Gå til innhold

Noen som har greie på blodprøve svar?

Anbefalte innlegg

Som jeg har forstått det har jeg for høyt antall hvite blodceller og for høyt antall blod plater?

Legen min har ikke nevnt noe om dette og jeg fikk utskrift av prøvene i dag for å ha med meg på sykehuset hvor jeg går til svangerskapskontroller.

Idiotisk av meg, men jeg googlet og da kom selvsagt laukemi opp som mulige diagnoser.

Men alt det andre er innenfor Normal områdene så hvis det hadde Vært noe farlig så ville vel de røde blod cellene vært lavt i verdi?

Kan noen forklare meg ut ifra prøvesvarene hva årsakene til avvikene kan være?

Det er to uker til jeg skal til kontroll inkl lege neste gang.

Anonymous poster hash: eac2a...1a1

post-42-59736_thumb.jpg

Fortsetter under...

For det første kan man aldri vurdere en sykdom bare på bakgrunn av en blodprøve. En blodprøve kan hjelpe videre dersom man har en mistanke om noe og andre symptomer og funn som passer til. Ikke gjør deg selv sprø ved å google på nettet og spørre på dib. Blodplatene dine er innenfor normalen utifra hva jeg kan lese. De hvite blodcellene er littegrann forhøyet, men ikke mye. Dette er immunceller som reagerer ved f.eks en infeksjon eller betennelse. Er du gravid? Det er nemlig en naturlig reaksjon i svangerskapet at både blodplatene og de hvite blodcellene stiger litt. I så fall er blodprøvene helt innenfor normalen. Men andre ord, ikke bekymre deg! Blodprøvene ser bra ut. Hadde det vært noe, hadde legen sagt ifra.

For det første kan man aldri vurdere en sykdom bare på bakgrunn av en blodprøve. En blodprøve kan hjelpe videre dersom man har en mistanke om noe og andre symptomer og funn som passer til. Ikke gjør deg selv sprø ved å google på nettet og spørre på dib. Blodplatene dine er innenfor normalen utifra hva jeg kan lese. De hvite blodcellene er littegrann forhøyet, men ikke mye. Dette er immunceller som reagerer ved f.eks en infeksjon eller betennelse. Er du gravid? Det er nemlig en naturlig reaksjon i svangerskapet at både blodplatene og de hvite blodcellene stiger litt. I så fall er blodprøvene helt innenfor normalen. Men andre ord, ikke bekymre deg! Blodprøvene ser bra ut. Hadde det vært noe, hadde legen sagt ifra.

Takk for svar.

Jeg er gravid nå og tok prøvene i forbindelse med første svangerskapskontroll.

MEN.. Jeg hadde en lang periode for et år siden hvor jeg var veldig sliten og slapp. Gikk derfor til legen å tok noen prøver. De viste folatmangel mente han og tok derfor tilskudd av dette. Mener å huske at det var høyt antall hvite blodceller da også og da var jeg ikke gravid, så har jo hatt høye verdier lenge.

Jeg fikk ikke snakket med legen om blodprøvene denne gangen da jeg ble henvist videre til sykehuset for svangerskapskontroller der grunnet høyt blodtrykk.

Jordmor ville ha utskrift av blodprøvene og blodtype da jeg var på kontroll tidligere i dag så jeg dro innom legen å hentet dette.

Kikka over og så at B- hvite og b-nøyt (vet ikke hva det er) var forhøyet og ble litt nysgjerrig på hva årsaken til det var. Derfor googlet jeg og det var selvsagt dumt av meg.

Skal høre med legen om to uker, men syns det er lenge å gå å lure på det, så hadde håpet at noen her kanskje visste litt om det. Sikkert ikke noe farlig ettersom legen ikke har reagert på det :-)

Anonymous poster hash: eac2a...1a1

Jeg vet ;) For jeg var nemlig innlagt på sykehuset, ikke pga. høy verdi på hvite blodlegemer men pga. en kraftig luftveisinfeksjon, og det gir høye verdier på hvote blodlegemer, det gjør også andre virusinfeksjoner som en forkjølelse, influensa osv. Om du røyker så gir det også utslag på hvote blodlegemer, du har nok ikke leukemi. ;)

Anonymous poster hash: 4d951...3c0

Annonse

Nei, ingen kan forklare deg ut fra blodprøvene hva som kan være årsaken, fordi blodprøver ikke kan tolkes løsrevet fra en sammenheng.

Er du gravid kan det være årsaken til forhøyede leukocytter. Eventuelt kan du ha en infeksjon.

Anonymous poster hash: cac91...1a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...