Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #1 Skrevet 22. mai 2015 Jeg har ikke fullført videregående skole engang. Finnes det likevel en mulighet for at jeg kan nå mitt mål? Er det fortsatt slik at man må ha generell studiekompetanse for å begynne å studere psykologi? Anonymous poster hash: e57cc...c1a
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #2 Skrevet 22. mai 2015 Dette er min drøm også Men har ikke råd.. Allerede brukt opp mesteparten av årene med rett til studielån blant annet. Er 37. Tror en må ha studiekompetanse, men det kan du ta på et år som privatist eller gjennom voksenopplæringen. Men du har vel muligens mulighet å ta det uten studiekompetanse i Bergen? Les her: "Ved Universitetet i Oslo og NTNU i Trondheim, søker du opptak til det seksårige profesjonsstudiet gjennom Samordna opptak med karakterene fra videregående og eventuelle tilleggspoeng. Ved Universitetet i Bergen og Universitetet i Tromsø består programmet av et årsstudium i psykologi inkludert ex.phil. og ex.fac., i tillegg til et femårig psykologistudium. Du søker opptak til den femårige profesjonsutdanningen med karakterene fra årsenheten, gjennom et lokalt opptak ved lærestedene" Anonymous poster hash: 6392f...b5d
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #3 Skrevet 22. mai 2015 Om du ikke har fullført videregående, så er det nok en litt fjern drøm ja.. Ikke at den er uoppnåelig.. Men man må ha ganske gode karakterer for å komme inn på psykologi, typ 5-6 i snitt. Om du hadde klart det, så kjør på! 3 år vgs og 5 år med profesjonsstudium, dvs 8 år. Men dette vet du vel ? Anonymous poster hash: 5253d...9dd
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #4 Skrevet 22. mai 2015 Om du ikke har fullført videregående, så er det nok en litt fjern drøm ja.. Ikke at den er uoppnåelig.. Men man må ha ganske gode karakterer for å komme inn på psykologi, typ 5-6 i snitt. Om du hadde klart det, så kjør på! 3 år vgs og 5 år med profesjonsstudium, dvs 8 år. Men dette vet du vel ? Anonymous poster hash: 5253d...9dd Så sant Hi har vært i jobb kan hun ta studiekompetanse etter 23/5 regelen, dermed kan hun ta studiekompetansen på et år. Profesjonsstudiet er 6 år i Trondheim og i Oslo, i Bergen er profesjonsstudiet 5 år, men da må man først ha tatt et årsstudie i psykologi (som tilsvarer det første året på de to andre profesjonsstudiene). Dermed er det snakk om 7 år tilsammen, så sant alt fullføres til normert tid. Det er lettere å komme inn på årsstudiet enn på profesjonsstudiet, men for å komme videre fra årsstudiet og inn på profesjonsstudiet må man ha toppkarakterer. Uansett kreves det gode karakterer for å komme inn. Anonymous poster hash: 52f8b...3c8
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #5 Skrevet 23. mai 2015 Begynn å lese pensum til vgs først! Meld deg opp som privatist, det koster ikke noe! Kanskje er du ferdig som 50-åring, men da kan du likevel få 20 gode år i drømmejobben! Anonymous poster hash: 92f43...b3e
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #6 Skrevet 23. mai 2015 Den eldste i min klasse på sykepleien var 52 når hun begynte Anonymous poster hash: 9a885...c6b
Sjuttini Skrevet 23. mai 2015 #7 Skrevet 23. mai 2015 Dette er min drøm også, og vurderer frem og tilbake om jeg skal satse for fullt fra høsten av. Jeg er 36, og har virret mye frem og tilbake med hva jeg vil bli tilslutt. Drømmen er psykolog, og det er ikke så lett å legge det på hylla for godt. Jeg har videregående, men på langt nær gode nok karakterer til å komme inn på psykologistudiet. Jeg tenker å ta det på nytt igjen, og håpe på å få et mye bedre snitt nå når jeg er eldre, og mer moden. For å komme inn på årsstudiet, og gå videre den veien må man uansett ha studiekompetanse. Så du må ta videregående. Men det klarer du! Kanskje vi kan støtte hverandre?
MammantilNurket Skrevet 23. mai 2015 #8 Skrevet 23. mai 2015 Jeg holder på med MA nå. Eldste i klassen vår er i femtiårene
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #9 Skrevet 23. mai 2015 Ta kontakt med en skole og spør om veiledningstime. Vet sv flere som har studert på høyskole og kommet inn på en kvote de har (uten VGs. Alderspoeng og srbeidserfsringspoeng eller hva det er) Det er et tungt og langt studie. Men vettu hva. Jeg syns det er godt å se at man i voksen alder har en drøm om å bli noe. Ikke la det stoppe deg isllefall. Mer voksen man er på skolebenken. Kanskje mer motivert enn et ungt hode. Men igjen har man mye annet i hverdagen (barn familie ect) undersøk litt du. Syns du skal prøve Anonymous poster hash: 2f124...f06
oslofrk Skrevet 23. mai 2015 #10 Skrevet 23. mai 2015 Kjør på! Et tips på veien: Kjenner du noen psykologer? Kan du be om å få være med dem på jobb etpar dager? Evt høre med nærmeste BUP, eller hvor du nå ønsker å jobbe. Da blir du ennå mer motivert om det kjennes riktig, men finner også ut om det er en romantisk drøm.. 😜 Masse lykke til - hvis du vil er jeg sikker på at du klarer det!
