Gå til innhold

Kjenner jeg blir gal av 12-åringen!😁

Anbefalte innlegg

Hi her:

Takk for gode svar, ser at flere av dere finner løsninger som fungerer for deres barn.

For det første vil jeg få frem at jenta er en drøm ute blandt folk, og jeg får ofte skryt over oppførselen hennes fra andre. Det synes jeg er koselig, og håper virkelig jeg har gjort noe rett. Har også tenkt at hun må nok føle seg trygg på meg siden hun raser idiot hjemme, for såvidt jeg det er flott at hun raser fra seg hjemme og ikke ute blandt folk. 

Men, jeg har prøvd. Jeg har sendt henne på rommet, jeg har inndratt pc, tlf, tatt med tv-dekoderen på jobb osv, men det nytter ikke. Har hatt samtaler om at jeg ikke aksepterer slik oppførsel, men det bryr henne fint lite. I øyeblikket hvor jeg tar fra henne ting beklager hun seg så mye og lover at det ikke skal gjenta seg, men straks hun får det tilbake (noen timer evt. dager senere) er alt glemt og hun starter påan igjen. 

Jeg synes det er vanskelig, ffor jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Konsekvensene hun har fått virker virkelig ikke til å nytte, jeg prater til tomme ører. 

Men takk for tips ang. familievernkontoret. Det har jeg overhode ikke tenkt på, men det skal jeg virkelig sjekke opp. 

Er redd forholdet mellom oss vil bli preget hvis vi ikke får hjelp, for jeg kjenner inni meg at det er tungt og frustrerende. Og jeg blir så sint på henne, og må ta meg kraftig sammen for å holde roen til tider. 

Skal sies at jenta har ansvar i huset. Hun må ta ut av oppvaskmaskin/sette inn, støvsuge, rydde og vaske eget rom, sette på plass sko i gangen osv. Dette er jevnlig fordelt så det blir overkommelig arbeid, men hun bryr seg ikke om det heller lengre. Hun får 50 kr i uka som hun kan bruke på ting til seg selv, men hun får ikke pengene hvis hun ikke gjør det hun skal. Nå er det blitt slik at jeg bare går rundt og maser på det hun skal gjøre, men hun styrer rett og slett sin egen båt. Hun driter i pengene, men blir lynings når hun ikke får penger til "små-stæsj". Har sagt at hun får være fri når hun ikke gjør oppgavene, også blir det bare enda mer leven :( 

Nytter ikke å belønne heller!

Jeg blir ille gal!

... Og hun er bare 12 :( 

Anonymous poster hash: 3bac2...f32

Jeg har svart deg lenger oppe her. Det du beskriver her er identisk med vår sønn. Litt godt og lese ;) Jeg blir ille gal for tiden jeg også. Jeg snakket tilfeldigvis med en venninne her en dag som underviser på barne og ungdomsskolen. 1-10 skole. Hun sa at de siste årene så er det 6. klasse som er blitt "verstingklassen". Det er ikke mange år siden at det var 8. klasse. Årsaken er at de kommer i puberteten tidligere enn for bare få år siden.

Det ga i hvert fall meg håp om at vi er på det verste nå og at dettte ikke bare er en forsmak på hva som kommer når de er 14 ;)

Anonymous poster hash: 7f68d...052

Fortsetter under...

Går i rykk og napp, mi jente er i en relativt god periode nå, stort sett blid og fornøyd, men om jeg sier ifra om noe så svarer hun kontant "Arghg, så sur du er!!!" Hele tiden, blir gal, kan ikke si at hun må rydde opp tallerkenen sin fra rommet sitt engang før jeg får den slengt i trynet :frustrert::legrine:  Men sånn er det jo bare, jeg får mobbe henne engang senere i livet, særlig når hun får unger selv, spesielt om hun får en datter. *Hæsjtægg hevnenersøt* :ph34r::pirat:

• 4 år senere...

Hei trådstarter.

Det har gått noen år og jeg lurer på hvordan det utviklet seg? Har selv en datter på 14 som har vært sur nå noen år nå så kjenner igjen mye av det du skriver. 

Anonymkode: c4bcc...8f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...