Gå til innhold

Dusj rett på fliser, lurt?Skal pusse opp bad og jeg har sett

Anbefalte innlegg

noen flotte løsninger med glassvegger runddt dusj/blandebatteri.

Dvs ikke dusjkabinett men dusj rett på gulvet.

Mannen protesterer på dette og sier at det holder i maks 10 år, så blir det fukt. Men hvorfor er dette så vanlig i nye hus og leiligheter da?

Anonymous poster hash: e54be...fe0

Fortsetter under...

Membranene som blir lagt ned nå er så gode at sjansen for skader nå er veldig lav hvis det blir gjort ordentlig. Før så var det mye bedre med kabinett i tilfelle vann kom igjennom flisene.

Broren min jobber i bransjen og har nå bygd hus med helt nydelige bad. Ingen har kabinett.

Kabinett er heller ikke mye pent så jeg kommer aldri til å ha kabinett.

Anonymous poster hash: 05a2c...825

Faren min jobber innen VVS, og har valgt den løsningen. Gulv og bakvegg er flis, sidevegg av glassbyggerstein og dørene inn til dusjen er i buet glass. Pent og tydeligvis holdbart. Er 15 år siden han pusset opp badet, og det ser fremdeles splitter nytt ut. Under bygging må en være nøye med at hellingen på gulvet + membran blir lagt korrekt, ellers kan det bli vannoppsamling og fuktskader.

Anonymous poster hash: 23a18...165

Gjest Darwinia:-)

noen flotte løsninger med glassvegger runddt dusj/blandebatteri.

Dvs ikke dusjkabinett men dusj rett på gulvet.

Mannen protesterer på dette og sier at det holder i maks 10 år, så blir det fukt. Men hvorfor er dette så vanlig i nye hus og leiligheter da?

Anonymous poster hash: e54be...fe0

Fordi det er veldig stilig. Men lurt er det ikke. Mannen din har nok rett.

Vi driver å henter inn håndverkere nå for P bygge badet vårt og jeg spurte om nettopp det. Håndverkeren sa at med produktene man bruker idag og så lenge arbeidet blir gjort ordentlig med ordentlige prosdukter gjør det ingenting å ha dusjvegger og dusje rett på flis

Anonymous poster hash: 86934...a37

Annonse

Hvis det er gjort riktig, så er det ingen problem, men dessverre er det mange som slurver der, derfor er sjansen for fuktskader stor. Da vi pusset opp det ene badet for 3 år siden, valgte vi derfor å gå for den samme løsningen som din kjære, nemlig å sette inn en dusj kabinett. Ser i etter tid at vi helt rett valg mtp begge ungene har begynt å dusje mye oftere etter at de ble tenåring.

Anonymous poster hash: 29219...158

Hvis arbeidet blir gjort riktig, du ikke får noen setninger eller andre bevegelser i huset osv kan det holde godt. Problemet er at du ikke vet om arbeidet blir gjort så nøye som det skal gjøres. Det er mange som tar lettvinte løsninger.

Anonymous poster hash: fed42...eef

Jeg leste faktisk litt om vask av fliser i går (opprinnelig gulvfliser på kjøkken, men fant stort sett bare artikler om bad), og det var overraskende mye vedlikehold med fliser. Det må impregneres 1-2 ganger i året, og ha en skikkelig rens før dette, og ellers vaskes ganske nøye, med sånn og sånn vaskemiddel for å bli rengjort skikkelig. Lett at det blir mugg i fugene og noe greier... 

Utenom det jeg leste i går, har jeg ikke peiling. Vi leide en leilighet for noen år siden hvor vi dusjet rett på fliser og glassbyggerstein, og det var umulig å holde fugene helt rene (mest i hjørnene), og tok gørrlang tid å vaske. Vasket og skurte... Var et helt nytt bad. Jeg skal aldri ha dusj rett på fliser, men kan ikke si jeg liker dusjkabinett noe bedre, som vi har nå. Er lettere å vaske generelt, tar godt under halvparten av tida, men umulig å komme til bak og under kabinettet (er ikke plass til å flytte på det). 

Finnes det ikke andre alternativer? 

Anonymous poster hash: d3bdc...1e8

Annonse

Har forhørt meg veldig rundt dette og fått høre at det holder tett når jobben er rett gjort. Problemet er vel muligens at "hjemmesnekkere" og diverse andre "handymen" skal gjøre jobben selv og da så billig som mulig. Membranen skal smøres på i 3 lag, visstnok og platene under har et lag sement. Fulgte med i prosessen her hjemme og kan ikke forstå hvor vannet skal trenge igjennom den tykke membranhinnen.

