Gå til innhold

Noen som kan dele erfaring fra keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått vite at jeg må ta keisersnitt denne gangen, noe jeg gruer meg veldig til. Forrige fødsel endte i akutt keisersnitt, og jeg husker ikke så mye av det- annet enn noen få veldig dårlige minner.

Ønsker meg så veldig en bedre opplevelse, og ikke minst start på tiden med en liten baby denne gangen..

Hadde derfor vært veldig fint om noen ville dele erfaringer fra å ha foretatt keisersnitt- hvordan opplevde dere det? Hva er den vanlige gangen i det når det er et planlagt keisersnitt? Tusen takk for svar:)

Fortsetter under...

Jeg har ikke selv gjennomgått planlagt keisersnitt (men må kanskje gjöre det nå pga seteleie hos baby, er förstegangsfödende uke 37+4), men jobber som anestesilege, og kan derfor fortelle litt om hvordan det foregår. Du vil få en time til forsamtale på sykehuset, og da vil en anestesilege snakke med deg på forhånd. Dagen keisersnittet skal foretad, möter du fastende på föden, og du får kateter i urinblära. Så vil du etterhvert bli trillet bort til operasjonsavd, partner får väre med. Du får nåler i blodårene til väske, og det er MYE folk tilstede (2 anestesispl, jordmor, barnepleier, 2operadjonsspl, anestesilege, 2 gynekologer og evt studenter). Du blir tatt inn på operasjonsstua, koplet til overvåking med blodtrykk, puls og surstoffnivå, og må sitte på kanten av operasjonsbordet når anestesilegen gir deg bedövelse i ryggen. Det er ikje vanlig med narkose på planlagte keisersnitt, ryggbedövelse er en skånsom og lite risikofyllt prosedyre sammenliknet med narkose. Dessuten får du väre våken når baby kommer ut :-) Anestesilegen vil först kjenne på ryggen din, så vaske med kald sprit og så sette litt lokalbedövelse i huden. Det kan svi. Så blir det et stikk, du kan kjenne litt press i ryggen, men skal ikke väre vondt, og bedövelsen blir satt. Du får legge deg ned, og du vil kjenne at bedövelsen begynner å virke ved at du fpr en fölelse av at beina begynner å "sovne". Noen kan få blodtrykksfall av bedövelsrn, og det seg man jo når man måler blodtrykket, men du kan gjerne merke det ved at du kan bli svimmel, kaldsvett og kvalm. Gi beskjed hvis du merker det, så kan du få ekstra väske og medisin som bedrer blodtrykket.

Operasjonsspl vil begynne å vaske magen og dekke deg til, partneren din får komme inn og sitte sammen med deg, og gynekologene tester ALLTID om bedövelsen virker flr de begynner. Du vil kjenne at de tar i deg, men smerte-og temperatursansen skal väre bedövet, og de tester grundig. Du kan merke ubehag, det er naturlig, men det skal ikje väre vondt. Dersom bedövelsen ikke fungerer, må du ha narkose, du skal ikke väre våken og ha det ubehagelig til enhver pris, men i de fleste tilfellene virker ryggbedövelsen bra :-) Fra gynekologene begynner til babyen er ute tar det rundt 5 min, jordmor, barnepleier og partner pleier å gå ut på et forrom og törke babyen för du får möte den. Du blir sydd igjen, og etter ca 40 min er det over, og du trilles til postoperativ avdeling. Partner og baby får väre hos deg der, du må väre der til bedövelsen har gått ut (noen timer) og til du kan tisse selv.

Håper dette var oppklarende, MASSE LYKKE TIL :-)

Hvis man er på föden og har fått epidural under födselsforlöpet, men plutselig må til keisersnitt, kan man bruke epiduralkateteret (langt, tynt plaströr som ligger i epiduralrommet) til å gi sterkere smertestillende midler på, slik at man blir nok bedövd til et keisersnitt. Da trenger man ikke gi spinalbedövelse i tillegg. Spinalbedövelsen går litt dypere inn i ryggen og er litt sterkere, og man legger ikke inn noe kateter. Det er en litt enklere prosedyre å sette en spinalbedövelse enn å legge inn et epiduralkateter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...