Gå til innhold

Gravid utenom el ved insetting av befruktet egg?

Anbefalte innlegg

Jeg er bare veldig nysgjerrig... dere som driver med det, kan man bli gravid utenfor el hvis man har hentet ut egg på forhånd og befruktet før man setter inn, eller er det sånn at det kun er "åpen" i el-tiden? Sorry for dumt spm men jeg ble bare sykt nysgjerrig....:P

På forhånd takk ;)

Anonymous poster hash: 5d40b...424

Fortsetter under...

Ja! Ved uthenting av egg er man ALLTID i en prosess med hormonbehandling, ellers vil det ikke være store og mange nok egg å hente ut. Før innsett blir man igjen hormonbehandlet for å gi best mulige forhold for at et befrukta egg skal feste seg. Under all IVF behandling er det medisiner som styrer syklusen, så eggløsningen er kunstig i form av eggløsningssprøyte, og egguttak skal skje 36 timer etter at denne sprøyta er satt. Kroppens egne syklus blir overstyrt av hormonbehandling som dermed gir full kontroll på hva som skjer til hvilken tid, som modning av egg, "eggløsning", egguttak, utvikling av livmorslimhinne og innsett! I tillegg skal man medisineres i tida etter innsett i håp om at embryoet skal feste seg skikkelig og ikke støtes ut. Ved påvist graviditet fortsetter man som oftest med medisiner hele første trimester.

Jeg er bare veldig nysgjerrig... dere som driver med det, kan man bli gravid utenfor el hvis man har hentet ut egg på forhånd og befruktet før man setter inn, eller er det sånn at det kun er "åpen" i el-tiden? Sorry for dumt spm men jeg ble bare sykt nysgjerrig....:P

På forhånd takk ;)

Anonymous poster hash: 5d40b...424

Ja, man må være på riktig sted i en kunstig styrt eller naturlig syklus ved innsett Slimhinnen må være passe (den bygges gradvis opp i hver syklus), og egget må ha nok tid på seg til å etablere seg og produsere hcg før mens kommer osv. En har et intervall på noen få dager til å gjøre innsettet på. Ved eggedonasjon vil mottakers syklus styres til å matche donorens ivf-syklus. En som skal få satt inn frossent embryo kan evt gjøre det i naturlig syklus, avhengig av hennes diagnose og om hun danner god nok slimhinne, har god egenproduksjon av progesteron, ikke trenger hormonstøtte osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...