det som beskrives her kalte vi "å ta av" fordi det var mest å gjøre om man var to og "tok av" tråden fra hverandre, dvs den ene holdt og så byttet man på å hekte tråder til  nye mønstre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...