Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #1 Skrevet 23. mai 2015 Min mor har alle tegn man leser om på nettet i tillegg har hun forhøyet avføring og leverprøve. Hun har gått sånn over lengre tid og har endelig fått time til coloskopi på fredag. Får man svar med en gang om det er kreft?og hvilken prøver var forhøyet på de dere kjenner med dette?er så lei meg og redd,klarer meg ikke uten mamma. Anonymous poster hash: 6cfcc...172
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #2 Skrevet 23. mai 2015 Min far hadde bare blod i avføringen som første tegn (som gjorde at han oppsøkte lege). Fastlegen ville ikke henvise ham videre, så min legebror måtte ordne med videre undersøkelser. Pappa hadde en ondartet svulst. Tilsynelatende helt fin nå, tre år etter. Lykke til, håper din mor ikke har kreft. Anonymous poster hash: 77932...57f
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #3 Skrevet 23. mai 2015 Tusen takk for svar..hun har blod og slim i avføringen. De siste ukene har hun blitt kvalm og har en del smerter i høyre side i magen. Veldig trøtt og sliten. Anonymous poster hash: 6cfcc...172
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #4 Skrevet 23. mai 2015 Her var det uvelhet ved matinntak, de lette litt rådville rundt og fant kreft i tarmene. MEN ta det med ro! Man får helt sjokk når man får en slik beskjed, men for de aller, aller fleste går det bra altså Anonymous poster hash: 52204...84e
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #5 Skrevet 23. mai 2015 Takk,håper virkelig du har rett. Vi har 3 nære familiemedlemmer som døde av magekreft generelt i en alder av 57 år og oppover så er så redd. Siden leverprøven er så forhøyet er jeg redd det kan være spredning. Vet man ikke skal ta sorger på forskudd men klarer bare ikke å tenke positivt nå. Mamna selv har en dårlig følelse og jeg prøver å være sterk for hennes del,men gråter innvendig. Anonymous poster hash: 6cfcc...172
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #6 Skrevet 23. mai 2015 Kan hun ha crohns eller ulcerøs colitt? Symptomene kan passe der også. Når får hun videre utredning og svar på disse? Anonymous poster hash: 77932...57f
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #7 Skrevet 23. mai 2015 Kan hun ha crohns eller ulcerøs colitt? Symptomene kan passe der også. Når får hun videre utredning og svar på disse? Anonymous poster hash: 77932...57f Håper virkelig det heller er dette,men da tror jeg ikke leverprøve er så mye forhøyet. Kan den være det?hun er bare satt opp til koloskopi på fredag,ikke noe mer undersøkelser foreløbig. Anonymous poster hash: 6cfcc...172
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #8 Skrevet 23. mai 2015 Jeg selv vart opperert for tykktarm/endetarmskreft for en del år tilbake. Det eneste symptomet jeg hadde var friskt blod i avføringen. Ikke hadde jeg smerte, ikke var jeg trøtt og heller ikke noe kvalm. Men, jeg hadde nok ikke gått med det så veldig lenge. Så jeg var ikke forstoppet enda. (Selv om avføringen kom i tynne strimler 😄) Eneste grunn til at jeg tok kontakt med lege var fordi jeg skulle tilbake i jobb etter mammaperm snart og ville sjekke ift om det var hemoroider som var problemet. Svulsten min var 7cm og låg i overgangen mellom tykk og endetarm, så jeg var så heldig at i tillegg til at der var ingen spredning så slapp jeg både utlagt tarm, stråling og cellegift. Anonymous poster hash: 43460...0de
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #9 Skrevet 23. mai 2015 Kan hun ha crohns eller ulcerøs colitt? Symptomene kan passe der også. Når får hun videre utredning og svar på disse? Anonymous poster hash: 77932...57f Håper virkelig det heller er dette,men da tror jeg ikke leverprøve er så mye forhøyet. Kan den være det?hun er bare satt opp til koloskopi på fredag,ikke noe mer undersøkelser foreløbig. Anonymous poster hash: 6cfcc...172 Jo, de kan være forhøyet da også. Spesielt ved ulcerøs colitt. Ellers kan divertikulose også passe. Anonymous poster hash: 36086...b76
