Gå til innhold

Flere som har fått påvist sv.diabetes her?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei! 😃 Jeg har fått påvist sv.diabetes. Jeg begynte med blodsukkermåling i dag, og skal måle flere ganger om dagen for å se hvordan ting ligger an. Jeg har tro på at jeg kan regulere blodsukkeret via kosten, men tiden vil vise 😉

Hei!

Jeg fikk påvist sv.diabetes etter å ha tatt glukosebelastningstest på lovisenberg. Jeg ble henvist pga av alder og diabetes i nær familie. Hadde ingen mistanke ( men var jo utrolig sliten da). Testen viste 4,6 og 8,0, fikk beskjed om å kutte ut sukker og komme tilbake etter 4 uker for ny test. Var utrolig vanskelig, siden jeg følte at jeg spiste sunt fra før. Men kutta ut brunost, melk og frukt ( spiste mye frukt) og det hjalp. Ny test viste 4,4 og 7,0. Men nå er det 5 uker igjen, og jeg gleder meg til å spise en is eller sjokolade innimellom igjen😳😜

Jeg hadde ingen mistanke. Fastende blodsukker var på 4,8 og verdiene 2 timer etter sukkerbelastningen lå på 9,4. Alle målinger over 8 etter denne belastningen indikerer svangerskapsdiabetes. Nå måler jeg blodsukkeret mitt før og 2 timer etter alle måltider daglig. Jeg tåler å spise nesten alt, bortsett fra å drikke melk 😄 Melk i saus o.l. går fint, da det er så små mengder.

Annonse

Jeg får forresten oppfølging fra diabetespol. på sykehuset annenhver uke. Da gjennomgår vi alle målinger jeg har gjort siden forrige oppfølgingstime. Fastende blodsukker skal ligge under 5,5. Blodsukker før mat skal ligge under 6,0 og blodsukkeret 2 timer etter mat skal ligge under 8,0 😊 For min del går dette veldig fint 😊 Jeg er veldig fornøyd med oppfølgingen gravide med sv.diabetes får på sykehuset jeg tilhører 😊

Jeg får forresten oppfølging fra diabetespol. på sykehuset annenhver uke. Da gjennomgår vi alle målinger jeg har gjort siden forrige oppfølgingstime. Fastende blodsukker skal ligge under 5,5. Blodsukker før mat skal ligge under 6,0 og blodsukkeret 2 timer etter mat skal ligge under 8,0 😊 For min del går dette veldig fint 😊 Jeg er veldig fornøyd med oppfølgingen gravide med sv.diabetes får på sykehuset jeg tilhører 😊

Hvilket sykehus tilhører du? Rikshospitalet her. Syntes egentlig det er rart jeg ikke får mer oppfølging, men kanskje verdiene er for lave?! Uansett, merker at det er lett å Skeie litt ut nå som jeg slipper mer prøver.

Har du fått indikasjon på at babyen blir stor? Min er litt under gjennomsnittet nå.

Jeg skal til glukose belastning snart. Hvordan regulerer dere kosten? Hvordan ser en vanlig dag ut I forhold til matplan. Dvs hva spiser dere til frokost lunsj middag ev mellommåltider?

Anonymous poster hash: f3be3...3e3

Jeg skal til glukose belastning snart. Hvordan regulerer dere kosten? Hvordan ser en vanlig dag ut I forhold til matplan. Dvs hva spiser dere til frokost lunsj middag ev mellommåltider?

Anonymous poster hash: f3be3...3e3

Jeg spiser bare mye mindre frukt ( før: 3-5, nå 1) og alltid sammen med fiber. Har helt kutta ut brunost og saft ( drakk 2 -3 glass når jeg ville kjenne liv hos babyen). Spiser bare is / sjokolade lørdager + feiring. ( før unnet jeg meg 1 hver dag). Så har jeg begynt å ta med ingers rugbrød på jobb ( spise jobbens brød før). Det er alt jeg har gjort og det funker på min kropp.

Min dag kan se sånn ut:

Frokost: 1 brødskive med gulost og paprika / havregrøt

Lunsj 11.00 : 2 skiver rugbrød med leverpostei.

Måltid 14.00: yoghurt naturell med nøtter/ salat

Middag: fisk / kjøtt med grønnsaker ( ikke pasta, poteter) + fruktig dessert ( helst jordbær eller vannmelon)

Kveldsmat: 1 knekkebrød med egg og tomat

Annonse

Ja, da har jeg fått påvist det jeg også. Fastende blodsukker på 4,5 og 7,9 etter testen.

Da ser tallene dine omtrent ut som mine på første test ( 4,6 og 8,0). Jordmor og lege sa det var veldig i grenseland. Med litt kostholds endring ble sukkernivået mitt bra ( 4,4 og 7,0). Får du oppfølgning?

Ja, da har jeg fått påvist det jeg også. Fastende blodsukker på 4,5 og 7,9 etter testen.

Da ser tallene dine omtrent ut som mine på første test ( 4,6 og 8,0). Jordmor og lege sa det var veldig i grenseland. Med litt kostholds endring ble sukkernivået mitt bra ( 4,4 og 7,0). Får du oppfølgning?

Åh, så godt å høre. Kjenner jeg blir litt stresset, selv om jeg jo ser at jeg ligger i grenseland. Virket ikke som jeg skulle ta ny belastningstest i løpet av svangerskapet, men jeg skal måle blodsukker (2 timer etter frokost) om en mnd, også en ny vekstestimering (hadde en i dag, alt normalt) Ellers kun kostholdsveiledning, i tillegg til at jordmor mest sannsynlig vil ta kontakt med meg i løpet av de nærmeste dagene, kanskje hun kommer med noe i tillegg ...

Åh, så godt å høre. Kjenner jeg blir litt stresset, selv om jeg jo ser at jeg ligger i grenseland. Virket ikke som jeg skulle ta ny belastningstest i løpet av svangerskapet, men jeg skal måle blodsukker (2 timer etter frokost) om en mnd, også en ny vekstestimering (hadde en i dag, alt normalt) Ellers kun kostholdsveiledning, i tillegg til at jordmor mest sannsynlig vil ta kontakt med meg i løpet av de nærmeste dagene, kanskje hun kommer med noe i tillegg ...

Jeg ble også utrolig stresset, men roet meg fort da jordmor og en overlege på Rikshospitalet sa at dette var så lave verdier at det ikke var grunn til bekymring.

Jeg slapp tilogmed å måle blodsukkeret. Ble flinkere med kosten, men føler ikke at jeg har måtte forsake så mye( kutta kraftig ned på frukt da😳). Gutten min er heller ikke stor, han er helt på gjennomsnittet. Så jeg tror/ håper du klarer å få bedre verdier med litt kostholdsendring. Må også si at jeg syntes det var litt urettferdig fordi jeg kjenner mange gravide som har spist MYE søtt og drukket brus gjennom hele svangerskapet uten å få diabetes😝.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...