Gå til innhold

Ringer eller sender dere melding til syke/sykmeldte kolleger som du jobber tett med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke hørt et pip fra hverken arbeidsgiver eller noen kollegaer i de 5 ukene jeg har vært sykmeldt. Arbeidsgiver forventer jeg vel ikke så mye annet fra, men tydeligvis så har jeg ikke et så godt forhold til kollegaene mine som jeg trodde. Jeg kjenner jeg blir litt lei meg, er nok litt ekstra sårbar nå når jeg er borte fra jobb. Men jeg føler meg helt glemt. Forventer selvfølgelig ikke at alle kolleger skal huske på meg. Men vi jobber i små team hvor vi jobber tett sammen hele tiden. Teamet jeg jobber på jobber utrolig bra sammen og vi prater om alt mulig og passer på at alle har det bra på jobb hele tiden. Derfor synes jeg dette er litt sårt. Det koster så lite å sende en god bedring melding

Pleier dere å huske på syke/sykmeldte kolleger?

Anonymous poster hash: 163c0...c3b
Skrevet

Kanskje de føler at de bør ligge lavt og ikke forstyrre. Kommer jo også litt an på grunnen til at man er sykmeldt tenker jeg da.

Anonymous poster hash: 61ade...658
Skrevet

Det kommer helt an på hvorfor de er sykmeldt. I tillegg kommer det an på hvor tett relasjon jeg har til de ellers.

Jeg har masse fine kolleger som jeg går veldig godt sammen med på jobb. Vi kan fint ha det moro sammen, dele både jobbrelaterte og personlige ting i arbeidstiden, vi kan til og med være sosiale sammen i form av julebord eller lønningspils. Men det betyr ikke at disse menneskene er mine beste venner. Hvis jeg ikke har for vane å ha kontakt med de på fritiden ellers i form av telefon eller meldinger, så ville det for meg føles litt snodig å plutselig skulle ringe ved sykmelding. DET blir for meg ganske personlig.

Og så tenker jeg; har DU tatt kontakt med dine kolleger i tiden du har vært sykmeldt? Har du ringt eller sendt melding og fortalt de selv hvorfor du er borte, hvor lenge du blir borte osv? Har du ring og spurt de om det går bra med arbeidsoppgavene nå da de er en mindre i teamet pga ditt fravær? Ble du plutselig borte eller informerte du de i god tid at du kom til å bli sykmeldt (hvis dette vær noe planlagt) eller fortalte du de att du slet på jobb?

Hvis du synes det er sårt at de ikke har tatt kontakt med deg, så kanskje de også tenker at det er litt rart at du ikke tar kontakt med de?

Anonymous poster hash: 0ead4...a7b
Skrevet

Det kommer helt an på hvorfor de er sykmeldt. I tillegg kommer det an på hvor tett relasjon jeg har til de ellers.

Jeg har masse fine kolleger som jeg går veldig godt sammen med på jobb. Vi kan fint ha det moro sammen, dele både jobbrelaterte og personlige ting i arbeidstiden, vi kan til og med være sosiale sammen i form av julebord eller lønningspils. Men det betyr ikke at disse menneskene er mine beste venner. Hvis jeg ikke har for vane å ha kontakt med de på fritiden ellers i form av telefon eller meldinger, så ville det for meg føles litt snodig å plutselig skulle ringe ved sykmelding. DET blir for meg ganske personlig.

Og så tenker jeg; har DU tatt kontakt med dine kolleger i tiden du har vært sykmeldt? Har du ringt eller sendt melding og fortalt de selv hvorfor du er borte, hvor lenge du blir borte osv? Har du ring og spurt de om det går bra med arbeidsoppgavene nå da de er en mindre i teamet pga ditt fravær? Ble du plutselig borte eller informerte du de i god tid at du kom til å bli sykmeldt (hvis dette vær noe planlagt) eller fortalte du de att du slet på jobb?

Hvis du synes det er sårt at de ikke har tatt kontakt med deg, så kanskje de også tenker at det er litt rart at du ikke tar kontakt med de?

Jeg har vært i en bilulykke hvor en annen person døde, noe som er veldig tøft. Jeg lå og en god stund på sykehus før jeg kom hjem. Et par av kollegene mine har jeg litt med å gjøre på fritiden, både får og mottar meldinger av de. Jeg har ringt og snakket med den ene av de som blir mest påvirket jobbmessig av at jeg er borte, angående arbeidsoppgaver og hvordan ting kan løses. Den personen har jeg jobbet med i mange år, og vi har vært veldig tett jobbmessig, og noe privat fra dag 1. De er ikke mine bestevenner og jeg forventer ikke at noen skal ringe meg, men en liten melding på telefonen eller FB hadde jo vært litt hyggelig.

Jeg synes og det er litt rart at jeg ikke hører noe fra arbeidsgiver, ikke noe som helst

Men det er kanskje bare meg som er litt sår akkurat nå

Skrevet

Huff, så leit å høre :( Jeg pleier å sende meldinger til mine nærmeste kollegaer dersom jeg vet at de er langtids sykmeldt pga spesielle årsaker. Har hittil bare fått flotte tilbakemeldinger om at jeg viser at jeg bryr meg. Det skal ikke mye til :) Og da jeg var sykmeldt ifb med bekkenløsning, satt jeg også utrolig pris på å få oppmuntret meldinger.

Jeg reagerer mest på at din leder ikke har tatt kontakt med deg enda, og hører hvordan det går med deg! Huff, for en merkelig sjef du har...

God bedring :)

Anonymous poster hash: 5cfac...c7b

Skrevet

Ja, jeg pleier å sende melding til kollegaer jeg bryr meg om når de er sykemeldte. Da jeg var leder var det en selvfølge, og det har jeg videreført også nå etter at jeg ikke har lederansvar lenger. 

Skrevet

Jeg har vært i en bilulykke hvor en annen person døde, noe som er veldig tøft. Jeg lå og en god stund på sykehus før jeg kom hjem. Et par av kollegene mine har jeg litt med å gjøre på fritiden, både får og mottar meldinger av de. Jeg har ringt og snakket med den ene av de som blir mest påvirket jobbmessig av at jeg er borte, angående arbeidsoppgaver og hvordan ting kan løses. Den personen har jeg jobbet med i mange år, og vi har vært veldig tett jobbmessig, og noe privat fra dag 1. De er ikke mine bestevenner og jeg forventer ikke at noen skal ringe meg, men en liten melding på telefonen eller FB hadde jo vært litt hyggelig.

Jeg synes og det er litt rart at jeg ikke hører noe fra arbeidsgiver, ikke noe som helst

Håper du hører fra jobben... Dette er en tøff tid for deg. Lykke til!

Skrevet

Jeg har vært sykemedlt i 15 uker nå, og jeg har hørt veldig lite fra noen, har et par kollegaer som sender melding innimellom.
Disse har jeg god kontakt med.

Ellers er jeg en del innom jobb,så jeg får truffet dem og de vet jo da hvordan det går.

Dette er ikke noe jeg har tenkt over i det heletatt, og kommer nok ikke til å tenke over dte heller.
Vi jobber godt sammen, en god gjeng.

Har sendt meldinger til nære kollegaer selv om de har vært borte lenge, men det er ikke ofte.

Skrevet

I min siste jobb stilte jeg mye opp for en kollega da denne ble alvorlig syk, sendte meldinger innimellom også bare for å si at jeg tenkte på henne og håpte det gikk bra og at hun måtte ta den tiden hun trengte, og tilbød meg å hjelpe mer om hun trengte det, noe hun tok meg opp på flere ganger.

Da hun var tilbake i full jobb og helt frisk ble jeg langvarig syk, da var det helt stumt fra hennes side. Hørte en gang fra jobben, ellers ikke noe.

Jeg har alltid tenkt at det er normal høflighet og medmenneskelighet å bry seg om folk man omgås mye, og at det koster så lite å vise en liten oppmerksomhet. Men det er tydelig at det ikke er alle som mener det.

Hev deg over det, Hi.

Anonymous poster hash: 31e61...f3d
Skrevet

Trykte for fort, fikk ikke med:

God bedring til deg :) håper du får den hjelpen du trenger etter ulykken til å takle både det fysiske og psykiske rundt.

Skrevet

Jeg har vært sykemedlt i 15 uker nå, og jeg har hørt veldig lite fra noen, har et par kollegaer som sender melding innimellom.

Disse har jeg god kontakt med.

Ellers er jeg en del innom jobb,så jeg får truffet dem og de vet jo da hvordan det går.

Dette er ikke noe jeg har tenkt over i det heletatt, og kommer nok ikke til å tenke over dte heller.

Vi jobber godt sammen, en god gjeng.

Har sendt meldinger til nære kollegaer selv om de har vært borte lenge, men det er ikke ofte.

Hadde jeg vært innom jobb og snakket med de, så hadde jo ikke jeg heller tenkt over det. Men jeg er ikke i form hverken fysisk eller psykisk til å besøke på jobb.

Jeg har selv sendt melding til flere av de når de har vært borte fra jobb, så ja jeg tenker over det

Skrevet

Trykte for fort, fikk ikke med:

God bedring til deg :) håper du får den hjelpen du trenger etter ulykken til å takle både det fysiske og psykiske rundt.

Takk :)

Skrevet

Håper du hører fra jobben... Dette er en tøff tid for deg. Lykke til!

Takk :)

Skrevet

Ja, jeg pleier å sende melding til kollegaer jeg bryr meg om når de er sykemeldte. Da jeg var leder var det en selvfølge, og det har jeg videreført også nå etter at jeg ikke har lederansvar lenger. 

Jeg er mellomleder, så for meg og er det en selvfølge å sende en liten melding når folk er borte.

Hi

Skrevet

Folk tenker forskjellig, tror jeg. Jeg lar være å sende melding, for jeg vil ikke være masete/forstyrrende/belastende. Tenker tydeligvis helt feil, og skal tenke annerledes fremover!

Anonymous poster hash: 1725b...6d7
Skrevet

Har vært sykmeldt pga bekkenløsning fra jobb en god stund selv, og ikke hørt et kvekk fra hverken kolleger eller arbeidsgiver. Synes det er litt sårt selv å føle meg så lite verdsatt. :(

Anonymous poster hash: aa287...505

Skrevet

På vår arbeidsplass er det en filosofi om at de som er sykemeldt er sykemeldt og skal ikke kontaktes.

Vi har hatt ulike ansatte og ulike ledere, det har vært folk som har forsøkt seg med meldinger ol. Men det slår ikke gjennom. Det med at syke ikke skal kontaktes lever sterkt.

Anonymous poster hash: 029b7...485

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...