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #11 Skrevet 23. mai 2015 Peis på! Har hørt om folk som startet på medisin etter fylte 40 og i dag er praktiserende. Ingenting å lure på Anonymous poster hash: d76b2...3c5
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #12 Skrevet 23. mai 2015 Hva har du jobbet med til nå? Kanskje du kunne fått jobb i psykiatrien, er flere ufaglærte der. Så ser du litt hvordan det er. Jeg hadde først og fremst tatt generell studiekompetanse, og her må du bare få 5 og 6. Og satse på å komme inn på årsenhet, gjøre det bra der og komme inn på profesjonsstudiet, er ikke så god ide. For det er ingen garanti for at du kommer inn, selv om du gjør det bra. Så det beste er å få bra nok karakterer fra videregående, så du kommer rett inn på profesjonsstudiet. Anonymous poster hash: 121b6...e1c
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #13 Skrevet 23. mai 2015 Holder på med høyere utdannelse selv, i en alder av 43 år. Ferdig om to år. Da har jeg sikret meg en trygg fremtid frem til pensjonsalderen. Anonymous poster hash: 0c0e2...87d
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #14 Skrevet 23. mai 2015 Søsteren min bestemte seg i en alder av 40 at hun ville bli lærer. Hadde heller ikke vgs så startet som privatist og kom inn på lærerhøgskolen etterpå. En lang vei men hun klarte det og er godt fornøyd med valget i dag. Anonymous poster hash: e7265...207
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #15 Skrevet 23. mai 2015 Mannen min er på vei til å bli psykolog. Han begynte da han var 31.Du må ha studiekompetanse og skyhøye karakterer. Men det er ikke noe problem når man har viljen med seg! Hvis du vil jobbe innen psykiskhelse er jo f.eks psykiatrisk sykepleier et godt alternativ! Du tar først sykepleier og ett år til for å bli godkjent som psykiatrisk sykepleier. Her har du 4 år, mens psykolog er 6 år. Skal du bli spesialist er det 5 år ekstra. En lang utdanning for å si det slik. Anonymous poster hash: a08af...4f9
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #16 Skrevet 23. mai 2015 Klart det er mulig, men du kommer jo til å bli noe opp i årene før du er ferdig utdannet. Først tar du studiekompetansen. Om du jobber på kan du gjøre det på et år-halvannet. Deretter er det profesjonsstudiet i seks år, og det kan være veldig vanskelig å komme inn. En mulig "omvei" er bachelorgrad i psykologi etterfulgt av toårig mastergrad i Danmark, der er det hakket lettere å komme inn. Anonymous poster hash: 52567...82b
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #17 Skrevet 23. mai 2015 Begynn å lese pensum til vgs først! Meld deg opp som privatist, det koster ikke noe! Kanskje er du ferdig som 50-åring, men da kan du likevel få 20 gode år i drømmejobben! Anonymous poster hash: 92f43...b3e Koster ikke noe? Hvor er dette? Her koster det temmelig mye å ta fag som privatist. Kanskje der du er fra er løsningen min for å få tatt de siste fagene mine. Anonymous poster hash: 9ab3f...bd2
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #18 Skrevet 23. mai 2015 Hva med jobb i psykiatrien eller psykristisk sykepleier? Føler mange har et romantisk bilde av hva det vil si å være psykolog.. Anonymous poster hash: 7c544...946
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #19 Skrevet 23. mai 2015 Hei 😊 Jeg er 39 og driver å pynter på snittet mitt nå - jeg SKAL bli psykolog!! Har du et drøm - følg den, jeg turte ikke før nå. Men bare det å ha bestemt seg føles fantastisk!!! Lykke til og gå for gull 😊 Anonymous poster hash: 38f3a...945
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #20 Skrevet 23. mai 2015 Hva med jobb i psykiatrien eller psykristisk sykepleier? Føler mange har et romantisk bilde av hva det vil si å være psykolog.. Anonymous poster hash: 7c544...946 Kjenner mange psykologer og det er svært vanlig at de blir deprimerte. Det er kanskje ikke så mange som tror det, men det er tungt for psyken å sitte å høre på ganske heftige historier pluss at man skal bestandig være forståelsesfull uansett hva og holde maska. Anonymous poster hash: a08af...4f9
Krumelur Skrevet 23. mai 2015 #21 Skrevet 23. mai 2015 Må man ikke inn på årsenheten først, og så søke seg videre? Sånn var det da jeg studerte iallfall. Jeg hadde ikke motivasjon til å sitte nok på lesesalen til å komme videre, for å si det sånn...
Mrs Smith Skrevet 23. mai 2015 #22 Skrevet 23. mai 2015 Kjør på !! Du har enda 20 år av arbeidslivet etter fullført 👍😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå