Gå til innhold

Æsj, hater forkjøpsrett :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt meg bolig, men den må ligge ute på forkjøpsrett i minst en uke før jeg får den. Nå har noen med høyere ansiennitet sett at den ligger ute og har vært å sett på den, og de er visst kjempeinteressert :( Synes dette systemet er skikkelig pyton! Hva med å bare være med i en ordentlig budrute i stedet for å plukke det opp i etterkant?

Anonymous poster hash: 26762...206

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*budrunde.

Skrevet

Jeg tok en leilighet på forkjøpsrett for noen uker siden, så jeg liker det ;)

Men skjønner det er kjipt for den som allerede har kjøpt den.

Får håpe de ikke tar den da. Har du fått beskjed om at noen andre er interessert i den da .?

hÅper det går veien for deg :)

Skrevet

Jeg tok en leilighet på forkjøpsrett for noen uker siden, så jeg liker det ;)

Men skjønner det er kjipt for den som allerede har kjøpt den.

Får håpe de ikke tar den da. Har du fått beskjed om at noen andre er interessert i den da .?

hÅper det går veien for deg :)

Takk :) er litt dobbeltmoralsk her, siden jeg har tatt en leilighet på forkjøpsretten før ;) Er bare så inderlig kjipt å være på andre siden av bordet :o De andre var visst veldig interessert i følge selger, men får bare vente å se hva som skjer....

HI

Skrevet

Jeg fikk min leilighet på forkjøpsrett ;)

Trengte ikke være med i noen budrunde - enkelt og greit for meg. Forstår det er kjipt i din situasjon.

Anonymous poster hash: 8e1c1...96e

Skrevet

Forstår selvsagt at det kan være praktisk for andre ;) Er bare så utrolig kjipt å sitte og vente.... Er helt avhengig av å få en bolig raskt på grunn av samlivsbrudd, så dette er skikkelig strek i regninga.

HI

Skrevet

Jeg fikk min leilighet på forkjøpsrett ;)

Trengte ikke være med i noen budrunde - enkelt og greit for meg. Forstår det er kjipt i din situasjon.

Anonymous poster hash: 8e1c1...96e

Men hva må man betale når man tar en leilighet på forkjøpsrett da?

Takst, eller det høyeste budet som kom inn?

Kjipt om selgerne taper på at leiligheten går på forkjøpsrett istedet for budrunde evt.

Anonymous poster hash: 19534...2bd

Skrevet

Hvordan leiligheter/hus kan man ha forskjøpsrett på?

Skrevet

Borettslag

HI

Skrevet

Jeg fikk min leilighet på forkjøpsrett ;)Trengte ikke være med i noen budrunde - enkelt og greit for meg. Forstår det er kjipt i din situasjon.Anonymous poster hash: 8e1c1...96e

Men hva må man betale når man tar en leilighet på forkjøpsrett da? Takst, eller det høyeste budet som kom inn?Kjipt om selgerne taper på at leiligheten går på forkjøpsrett istedet for budrunde evt. Anonymous poster hash: 19534...2bd
Man kjøper for det høyeste budet som kom inn, så selger taper ingenting :)

HI

Skrevet

Borettslag

HI

Obos

Anonymous poster hash: e60ef...862

Skrevet

Jeg tok mitt herlige rekkehus på forkjøpsrett, så jeg elsker det!

Digg å slippe budrunden, bare sitte og vente på at de andre skulle gjøre seg ferdig så jeg kunne smette inn.

Håper du får beholde boligen..

Anonymous poster hash: 92be7...e3b

Skrevet

Det er jo bare å melde seg inn i et boligbyggelag, det. Til neste gang. Du trenger ikke mer enn en dags forsprang på noen andre, før du kan bli den heldige neste gang. Selv har jeg 40 års ansiennitet, så burde ligge bra an :-)

Håper du får den likevel, da!

Anonymous poster hash: eaecd...1ff

Skrevet

Det er jo bare å melde seg inn i et boligbyggelag, det. Til neste gang. Du trenger ikke mer enn en dags forsprang på noen andre, før du kan bli den heldige neste gang. Selv har jeg 40 års ansiennitet, så burde ligge bra an :-)

Håper du får den likevel, da!Anonymous poster hash: eaecd...1ff

Er medlem av boligbyggelaget og har 14 års ansiennitet, men det er noen som har lenger enn meg :P

HI

Skrevet

Jeg tok mitt herlige rekkehus på forkjøpsrett, så jeg elsker det!

Digg å slippe budrunden, bare sitte og vente på at de andre skulle gjøre seg ferdig så jeg kunne smette inn.

Håper du får beholde boligen..Anonymous poster hash: 92be7...e3b

Kommer nok til å gjøre det slik neste gang, hvis jeg ikke får denne boligen ;)

HI

Skrevet

Borettslag

HI

Obos

Anonymous poster hash: e60ef...862

Tobb

Anonymous poster hash: 677a8...b2a

Skrevet

Jeg fikk medlemskap til fødselen, så har nå snart 30 år medlemskap. Kjøpte rekkehuset vårt på forkjøpsrett, var utrolig behagelig å bare få en telefon fra obos om at nå hadde selger akseptert et bud på sånn og sånn, og overtagelse sånn og sånn, og så et spørsmål om jeg ville ha det. 😊

Skjønner godt din situasjon, her i byen har de gått over til at man melder medlemskap uforpliktende på forhånd. Så når budet er gitt, blir den med høyest ansenitet oppringt. Og så ringer de nedover lista. Så budgiver får svar samme dag. Mye mer behagelig enn den uka folk venta før på om det kom noen med høy ansenitet.

Anonymous poster hash: c3023...a17

Skrevet

Forkjøpsrett skulle vært avskaffet.

Det er urettferdig overfor de som ikke fikk nummer i dåpsgave og våre nye landsmenn.

Ja, jeg har selv kjøpt bolig på forkjøpsrett, men systemet burde vært avskaffet.

Anonymous poster hash: 73e4c...a10

Skrevet

Det er urettferdig overfor de som ikke fikk nummer i dåpsgave og våre nye landsmenn.

Ja, jeg har selv kjøpt bolig på forkjøpsrett, men systemet burde vært avskaffet.

Hvorfor skal alt alltid være så forbandet rettferdig?

Anonymous poster hash: f1269...036

Skrevet

Rettferdighet er alltid bedre enn urettferdighet.

Skrevet

Rettferdighet er alltid bedre enn urettferdighet.

Det stemmer, men verden er urettferdig. Slik er det bare. Enkelte er født i Norge andre i Nepal. Enkelte er født med sølvskje i munnen og alle verdens muligheter andre må ut i arbeid rett etter ungdomsskolen for å klare å overleve. Noen får første bolig av foreldrene sine, andre er dømt til å måtte leie hele livet.

Så at forkjøpsrett er urettferdig i forhold til nye landsmenn og de som ikke fikk det i dåpsgave. Jo, man kan si det. Men, dette er en fordel som man årlig betaler for å ha. Hva med de som kjøper private forsikringer, sender barna på privatskoler, bruker privat leger og privat sykehus? Skal dette også avskaffes siden det er urettferdig?

Beklager, men verden er urettferdig. Og kan jeg gjøre det litt enklere for barnet mitt å komme inn påboligmarkedet med åbetale i underkant av 300kr i året på et OBOS medlemskap så gjør jeg det. Kanskje du bør gjøre det samme?

Skrevet

Jeg skal i hvertfall påse at ungene får arve hvert sitt medlemskap av faren og meg :) Har ikke lyst at de skal miste en leilighet slik som jeg kanskje gjør nå :o I byen vi skal selge vår felles bolig så kan forkjøpsretten lyses ut i forkant, på den måten vil det være den som har det høyeste budet som faktisk får boligen :)

HI

Skrevet

Synes forkjøpsrett er et avleggs system som bidrar til klasseskille.

Burde ikke vært lov at de kommer inn etter vanlig budrute. De burde blitt spurt om interesse før budrute og den som ønsker å by burde få beskjed om hvor mange interesserte med forkjøpsrett det er.

Obos..ikkje bra..

Anonymous poster hash: 08a1d...d74

Skrevet

Jeg skal i hvertfall påse at ungene får arve hvert sitt medlemskap av faren og meg :) Har ikke lyst at de skal miste en leilighet slik som jeg kanskje gjør nå :o I byen vi skal selge vår felles bolig så kan forkjøpsretten lyses ut i forkant, på den måten vil det være den som har det høyeste budet som faktisk får boligen :)

HI

Hwg har ikke OBOS selv siden jeg kommer fra et knøtt hull uti vestlandsgapet. Men, siden jeg nå bor på Østlandet like ved Oslo har jeg valgt å melde inn begge barna mine.

Vær bare obs på at lar du barna dine arve ditt får de ikke lenger ansiennitet en egen levealder. Det kan derfor lønne seg at du kjøper leiligheten på din ansiennitet for deretter å videreføre den til barna dine.

Skrevet

Synes forkjøpsrett er et avleggs system som bidrar til klasseskille.

Burde ikke vært lov at de kommer inn etter vanlig budrute. De burde blitt spurt om interesse før budrute og den som ønsker å by burde få beskjed om hvor mange interesserte med forkjøpsrett det er.

Obos..ikkje bra..

Anonymous poster hash: 08a1d...d74

Det er no en måte å unngå at budrunden går til himmels.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...