Mamma dusjet på flis, etter noen år løsnet flisene på gulvet, og vann og såpe la seg under. Luktet mildt sagt pyton, og ble fort fikset. Mått fjerne fliser og membran og gjøre alt på nytt. Og så cal5gte hun dusjkabinett denne gangen.

Anonymous poster hash: 7d765...40e

Jeg leste faktisk litt om vask av fliser i går (opprinnelig gulvfliser på kjøkken, men fant stort sett bare artikler om bad), og det var overraskende mye vedlikehold med fliser. Det må impregneres 1-2 ganger i året, og ha en skikkelig rens før dette, og ellers vaskes ganske nøye, med sånn og sånn vaskemiddel for å bli rengjort skikkelig. Lett at det blir mugg i fugene og noe greier... 

Utenom det jeg leste i går, har jeg ikke peiling. Vi leide en leilighet for noen år siden hvor vi dusjet rett på fliser og glassbyggerstein, og det var umulig å holde fugene helt rene (mest i hjørnene), og tok gørrlang tid å vaske. Vasket og skurte... Var et helt nytt bad. Jeg skal aldri ha dusj rett på fliser, men kan ikke si jeg liker dusjkabinett noe bedre, som vi har nå. Er lettere å vaske generelt, tar godt under halvparten av tida, men umulig å komme til bak og under kabinettet (er ikke plass til å flytte på det). 

Finnes det ikke andre alternativer? 

Anonymous poster hash: d3bdc...1e8

Vanlige glaserte fliser skal ikke impregneres, men terrakotta, marmor og annen sten må impregneres et par ganger i året.

Bare pass på å få noen til å gjøre grunnarbeidet riktig. Så lenge membranen er lagt rikelig i sjikt og lim og fug er lagt på tilstrekkelig så kan det holde lenge. Vi hadde dusjhjørne med flis og det var herlig det :-) Men han er håndverker også, reglene er strenge på bad så sørg for at det blir riktig gjort. Du kan jo også kjøre FiboTrespo på vegg og flislagt gulv. Det skal vi :-)

Anonymous poster hash: 59a5f...bf9

Du må ha skikkelige håndtverkere med våtromssertifikat til å gjøre jobben, da er det ikke noe problem.

Eneste er om dere har et veldig gammelt skjevt hus som beveger seg mye, da lønner det seg å bruke våtromsplater.

Anonymous poster hash: aa76f...dc1

Det enkleste å vaske er å ha dusj i badekar og bruke dusjforheng. Ingen glassvegger, fliser eller fuger å vaske, bare tørke av badekaret innimellom.

Anonymous poster hash: dfca3...116

Men Gud så stygt og lite praktisk å dusje i. Hater den løsningen! Det er absolutt ikke deilig å stå i et badekar å dusje. Til og med barns klager når de må det.

Anonymous poster hash: 05a2c...825

Jeg eeeer så lei av å skrubbe flisene i dusjen!!!! Argh! Det er en drittjobb, og blir aldri helt bra. Det er fanden så ekkelt å dusje og se at det blir svart mellom flisene etter kort tid. Aldri igjen!!

Anonymous poster hash: 1634a...632

Jeg eeeer så lei av å skrubbe flisene i dusjen!!!! Argh! Det er en drittjobb, og blir aldri helt bra. Det er fanden så ekkelt å dusje og se at det blir svart mellom flisene etter kort tid. Aldri igjen!!

Jeg bruker klorinspray og en vanlig skrubb,så skyller jeg med dusjen, det tar max 5 min, gjør det 3 ganger i uken, min er ikke svart og ekkel.

Gjest Darwinia:-)

Jeg bruker klorinspray og en vanlig skrubb,så skyller jeg med dusjen, det tar max 5 min, gjør det 3 ganger i uken, min er ikke svart og ekkel.

Jeg ville vært veldig skeptisk til så mye bruk av klorinspray, ihvertfall hvis du puster inn spraytåke. Nå mistenkes det at slike rengjøringssprayer kan være skadelig for helsa.

Jeg eeeer så lei av å skrubbe flisene i dusjen!!!! Argh! Det er en drittjobb, og blir aldri helt bra. Det er fanden så ekkelt å dusje og se at det blir svart mellom flisene etter kort tid. Aldri igjen!!Anonymous poster hash: 1634a...632

Det bør du ikke gjøre med mindre du bruker gassmaske med filter av riktig type. Klorinspray kan være veldig skadlig for lungene.

Anonymous poster hash: fed42...eef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...