Gå til innhold

Fjerne føflekk hos barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 10 år har en føflekk på armen som er noen cm stor. Hun har hatt den i mange år. For ett år siden sa hun til meg at hun hatet den og at mange på skolen erter henne for den brune flekken. Hun sa at hun ville ha den vekk og lurte på om det gikk an.

Føflekken har Vært undersøkt av lege Før men den var helt fredelig. Jeg tok henne med til fastlegen for å få råd angående fjerning eller ikke. Fastlegen ville ikke fjerne den av kosmetiske årsaker pga arret som hun mente ville bli styggere enn føflekken i seg selv.

Jeg er jo enig i det at det er dumt å fjerne den Før hun er ferdig utvokst kun av kosmetiske årsaker.

Men nå forteller datteren min at hun SKAL ha den vekk. Hun går aldri med t-skjorter eller topper for hun vil ikke vise den. Ikke vil hun bade for da synes den i badedrakt. Hun forteller at når de har svømming på skolen står hun å holder på den så ingen skal se.

Hva ville du gjort? Latt hun fjerne den? Må eventuelt Gjøre det privat siden fastlegen nekter.

Anonymous poster hash: 1fac4...db1

Skrevet

Om det er sånn at hun da får ett stygt stort arr, så hadde jeg ikke fjernet den.

Da kan hun heller vente til hun er tenåring og litt mer utvokst

Anonymous poster hash: f9020...f87
Skrevet

Om det er sånn at hun da får ett stygt stort arr, så hadde jeg ikke fjernet den.

Da kan hun heller vente til hun er tenåring og litt mer utvokst

Anonymous poster hash: f9020...f87

Hun sier hun heller vil ha det arret enn den brune flekken.

I tillegg gror det masse hår på den som hun fjerner. Den plager ikke meg men den plager åpenbart henne siden hun går i genser tiltross 20-30 grader. Synes det er vanskelig å vite hva som er der beste år gjøre :(

H.i

Skrevet

Gå til en privat hudlege og be om råd. Hudlegene har ofte mye bedre metoder for fjerning av føflekker enn fastleger har. Svært sannsynlig at det kan gjøres uten å etterlate stygge arr. Hvis dette er et så stort problem for henne er jeg ikke tvil om hva jeg ville gjort hvertfall :) koster ikke all verden heller å gjøre dette privat.

Anonymous poster hash: 6112d...814

Skrevet

Gå til en privat hudlege og be om råd. Hudlegene har ofte mye bedre metoder for fjerning av føflekker enn fastleger har. Svært sannsynlig at det kan gjøres uten å etterlate stygge arr. Hvis dette er et så stort problem for henne er jeg ikke tvil om hva jeg ville gjort hvertfall :) koster ikke all verden heller å gjøre dette privat.

Det var et godt tips. Det skal absolutt gjøre ☺

H.i

Skrevet

Jeg måtte fjerne føflekk på min 4 åring. Pga forandringer gikk det litt fort for seg ( heldigvis godartet) men der er nå et stort arr. Ser litt voldsomt ut. Hadde det ikke vært for at så mye måtte tas hadde det knapt nok blitt arr. Og arr blekner med tiden.

Anonymous poster hash: 7560c...bd1

Skrevet

Jeg har fått fjernet en føflekk som ikke var så stor, men den etterlot et tydelig arr. :-/

Anonymous poster hash: eb50b...b94

Skrevet

Hvis hun har så store problemer med den, så synes jeg absolutt at hun skal få fjerne den. Det kan jo føre til at hun begynner å unngå ting osv. Har hatt lignende problemer selv, og det var ufattelig godt å få gjort noe med det så jeg kunne begynne å tenke på andre ting igjen. Sikkert mange som ikke bryr seg og tenker at det ikke er noe problem, men for andre er det faktisk helt forferdelig.

Anonymous poster hash: 2005d...442

Skrevet

Er arr så farlig da?!

Når datteren din plages så enormt, syns jeg hun absolutt bør få lov til å fjerne den!!

Skrevet

Beklager om henvisning til plastikk kirurg da er muligheten for et fint arr tilstede. Ved vårt sykehus fjerner vi stadig sjenerende arr på barn enten poliklinisk eller dagkirurgisk.

