Gå til innhold

Bunad i dåp? Ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere? Er det nornalt?

Anonymous poster hash: 37d6c...2d1

Skrevet

Ja. Helt normalt.

Anonymous poster hash: 57011...c93

Skrevet

Ja, det er helt vanlig for alle som har bunad.

Her bruker vi den også i konfirmasjon, bryllup, begravelse, jobileer og mange andre tilstelninger.

Anonymous poster hash: 655cb...0c6
Skrevet

Ja det er helt normalt. Bunad bruker vi i familien til dåp, konfirmasjon og til etter middagen i bryllup.

Skrevet

Et rungende ja. Det flotteste og dyreste festplagget man har er selvsagt flott i dåp.

Anonymous poster hash: aae32...be4

Skrevet

Her bruker vi den også i konfirmasjon, bryllup, begravelse, jobileer og mange andre tilstelninger.

Begravelse? Er med på at man bruker bunad i alle de andre tilstelningene, men tror jeg hadde følt meg passe teit med bunad i en begravelse.

Anonymous poster hash: 3f5b7...f81

Skrevet

Her bruker vi den også i konfirmasjon, bryllup, begravelse, jobileer og mange andre tilstelninger.Anonymous poster hash: 655cb...0c6

Begravelse? Er med på at man bruker bunad i alle de andre tilstelningene, men tror jeg hadde følt meg passe teit med bunad i en begravelse. Anonymous poster hash: 3f5b7...f81

Enig i den, har aldri sett noen bruke bunad i begravelse!

Anonymous poster hash: 5bfe5...335

Skrevet

helt vanlig det :)

Skrevet

Ja

Anonymous poster hash: ad759...260
Gjest Maiken og barna
Skrevet

Bunad er for meg et festplagg. Hadde sett på det som et hån mot avdøde å ha på i begravelse såfremt avdøde ikke hadde ønsket det..

Skrevet

Helt vanlig her. Jeg ser likevel for meg at det er et uparktisk plagg i dåp, ettersom hedersgjesten ofte er baby. Det er et dyrt plagg som kan være tidkrevende å få rent igjen om det blir f.eks. gulpet på, og søljene kan være fristenede å leke med, eller vonde å ligge på, evt stikke seg på.

Om noen hadde hatt på seg bunad i en begravelse her hadde de fått mange blikk, det er et festplagg, ikke et sørgeplagg.

Skrevet

Helt klart! Utenom 17mai, så synes jeg bunad passer best til dåp og konfirmasjon. Bryllup syns jeg egentlig man kan ha på seg en flott kjole istedenfor. Evt. Bunad i kirka, også skifte til festen :) 

Begravelse?! Virkelig? Nei nei og nei.

Anonymous poster hash: 20853...7ae
Skrevet

Bunad bruker jeg i dåp, konfirmasjon og bryllup. Og nei, jeg skifter den ikke etter kirken. Det ser jeg absolutt ikke noe poeng i. Har også vært i mange begravelser der mange har brukt bunad, enkelte kvinnebunader har to-sidig sjal, en side for glede og en for sorg. Innenfor folkemusikkmiljøet er det også ganske vanlig å bruke bunad i begravelse.

Og skulle jeg noen gang bli invitert på slottsmiddag, vil bunad være det naturlige valg av antrekk.

Anonymous poster hash: b3691...647

Skrevet

Her er bunad vanlig antrekk i begravelse for dem du virklig er glad i.

Skrevet

Ja. Er det noen som har sagt at det ikke er greit?

Anonymous poster hash: c44ee...938

Skrevet

Selvsagt. Med mindre du skal amme, vel å merke, for bunad er ikke ammevennlig.

Skrevet

Her bruker vi den også i konfirmasjon, bryllup, begravelse, jobileer og mange andre tilstelninger.Anonymous poster hash: 655cb...0c6

Begravelse? Er med på at man bruker bunad i alle de andre tilstelningene, men tror jeg hadde følt meg passe teit med bunad i en begravelse. Anonymous poster hash: 3f5b7...f81

Enig i den, har aldri sett noen bruke bunad i begravelse!

Anonymous poster hash: 5bfe5...335

i min slekt er det helt vanlig med bunad i begravelse, Østfoldbunaden har faktisk tosidig sjal med sørgerose på ene siden for å brukes i begravelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...