Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #1 Skrevet 19. mai 2015 De sier jo at på sikt skal barna bli flinkere i hoderegning og når de først mestrer denne metoden vil matte på høyere nivå bli lettere. Men jeg leser jo på nettet at i bl.a USA og England sliter barna med å knekke koden, og foreldrene er frustrert over forandringen. Nå begynner det jo bli en stund siden de la om der.... Læreren her sier det er veldokumentert at matte oppover i klassetrinnene blir lettere, men er enig i at det er en utfordring å få barna til å forstå tenkemåten. Nå har de akkurat hatt kartleggingsprøver her og snittet i klassen ble ikke særlig bra. Min datter sliter, og jeg har måttet sette meg ned å prøve snu opp ned på min tankegang også for å veilede henne. Håper det løsner for henne snart, hvordan går det med deres barn, går det greit eller synes de det er vanskelig? Jeg tenker da på hvordan de nå regner pluss og minus med store tall (opp til 100). De setter ikke opp stykkene under hverandre lenger, men lager en lang tankerekke for å resonere seg frem til svaret. Et eksempel: 36 + 15 = 36 + 10 + 5 = 46 + 4 + 1 = 51 Læreboka forklarer da: Jeg deler 15 i tiere og enere og legger til tierne. Enerne deler jeg opp for å få en hel tier. Anonymous poster hash: 11278...3f1
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #2 Skrevet 19. mai 2015 Hun er frustrert over å måtte vise all mellomregning siden hun ser svaret med en gang. Fikk 55/55 på kartleggingsprøven og kjeder seg i timene. Det er for lett. Anonymous poster hash: a2c08...c7f
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #3 Skrevet 19. mai 2015 Jeg har faktisk ikke tenkt over at dette er problematisk for ungene fordi mannen min alltid har regnet slik (han er 36 år) og har lært barna denne metoden fra de var 4-5 år gamle. De eldste barna tar matte veldig lett, spesielt nest eldste, og har derfor kunnet regne slike stykker i hode fra de var ca 5 år gamle. Han som går i 2. klasse nå er ikke like sterk i matte som de eldste, men han fikk 52 av 55 rette (tror jeg det var) på sist kartleggingsprøve, så han ligger tydeligvis god an for sitt nivå. Han har ingen problem med metoden du referer til, og den har hjulpet barna mine godt. Nest eldste går i 5. klasse nå og er på nivå 9 av 9 i matte. Jeg derimot synes metoden er bakvendt Anonymous poster hash: 82374...a11
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #4 Skrevet 19. mai 2015 Jeg innser plutselig at det å ha skoleflinke barn ikke er noen selvfølge, dere må nyte det dere som har svar her Eldste har aldri hatt noen problemer, kvikk i hodet og tar ting lett. Kan telle på en hånd hvor mange ganger i året han trenger hjelp med leksene, han bare gjør dem alene også ser jeg over etterpå. Det er andre barnet mitt nå som sliter med matte, det er nytt for meg å ha et barn som sliter med matte. Når reglemetoden i tillegg da er helt ny for meg (jeg lærte jo å sette opp regnestykket under hverandre, mens nå skal de tenke "tiervenner"). Min datter øver og øver, men det fester seg bare ikke. Spør jeg henne hva 10 - 7 er så begynner hun regne på fingrene, en 2.klassing skal da bare vite hva det er uten å trenge regne etter. Jeg river meg i håret (og gruer meg til vi skal begynne pugge gangetabellen til neste år ) Det løsner forhåpentligvis etterhvert, men her fikk vi faktisk brev med hjem hele klassen etter kartleggingsprøven fordi nivået i klassen er såpass lavt. Det er mange som ikke helt forstår dette med tiere og enere... HI Anonymous poster hash: 11278...3f1
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #5 Skrevet 19. mai 2015 Jeg innser plutselig at det å ha skoleflinke barn ikke er noen selvfølge, dere må nyte det dere som har svar her Eldste har aldri hatt noen problemer, kvikk i hodet og tar ting lett. Kan telle på en hånd hvor mange ganger i året han trenger hjelp med leksene, han bare gjør dem alene også ser jeg over etterpå. Det er andre barnet mitt nå som sliter med matte, det er nytt for meg å ha et barn som sliter med matte. Når reglemetoden i tillegg da er helt ny for meg (jeg lærte jo å sette opp regnestykket under hverandre, mens nå skal de tenke "tiervenner"). Min datter øver og øver, men det fester seg bare ikke. Spør jeg henne hva 10 - 7 er så begynner hun regne på fingrene, en 2.klassing skal da bare vite hva det er uten å trenge regne etter. Jeg river meg i håret (og gruer meg til vi skal begynne pugge gangetabellen til neste år ) Det løsner forhåpentligvis etterhvert, men her fikk vi faktisk brev med hjem hele klassen etter kartleggingsprøven fordi nivået i klassen er såpass lavt. Det er mange som ikke helt forstår dette med tiere og enere... HI Anonymous poster hash: 11278...3f1 Jeg har barn som er flinke i matte, det betyr ikke nødvendigvis at de er skoleflinke ellers Eldstemann har f.eks. dysleksi og store konsentrasjonsvansker, så han sliter veldig med norsk og engelsk og mye ha mye tilrettelegging i form av opplesing av tekst, lydbøker osv for å henge med i lesefag som RLE, samfunnsfag osv. Så det er ikke det at jeg ikke vet hvordan det er å jobbe med skolearbeid hjemme, men akkurat matte og denne regnemetoden har ikke vært noe problem for våre barn Anonymous poster hash: 82374...a11
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #6 Skrevet 19. mai 2015 Da bør ledelsen på banen. Klarer pedagogen å lære fra seg? Jobb med konkreter hjemme. Her bruker vi gamle tiøringer som konkreter. Da lærer de seg å se/skjønne tallene bedre. Anonymous poster hash: a2c08...c7f
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #7 Skrevet 19. mai 2015 De sier jo at på sikt skal barna bli flinkere i hoderegning og når de først mestrer denne metoden vil matte på høyere nivå bli lettere. Men jeg leser jo på nettet at i bl.a USA og England sliter barna med å knekke koden, og foreldrene er frustrert over forandringen. Nå begynner det jo bli en stund siden de la om der.... Læreren her sier det er veldokumentert at matte oppover i klassetrinnene blir lettere, men er enig i at det er en utfordring å få barna til å forstå tenkemåten. Nå har de akkurat hatt kartleggingsprøver her og snittet i klassen ble ikke særlig bra. Min datter sliter, og jeg har måttet sette meg ned å prøve snu opp ned på min tankegang også for å veilede henne. Håper det løsner for henne snart, hvordan går det med deres barn, går det greit eller synes de det er vanskelig? Jeg tenker da på hvordan de nå regner pluss og minus med store tall (opp til 100). De setter ikke opp stykkene under hverandre lenger, men lager en lang tankerekke for å resonere seg frem til svaret. Et eksempel: 36 + 15 = 36 + 10 + 5 = 46 + 4 + 1 = 51 Læreboka forklarer da: Jeg deler 15 i tiere og enere og legger til tierne. Enerne deler jeg opp for å få en hel tier. Anonymous poster hash: 11278...3f1 Mulig jeg er stokk dum, for jeg skjønte ikke det mattestykket... 36 + 10 + 5 = 46 + 4 + 1 = 51? 36+15= 36+10= 46+5=51 er det det du mener? Anonymous poster hash: 743e0...d9b
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #8 Skrevet 19. mai 2015 "Matte i hverdagen" hatt vi fått prentet inn siden 1.klasse. Fin matte i alt rundt dere og øv hele tiden på telling og regning. Ikke fortell barnet at det et matte dere driver med, men lur det inn. Tell biler mens dere kjører,tel antall gafler og kniver dere trenger, bruk kontanter og la barnet betale og fin ut å forhånd Hva dette skal betale og hva dere skal ha igjen osv osv. Det gjør det mye lettere i mattetimene. Anonymous poster hash: 1d109...0a0
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #9 Skrevet 19. mai 2015 Edit, jeg skrev feil. 36+15= 36+10 =46 46+4= 50 50+1= 51 At man hele tiden forholder seg til tiere? Det må jo være det enkleste nesten? Anonymous poster hash: 743e0...d9b
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #10 Skrevet 19. mai 2015 Edit, jeg skrev feil. 36+15= 36+10 =46 46+4= 50 50+1= 51 At man hele tiden forholder seg til tiere? Det må jo være det enkleste nesten? Anonymous poster hash: 743e0...d9b Jeg har skrevet riktig Regnestykket ser sånn ut i oppgaveheftet som de skal fylle ut: 36 + 15 = __ + __ + __ = __ + __ + __ = __ Fasiten er: 36 + 15 = 36 + 10 + 5 = 46 + 4 + 1 = 51 Men du har rett i at de hele tiden tenker hele tiere og enere, de regner med det de kaller tiervennene. De legger først til 10 og får 46, så deler de opp enerne for igjen å få hele tiere så de legger først til 4 for å få 50 også 1 og får svaret 51. HI Anonymous poster hash: 11278...3f1
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #11 Skrevet 19. mai 2015 Da bør ledelsen på banen. Klarer pedagogen å lære fra seg? Jobb med konkreter hjemme. Her bruker vi gamle tiøringer som konkreter. Da lærer de seg å se/skjønne tallene bedre. Anonymous poster hash: a2c08...c7f Ledelsen???? Noen elever regner best slik, andre ikke. Læreren skal gi elevene flere metoder, også den. For noen er denne lett å bruke, for andre ikke. For HI sitt barn er kanskje ikke dette rette metoden, men det er det for andre. Noen trenger konkreter, for andre er det helt unødvendig. Anonymous poster hash: 13802...2ab
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #12 Skrevet 19. mai 2015 Å herre min.. Jeg har ikke skolebarn då har ingen råd dessverre, men den regnemetoden så da veldig vanskelig ut! Er det ikke lettere å sette det oppå hverandre slik man gjorde før? Idiotisk at unger ikke får regne som dem vil. Anonymous poster hash: 41ea4...5e3
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #13 Skrevet 19. mai 2015 Jeg har har forståelse for at de lærer bort denne metoden, for noen er den fin. For mange er det totalt unødvendig. Elevene vil lære seg å velge sin metode etterhvert. Men de må da vise flere metoder Det viktigste er at de er trygge på det de gjør. Selv ville jeg ikke tenkt slik. Anonymous poster hash: 13802...2ab
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #14 Skrevet 19. mai 2015 Å herre min.. Jeg har ikke skolebarn då har ingen råd dessverre, men den regnemetoden så da veldig vanskelig ut! Er det ikke lettere å sette det oppå hverandre slik man gjorde før? Idiotisk at unger ikke får regne som dem vil. Anonymous poster hash: 41ea4...5e3 Forskjellen er vel at hvis man setter det over hverandre er man avhengig av penn og papir!! Jeg er også vant til å regne slik men skal jeg regne i hodet gjør jeg det slik HI forteller... Anonymous poster hash: dd535...317
SuperFries Skrevet 19. mai 2015 #15 Skrevet 19. mai 2015 Jeg har ikke barn på skolen, men hvordan kan 36+15 bli 36?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #16 Skrevet 19. mai 2015 Har hatt endel samtaler med lærene til ungne. Stadig nye ting for oss foreldre, for oss er dette vanskelig å hjelpe ungene med. 6klassingen kommer med en fryktelig tungvinn måte å regne gangestykker på. Jeg har hoppet av svingen for lenge siden. Læreren har innsett at om ungene ikke det selv skal de ikke spørre foreldrene om hjelp, for det gjør det bare værre. Så klarer ikke ungene leksene, skriver vi en lapp om at de ikke ikke fikk gjort det ferdig. Forsåvidt greit nok med ulike regnemetoder, men problemet kommer når vi foreldre ikke skjønner bæret og skal hjelpe ungene. Vi har kjøpt veiledningsbok for foreldre slik at vi kan lese oss opp på endel ting, noen ting skjønnr jeg bare ikke. Må si jeg var glad for jeg hadde lærere på skolen som lærte oss ulike regnemetoder, og at vi kunne bruke den vi kjønte best. Slik er det ikke nå lenger desverre. Anonymous poster hash: 7192c...279
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #17 Skrevet 19. mai 2015 Sånn har jeg alltid tenkt. Og jeg er 31. Er det en ny metode? Det er jo veldig logisk for barn, både tredjeklassingen og fireåringen min tenker sånn "av seg selv", og de er begge flinke i matte for alderen... Men det er en ting å tenke sånn. Virker fryktelig tungvint å skrive sånn! Men det er vel bare en kort periode for at de skal lære tankegangen. Anonymous poster hash: 118a6...497
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #18 Skrevet 19. mai 2015 Edit, jeg skrev feil. 36+15= 36+10 =46 46+4= 50 50+1= 51 At man hele tiden forholder seg til tiere? Det må jo være det enkleste nesten? Anonymous poster hash: 743e0...d9b Nei, dette blir litt feil... 36+15 er ikke lik 35+10. Det må alltid være lik verdi på begge sidene av =tegnet. Anonymous poster hash: ae71d...84b
Superdolly Skrevet 19. mai 2015 #19 Skrevet 19. mai 2015 Jeg har ikke barn på skolen, men hvordan kan 36+15 bli 36? Det er da ingen som har skrevet det? 36+15=36+10+5 Tror jeg var det første som ble skrevet, og det er helt riktig fordi summen blir den samme på begge sider av =.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #20 Skrevet 19. mai 2015 Har tredjeklassing nå, men stusset også litt i fjor over at de regnet på den måten. Vi fikk forklart at tanken bak er å utvikle forståelse og lære seg flere regnestrategier. Og faktisk, nå senere tror jeg at barna får større forståelse istedet for at de bare lærer et system uten helt å forstå hvorfor de gjør det slik. Men om hele klassen gjør det dårlig på kartleggingsprøven, er det mattelæreren det er mest problematisk for! Det fikk vi høre ifbm en kartleggingsprøve i engelsk mange truet seg til: hvis klassen gjør det dårlig, er det læreren det er flaut for. Barna gjør jo sitt beste ut fra det de har lært. Anonymous poster hash: 43b6b...118
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #21 Skrevet 19. mai 2015 Nå har jeg ikke barn i skolealder enda, men det er da en helt logisk måtte å plusse sammen tall på. Ser noen skriver at dere er vant til å sette opp tall under hverandre, men dere gjør vel ikke det når dere regner i hodet??? Guttungen min på fem regner lett tre-fire tall sammen nå og alt jeg har fortalt han er så samle alt i tiere først og så plusse på enere som er til overs. Sånn som de fleste gjør i hodet sitt vil jeg tro... Anonymous poster hash: 21e0d...c83
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #22 Skrevet 19. mai 2015 Jeg har ikke barn på skolen, men hvordan kan 36+15 bli 36? Det blir ikke 36, det blir 36+10+5 Anonymous poster hash: 255f7...d44
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #23 Skrevet 19. mai 2015 Jeg er 45, har alltid regnet slik i hodet, helt fra barneskolen. Jeg trodde alle tenkte slik når de regnet, jeg Anonymous poster hash: d5787...f00
Yellow Brick Road Skrevet 19. mai 2015 #24 Skrevet 19. mai 2015 Det er ingen ny metode, det er god gammeldags hoderegning på papir. Det betyr jo ikke at det er sånn de skal fortsette å regne for evig og alltid. Noen unger skjønner ikke dette i det hele tatt, noen synes det er altfor enkelt og for andre er det et godt hjelpemiddel. Det fine er at ungene får flere måter å tenke på og å forstå matte på og flere måter å løse oppgavene på.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #25 Skrevet 19. mai 2015 Sånn regner både begge barna og jeg "av oss selv" når vi regner i hodet. På skolen lærer barna flere forskjellige regnestrategier, det er faktisk noe lærerne har lagt vekt på, og så bruker de den som passer dem best. Av og til kan noen av metodene være litt tungvindte på papir. Begge barna her blir ofte frustrerte fordi de må skrive mye mellomregninger når de bare ser svaret, men det er lurt med gode vaner når de blir eldre og oppgavene mer utfordrene Anonymous poster hash: c1487...80d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå