Gå til innhold

Noen som kan dele erfaring fra keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått vite at jeg må ta keisersnitt denne gangen, noe jeg gruer meg veldig til. Forrige fødsel endte i akutt keisersnitt, og jeg husker ikke så mye av det- annet enn noen få veldig dårlige minner.

Ønsker meg så veldig en bedre opplevelse, og ikke minst start på tiden med en liten baby denne gangen..

Hadde derfor vært veldig fint om noen ville dele erfaringer fra å ha foretatt keisersnitt- hvordan opplevde dere det? Hva er den vanlige gangen i det når det er et planlagt keisersnitt? Tusen takk for svar:)

Fortsetter under...

Jeg har ikke selv gjennomgått planlagt keisersnitt (men må kanskje gjöre det nå pga seteleie hos baby, er förstegangsfödende uke 37+4), men jobber som anestesilege, og kan derfor fortelle litt om hvordan det foregår. Du vil få en time til forsamtale på sykehuset, og da vil en anestesilege snakke med deg på forhånd. Dagen keisersnittet skal foretad, möter du fastende på föden, og du får kateter i urinblära. Så vil du etterhvert bli trillet bort til operasjonsavd, partner får väre med. Du får nåler i blodårene til väske, og det er MYE folk tilstede (2 anestesispl, jordmor, barnepleier, 2operadjonsspl, anestesilege, 2 gynekologer og evt studenter). Du blir tatt inn på operasjonsstua, koplet til overvåking med blodtrykk, puls og surstoffnivå, og må sitte på kanten av operasjonsbordet når anestesilegen gir deg bedövelse i ryggen. Det er ikje vanlig med narkose på planlagte keisersnitt, ryggbedövelse er en skånsom og lite risikofyllt prosedyre sammenliknet med narkose. Dessuten får du väre våken når baby kommer ut :-) Anestesilegen vil först kjenne på ryggen din, så vaske med kald sprit og så sette litt lokalbedövelse i huden. Det kan svi. Så blir det et stikk, du kan kjenne litt press i ryggen, men skal ikke väre vondt, og bedövelsen blir satt. Du får legge deg ned, og du vil kjenne at bedövelsen begynner å virke ved at du fpr en fölelse av at beina begynner å "s