Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #26 Skrevet 19. mai 2015 Hadde jeg lært dette på skolen hadde jeg neppe slitt så mye med matte som jeg gjør.. Jeg må ha ting inn med teskje, men dette skjønte jeg faktisk! Anonymous poster hash: 1b3f3...a2b
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #27 Skrevet 19. mai 2015 Jeg lærte også å sette opp tallene over hverandre, da jeg gikk på skolen. Det funker fint det, så lenge man har penn og papir tilgjengelig. Men i det øyeblikket jeg må regne i hodet gjør jeg noe alla det du kaller den nye regnemetoden.Kan riktignok ikke huske at noen faktisk har lært meg det, men det er da den mest logiske måten å legge sammen store tall på, når man ikke har penn og papir tilgjengelig? Jeg tenker at det er flott at de lærer elevene å gjøre det på denne måten, fordi det er mye mindre abstrakt enn det tradisjonelle oppsettet med tallene over hverandre. Jeg vil tro at det på denne måten er lettere for barna å forstå hvorfor de gjør det de gjør. I det man forstår hvorfor, og ikke bare hvordan, har man lagt et mye bedre grunnlag for å lære videre. Anonymous poster hash: 0460f...9e2
Gjest Maiken og barna Skrevet 19. mai 2015 #28 Skrevet 19. mai 2015 Min 2 klassing lærer som din, hi...men de kommer også til å lære å stille stykker under hverandre. Dette er rett og slett grunnlegge de tallforståelse.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #29 Skrevet 19. mai 2015 Jeg er 40 og har bestandig regnet på den måten. Eldste min går i 6 kl, skjønner ikke bæret av min måte, han har en helt annen måte - som jeg sliter med Får se hvordan det går med han i 1 klasse Anonymous poster hash: b7196...a9e
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #30 Skrevet 19. mai 2015 Sønnen min i 2. klasse regner ikke sånn på papiret. Men har jo sånne regnestykker han regner i hodet, og da plusser han tierne sammen først, så enerne. Samme har jeg alltid gjort og. Jeg fikk 2 i matte på videregående. Så tok jeg en kartleggingsprøve, for å finne ut hva jeg var flink i, og hva jeg ikke var like flink i. For å finne ut mer hva slags utdannelse jeg burde ta. Fikk strålende resultat på matte delen, fordi jeg kommer fram til riktig svar. Men har laget meg mine egne rare metoder å finne svaret på. Men utregningen er feil. Så på videregående var det negativt. Men i den testen så de kun på resultat, og plutselig ville de jeg skulle bli økonom. Anonymous poster hash: 6cd8a...407
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #31 Skrevet 19. mai 2015 Det er to sider av samme sak 😊 Ungene mine er flinke i matte, de er 8 og 9. Anonymous poster hash: 8789e...d01
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2015 #32 Skrevet 20. mai 2015 Ikke tenkt over at det er kommet en endring, jeg. Har en i 5. og ei i 2. De er flinke i matte (og på skolen generelt) begge to, og matteleksene er noe vi aldri behøver hjelpe dem med, da dette er gjort på en-to-tre og de får alt riktig på alle prøver. Jeg er elendig i matte selv og slet med det gjennom hele skolen, så er veldig glad for at de tydeligvis har arvet farens matte-gener og mine språk-gener Anonymous poster hash: c1f4d...567
Gjest Hercule Poirot Skrevet 20. mai 2015 #33 Skrevet 20. mai 2015 Dette er ingen ny regnemetode, den er gammel og god, og i daglig bruk i svært mange hjem. Meget logisk måte å regne på.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2015 #34 Skrevet 20. mai 2015 Selv var jeg best i klassen i matte på grunnskolen. Tar det lett og har likt tall..(helt til jeg begynte med matte fordypning på videregående...) Jeg sliter med matten i barneskolen. Jeg får til regnestykkene med det er blottet for matematisk logikk den måten de lærer på! Mine barn vil jo gjøre det som det står i boka og som lærer sier, jeg klarer det ikke! Ergo, jeg kan ikke hjelpe de... Bare ta den lille gangetabell...De første årene skal de lære og "se" at tre ganger tre er tre regnet tre ganger.. Og sitter med fingre eller legoklosser og regner en to tre, tar tre nye, fire, fem, seks,- og tar tre nye,- sju åtte ni.. Vi begynte og pugge tabellene,- 2-4-6...., 4-8-12 med en gang... 2. eller 3.klassen....Det begynte min datter med i slutten av 5!!!! Mål i matte i 6 klasse er 4.gangen!! Det hører ikke hjemme! På et foreldremøtet fikk vi en regneoppgave, sånn med tekste og man må regne med ukjente