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #10 Skrevet 23. mai 2015 Her har vi også en i familien som har hatt tarmkreft. Veldig ubehag etter hvert måltid og blod i avføringen og diarè. Ble kvitt tarmkreften Men endret kost og livsstil helt. Har også ulcerøs colitt og Chrons i familien, der er symptomene nokså like. Men går kanskje mer på kvalme og oppkast/diarè ved ulserøs. Ingen av de diagnosene er særlig enkle men man lærer seg jo å leve med det. Anonymous poster hash: e218c...247
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #11 Skrevet 23. mai 2015 Kan hun ha crohns eller ulcerøs colitt? Symptomene kan passe der også. Når får hun videre utredning og svar på disse? Anonymous poster hash: 77932...57f Håper virkelig det heller er dette,men da tror jeg ikke leverprøve er så mye forhøyet. Kan den være det?hun er bare satt opp til koloskopi på fredag,ikke noe mer undersøkelser foreløbig. Anonymous poster hash: 6cfcc...172 Jo, de kan være forhøyet da også. Spesielt ved ulcerøs colitt. Ellers kan divertikulose også passe. Anonymous poster hash: 36086...b76 Åå ble litt lettet nå,håper bare det ikke er kreft. Anonymous poster hash: 6cfcc...172
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #12 Skrevet 23. mai 2015 Min bestefar og bestemor hadde tarmkreft, blei friske etter operasjon 😊 Anonymous poster hash: f5d31...de8
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #13 Skrevet 23. mai 2015 Min mor har nettopp vært gjennom behandling. Pga. en lege som ikke tok henne på alvor (til tross for tidligere kreftsykdom også) så var svulsten i tarmen for stor til å opereres. Men har vært gjennom cellegift og strålig og legene er faktisk optimistiske for fremtiden likevel. Håpet er vel at tumoren skal krympe pga. behandlingen slik at den likevel kan opereres. Som en over sa, det verste er å ikke vite. Når man får svar å forholde seg til så blir det ofte litt enklere etter det eventuelle første sjokket. Om dere føler for det (hvis din mor har kreft) så har kreftforeningen både grupper for de med kreft og for pårørende. Anonymous poster hash: f3ae8...c7c
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #14 Skrevet 23. mai 2015 Min bestefar og bestemor hadde tarmkreft, blei friske etter operasjon 😊 Anonymous poster hash: f5d31...de8 Ååå så godt å høre😊 Anonymous poster hash: 6cfcc...172
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #15 Skrevet 23. mai 2015 Min mor har nettopp vært gjennom behandling. Pga. en lege som ikke tok henne på alvor (til tross for tidligere kreftsykdom også) så var svulsten i tarmen for stor til å opereres. Men har vært gjennom cellegift og strålig og legene er faktisk optimistiske for fremtiden likevel. Håpet er vel at tumoren skal krympe pga. behandlingen slik at den likevel kan opereres. Som en over sa, det verste er å ikke vite. Når man får svar å forholde seg til så blir det ofte litt enklere etter det eventuelle første sjokket. Om dere føler for det (hvis din mor har kreft) så har kreftforeningen både grupper for de med kreft og for pårørende. Anonymous poster hash: f3ae8...c7c Blir oppgitt hvor lite seriøst leger tar sånne ting...forferdelig at moren din ikke ble tatt på alvor. Godt å høre at det går så bra😊 Anonymous poster hash: 6cfcc...172
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #16 Skrevet 23. mai 2015 Ho jeg kjenner fikk dessverre vite det for sent. Både ho og legen avfeide symptomer som blod i avføring, forstoppelse, trøtt og sliten og andre uskyldige ting med at det skyldtes svangerskap og amming. Ved oppstart på jobb etter permisjon ble ho dårligere, hadde da høy CRP. fikk antibiotika men ble ikke bedre, etter noen uker ble ho innlagt med lav blodprosent, fikk blod overføring og undersøkelser viste tarmkreft med spredning. Dessverre tapte en fantastisk dame kampen 8 mnd etter ho fikk diagnosen. Var nok dessverre ikke dette du ville høre, men det er min erfaring av den sykdommen. Men som andre her sier, det trenger ikke å være kreft. God bedring til mamman din, krysser fingrene for ho :-) Anonymous poster hash: 43425...0d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå