Gå til innhold

Erfaring med rottweiler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å planlegge mitt neste hundekjøp, og etter å ha tittet på mange forskjellige raser er det rottweiler som står igjen på topp. Jeg har aldri hatt en renraset rottweiler, men vår nåværende hund er en rottweiler/labrador/schæfer-miks. Ellers har jeg stort sett kun erfaring med forskjellige retrivere.

Har selv vokst opp med hund, og hvis man ser bort fra studietiden har jeg alltid hatt hund.

Jeg ønsker en familiehund. Har to barn under seks år som er godt vant med hunder, og bodd sammen med hunder hele livet. Jeg ønsker også en hund som kan brukes til blant annet spor. Jeg tenker at en hund som har disse genene vil bli lettere å ha med og gjøre hvis de får brukt seg både mentalt og fysisk. Jeg har tidligere drevet med agiligy, men sett lite rottweilere der. Noen som vet om de egner seg til dette? Tenker ikke i konkurranse, men kun for trim og moro.

Jeg forstår at dette er sterke hunder som kan ha et vokter instinkt, men med nok stimulering i hverdagen, en konsekvent og bestemt (ikke hard!) oppdragelse og god sosialisering ser jeg for meg at det kan bli en snill og god familiehund.

Tar gjerne imot erfaringer fra dere som har eller har hatt rottweiler.

Anonymous poster hash: c193d...6ab

Skrevet

vakre og kloke hunder,men de trenger strenge eiere,hvis ikke kan de bli veldig farlig

Anonymous poster hash: 07fad...eb8
Skrevet

vakre og kloke hunder,men de trenger strenge eiere,hvis ikke kan de bli veldig farlig Anonymous poster hash: 07fad...eb8

Jeg er litt usikker på hva du legger i streng. Jeg tenker at en såpass sterk rase bør ha en bestemt, konsekvent og kjærlig eier. Streng høres feil ut i mine ører.

HI

Skrevet

Min neste hund blir en rottweiler-tispe. Fantastiske brukshunder! De lærer kjapt, også uvaner. De trenger en konsekvent og kjærlig oppdragelse, og riktig mengde stimuli. De rottisene jeg kjenner er ikke utpregede enmannshunder, og det er en fordel i en familie. De er "lettleste" og har et svært tydelig kroppsspråk. Er også en veldig verbal rase, ikke bjeffete, men bruker masse lyd i kommunikasjon. Samkjønnsaggresjon har vært en tendens hos både tisper og hanner, så riktig type miljøtrening er viktig fra dag 1.

Anonymous poster hash: cd2d3...ac1

Skrevet

Ei venninne har rottweiler. Helt grei hund det, men det slimete slagget kan jeg spare meg for...

Anonymous poster hash: 43d38...f70

Skrevet

Vi hadde rottweiler. Det var verdens snilleste hund og var nok litt ekstra beskyttende ovenfor oss i familien, men aldri på en aggressiv måte. vi var bestemt med henne det var vi, og det hadde nok også mye å si for hvor snill og tålmodig hun var. Hun elsket å leke med ungene, la seg godt inntil dem om de la seg på gulvet å elsket alle som kom bort å ville klappe henne. Hun var veldig glad i alle :) Skulle vi hatt flere hunder så hadde valget falt på denne rasen igjen.

Anonymous poster hash: deb7b...42f

Skrevet

Vi har rottweiler tispe på 6 år. Stor og god familiehund ☺

er veldig knyttet til oss dvs meg,samboer og 10 åringen. Er ikke spesielt interessert i andre folk men er alltid kosete glad når familie eller nære venner av oss kommer på besøk.

Vår erfaring er at denne rasen må på lik linje med alle hunder ha klare grenser. Men det betyr ikke at vi er spesielt strenge. Hun ligger i senga til barnet og varmer bena hennes. De sitter i sofaen sammen hver morgen å slapper av. Barnet har ansvar for mating på morgen og ettermiddag. Vi reiser tidlig på jobb og da er de alene hjemme Før og etter skolen.

En rottweiler er nok perfekt til spor. Vår gikk litt spor Før. Men nå har hun hatt en del helseplager det siste året så da har hun blitt litt mer sofahund.

Agility tror jeg kanskje ikke de egner seg så godt til. De er store og tunge og kan få problemer med ledd og diverse. Men det må du nesten sjekke ut. Jeg har vært på mange agylity stevner og aldri sett rottweiler delta. Kun på utstilling,lydighet osv.

Anonymous poster hash: aa8cb...e57

Skrevet

Kjenner noen som hadde rottweiler med små barn i hus. Det gikk veldig greit fordi de hadde lagt ned ganske så mye arbeid i å dressere den.

Det største problemet var at en del andre barn ikke fikk komme på besøk hos dem pga den farlige hunden. Ikke alle er glad i hunder og de som ikke er det anser ofte rottweilere, huskyer osv som farlige.

Da vi valgte hund, gikk vi for en rase vi visste ville være "spiselig" for andre barns foreldre.

Anonymous poster hash: a2793...234
Skrevet

Rottweilere er brukshunder, dvs du må dedikere MYE av fritiden til på mentaltrening :) som f.eks blodspor eller andre typer hjernetrim, veldig gjerne gå på kurs regelmessig.

Når lan har en så stor og sterk hund, må man ha stålkontroll

Anonymous poster hash: f8a8e...67c

Skrevet

Med riktig håndtering kan du få en fantastisk familiehund! Men en rottweiler vil alltid ha behov for å være "brukshund". Spor er ypperlig. 
En bestemt, konsekvent og kjærlig hånd er det en rottweiler trenger for å fungere skikkelig. Sosialisering helt fra starten, av stort og smått, fire og tobeint. 

Når det gjelder agility, er de fort litt tunge og klumsete til dette... Men for moroskyld og mild trimming, er det ingenting som tilsier at en rottweiler ikke skal kunne klare eller like det (unntatt ved lidelser som hd ol). Jeg hadde en American Akita som elsket agility. Han var treg, klumsete i forhold til lettere og mindre raser, men vi hadde det mye moro på banen og begge fikk trim! 

Utifra det (lille) du skriver, vil jeg tro du fikser en rottweiler :) Men de har enormt vaktinstinkt, og dette kan være vanskelig/umulig å trene bort/helt bort. Det er rett og slett noe du må regne med at hunden er, men ved riktig dressering, trenger ikke dette være et dominerende trekk i hverdagen. 

Anonymous poster hash: 8234b...bcb
Skrevet

Det største problemet var at en del andre barn ikke fikk komme på besøk hos dem pga den farlige hunden. Ikke alle er glad i hunder og de som ikke er det anser ofte rottweilere, huskyer osv som farlige. Da vi valgte hund, gikk vi for en rase vi visste ville være "spiselig" for andre barns foreldre. Anonymous poster hash: a2793...234

Jeg har faktisk aldri tenkt på at det kan være et problem, men det er kanskje noen som tenker på dem som farlige hunder. Nå er alle vant til at det er en stor og sort hund i huset her fra før, så det blir ikke så stor forandring.

HI

Skrevet

Med riktig håndtering kan du få en fantastisk familiehund! Men en rottweiler vil alltid ha behov for å være "brukshund". Spor er ypperlig. En bestemt, konsekvent og kjærlig hånd er det en rottweiler trenger for å fungere skikkelig. Sosialisering helt fra starten, av stort og smått, fire og tobeint. Når det gjelder agility, er de fort litt tunge og klumsete til dette... Men for moroskyld og mild trimming, er det ingenting som tilsier at en rottweiler ikke skal kunne klare eller like det (unntatt ved lidelser som hd ol). Jeg hadde en American Akita som elsket agility. Han var treg, klumsete i forhold til lettere og mindre raser, men vi hadde det mye moro på banen og begge fikk trim! Utifra det (lille) du skriver, vil jeg tro du fikser en rottweiler :) Men de har enormt vaktinstinkt, og dette kan være vanskelig/umulig å trene bort/helt bort. Det er rett og slett noe du må regne med at hunden er, men ved riktig dressering, trenger ikke dette være et dominerende trekk i hverdagen.   Anonymous poster hash: 8234b...bcb

Takk for fint svar :)

Jeg synes det er helt greit at hunden har vaktinstinkt, og at den varsler når noen kommer. Det gjør også vår nåværende hund. Vi har stort hus med hage, og det er en trygghet for meg og barna ettersom mannen ofte er bortreist. Men man må selvsagt jobbe med dette slik at man ikke får en aggressiv og dominant hund som ikke ønsker fremmede velkommen.

Jeg er opptatt av lydighet, og tror klare grenser gjør hunden lykkelig (på samme måte som barn også trenger at vi er konsekvente og setter grenser). En så sterk rase må være veldressert.