faktorer x og y...... Lett som en plett. De gruppene som ville,- hentet da legoklosser i ulike farger for det stykket. Så da satt vi der da, vi "matematiske" satte jo opp x og y stykker og regnet oss fram, mens mange hadde jo lært matte gjennom barna våre sin skolegang og "skjønte trikset", med og bruke legoklosser. Brukte mye lenger tid, og det er umulig og gjøre dette med større tall. Men fikk "rett svar":.og det var jo så smart og gjøre det slik...Ja, vent til tallene er på 10 000 og 100 000...Da kan de sitte der med legoklossene sine og regne...... Dagens matteopplæring er for at de som ikke har en "matematisk "hjerne skal lære seg og "se" det de med matematikse hjerner ser. med det resultat at mange "matematikere" sliter med matte...... Gutten vår viste gode "tallkunnskap" før skolestart, nå i andre, så ser jeg han sliter med en del forståelse, for han tviler på eget hode, for der regner han ikke slik som boka sier de skal regne.... Der regner han som vi lærte i gamle dager......Datteren finner dagens måte og gjøre det på greit. Helt til hun trenger hjelp og amma sitter der nærmest tallblind ute av stand til og hjelpe... Mulig man skulle delt inn undervisning etter barnas hjerner????? Man trenger ikke være et matematsik geni eller "bedre i matte" for at dagens måte blir feil.....Man har bare en annen måte og løse problem på. Som ikke henger sammen med nymotens matteopplæring. Men som nevnt,- nok er super or de som mangler den "mattelogiske tankegang".. Anonymous poster hash: 3fc88...6f3
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2015 #35 Skrevet 20. mai 2015 Edit, jeg skrev feil. 36+15= 36+10 =46 46+4= 50 50+1= 51 At man hele tiden forholder seg til tiere? Det må jo være det enkleste nesten? Anonymous poster hash: 743e0...d9b Nei, dette blir litt feil... 36+15 er ikke lik 35+10. Det må alltid være lik verdi på begge sidene av =tegnet. Anonymous poster hash: ae71d...84b Det har du for så vidt rett i. Jeg prøvde bare å vise utregningen mer oppdelt da det er lettere for meg å forstå det selv da Jeg gjør det altså slik i hodet mitt: 36+15= 36+10 (+5 i rest) =46 (+5 i rest) 46+4 (+1 i rest)= 50 (+1 i rest) 50+1= 51 For min del forstår jeg det bedre når jeg tar det i flere ledd under hverandre, tar jeg det på en linje etter hverandre blir det bare kluss. Hjernen min tror det er en ligning eller noe Men det er sikkert enklere for barna å forstå når de har noen tilstede som kan forklare tankerekka bak. Anonymous poster hash: 743e0...d9b
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2015 #36 Skrevet 20. mai 2015 Dette har jeg aldri har tenkt over før, men dette er en metode jeg alltid har benyttet meg av når jeg regner hoderegning. Kan vel ikke kalle dette for noen ny metode? Bare en helt logisk oppdeling av stykkene. Flott at barna lærer den, men de aller fleste finner vel dette ut av dette før eller siden helt på egenhånd. Anonymous poster hash: b836b...fab
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2015 #37 Skrevet 27. mai 2015 Har tredjeklassing nå, men stusset også litt i fjor over at de regnet på den måten. Vi fikk forklart at tanken bak er å utvikle forståelse og lære seg flere regnestrategier. Og faktisk, nå senere tror jeg at barna får større forståelse istedet for at de bare lærer et system uten helt å forstå hvorfor de gjør det slik. Men om hele klassen gjør det dårlig på kartleggingsprøven, er det mattelæreren det er mest problematisk for! Det fikk vi høre ifbm en kartleggingsprøve i engelsk mange truet seg til: hvis klassen gjør det dårlig, er det læreren det er flaut for. Barna gjør jo sitt beste ut fra det de har lært.Anonymous poster hash: 43b6b...118 Tja, det spørs vel helt på klassetrinnet hvor mye læreren skal ha "skylden"? Jeg er lærer på ungdomstrinnet. Hvert tredje år får jeg nye 8. klassinger, som i september blir kartlagt i regning, lesing og engelsk (altså de berømte "nasjonale prøvene"). Jeg, som på det tidspunkt har kjent elevene om lag fire-fem uker kan vel ikke akkurat lastes for prøveresultatene her? Det kullet jeg har nå (straks ferdig med 8. klasse), scoret dårlig i alle tre testkategoriene, 40% av elevene lå på nivå 1 og 2 (skalaen går til 5, som er best). 1/3 av elevene trenger forenklede lærebøker i de fleste fag. Ikke noe særlig bra utgangspunkt med andre ord. Er det da min feil at klassen har et svakt snitt, etter at jeg har undervist dem i ett år? Anonymous poster hash: 8d0bb...df8
