Gå til innhold

Sterk fødselsangst - gr B streptok. infeksj. - morkakeløsning

Anbefalte innlegg

Hei,

Min sønn ble forløst med hastesnitt i 2012, hvorpå jeg fikk en stor infeksjon i livmoren i ettertid. Alt gikk heldigvis fint med begge. Men denne hendelsen har satt sine spor. Det ble veldig dramatisk. I ettertid fikk jeg beskjed om at jeg har gruppe B streptokokkinfeksjon i skjeden, noe mange kvinner har. Og ved et evt nytt svangerskap må jeg ha antibiotika når fødselen starter. Er det noen som har fått påvist det samme, og hvordan gikk svangerskapet/fødsel? Noen som har blitt fortalt at gruppe B streptokokker er farlig for fosteret i magen, eller er det kun ved selve fødsel?

Så til morkakeløsning under svangerskapet. Det er en større prosentsjanse for de med tidligere keisersnitt å oppleve dette før termin, eller under rier. Noen med erfaringer?

Jeg skal få oppfølging for min gravid/fødselsangs hvis jeg blir gravid igjen. Har hatt første time på Embla.

Takker for svar!

Fortsetter under...

Fikk påvist gbs i begge svangerskap. Fikk et par antibiotikakurer underveis med førstemann, men ikke andremann. Underveis i fødselene fikk jeg antibiotika intravenøst hver 3.eller 4.time (husker ikke akkurat). Så lenge slimproppen og vannet ikke har gått, er barnet beskyttet. Jeg fikk ingen info fra legen utover at jeg trengte antibiotika, men leste meg til resten selv. Mye skremmende på nettet om gbs-syke nyfødte, så jeg var litt ekstra obs de første dagene etter fødselen, men barna har ikke blitt syke.

Endret av mortilknerten

Fikk påvist gbs i begge svangerskap. Fikk et par antibiotikakurer underveis med førstemann, men ikke andremann. Underveis i fødselene fikk jeg antibiotika intravenøst hver 3.eller 4.time (husker ikke akkurat). Så lenge slimproppen og vannet ikke har gått, er barnet beskyttet. Jeg fikk ingen info fra legen utover at jeg trengte antibiotika, men leste meg til resten selv. Mye skremmende på nettet om gbs-syke nyfødte, så jeg var litt ekstra obs de første dagene etter fødselen, men barna har ikke blitt syke.

Takk for svar!

Syns det er veldig skummelt med gbs. Tenkte jeg skulle starte en tråd for å høre om andres erfaringer vedr gbs og hvordan de ble fulgt opp under svangerskap/fødsel.

Takk for svar!

Syns det er veldig skummelt med gbs. Tenkte jeg skulle starte en tråd for å høre om andres erfaringer vedr gbs og hvordan de ble fulgt opp under svangerskap/fødsel.

Du fikk antibiotika underveis med førstemann, var det pga vekst funnet i urinen? Og etter endt kur, hvordan var veksten av gbs? Hva var grunnen til at du ikke fikk det underveis med andremann? Og siste spørsmål:-), hvilken uke fikk du antibiotika underveis?

Husker ikke hvilke uker jeg fikk kur, men det var to eller tre ganger Pga vekst i urinen. Negativ prøve etterpå og så gjerne positiv igjen på neste kontroll. Siste kuren var i uke 40 eller noe. Fikk ikke kur med andremann fordi tallene var så lave. Alle infeksjonene har vært uten symptomer.

Det er veldig skummel lesning, men når man vet om det og får antibiotika går det helst bra. De har markert "gbs positiv" med rosa tusj på helsekortet, jeg måtte ha med utskrift av alle resultater underveis og har selv sagt i fra på føden når jeg kom.

Hei,

Jeg fikk påvist bakterien under sv. skapet. Fikk lite informasjon, men ble satt på antibiotikakur, og fikk intravanøst under fødselen. Viktig å informere om dette når du skrives inn/når du kommer inn på føden. Hos meg rakk antibiotikaen såvidt å gå gjennom før jeg fødte da det gikk fort, men vil anbefale å ikke lese for mye på nett - mange skrekkhistorier der :-/ Det går nok bra så lenge dere vet om det! 

Anonymous poster hash: 787ce...2a0

Annonse

Hei, Jeg fikk påvist bakterien under sv. skapet. Fikk lite informasjon, men ble satt på antibiotikakur, og fikk intravanøst under fødselen. Viktig å informere om dette når du skrives inn/når du kommer inn på føden. Hos meg rakk antibiotikaen såvidt å gå gjennom før jeg fødte da det gikk fort, men vil anbefale å ikke lese for mye på nett - mange skrekkhistorier der :-/ Det går nok bra så lenge dere vet om det!  Anonymous poster hash: 787ce...2a0

Takk for svar!

Skulle ønske det ble skrevet flere solskinnshistorier:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...