Skrevet

Nei arr er ikke så farlig men jeg har vært usikker på om det var det rette å fjerne den nå. Tenkte om hun kom til å få et stort arr som kunne sett bedre ut om vi hadde ventet.

Men tar henne med til hudlegen siden fastlegen ikke vil fjerne den. Så får vi høre hva hun har å si.

H.i

Skrevet

Nei arr er ikke så farlig men jeg har vært usikker på om det var det rette å fjerne den nå. Tenkte om hun kom til å få et stort arr som kunne sett bedre ut om vi hadde ventet.

Men tar henne med til hudlegen siden fastlegen ikke vil fjerne den. Så får vi høre hva hun har å si.

H.i

Jeg tror jeg hadde latt henne fjerne den. Det er jo ikke noe kjekt hvis hun blir ertet for den. Barnehud gror vel bedre enn all annen hud, så et arr som påføres nå, har vel bedre sjanse til å bli fint enn ett som påføres når hun er eldre?

Jeg fikk fjernet en føflekk da jeg var 10, men den var på et sted som ikke synes til vanlig. Har ikke arr der i dag - eller det er så godt som umulig å se.

Anonymous poster hash: 77c1d...92d

Skrevet

Arret vil da falme over tid. Jeg fjernet en like stor føflekk for 5 år siden. Arret syns nesten ikke.

Din datter lar nå denne føflekken styre hele livet hennes og det blir verre. Dette er nå en ond sirkel for din datter. Jeg ville fått den fjernet og eventuelt tatt det privat.

Anonymous poster hash: 7c9a7...e4d

Skrevet

Datteren min på 10 år har en føflekk på armen som er noen cm stor. Hun har hatt den i mange år. For ett år siden sa hun til meg at hun hatet den og at mange på skolen erter henne for den brune flekken. Hun sa at hun ville ha den vekk og lurte på om det gikk an.

Føflekken har Vært undersøkt av lege Før men den var helt fredelig. Jeg tok henne med til fastlegen for å få råd angående fjerning eller ikke. Fastlegen ville ikke fjerne den av kosmetiske årsaker pga arret som hun mente ville bli styggere enn føflekken i seg selv.

Jeg er jo enig i det at det er dumt å fjerne den Før hun er ferdig utvokst kun av kosmetiske årsaker.

Men nå forteller datteren min at hun SKAL ha den vekk. Hun går aldri med t-skjorter eller topper for hun vil ikke vise den. Ikke vil hun bade for da synes den i badedrakt. Hun forteller at når de har svømming på skolen står hun å holder på den så ingen skal se.

Hva ville du gjort? Latt hun fjerne den? Må eventuelt Gjøre det privat siden fastlegen nekter.

På den ene siden synes jeg man skal ta hensyn til at barnets følelser er sterke og at dette preger henne, og vanligvis synes jeg man skal legge litt til rette for å ha noen viktige klesplagg eller få stripe håret eller gjøre andre ting som er viktige for dem, men... Jeg er skeptisk til å begynne å operere seg annerledes, selv om det bare er en føflekk. Til en viss grad er det greit å forandre på utseende sitt (f.eks. regulering), men denne føflekken sitter på armen, og da synes jeg vel ikke dere trenger å fjerne den - ennå.

Da jeg var 12 år syntes jeg at ørene mine var helt grusomme. Det preget meg veldig, og jeg gikk aldri med oppsatt hår uten å ha pannebånd som skjulte dem. Det var sånn et par år og så oppdaget jeg plutselig en dag at det ikke var så farlig likevel. Ingen pekte på meg og lo selv om jeg gikk med håret i heatehale, faktisk var det nesten ingen som tenkte over at jeg hadde store ører.

I dag er jeg glad i ørene mine. De er en del av personligheten min og jeg kan le av dem. Alle disse små raritene er jo det som gjør oss til den vi er, og som gjør oss unike.

Så jeg ville ventet med å fjerne føflekken hvis jeg var deg. Si at hun kan få fjerne den hvis hun vil når hun f.eks. har fylt 16 eller 17 eller 18 eller etter konfirmasjonen. Vent med å ta valget om å endre på seg selv til den aller mest selvkritiske perioden er over for henne.

Anonymous poster hash: abe39...38f

Skrevet

Uff stakkars jente! Jeg har slitt veldig med masse føflekker. Det har gått utover selvtillit (hater å møte nye folk), valg av klær (har aldri kunne bruke de klærne jeg faktisk syns er fine), valg av aktiviteter (fikk gavekort på spa/massasje som jeg kasta for jeg ikke ville vise meg frem) osv osv osv. Har fjernet noen føflekker. Har fått noen stygge arr, f.eks på bringa. Mens andre steder, som i ansiktet, er det ingen arr. Huden leges forskjellig på ulike steder.

Jeg er nå 30 år. Etter fjerning av føflekkene i ansiktet for 3 år siden hater jeg ikke lengre å møte folk. Kan faktisk føre en samtale face to face - dette gjorde jeg ikke før. Er igrunn irritert for at jeg ikke fjernet føflekkene tidligere! Dersom dette plager din datter så mye som det har plaget meg, vil jeg anbefale deg å la henne få lov! Gå til en spesialist som kan tilby ulike behandlinger, som skjære, brenne, laser osv og finn ut hva som anbefales for akkurat denne føflekken!

For å unngå arr er det svært viktig å behandle såret riktig. Arr-plaster i lang tid for å unngå lufting av såret, samt bruke sterk solkrem de første somrene for å unngå solskader. Lykke til <3

Anonymous poster hash: 69e32...2c3

Skrevet

Takk for svar dere ☺ i forhold til arr er det mest fordi hun ikke er ferdig utvokst og at arret vil strekke seg og bli større sa legen. Men jeg tenker at hun Bør få slippe å ha den.

H.i

Skrevet

Jeg fjernet selv en føflekk da jeg var ca 5 år. Den satt på overarmen, og jeg sydde 14 sting. Legen var visst veldig nøye, og i utgangspunktet skulle arret kun bli en tynn strek. Da jeg var mer aktiv enn barn flest, sprakk såret opp før det var ferdig grodd. Arret ble derfor større, stakk ut fra huden i 25 år, og ble rødt og flassete av sol like lenge. Nå går arret i ett med huden, og blir normalt farget i solen. Jeg har aldri vært spesielt plaget av mitt arr.

Ei venninne av meg fjernet en stor føflekk da hun var ca 18. Hennes arr var stort, ujevnt / ruglete og blått (hele området). Hun skjemtes mer over arret enn føflekken som er tatt bort. Hun hadde en 'slurvelege' som ikke brydde seg om det kosmetiske. Arret hennes ser også bedre ut nå, men det har tatt over ti år- og det ser (fotsatt) ut som en gammel brannskade.

Så: pass på at legen forstår ønsket om så lite sjenerende arr som mulig !

Anonymous poster hash: cd362...e2a

Skrevet

Det var et godt tips. Det skal absolutt gjøre ☺

H.i

Jeg har en gutt som hadde det akkuratt slik som din datter. Han hadde en ca 2 cm lang, 1 cm bred mørk hårete føflekk på overarmen. Hver gang han hadde gym eller kledde av seg så fikk han høre hvor ekkel den føflekken var. Til slutt ville han ikke gå med t-skjorte eller kle av seg og maste om at han hatet den føflekken og ville ha den vekk. Vi tok først kontakt med fastlegen som henviste oss til kirurgisk avdeling på sykehuset. Her var det en veldig flink lege som snakket med han om hvordan han opplevde å ha denne føflekken og også at han ville få et ganske stort arr dersom han ville fjerne den. Min var fast bestemt på at å få et arr var ingenting i forhold til føflekken og ville gjerne ha den fjernet. Kirurgen vurderte det slik at, på bakgrunn av samtalen med min sønn, så var han klar for å få denne fjernet fordi denne plaget han såpass mye. Han var ca 12 år da den ble fjernet og han har ikke angret ett sekund. I dag er han 18 år og har et ganske stort arr som faktisk ikke plager eller har plaget han i det hele tatt. :)

Anonymous poster hash: 4ad36...a32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...