Er det slik at tispene ofte er litt mildere enn hannhundene? Jeg ser flere anbefaler at man velger tispe første gangen?

HI

Skrevet

Med riktig håndtering kan du få en fantastisk familiehund! Men en rottweiler vil alltid ha behov for å være "brukshund". Spor er ypperlig. En bestemt, konsekvent og kjærlig hånd er det en rottweiler trenger for å fungere skikkelig. Sosialisering helt fra starten, av stort og smått, fire og tobeint. Når det gjelder agility, er de fort litt tunge og klumsete til dette... Men for moroskyld og mild trimming, er det ingenting som tilsier at en rottweiler ikke skal kunne klare eller like det (unntatt ved lidelser som hd ol). Jeg hadde en American Akita som elsket agility. Han var treg, klumsete i forhold til lettere og mindre raser, men vi hadde det mye moro på banen og begge fikk trim! Utifra det (lille) du skriver, vil jeg tro du fikser en rottweiler :) Men de har enormt vaktinstinkt, og dette kan være vanskelig/umulig å trene bort/helt bort. Det er rett og slett noe du må regne med at hunden er, men ved riktig dressering, trenger ikke dette være et dominerende trekk i hverdagen.   Anonymous poster hash: 8234b...bcb

Takk for fint svar :)

Jeg synes det er helt greit at hunden har vaktinstinkt, og at den varsler når noen kommer. Det gjør også vår nåværende hund. Vi har stort hus med hage, og det er en trygghet for meg og barna ettersom mannen ofte er bortreist. Men man må selvsagt jobbe med dette slik at man ikke får en aggressiv og dominant hund som ikke ønsker fremmede velkommen.

Jeg er opptatt av lydighet, og tror klare grenser gjør hunden lykkelig (på samme måte som barn også trenger at vi er konsekvente og setter grenser). En så sterk rase må være veldressert.

Er det slik at tispene ofte er litt mildere enn hannhundene? Jeg ser flere anbefaler at man velger tispe første gangen?

HI

Jeg har hatt rottweiler tispe, og ikke hannhund. Vi valgte ikke utifra kjønn (skulle ikke brukes til avl), men var å så på valpene (hele familien), flere ganger, og falt pladask for denne tispa. Hun passet oss. Vi visste det med en gang hun kom i fanget, hun tok oss med storm. 

Hun hadde veldig sterk personlighet, og var en "tøffing", men hun gikk overens med alle som ønsket å gå overens. Lekte fint med begge kjønn. Vi var mye på rottweilertreff her i området, og det virket som om endel av hannhundene var noe mer reserverte enn tispene, mindre sosiale (med mennesker), og det var helt klart en overflod av hanner som ikke gikk overens med samme kjønn, enn tisper. Men jeg tror sosialisering fra tidlig av og trening kan løse dette, i hvert fall til at hannene kan tåle synet av hverandre, om enn ikke kontakt. De fleste hundene gikk overens sammen, så lenge det ikke var noen med løpetid i området (er vel ikke mange som drar på treff om de har hunder som ikke kan være sammen med andre).

Så jeg vil påstå at tisper generelt er mildere enn hanner. Men det betyr ikke at det er en tispe som passer dere best, det kan være det er en hannhund dere faller pladask for ;) Det betyr heller ikke at tispene i det kullet dere har valgt dere ut, er av det mildeste slaget. Kanskje er det hannhunden som jafser broren sin i øret, som er den mildeste. 

Så jeg anbefaler å prate litt med ulike oppdrettere, få hilse på eventuelle valper (vet ikke hvor populær denne rasen er nå, om det er sånn at du bør reservere en valp før parring omtrent har skjedd eller om det er enkelt å få hilse på valpene før en reserverer), og så følge magefølelsen. La mann og barn hilse på valpene. Se hvordan de ulike valpene er sammen, hvordan de reagerer på barna, på dere... 

Største i kullet er jo ofte "sjefen", minste er gjerne den "svakeste" (den mest ydmyke (mildeste), om du vil). Det beste er å velge noe midt i mellom, synes jeg, om man ønsker en familiehund. De er enklest å håndtere, da de ofte er trygge, men ikke for trygge, og er ikke så lett å gjøre usikre. Vil du ha den mest aktive? Den rolige? Den som kryper på fanget til minsten eller den som tygger på skolissene? (vi gikk for skolisse-tyggeren, hehe). Er du usikker på hvilken valp som er "sjef", så vil en god oppdretter vite dette. 

Anonymous poster hash: 8234b...bcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...