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2015 #38 Skrevet 27. mai 2015 Er det vanlig å tenke på den måten når man regner i hodet altså? Det har jeg aldri gjort, og måtte lese over det både to og tre ganger for å skjønne logikken. Jeg tror jeg tenker mer sånn: 36+15=36+14+1=50+1=51 Anonymous poster hash: 92a8e...157
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2015 #39 Skrevet 27. mai 2015 Er det vanlig å tenke på den måten når man regner i hodet altså? Det har jeg aldri gjort, og måtte lese over det både to og tre ganger for å skjønne logikken. Jeg tror jeg tenker mer sånn: 36+15=36+14+1=50+1=51 Anonymous poster hash: 92a8e...157 Sånn tenker jeg også. Da jeg var liten la jeg mye kabal og spilte casino, og med sånne spill lærer du fort at fireren skal på sekseren for å kunne ta dem med tieren. Anonymous poster hash: 26bf0...341
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2015 #40 Skrevet 27. mai 2015 Det der er omtrent måten jeg lærer datteren min å regne i hodet på jeg! Har en førsteklassing. MEN vi skriver det ikke ned da..... (senest i helgen 129+59) Dvs 130+ 60 - så tar vi 100og så tar vi 30+60 og så 100+90 og trekker fra 2 for å få svaret. Utrolig viktig å lære overslagsregning og hvordan de skal komme frem til korrekt svar ut i fra dette. Anonymous poster hash: 26bac...460
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2015 #41 Skrevet 27. mai 2015 Selv var jeg best i klassen i matte på grunnskolen. Tar det lett og har likt tall..(helt til jeg begynte med matte fordypning på videregående...) Jeg sliter med matten i barneskolen. Jeg får til regnestykkene med det er blottet for matematisk logikk den måten de lærer på! Mine barn vil jo gjøre det som det står i boka og som lærer sier, jeg klarer det ikke! Ergo, jeg kan ikke hjelpe de... Bare ta den lille gangetabell...De første årene skal de lære og "se" at tre ganger tre er tre regnet tre ganger.. Og sitter med fingre eller legoklosser og regner en to tre, tar tre nye, fire, fem, seks,- og tar tre nye,- sju åtte ni.. Vi begynte og pugge tabellene,- 2-4-6...., 4-8-12 med en gang... 2. eller 3.klassen....Det begynte min datter med i slutten av 5!!!! Mål i matte i 6 klasse er 4.gangen!! Det hører ikke hjemme! På et foreldremøtet fikk vi en regneoppgave, sånn med tekste og man må regne med ukjente faktorer x og y...... Lett som en plett. De gruppene som ville,- hentet da legoklosser i ulike farger for det stykket. Så da satt vi der da, vi "matematiske" satte jo opp x og y stykker og regnet oss fram, mens mange hadde jo lært matte gjennom barna våre sin skolegang og "skjønte trikset", med og bruke legoklosser. Brukte mye lenger tid, og det er umulig og gjøre dette med større tall. Men fikk "rett svar":.og det var jo så smart og gjøre det slik...Ja, vent til tallene er på 10 000 og 100 000...Da kan de sitte der med legoklossene sine og regne...... Dagens matteopplæring er for at de som ikke har en "matematisk "hjerne skal lære seg og "se" det de med matematikse hjerner ser. med det resultat at mange "matematikere" sliter med matte...... Gutten vår viste gode "tallkunnskap" før skolestart, nå i andre, så ser jeg han sliter med en del forståelse, for han tviler på eget hode, for der regner han ikke slik som boka sier de skal regne.... Der regner han som vi lærte i gamle dager......Datteren finner dagens måte og gjøre det på greit. Helt til hun trenger hjelp og amma sitter der nærmest tallblind ute av stand til og hjelpe... Mulig man skulle delt inn undervisning etter barnas hjerner????? Man trenger ikke være et matematsik geni eller "bedre i matte" for at dagens måte blir feil.....Man har bare en annen måte og løse problem på. Som ikke henger sammen med nymotens matteopplæring. Men som nevnt,- nok er super or de som mangler den "mattelogiske tankegang".. Anonymous poster hash: 3fc88...6f3 Det er helt andre mål enn mine har. Her begynner de å lære logikken i ganging i 2. klasse og de pugger "tellerekkene", det vil si gangetabellen på rams i 3. klasse. I 4. klasse er det forventet at alle skal klare alle regnestykkene i den lille gangetabellen på under 7 minutter når stykkene står hulter til bulter. Anonymous poster hash: 3fa35...882
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå